REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy

 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Maciej Gronert
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo znaczących różnic cechujących sale konferencyjne i stanowiska komputerowe, normy oświetleniowe dla każdego z tego typu pomieszczeń są bardzo podobne. Tymczasem, dokładne dostosowanie rozwiązań świetlnych do zadań może zwiększyć komfort i wydajność pracowników oraz przynieść wymierne korzyści.

Głównym założeniem, jakie przyświeca projektantom oświetlenia dla nowoczesnych biur, jest wybór rozwiązania emitującego przyjemne światło, gwarantujące wygodę wykonywania zadań wzrokowych. Dąży się również do wyeliminowania obniżającego komfort pracy efektu olśnienia. Określone w normach wytyczne, dotyczące najczęściej organizowanych w biurach stanowisk – sal konferencyjnych oraz miejsc indywidualnej pracy komputerowej – są tożsame. W takich przestrzeniach wymagane jest światło o natężeniu 500 lx, współczynniku oddawania barw Ra>80 oraz wskaźniku olśnieni UGR<19.

Autopromocja

Jednak w praktyce, pomiędzy identycznymi w tym ujęciu stanowiskami pracy występują istotne różnice, wynikające zarówno z profilu działalności, jak i kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Uzyskanie optymalnej efektywności i zapewnienie komfortu pracowników będzie możliwe dzięki wykorzystaniu opraw, zaprojektowanych dla konkretnego typu przestrzeni biurowej. Co warto wziąć pod uwagę przy aranżacji wnętrz?

Open space, czyli od ogółu do szczegółu

Jednym z największych biurowych wyzwań, zarówno pod względem zarządzania zasobami ludzkimi, jak i wdrażania rozwiązań aranżacyjnych są tzw. „open space”, czyli obszerne przestrzenie bez wydzielonych, osobnych pomieszczeń. - By zapewnić komfort funkcjonowania w całym pomieszczeniu oraz na poszczególnych stanowiskach, trzeba z jednej strony zadbać o jednorodne oświetlenie ogólne, z drugiej – o dopełnienie norm oświetleniowych dla pracy z ekranem komputera w każdej ze stref roboczych – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia TRILUX Polska. - Przydatne tu okazują się oprawy wykorzystujące technologię mikroodbłyśników (MRX). Dzięki unikalnej konstrukcji układu optycznego, nawet przy wysokim strumieniu świetlnym emitują one światło niepowodujące olśnień – dodaje. Nieprzyjemny efekt olśnienia, skutkujący w chwilowej utracie ostrości widzenia, powstaje w wyniku styku dwóch płaszczyzn znacząco różniących się pod względem natężenia światła. Celem eliminacji tego zjawiska, nowoczesne oprawy konstruowane są tak, by oświetlać nie tylko wydzielony obszar roboczy, ale i jego najbliższe otoczenie.

Sale konferencyjne, czyli dopasowanie do potrzeb

Decydującym dla wyboru oświetlenia do sal konferencyjnych aspektem jest dopasowanie parametrów do zróżnicowanych zadań. Maksymalną efektywność działania możemy osiągnąć dostosowując światło do ich charakteru. I tak, chłodne światło zwiększy zdolność koncentracji przy wzmożonym wysiłku psychicznym, wymagającym ciągłego skupienia. Luźne formy aktywności, np. dyskusje, przeprowadzać możemy przy świetle cieplejszym. Odpowiedzią na zróżnicowane wymagania są oprawy aktywne, pozwalające na kontrolę temperatury barwowej w zależności od bieżących potrzeb. - Oprawy aktywne zyskują coraz większą popularność wśród właścicieli i zarządców biur – mówi Maciej Gronert. - Tego typu rozwiązania oświetleniowe są wyposażone jednocześnie w diody emitujące światło o temperaturze barwowej 3000 K, jak i 6500 K. Pozwalają tym samym na dostosowanie bieli światła do preferencji użytkowników, oszczędną optymalizację oświetlenia oraz symulowanie światła dziennego, wpływającego stymulująco na aktywność pracowników – uzupełnia projektant.

Biura konwencjonalne, czyli komfort i estetyka

Projektując oświetlenie do biur konwencjonalnych warto wziąć pod uwagę nie tylko przyszły komfort pracy i wykonywania obowiązków, ale i kwestie estetyczne. Wydzielone gabinety, w których przyjmowani są kontrahenci czy klienci, powinny pełnić rolę reprezentacyjną. W takich przestrzeniach sprawdzą się eleganckie oprawy stojące. Ich oryginalne wzornictwo podkreśli wyszukany wystrój wnętrza, a dzięki wyeliminowaniu efektu olśnienia doskonale uzupełnią oświetlenie ogólne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    REKLAMA

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    Nieobecność w pracy. Jak pracownik powinien usprawiedliwić nieobecność w pracy

    Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.

    REKLAMA

    Czy będą zmiany w Kodeksie pracy? Trwają prace nad wydłużeniem urlopu macierzyńskiego

    Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, szefowa MRPiPS, zadeklarowała, że w maju ma być gotowy projekt ustawy wydłużającej urlop macierzyński. Powinien on być fakultatywny, nieprzymusowy, udzielany na wniosek i płatny w 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku - ile maksymalnie można przebywać na L4? Po zasiłku chorobowym przysługuje świadczenie rehabilitacyjne. Ile wynosi i jakie dokumenty trzeba przedstawić, aby je uzyskać?

    REKLAMA