Zarządzanie talentami w firmie
REKLAMA
REKLAMA
Joanna Kagankiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju Organizacji w ING Życie
REKLAMA
Szukanie i zarządzanie talentami w firmie
Zarządzanie talentami w firmie to szczególny obszar praktyk HRowych, dotyczący pracowników o najwyższym potencjale w organizacji. Umiejętnie prowadzone może stać się motorem napędowym organizacji. Jednocześnie, z racji swojej delikatnej specyfiki, wiąże się z dużym ryzykiem zdemotywowania pracowników o dużym wpływie na organizację. Dlatego wymaga nieustannego balansowania między zmieniającymi się potrzebami organizacji a potrzebami rozwojowymi i ambicjami talentów.
Nowe zasady zaangażowania pracowników
Pracownicy wartością przedsiębiorstwa
Pracownicy stanowią o wartości i rozwoju firmy. Dlatego, dla każdego przedsiębiorstwa rozwijanie talentów zatrudnionych osób powinno mieć kluczowe znaczenie w budowaniu przewagi biznesowej nad konkurencją. Jak więc rozpoznać pracownika o wysokim potencjale i poprowadzić proces jego rozwoju?
Lojalność pracowników sukcesem organizacji cz.1
Szukanie talentów
Rozwijanie umiejętności i kompetencji dotyczy wszystkich pracowników w firmie. Każdy bowiem ma określone cele i zadania do realizacji oraz potrzeby rozwojowe. Jednak w każdym przedsiębiorstwie jest grupa osób wyróżniających się na tle innych, tzw. talenty. Szukając takich jednostek należy zwracać uwagę na osoby szybko uczące się, które chcą zmieniać swoją rolę w firmie oraz poszerzać zakres odpowiedzialności za pełnione obowiązki.
Kandydaci do programu rozwojowego powinni wyróżniać się wewnętrzną motywacją do rozwoju, wysokim zaangażowaniem oraz chęcią i tempem uczenia się. Warto pod uwagę brać także osoby, które mają ponadprzeciętne wyniki w stawianych im celach i dobrze odnajdują się w sytuacji zmiany.
Realizując projekt rozwoju talentów należy przykładać ogromną uwagę do świadomego i zobiektywizowanego procesu selekcji. Warto oprzeć go na rzetelnej ocenie potencjału poprzez stosowanie m.in. przeglądów talentów, feedbacków rozwojowych i wywiadów behawioralnych. Warto proces selekcji uzupełnić o testy psychometryczne, które poszerzą naszą wiedzę o potencjale rozpatrywanych kandydatów.
Rozwijanie potencjału pracownika
REKLAMA
Każdy talent powinien mieć indywidualny plan rozwoju. Ważne, aby był on przygotowany przez pracownika wspólnie z przełożonym, który czuwa nad jego postępami. W samym już procesie rozwoju talentu kluczowym elementem jest praktyka, czyli zmiana roli czy udział w projektach biznesowych. Jest to jeden z głównych elementów sprzyjających uczeniu się przez pracownika i zdobywaniu przez niego nowych doświadczeń.
Należy także pamiętać, że zarządzanie talentami to obszar, który cały czas trzeba rozwijać i usprawniać zgodnie ze zmieniającymi się celami firmy, a także potrzebami rozwojowymi talentów. Warto tutaj słuchać informacji zwrotnej od uczestników programu. Dzięki temu na bieżąco wiemy, co należy zmienić. Ponadto sami pracownicy będą mieli poczucie wpływu na swoje miejsce pracy oraz większą satysfakcję z uczestnictwa w takim programie rozwojowym.
Umożliwiając pracownikom rozwijanie naturalnych uzdolnień, wpływamy na zwiększenie ich motywacji i jakości pracy, a tym samym na rozwój samej firmy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat