Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?
REKLAMA
Tak, akta osobowe zatrudnionych pracowników powinny być przechowywane na terenie zakładu pracy.
REKLAMA
Każdy pracodawca zatrudniający pracowników ma obowiązek założyć i prowadzić akta osobowych oraz pozostałą dokumentację pracowniczą (art. 94 pkt 9a k.p.). Szczegółowe uregulowania w tym zakresie zawarte są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
Pracownik ma prawo wglądu do swoich akt osobowych oraz dokumentacji pracowniczej związanej z jego osobą. Żądanie przez pracownika udostępnienia dokumentów pracowniczych jest związane ze stosunkiem pracy, co wynika z art. 94 pkt 9a k.p. Jeżeli pracodawca odmówi danemu pracownikowi wglądu w jego akta, może on dochodzić swoich uprawnień przed sądem pracy, jak również złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Prowadzenie akt osobowych przez wyspecjalizowaną firmę nie zwalnia pracodawcy z obowiązku udostępnienia dokumentacji pracowniczej danemu pracownikowi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat