REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Hr, Akta osobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kursy językowe - najlepsza inwestycja w siebie

Kursy językowe wciąż stanowią najlepszą inwestycję w siebie. Znajomość języków obcych jest bowiem brana pod uwagę praktycznie przez każdego pracodawcę i daje większe szanse na rynku pracy.

Wellness w firmie (1)

Dziś, w obliczu rosnącej świadomości ekologii i profilaktyki zdrowia, prognozy starzejącego się społeczeństwa, a z drugiej strony, wzrostu tempa życia i towarzyszącego mu braku poczucia równowagi życiowej, trend wellness w firmie stał się realną potrzebą zarówno po stronie pracownika, jak i jego pracodawcy. Dynamicznie rośnie liczba organizacji, które wdrażają programy wellness. I bardzo im się to opłaca.

Zawodowe postanowienia na nowy rok

Badania wskazują jednoznacznie na niski procent realizacji noworocznych postanowień zawodowych. Tylko 8% społeczeństwa udaje się osiągnąć zakładane cele. Jaka jest tego przyczyna? Które postanowienia mają większą szansę na realizację?

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

REKLAMA

Jak osiągać wyznaczone cele?

Wiele osób poddaje się rutynie i nie realizuje własnych celów. Czasami brakuje im odwagi, by po nie sięgnąć. Zdarza się również, że te osoby w ogóle nie planują przyszłości. Tymczasem warto urzeczywistniać swoje marzenia. Jak dążyć do ich realizacji?

Znaczenie szacunku do pracownika

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Optymalna motywacja

Wydawałoby się, że im większa motywacja, tym osiągnięcie celu staje się łatwiejsze. Ale czy rzeczywiście tak jest? Okazuje się, że wysoka motywacja może przeszkodzić w osiągnięciu planowanego rezultatu. Jak osiągnąć optymalną motywację?

Hobby w CV a zatrudnienie

Prawie każde CV zawiera rubrykę "Hobby" bądź "Zainteresowania". Zwykle znajduje się na końcu strony i w wielu CV wygląda tak samo. Warto zastanowić się nad jej zawartością, gdyż rekruterzy lubią czytać o zainteresowaniach kandydatów do pracy. Czy zainteresowania i hobby mogą zaważyć o zatrudnieniu pracownika?

REKLAMA

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu to nielada wyzwanie. Zadaje się pytania o granicę dzielenia się życiem prywatnym na portalach społecznościowych. Czy prezes poważnej firmy nie może pozwolić sobie na odrobinę luzu na Facebooku? Autorka książki „Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci”, Randi Zuckerberg, odpowiada w niej na trudne pytania.

Nowe technologie w rekrutacji

Coraz widoczniejszym trendem w branży HR jest wykorzystywanie nowych technologii w rekrutacji. Czy rzeczywiście specjaliści ds. personalnych szukają pracowników poprzez Internet? Czy analizy kompetencji kandydatów dokonuje program komputerowy? Jak sprawdzają się social media w procesie pozyskania nowej kadry?

Wpływ wzrostu gospodarczego na wykwalifikowanych pracowników

Wzrost gospodarczy przyczynia się do masowej ucieczki wykwalifikowanych pracowników. Tak wynika z przeprowadzonego przez Hay Group badania. Pracodawcy stają przed trudnym zadaniem. Co zrobić, aby zatrzymać talenty w swojej firmie?

Ocena pracy działów HR przez menedżerów

Badania przeprowadzone przez Hay Group wykazały brak partnerstwa między działami HR a menedżerami liniowymi, który utrudnia skuteczne zarządzanie. Podstawowym problemem wydaje się być niechętne dzielenie się informacjami i wolna reakcja działów zarządzania zasobami ludzkimi. Jak zmienić aktualną sytuację?

Transformacja działów HR

20 ostatnich lat to okres transformacji działów HR. Wiąże się z otwarciem rynku, wolnością gospodarczą i rozwojem przestrzeni biznesowej w Polsce. W dalszym ciągu zmian wymaga podejście do kapitału ludzkiego. Jak wygląda proces ewolucji zarządzania zasobami ludzkimi?

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

W kontaktach biznesowych oraz komunikacji między pracownikiem a pracodawcą bardzo ważne znaczenie ma pierwsze wrażenie. Jak powinno wyglądać prawidłowe przywitanie i uścisk dłoni? Na co należy zwrócić uwagę?

Zarządzanie talentami w firmie

Zarządzanie talentami w firmie powinno być oparte na rozwijaniu umiejętności i kompetencji pracownika. Dotyczy to szczególnie pracowników o najwyższym potencjale, którzy mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość pracodawcy.

Open space - wady i zalety

Open space ma swoje wady i zalety. Pracownicy wykonujący pracę w biurze o otwartej przestrzeni mogą łatwiej się ze sobą porozumiewać, co może wpłynąć pozytywnie na integrację zespołu. Z drugiej strony może ucierpieć na tym efektywność pracowników. Niektórzy nie potrafią pracować w takich warunkach w skupieniu.

Regionalny Konwent HR - 16 października 2014 r.

Serdecznie zapraszamy na Regionalny Konwent HR, który odbędzie się 16 października 2014 r. w Gdańsku.

Międzynarodowy Konwent HR - 9 października 2014 r.

Zapraszamy na Konferencję Międzynarodowy Konwent HR, która odbędzie się 9 października w Warszawie. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie branży HR.

Kompetencje mentora w organizacji

W mentoringu wszyscy wygrywają: mentee, mentor i organizacja. Mentor to osoba będąca wzorem dla mentee. Jakie kompetencje powinien posiadać dobry mentor?

Świadectwo pracy w aktach osobowych pracownika

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie akt osobowych pracownika. Dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, a więc także kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy przechowuje się w części C tych akt. Czy tak samo jest w przypadku umów terminowych?

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe

Pracodawca ma obowiązek założenia i prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika akt osobowych. Poza aktami pracodawcy prowadzą odrębnie dla każdego zatrudnionego m.in. imienną listę wypłacanego wynagrodzenia. Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe?

Prowadzenie akt osobowych pracownika

Obowiązek założenia i prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczy każdego pracodawcy, nawet zatrudniającego jednego pracownika. Obowiązkowe jest również jej przechowywanie przez 50 lat w odpowiednich warunkach.

Zalety i wady outsourcingu kadrowo-płacowego

Przekazanie przez pracodawcę do wykonania zewnętrznej firmie określonych obowiązków związanych z prowadzoną aktywnością gospodarczą (outsourcing) ma na celu przede wszystkim odciążyć przedsiębiorstwo, aby mogło ono w pełni skoncentrować się na podstawowych celach swojej działalności.

Jak przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia

Pracodawca zatrudniając nowego pracownika musi poinformować go o warunkach zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że taki sam obowiązek istnieje w razie zmiany tych warunków, np. po uzyskaniu prawa do wyższego wymiaru urlopu wypoczynkowego.

Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracownika

Zatrudniamy pracownika, który bardzo często, czasami dwa razy w miesiącu, przychodzi do działu kadr z prośbą o wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Pracownik twierdzi, że zaświadczenie jest mu potrzebne do przedłożenia odpowiednim organom. Czy w każdym przypadku musimy wydawać takie zaświadczenia, czy możemy np. ograniczyć ich sporządzanie do jednego zaświadczenia na kwartał?

Zmiana przepisów o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej jest niezbędna

Zdaniem Pracodawców RP przepisy zobowiązujące firmy do przechowywania papierowej dokumentacji pracowniczej przez 50 lat są złe. Powodują one poważne trudności i generują dodatkowe koszty.

Na jaki adres pracodawca powinien wysłać świadectwo pracy?

Pracownik kończy pracę w naszym przedsiębiorstwie i wyjeżdża za granicę. W związku z zakończeniem zatrudnienia musimy wydać pracownikowi świadectwo pracy. W jego aktach osobowych mamy adres zameldowania, ale pod tym adresem nikogo nie będzie. Czy mogę wysłać świadectwo na podany przez niego adres rodziców? Czy muszę mieć na piśmie prośbę pracownika o wysłanie świadectwa pracy na wskazany adres?

Jak pracownik powinien podpisywać dokumenty kadrowe

Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?

Jestem pracownikiem spółki X od 15 lat. Na początku 2011 r. zwróciłem się do działu kadr o udostępnienie mi moich akt osobowych. Dowiedziałem się, że w kadrach nie ma teczek, gdyż podobno są w firmie, która je prowadzi, i w związku z tym nie mogą być mi udostępnione. Czy akta nie powinny być przechowywane w siedzibie zakładu pracy?

Przechowywanie dokumentów ze zdjęciami w aktach osobowych pracowników

Pracownicy dostarczają nam różne dokumenty ze zdjęciami potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe, np. prawo jazdy, dyplom wyższej uczelni itp. Czy dopuszczalne jest przechowywanie w aktach osobowych pracownika kopii tych dokumentów?

Wystawienie przez pracodawcę odpisu świadectwa pracy

Jeden z byłych pracowników zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału świadectwa pracy z lat 70 - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Firma, w której pracował, kilkakrotnie się przekształcała i obecnie my jesteśmy jej następcą prawnym. Czy należy wystawić tej osobie zaświadczenie o zatrudnieniu (jestem w posiadaniu teczki osobowej z wszystkimi oryginalnymi dokumentami) czy duplikat bądź odpis świadectwa pracy? Jak taki dokument powinien wyglądać: jakie wpisać daty, czy opatrzyć pieczątką obecnej firmy czy zamieścić dane z poprzedniej? Dodatkowo na oryginale świadectwa pracy dostrzegłam błąd w dacie urodzenia pracownika. Czy mam go poprawić od razu, czy np. zrobić potem korektę duplikatu?

Obowiązek usunięcia zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika

Pracownik został ukarany naganą za picie alkoholu w czasie pracy. Niedługo minie rok od jego ukarania. Pracownik jest obecnie na jednomiesięcznym wypowiedzeniu, które otrzymał z powodu utraty do niego zaufania spowodowanej wprowadzeniem w błąd przełożonego. Nie chcemy usuwać odpisu zawiadomienia o ukaraniu pracownika z akt osobowych, ponieważ w przypadku odwołania się do sądu pracy będziemy mogli wykazać, że pracownik jest niezdyscyplinowany i już wcześniej były zastrzeżenia do jego pracy. W ciągu ostatniego roku pracownik nie miał kar porządkowych, ale miał ustne uwagi przełożonego do wykonywanej pracy. Czy możemy pozostawić informację o karze w aktach osobowych?

Dokumenty kadrowe - czy powinny posiadać komparycję?

Czy należy zamieszczać komparycję w dokumentach kadrowych, np. w umowie o pracę, w świadectwie pracy, w wypowiedzeniu umowy o pracę, w umowie zlecenia lub w umowie o dzieło? Dotychczas nie we wszystkich wymienionych dokumentach to robiłam, ale dowiedziałam się, że moje postępowanie było nieprawidłowe.

Treść świadectwa pracy

Wgląd do dokumentów kadrowych a tajemnica służbowa

Pracodawca dużej prywatnej firmy notorycznie odmawia pracownikom wglądu do akt osobowych czy też kserowania dokumentów danego pracownika. Tłumaczy to tajemnicą służbową. W naszej ocenie pracodawca narusza prawo pracy. Co zrobić w tym przypadku?

Świadectwo pracy - podstawa ustania stosunku pracy

Sporządzając świadectwo pracy, pracodawca jako najważniejszą informację musi zamieścić podstawę prawną rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy

Ochrona danych osobowych - nowe uprawnienia dla GIODO

Dzisiaj, 7 marca, weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych. Nowe przepisy przewidują m.in. obowiązek odpowiedzi na wystąpienia i wnioski Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) oraz kary za utrudnianie kontroli i niewykonanie decyzji.

Za nieprowadzenie akt osobowych grozi kara grzywny

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest dokumentowanie przebiegu zatrudnienia pracowników. Prawidłowo prowadzone akta osobowe z jednej strony poświadczają prawa zatrudnionych do różnych świadczeń, np. z ubezpieczenia społecznego, z drugiej dowodzą, że pracodawca przestrzega przepisów prawa pracy. Jeśli dopuści się uchybień przy prowadzeniu dokumentacji pracowniczej, może zostać ukarany grzywną i ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą.

Dostęp przełożonych do danych osobowych pracownika

Pracodawca jest administratorem danych osobowych zatrudnionych pracowników. W związku z tym jest zobowiązany przede wszystkim do zabezpieczenia zbioru przed dostępem osób niepowołanych oraz do przetwarzania danych osobowych pracowników zgodnie z celem, w jakim są zbierane.

Dane o stanie zdrowia kandydata do pracy

Czy pracodawca może wymagać od osoby ubiegającej się o pracę podania danych dotyczących jej stanu zdrowia i wyrażenia zgody na ich przetwarzanie?

Zmiana przepisów ws. świadectwa pracy i badania lekarskiego pracowników

Najnowsza nowelizacja kodeksu pracy, zmieniająca przepisy dotyczące zasad wydawania świadectw pracy oraz przeprowadzania wstępnych badań lekarskich pracowników, wejdzie w życie 21 marca 2011 roku.

Nowe zasady wydawania świadectw pracy i przeprowadzania wstępnych badań lekarskich

Czy przechowywanie notatek służbowych jest legalne

Dokumentowanie różnych zachowań pracownika czy wydarzeń z jego udziałem może mieć, co potwierdził także Sąd Najwyższy, formę notatek służbowych. Jednak ważne jest to, aby pracownik miał świadomość ich istnienia w jego aktach osobowych.

Nowe uprawnienia dla GIODO - nowelizacja ustawy

Kary za utrudnianie kontroli i niewykonanie decyzji oraz obowiązek odpowiedzi na wystąpienia i wnioski Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) to rozwiązania wprowadzone do ustawy o ochronie danych osobowych.

Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych

28 stycznia 2011 r. po raz piąty będzie obchodzony Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych. Generalny Inspektor Danych Osobowych zaprasza do udziału w wydarzeniach organizowanych z tej okazji.

Akta osobowe - notatki pracodawcy na temat pracownika

W aktach osobowych pracownika może być przechowywana tylko i wyłącznie dokumentacja określona przepisami prawa pracy. Dlatego pracownik może domagać się od pracodawcy usunięcia z akt osobowych notatek służbowych na swój temat.

Zwolnienia od pracy

Czy pracownicy, którym przysługuje urlop okolicznościowy, przedstawiają pracodawcy akt urodzenia, zgonu itp. tylko do wglądu? Czy pracodawca może w aktach pracownika zamieścić kopię dokumentów poświadczających prawo do urlopu okolicznościowego?

Jak prowadzić dokumentację płacową pracowników

Pracodawca ma obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (m.in. kart ewidencji czasu pracy, imiennych list wypłacanego wynagrodzenia) oraz akt osobowych pracowników.

Prowadzenie akt osobowych pracowników

Dokumenty osobowe pracowników to najczęściej kontrolowane przez inspektorów pracy dokumenty. Dlatego warto wiedzieć, jakie reguły rządzą ich tworzeniem.

Czy w aktach osobowych pracownika można przechowywać kserokopię jego dokumentów stanu cywilnego

REKLAMA