REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Miejsce pracy, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rada Dialogu Społecznego od 11 września 2015 r.

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego wejdzie w życie 11 września br. i od tego dnia pracodawcy, związki oraz rząd będą mogły zgłaszać członków Rady. Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Wolna sobota nie dla wszystkich pracowników - wyniki PIP

Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.

Pierwsza praca a wymiar urlopu wypoczynkowego

Pracownik podjął pierwszą pracę pod koniec roku. Na urlop wypoczynkowy musiał jednak poczekać. Jak będzie kształtował się jego urlop w kolejnym roku, w przypadku gdy umowa zakończy się w połowie roku?

Projekt zmian w ubezpieczeniach grupowych

Posłowie zaakceptowali projekt zmian w przepisach ubezpieczeniowych, który określa nowe zasady zawierania ubezpieczeń grupowych, m.in. grupowych pracowniczych ubezpieczeń na życie.

REKLAMA

Dress code w upalne dni

Latem, kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni, panujący w firmach dress code zaczyna być uciążliwy. W głowach pracowników zaczyna rodzić się pytanie o to, czy można pozwolić sobie na ewentualne odstępstwa. Jeżeli tak, warto wiedzieć, jakie elementy garderoby wybrać, by nadal wyglądać profesjonalnie.

Tygodniowy czas pracy

Norma czasu pracy to maksymalna liczba godzin, jaką pracownik może przepracować w jednej dobie lub w tygodniu pracy. Norma tygodniowa to jednocześnie godziny (przeciętnie 40 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym) i dni (przeciętnie pięć dni tygodniowo w okresie rozliczeniowym).

Kontrola zwolnień lekarskich za I półrocze 2015 r.

Kontrola zwolnień lekarskich za I półrocze 2015 r. wykazała, że kwota wstrzymanych, cofniętych i obniżonych świadczeń w tym okresie wyniosła 100,5 mln zł.

Rezygnacja z własnej działalności na rzecz etatu

Coraz więcej przedsiębiorców rezygnuje z pracy na własny rachunek na rzecz etatu w innej firmie - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Odpowiedni ubiór a szansa na awans

Odpowiedni ubiór ma znaczenie i może zwiększyć szansę na sukces w firmie, zwłaszcza gdy chcemy dostać awans. Dobry wygląd może otworzyć wiele drzwi i dać możliwość wykazania się umiejętnościami i doświadczeniem. Oto, kilka wskazówek, jak osiągnąć sukces.

Powrót do pracy po urlopie

Na pourlopowe przygnębienie skarży się blisko 80 proc. pracowników - to tak zwana pourlopowa chandra, czyli syndrom post-holiday spleen. Stan ten może utrzymywać się od kilku dni do dwóch tygodni. Aby złagodzić skutki powrotu do pracy po urlopie, warto łagodnie wchodzić w nowy tryb funkcjonowania.

Urlop wypoczynkowy w czasie choroby

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego pracodawca nie może skutecznie udzielić urlopu wypoczynkowego pracownikowi będącemu w okresie zwolnienia lekarskiego, nawet wówczas, gdy pracownik wyraził na to zgodę, a więc udzielenie urlopu wypoczynkowego nie przerywa niezdolności pracownika do pracy.

Coraz częstsze kontrole zwolnień lekarskich

Nieuzasadnione zwolnienia to dodatkowe koszty dla pracodawców i dlatego pracodawcy coraz częściej kontrolują zwolnienia lekarskie swoich pracowników. Sam pracodawca – jako płatnik składek – może dokonać takiej kontroli. W I kwartale br. łączna kwota cofniętych bądź pomniejszonych świadczeń sięgnęła 53 mln zł.

10 sposobów na wynegocjowanie podwyżki

Rozmowa o pieniądzach może być bardzo stresująca. Można się jednak do takiego zadania dobrze przygotować i osiągnąć zamierzony sukces, w tym przypadku - podwyżkę. Poniżej 10 zasad, dzięki którym wynegocjujemy podwyżkę.

Rynek pracy w sektorze IT

Według badań przeprowadzonych na rynku pracy, w branży IT najbardziej poszukiwani są specjaliści posiadający wiedzę w zakresie analityki danych. Do końca roku rynek ten będzie potrzebował 4,5 miliona pracowników.

Wynagrodzenie pracownika tymczasowego

Pracownik tymczasowy zatrudniony jest bezpośrednio przez agencję pracy i to właśnie agencja wypłaca takiemu pracownikowi wynagrodzenie. Pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.

Odbieranie telefonu służbowego na urlopie

Pracownik nie ma obowiązku pozostawania w stałym kontakcie z firmą podczas urlopu. Co więcej, pracodawca nie ma prawa ukarać pracownika za to, że wyłączy na urlopie telefon służbowy bądź nie odbiera służbowych e-maili.

Zatrudnienie w firmach rekordowo wysokie

Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w lipcu wyniosło 5583,4 tys. osób i było o 5,4 tys. osób wyższe od odnotowanego w czerwcu. Wzrost ten jest wynikiem zwiększonego zapotrzebowania na prace sezonowe, m. in. w handlu, gastronomii, turystyce czy budownictwie - tłumaczy ekspert z Konfederacji Lewiatan.

Rekrutacja specjalistów z branży IT

Obecnie rekruterzy mają problem z zatrudnieniem specjalistów z branży IT. Najtrudniej jest znaleźć pracowników, którzy nie szukają w danym momencie pracy. Tradycyjne narzędzie rekrutacyjne takie jak oferty publikowane na portalach rekrutacyjnych, w prasie czy mediach społecznościowych w przypadku tego sektora są często niewystarczające.

Jak przełamać strach przed wystąpieniami publicznymi

Wystąpienia publiczne mogą spowodować strach, który nas sparaliżuje. Jednakże sumienne i regularne ćwiczenia mogą sprawić, że doskonałym mówcą może zostać nawet najbardziej nieśmiała osoba - przekonuje trener umysłu.

Jak walczyć z pracoholizmem

Obsesyjna i wewnętrzna potrzeba ciągłego wykonywania pracy kosztem innych czynności, również rodziny, snu i odpoczynku, tzw. pracoholizm jest poważnym nałogiem, z którym można i należy walczyć. Zobacz jakie kroki należy podjąć by wyjść z uzależnienia pracoholizmu.

Kary członków rady pracowników za ujawnienie danych zgodne z konstytucją

Prokuratura Generalna uznaje przepis o karach dla członków rady pracowników za ujawnienie danych zastrzeżonych przez pracodawcę za zgodny z Konstytucją RP. Mają oni pełną świadomość tego, które z wiadomości mają status informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa i co do których jednocześnie pracodawca zastrzegł obowiązek zachowania ich poufności.

Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Maksymalna temperatura w pracy nie została określona przepisami prawa pracy. Przyjmuje się, że dla pracy w biurze to 30°C, a dla ciężkiej pracy fizycznej 28°C. Przepisy bhp regulują jednak temperaturę minimalną oraz obowiązek zapewniania pracownikom przez pracodawców zimnych napojów w upalne dni.

Krótkie spodenki i klapki nieodpowiednie w pracy biurowej

TNS Polska przeprowadziło badanie dotyczące ubioru pracowników biurowych. Najbardziej nieodpowiednie okazały się być krótkie spodenki i szorty oraz klapki. W przypadku letniego dress code'u mężczyźni oceniani są nieco surowiej od kobiet.

Podpisanie umowy o pracę - na co zwrócić uwagę?

Podpisanie umowy o pracę to nie tylko formalność. Postanowienia zawarte w umowie nawiązującej stosunek pracy są niezwykle istotne z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Rada Dialogu Społecznego - zadania i skład

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została 3 sierpnia 2015 r. podpisana przez Prezydenta RP. Nowa regulacja powstała we współpracy organizacji pracodawców i związków zawodowych z resortem pracy. Jakie są zadania i jak będzie przedstawiał się skład RDS?

Outsourcing pracowniczy - uwaga na oszustów

Outsourcing pracowniczy staje się coraz bardziej popularny. To sposób na oszczędności dla pracodawcy, ale należy uważać na oszustów. Warto dokładnie przejrzeć umowę przed jej podpisaniem.

Wsparcie osób w wieku 50+ na rynku pracy

W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie odbyło się spotkanie na temat wsparcia osób w wieku 50+ na rynku pracy. Aktywizacja osób 50+ i to co robią dla tej grupy osób Urzędy Pracy zaczyna przynosić efekty.

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego podpisana przez Prezydenta RP

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została w poniedziałek (3 sierpnia 2015 r.) podpisana przez Prezydenta RP. Wejdzie w życie jeszcze we wrześniu tego roku. Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Komisja Trójstronna przestaje istnieć

Komisja Trójstronna przestaje istnieć po 21 latach funkcjonowania. Powstała 15 lutego 1994 r. Teraz w jej miejsce powstaje Rada Dialogu Społecznego. Jaka jest przyczyna zmiany formy dialogu społecznego?

Na co narzekają pracownicy?

Pracownicy coraz częściej wypowiadają się o swojej pracy na portalach społecznościowych. Na co zwykle narzekają? Dlaczego rzadko decydują się jednak na zmianę miejsca pracy?

Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne?

Ciesząc się letnim słońcem i długimi dniami, odsłaniamy okna i wpuszczamy do pomieszczeń naturalne światło, chętnie wyłączając towarzyszące nam przez większą część roku sztuczne oświetlenie. Jednak czy z punktu widzenia norm jest to dopuszczalne? Jak sprawdzić czy wyłączenie lamp nie będzie naruszeniem ustanowionych regulacji i nie stanie się podstawą do zarzutów ze strony Inspekcji Pracy?

Pokolenie „140 znaków” na rynku pracy - badanie Hay Group

Aktualnie na rynku pracy może brakować absolwentów, którzy mogą pochwalić się kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi. Tego typu kompetencje przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Tak wynika z badania Hay Group Pokolenie "140 znaków" na rynku pracy.

Miejsce wykonywania pracy a dieta z tytułu podróży służbowej

Miejsce wykonywania pracy określone w umowie o pracę ma duże znaczenie w przypadku podróży służbowej. Jeśli miejscem pracy zgodnie z umową jest województwo, pracownik nie otrzyma diety na pokrycie kosztów związanych z wyjazdami służbowymi na terenie tego obszaru.

Słaba wydajność pracowników - przyczyny

Efekty wykonywanej przez pracowników pracy nie zawsze są zadowalające dla pracodawcy. Słaba wydajność pracowników często wiąże się z przepracowaniem, nadmiarem obowiązków oraz brakiem organizacji. Jakie jeszcze przyczyny braku efektywności pracy można wyróżnić?

Obowiązki pracodawców w przypadku wysokich temperatur

Obowiązki pracodawców w przypadku wystąpienia wysokich temperatur zwiększają się o nieodpłatne zapewnienie wody do picia i dopływu powietrza w pomieszczeniach pracowniczych. Pracodawca musi stworzyć odpowiednie warunki pracy w upalne dni. Może w tym celu wyznaczyć dodatkowe przerwy w pracy. Czy pracownik ma prawo odstąpić od wykonywania pracy w przypadku złego samopoczucia spowodowanego zbyt wysoką temperaturą w miejscu pracy?

Rada Dialogu Społecznego uchwalona przez Sejm

Wprowadzenie instytucji Rady Dialogu Społecznego w miejsce Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych było przedmiotem prac sejmowych podczas 95. posiedzenia Sejmu. Sejm uwzględnił wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania i 25 czerwca 2015 r. uchwalił ustawę.

Trzeci etap deregulacji - otwarcie 101 zawodów

Trzeci etap deregulacji został poparty przez posłów podczas 95. posiedzenia Sejmu. Przewiduje otwarcie 101 zawodów, m.in. rzecznika patentowego, rusznikarza, tłumacza przysięgłego, muzealnika, profesji z dziedziny konserwacji zabytków.

Starzenie się polskich pracowników

Starzenie się polskich pracowników to nieuchronny proces stanowiący wyzwanie dla pracodawców. W związku z zachodzącymi na rynku pracy zmianami warto stosować zarządzanie wiekiem.

140 tys. miejsc na przyuczanie do zawodu dla młodych ludzi

W ramach europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego przedsiębiorstwa i organizacje zobowiązują się do udostępnienia 140 tys. miejsc na przyuczanie do zawodu dla młodych ludzi.

Kilka miejsc pracy w umowie o pracę

Określenie kilku miejsc pracy w umowie o pracę jest dopuszczalne. Strony stosunku pracy mogą ustalić, że pracownik będzie wykonywał pracę w więcej niż jednym miejscu, jeśli taki sposób określenia miejsca pracy jest uzasadniony rodzajem danej pracy.

Co należy wiedzieć przy podpisaniu umowy o pracę?

Podpisanie umowy o pracę oznacza nawiązanie stosunku pracy. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Na co należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy o pracę?

Poszukiwanie pracy w okresie wakacyjnym

Poszukiwanie pracy w okresie wakacyjnym może wydawać się złym pomysłem. Nic bardziej mylnego. Sprawdź, dlaczego warto szukać nowej pracy w miesiącach letnich.

Niestawienie się w pracy przed czasem a kara porządkowa

Pracodawca zarządził, aby pracownicy znajdowali się w miejscu pracy 10 minut przed godziną rozpoczęcia pracy. Czy niestawienie się w pracy przed czasem może być przyczyną nałożenia na pracownika kary porządkowej?

Większość pracowników pracuje w nieodpowiednich warunkach

Z raportu Fellowes Ergotest wynika, że większość pracowników pracuje w nieodpowiednich warunkach. Pracodawcy narażają ich w ten sposób na utratę zdrowia i zachorowanie na choroby zawodowe. Takie sytuacje przynoszą straty finansowe firmy.

Korzyści dla pracodawcy za zatrudnienie bezrobotnego 50+

Zatrudnienie bezrobotnego 50+ z urzędu pracy niesie za sobą szereg korzyści dla pracodawcy. Uważa się, że są bardziej doświadczeni i lojalni w stosunku do zatrudniającego. Pracodawca może liczyć na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników mających powyżej 50 roku życia i refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Można ich również zatrudnić w ramach tzw. prac interwencyjnych.

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Konflikty w miejscu pracy zagrażają prawidłowemu funkcjonowaniu zakładu pracy, co może przełożyć się na zmniejszenie efektywności pracy zespołu. Wydaje się jednak, że są nieuniknione. Gdy się już pojawią, warto wiedzieć jak je rozwiązywać.

Umiejętność słuchania w pracy

Umiejętność słuchania jest niezwykle ważna w zakładzie pracy. Wpływa na prawidłową komunikację międzyludzką, co ułatwia utrzymywanie dobrych relacji między podwładnymi i przełożonymi. Jak rozwijać w sobie umiejętność słuchania?

Kogo szukają pracodawcy? Na jakie stanowiska aplikują kandydaci?

Zgodnie z badaniem serwisu rekrutacyjnego GoldenLine.pl w I kwartale 2015 r. pracodawcy poszukiwali najczęściej pracowników z branży IT. Natomiast kandydaci do pracy aplikowali w szczególności na stanowiska związane ze sprzedażą.

Tworzenie miejsc pracy - budżet UE na 2016 r.

Projekt budżetu Unii Europejskiej na 2016 r. zwraca szczególną uwagę m.in. na tworzenie miejsc pracy. Dnia 27 maja 2015 r. Komisja Europejska przedstawiła dokument, zgodnie z którym budżet na przyszły rok wyniesie 143,5 mld euro.

Utrata pracy a sytuacja finansowa

Utrata pracy niewątpliwie wpływa na sytuację finansową byłego pracownika. Nie każdy ma oszczędności pozwalające na komfortowy wypoczynek po zwolnieniu i poszukiwanie nowej pracy. Co zrobić, aby uratować swoje finanse? Oto sześć pomocnych wskazówek.

REKLAMA