REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Maciej Gronert
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo znaczących różnic cechujących sale konferencyjne i stanowiska komputerowe, normy oświetleniowe dla każdego z tego typu pomieszczeń są bardzo podobne. Tymczasem, dokładne dostosowanie rozwiązań świetlnych do zadań może zwiększyć komfort i wydajność pracowników oraz przynieść wymierne korzyści.

Głównym założeniem, jakie przyświeca projektantom oświetlenia dla nowoczesnych biur, jest wybór rozwiązania emitującego przyjemne światło, gwarantujące wygodę wykonywania zadań wzrokowych. Dąży się również do wyeliminowania obniżającego komfort pracy efektu olśnienia. Określone w normach wytyczne, dotyczące najczęściej organizowanych w biurach stanowisk – sal konferencyjnych oraz miejsc indywidualnej pracy komputerowej – są tożsame. W takich przestrzeniach wymagane jest światło o natężeniu 500 lx, współczynniku oddawania barw Ra>80 oraz wskaźniku olśnieni UGR<19.

REKLAMA

Autopromocja

Jednak w praktyce, pomiędzy identycznymi w tym ujęciu stanowiskami pracy występują istotne różnice, wynikające zarówno z profilu działalności, jak i kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Uzyskanie optymalnej efektywności i zapewnienie komfortu pracowników będzie możliwe dzięki wykorzystaniu opraw, zaprojektowanych dla konkretnego typu przestrzeni biurowej. Co warto wziąć pod uwagę przy aranżacji wnętrz?

Open space, czyli od ogółu do szczegółu

Jednym z największych biurowych wyzwań, zarówno pod względem zarządzania zasobami ludzkimi, jak i wdrażania rozwiązań aranżacyjnych są tzw. „open space”, czyli obszerne przestrzenie bez wydzielonych, osobnych pomieszczeń. - By zapewnić komfort funkcjonowania w całym pomieszczeniu oraz na poszczególnych stanowiskach, trzeba z jednej strony zadbać o jednorodne oświetlenie ogólne, z drugiej – o dopełnienie norm oświetleniowych dla pracy z ekranem komputera w każdej ze stref roboczych – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia TRILUX Polska. - Przydatne tu okazują się oprawy wykorzystujące technologię mikroodbłyśników (MRX). Dzięki unikalnej konstrukcji układu optycznego, nawet przy wysokim strumieniu świetlnym emitują one światło niepowodujące olśnień – dodaje. Nieprzyjemny efekt olśnienia, skutkujący w chwilowej utracie ostrości widzenia, powstaje w wyniku styku dwóch płaszczyzn znacząco różniących się pod względem natężenia światła. Celem eliminacji tego zjawiska, nowoczesne oprawy konstruowane są tak, by oświetlać nie tylko wydzielony obszar roboczy, ale i jego najbliższe otoczenie.

Sale konferencyjne, czyli dopasowanie do potrzeb

Decydującym dla wyboru oświetlenia do sal konferencyjnych aspektem jest dopasowanie parametrów do zróżnicowanych zadań. Maksymalną efektywność działania możemy osiągnąć dostosowując światło do ich charakteru. I tak, chłodne światło zwiększy zdolność koncentracji przy wzmożonym wysiłku psychicznym, wymagającym ciągłego skupienia. Luźne formy aktywności, np. dyskusje, przeprowadzać możemy przy świetle cieplejszym. Odpowiedzią na zróżnicowane wymagania są oprawy aktywne, pozwalające na kontrolę temperatury barwowej w zależności od bieżących potrzeb. - Oprawy aktywne zyskują coraz większą popularność wśród właścicieli i zarządców biur – mówi Maciej Gronert. - Tego typu rozwiązania oświetleniowe są wyposażone jednocześnie w diody emitujące światło o temperaturze barwowej 3000 K, jak i 6500 K. Pozwalają tym samym na dostosowanie bieli światła do preferencji użytkowników, oszczędną optymalizację oświetlenia oraz symulowanie światła dziennego, wpływającego stymulująco na aktywność pracowników – uzupełnia projektant.

Biura konwencjonalne, czyli komfort i estetyka

Projektując oświetlenie do biur konwencjonalnych warto wziąć pod uwagę nie tylko przyszły komfort pracy i wykonywania obowiązków, ale i kwestie estetyczne. Wydzielone gabinety, w których przyjmowani są kontrahenci czy klienci, powinny pełnić rolę reprezentacyjną. W takich przestrzeniach sprawdzą się eleganckie oprawy stojące. Ich oryginalne wzornictwo podkreśli wyszukany wystrój wnętrza, a dzięki wyeliminowaniu efektu olśnienia doskonale uzupełnią oświetlenie ogólne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA