REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni? / Fot. Fotolia
Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W kontaktach biznesowych oraz komunikacji między pracownikiem a pracodawcą bardzo ważne znaczenie ma pierwsze wrażenie. Jak powinno wyglądać prawidłowe przywitanie i uścisk dłoni? Na co należy zwrócić uwagę?

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszeństwo w przywitaniu

Pierwszeństwo w przywitaniu zależy od wielu czynników. Zgodnie z zasadami wchodzący do pomieszczenia - pokoju czy biura, w którym już znajdują się współpracownicy, jako pierwszy powinien się przywitać z osobami, które już tam są. Inaczej zaś przedstawia się sytuacja, gdy do spotkania dochodzi na korytarzu, tu pierwszeństwo w przywitaniu leży po stronie tego, który szybciej zauważy drugą osobę. Grzeczniej jest jednak, zgodnie z zasadami etykiety, jeśli jedna osoba wita się jako pierwsza z grupą, idąca ze stojącą, pracownik z pracodawcą, młodszy ze starszym i oczywiście mężczyzna jako pierwszy kłania się kobiecie.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Uścisk dłoni – kto pierwszy?

W przypadku przywitania z podaniem ręki w firmie zasada płci nie obowiązuje. Sytuacja wygląda odwrotnie niż w przypadku pozdrawiania, tu rękę wyciąga pierwszy ten, kto piastuje wyższe stanowisko. W związku z tym szefowa pierwsza powinna wyciągnąć rękę do pracownika-mężczyzny. Jeśli stanowiska zajmowane przez osoby witające się są takie same, to pierwsza rękę wyciąga kobieta, o ile oczywiście jedną z osób witających się jest kobieta. W przypadku osób reprezentujących tę samą płeć, rękę jako pierwsza powinna wyciągnąć osoba starsza.

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy powitaniu nie tylko pierwszeństwo w podaniu dłoni ma znaczenie. Sposób jej podania również jest ważny. Dłoń w kierunku drugiej osoby należy wyciągnąć energicznie i śmiało – nie może być wiotka. Witając się, należy patrzeć drugiej osobie w oczy. Najlepszy uścisk to uścisk umiarkowany. Zbyt słaby może być odbierany jako słabość, zaś zbyt mocny - jako nadmierna pewność siebie. Dłoń należy podać wyprostowaną z kciukiem uniesionym pod kątem około 45 stopni. Rękę należy ściskać nie dłużej niż przez dwie, trzy sekundy.

W relacjach biznesowych kobiety, tak jak i mężczyźni, powinny przy powitaniu wstać z miejsca. Dłoni nie można również podawać przez biurko lub stół. Należy wyjść  zza odgradzających mebli.

W trakcie dnia spotykając się w pracy kilkakrotnie, bezzasadnym jest mówienie sobie po raz kolejny z rzędu „dzień dobry” lub „hej”. Warto jednak nie przechodzić obok siebie obojętnie. W tej sytuacji optymalnym rozwiązaniem może być lekkie skinienie głowy lub uśmiech.

Zadaj pytanie na FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności zostanie wydłużona. Będą nowe przepisy

19 lipca 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dzięki nowym przepisom zostanie wydłużona ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności niemal 400 tys. osób.

Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

Czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może wyjechać na urlop

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownikowi nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Ponadto nie może wykorzystywać zwolnienia w sposób niezgodny z jego celem. Czy to oznacza, że podczas choroby pracownik powinien zostać w domu i nie wolno mu wyjechać na urlop?

Wskaźnik waloryzacji na ustawowym minimum. Czy w 2025 r. wzrosną emerytury i renty?

6,78 proc. - co najmniej o tyle wzrosną emerytury i renty w przyszłym roku. Rząd pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

REKLAMA

Czy 21 lipca to niedziela handlowa?

Czy przedostatnia niedziele lipca to niedziela handlowa? Czy sklepy będą otwarte? 

Składki tylko do ZUS czy do ZUS i OFE. Kończy się czas na podjęcie decyzji

Wkrótce „okno transferowe” pozwalające ubezpieczonym decydować, gdzie ma być przekazywana część ich składki emerytalnej, zostanie zamknięte. O tym, gdzie ma trafiać część składki, mogą decydować mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, i kobiety, które nie ukończyły 50 lat.

Wypłata z PPK bez podatku – wystarczy wybrać odpowiedni sposób wypłaty

Środki z PPK można wypłacić bez podatku. Bez względu na to, jaki wariant wypłaty oszczędności uczestnik PPK wybierze – zyski wypracowane przez 25% środków zgromadzonych na jego rachunku PPK będą zwolnione z podatku dochodowego. Rozłożenie wypłaty na co najmniej 120 miesięcznych rat zwalnia z podatku zyski wypracowane przez całość oszczędności. 

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

4 dni albo 35 godzin pracy w tygodniu w Polsce do 2027 roku? Inne państwa już testowały: efekty są zachęcające

W oczekiwaniu na zapowiadane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  skrócenie tygodniowego czasu pracy w Polsce, warto przyjrzeć się przykładom z innych państw. Dotąd w programach pilotażowych 4-dniowego tygodnia pracy zaobserwowano np. spadek rotacji zatrudnienia o 40 proc., polepszenie dobrostanu pracowników w 82 proc. firm oraz oszczędności dla pracodawców na poziomie niemal 2 mln zł w skali roku. Krótszy tydzień pracy najlepiej przyjął się na Islandii, gdzie 86 proc. pracowników korzysta z niego lub ma taką możliwość. Ale polscy pracodawcy nie są entuzjastami tego rozwiązania. Aż 51 proc. firm uważa, że w ich branży jest ono niemożliwe. Jeżeli nie uda się skrócić tygodnia pracy, to dobrą alternatywą dla 54 proc. Polaków mogłaby być częstsza praca zdalna lub hybrydowa. 

REKLAMA