REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy

 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Maciej Gronert
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo znaczących różnic cechujących sale konferencyjne i stanowiska komputerowe, normy oświetleniowe dla każdego z tego typu pomieszczeń są bardzo podobne. Tymczasem, dokładne dostosowanie rozwiązań świetlnych do zadań może zwiększyć komfort i wydajność pracowników oraz przynieść wymierne korzyści.

Głównym założeniem, jakie przyświeca projektantom oświetlenia dla nowoczesnych biur, jest wybór rozwiązania emitującego przyjemne światło, gwarantujące wygodę wykonywania zadań wzrokowych. Dąży się również do wyeliminowania obniżającego komfort pracy efektu olśnienia. Określone w normach wytyczne, dotyczące najczęściej organizowanych w biurach stanowisk – sal konferencyjnych oraz miejsc indywidualnej pracy komputerowej – są tożsame. W takich przestrzeniach wymagane jest światło o natężeniu 500 lx, współczynniku oddawania barw Ra>80 oraz wskaźniku olśnieni UGR<19.

Autopromocja

Jednak w praktyce, pomiędzy identycznymi w tym ujęciu stanowiskami pracy występują istotne różnice, wynikające zarówno z profilu działalności, jak i kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Uzyskanie optymalnej efektywności i zapewnienie komfortu pracowników będzie możliwe dzięki wykorzystaniu opraw, zaprojektowanych dla konkretnego typu przestrzeni biurowej. Co warto wziąć pod uwagę przy aranżacji wnętrz?

Open space, czyli od ogółu do szczegółu

Jednym z największych biurowych wyzwań, zarówno pod względem zarządzania zasobami ludzkimi, jak i wdrażania rozwiązań aranżacyjnych są tzw. „open space”, czyli obszerne przestrzenie bez wydzielonych, osobnych pomieszczeń. - By zapewnić komfort funkcjonowania w całym pomieszczeniu oraz na poszczególnych stanowiskach, trzeba z jednej strony zadbać o jednorodne oświetlenie ogólne, z drugiej – o dopełnienie norm oświetleniowych dla pracy z ekranem komputera w każdej ze stref roboczych – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia TRILUX Polska. - Przydatne tu okazują się oprawy wykorzystujące technologię mikroodbłyśników (MRX). Dzięki unikalnej konstrukcji układu optycznego, nawet przy wysokim strumieniu świetlnym emitują one światło niepowodujące olśnień – dodaje. Nieprzyjemny efekt olśnienia, skutkujący w chwilowej utracie ostrości widzenia, powstaje w wyniku styku dwóch płaszczyzn znacząco różniących się pod względem natężenia światła. Celem eliminacji tego zjawiska, nowoczesne oprawy konstruowane są tak, by oświetlać nie tylko wydzielony obszar roboczy, ale i jego najbliższe otoczenie.

Sale konferencyjne, czyli dopasowanie do potrzeb

Decydującym dla wyboru oświetlenia do sal konferencyjnych aspektem jest dopasowanie parametrów do zróżnicowanych zadań. Maksymalną efektywność działania możemy osiągnąć dostosowując światło do ich charakteru. I tak, chłodne światło zwiększy zdolność koncentracji przy wzmożonym wysiłku psychicznym, wymagającym ciągłego skupienia. Luźne formy aktywności, np. dyskusje, przeprowadzać możemy przy świetle cieplejszym. Odpowiedzią na zróżnicowane wymagania są oprawy aktywne, pozwalające na kontrolę temperatury barwowej w zależności od bieżących potrzeb. - Oprawy aktywne zyskują coraz większą popularność wśród właścicieli i zarządców biur – mówi Maciej Gronert. - Tego typu rozwiązania oświetleniowe są wyposażone jednocześnie w diody emitujące światło o temperaturze barwowej 3000 K, jak i 6500 K. Pozwalają tym samym na dostosowanie bieli światła do preferencji użytkowników, oszczędną optymalizację oświetlenia oraz symulowanie światła dziennego, wpływającego stymulująco na aktywność pracowników – uzupełnia projektant.

Biura konwencjonalne, czyli komfort i estetyka

Projektując oświetlenie do biur konwencjonalnych warto wziąć pod uwagę nie tylko przyszły komfort pracy i wykonywania obowiązków, ale i kwestie estetyczne. Wydzielone gabinety, w których przyjmowani są kontrahenci czy klienci, powinny pełnić rolę reprezentacyjną. W takich przestrzeniach sprawdzą się eleganckie oprawy stojące. Ich oryginalne wzornictwo podkreśli wyszukany wystrój wnętrza, a dzięki wyeliminowaniu efektu olśnienia doskonale uzupełnią oświetlenie ogólne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urząd do spraw kombatantów ma nowego szefa. Został nim Lech Parell

    Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych ma nowego szefa. Po odwołaniu Jana Józefa Kasprzyka premier Donald Tusk powołał na to stanowisko Lecha Parella. Akt powołania wręczyła mu minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

    Asystencja osobista. Ustawa wyczekiwana przez osoby z niepełnosprawnościami

    W Polsce jest ponad 3 mln osób z niepełnosprawnościami, które mają prawne potwierdzenie niepełnosprawności. Poziom zatrudnienia tych osób odbiega od innych państw europejskich. Brakuje też dla nich i ich rodzin systemowego wsparcia w środowisku lokalnym. Z tego względu tak bardzo wyczekiwane jest wprowadzenie ustawy o asystencji osobistej.

    Ruchomy czas pracy – rozkład czasu pracy wygodny dla pracodawcy i pracownika

    Rozkład czasu pracy może przewidywać różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z tym rozkładem są dla pracowników dniami pracy. Dzięki wprowadzeniu ruchomego czasu pracy pracownicy mogą – przy zachowaniu 8-godzinnej normy dobowej – rozpoczynać i kończyć pracę o różnych porach w poszczególnych dniach.

    Zakwaterowanie dla pracowników delegowanych do pracy za granicę bez podatku – wyrok NSA

    Zapewnienie pracownikowi delegowanemu, zwłaszcza na krótki czas, nieodpłatnego zakwaterowania i pokrycia kosztów podróży nie powoduje powstania po jego stronie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych – wyrok NSA z 1 sierpnia 2023 r. (II FSK 270/21).

    REKLAMA

    Jak pracodawca może zareagować na przyprowadzanie przez pracownika dziecka do pracy

    Pracownica zatrudniona w sklepie kolejny raz przyprowadziła do pracy 5-letniego syna. Tłumaczyła to tym, że syn ma katar i nie mógł iść do przedszkola, a pracownica nie ma już urlopu na żądanie. W sklepie 5-latek siedzi sam na zapleczu, kiedy pracownica pracuje, co budzi nasze duże obawy o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Ponadto pracownica nie skupia się w pełni na pracy, tylko co chwilę oddala się ze stanowiska pracy na zaplecze, żeby sprawdzić, co z dzieckiem. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy możemy ukarać ją upomnieniem lub naganą albo zwolnić, żeby w jej miejsce zatrudnić w pełni efektywnego pracownika? Czy możemy wprowadzić w regulaminie pracy regulację zakazującą przychodzenia do pracy z dzieckiem?

    Jest źle, będzie lepiej? Młodzi nadzieją na poprawę profilaktyki zdrowotnej w Polsce

    W ostatnich latach Polska stanęła w obliczu nie tylko wyzwań związanych z gospodarką czy polityką, ale także ze zdrowiem publicznym. Badania profilaktyczne, kluczowe dla wczesnego wykrywania chorób, stanowią istotny element dbałości o zdrowie. Niestety, statystyki wskazują, że Polacy nie korzystają z nich w wystarczającym stopniu. Jednak nadzieję na poprawę tych wskaźników niesie ze sobą zaangażowanie młodszych pokoleń, zwłaszcza pokolenia Z i milenialsów. 

    Prawie 50% imigrantów pracujących w Polsce znalazło zakwaterowanie dzięki pracodawcom

    Aż 47% imigrantów zatrudnionych w Polsce skorzystało z pomocy pracodawcy lub agencji pracy przy znalezieniu zakwaterowania w Polsce, a 33% cudzoziemców znalazło lokum samodzielnie – wynika z pierwszego w Polsce badania na temat sytuacji mieszkaniowej zatrudnionych w naszym kraju migrantów „Pracownik zagraniczny – zakwaterowanie w Polsce”, przeprowadzonego przez EWL Group, RentLito oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.

    Przeciętne wynagrodzenie w styczniu 2024 r. wyniosło 7768,35 zł brutto, o 264,61 zł mniej niż w grudniu 2023 r. Średnio 12634,53 zł zarobili pracownicy sekcji Informacja i komunikacja

    Przeciętne wynagrodzenie wyniosło w styczniu 2024 r. 7768,35 zł brutto. To o 12,8% więcej niż rok wcześniej, ale o 3,3% mniej niż w grudniu 2023 r. Sektor przedsiębiorstw zatrudniał w styczniu 6515,7 tys. osób – o 0,3% więcej niż w grudniu, ale o 0,2% mniej niż przed rokiem. Główny Urząd Statystyczny podał dane za pierwszy miesiąc 2024 r.

    REKLAMA

    Waloryzacja świadczeń wypłacanych przez ZUS. Od 1 marca 2024 r. świadczenia emerytalno-rentowe wzrosną o 12,12%

    Co roku ZUS waloryzuje wypłacane świadczenia emerytalno-rentowe. W 2024 r. waloryzacja nastąpi od 1 marca. Świadczenia wzrosną o 12,12%.

    Wielkanoc 2024 będzie krótsza niż zwykle

    Święta Wielkiej Nocy w 2024 r. będą trwać o godzinę krócej niż zwykle. Wielkanoc w tym roku przypada 31 marca. Jest to zarazem ostatnia niedziela marca; dzień, w którym przechodzimy na czas letni. 

    REKLAMA