Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?
REKLAMA
REKLAMA
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
Pierwszeństwo w przywitaniu
Pierwszeństwo w przywitaniu zależy od wielu czynników. Zgodnie z zasadami wchodzący do pomieszczenia - pokoju czy biura, w którym już znajdują się współpracownicy, jako pierwszy powinien się przywitać z osobami, które już tam są. Inaczej zaś przedstawia się sytuacja, gdy do spotkania dochodzi na korytarzu, tu pierwszeństwo w przywitaniu leży po stronie tego, który szybciej zauważy drugą osobę. Grzeczniej jest jednak, zgodnie z zasadami etykiety, jeśli jedna osoba wita się jako pierwsza z grupą, idąca ze stojącą, pracownik z pracodawcą, młodszy ze starszym i oczywiście mężczyzna jako pierwszy kłania się kobiecie.
Onboarding czyli powitanie nowego pracownika
Uścisk dłoni – kto pierwszy?
W przypadku przywitania z podaniem ręki w firmie zasada płci nie obowiązuje. Sytuacja wygląda odwrotnie niż w przypadku pozdrawiania, tu rękę wyciąga pierwszy ten, kto piastuje wyższe stanowisko. W związku z tym szefowa pierwsza powinna wyciągnąć rękę do pracownika-mężczyzny. Jeśli stanowiska zajmowane przez osoby witające się są takie same, to pierwsza rękę wyciąga kobieta, o ile oczywiście jedną z osób witających się jest kobieta. W przypadku osób reprezentujących tę samą płeć, rękę jako pierwsza powinna wyciągnąć osoba starsza.
Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. I
Przy powitaniu nie tylko pierwszeństwo w podaniu dłoni ma znaczenie. Sposób jej podania również jest ważny. Dłoń w kierunku drugiej osoby należy wyciągnąć energicznie i śmiało – nie może być wiotka. Witając się, należy patrzeć drugiej osobie w oczy. Najlepszy uścisk to uścisk umiarkowany. Zbyt słaby może być odbierany jako słabość, zaś zbyt mocny - jako nadmierna pewność siebie. Dłoń należy podać wyprostowaną z kciukiem uniesionym pod kątem około 45 stopni. Rękę należy ściskać nie dłużej niż przez dwie, trzy sekundy.
W relacjach biznesowych kobiety, tak jak i mężczyźni, powinny przy powitaniu wstać z miejsca. Dłoni nie można również podawać przez biurko lub stół. Należy wyjść zza odgradzających mebli.
W trakcie dnia spotykając się w pracy kilkakrotnie, bezzasadnym jest mówienie sobie po raz kolejny z rzędu „dzień dobry” lub „hej”. Warto jednak nie przechodzić obok siebie obojętnie. W tej sytuacji optymalnym rozwiązaniem może być lekkie skinienie głowy lub uśmiech.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat