REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ocena pracy działów HR przez menedżerów. / fot. Fotolia
Ocena pracy działów HR przez menedżerów. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania przeprowadzone przez Hay Group wykazały brak partnerstwa między działami HR a menedżerami liniowymi, który utrudnia skuteczne zarządzanie. Podstawowym problemem wydaje się być niechętne dzielenie się informacjami i wolna reakcja działów zarządzania zasobami ludzkimi. Jak zmienić aktualną sytuację?

Google lepszym źródłem informacji niż działy HR?

  • Brak partnerstwa między działami HR a menedżerami liniowymi utrudnia skuteczne zarządzanie.
  • Zdaniem menedżerów dział HR niechętnie dzieli się informacjami i wolno reaguje.
  • Aż czterech na dziesięciu menedżerów twierdzi, że Google jest lepszym źródłem informacji i wsparcia niż dział HR w firmie.
  • Ogromna większość dyrektorów HR uznaje przekazanie menedżerom większych uprawnień za klucz do osiągnięcia lepszych wyników.

Według badań przeprowadzonych przez Hay Group, globalną firmę doradczą, stosunki między menedżerami liniowymi a dyrektorami personalnymi są napięte.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Działy HR czują się przeciążone. Prawie wszyscy dyrektorzy HR (94 procent) twierdzą, że ich dział został zredukowany w wyniku oszczędności wprowadzonych przez firmę. Trzech na dziesięciu (30 procent) doświadczyło szczególnie ostrych cięć, gdyż ich zespoły zredukowano o 11–25 procent. Jednocześnie menedżerowie liniowi w ogromnym zakresie polegają na działaniach zespołów HR. Ponad dwie trzecie (68 procent) dyrektorów HR uważa, że obsługa bieżących zapytań ze strony menedżerów liniowych zajmuje ich działom do jednej trzeciej czasu pracy.

W konsekwencji ponad jedna trzecia (38 procent) dyrektorów HR zgadza się z twierdzeniem lub wyraża mocne przekonanie, że ich zespół poświęca zbyt dużo czasu na „prowadzenie innych za rękę”, co sprawia, że nie mogą przyjąć bardziej strategicznej perspektywy. A przeważająca większość (94 procent) dyrektorów HR uważa, że priorytetem jest przekazanie menedżerom uprawnień do podejmowania decyzji w dziedzinie zasobów ludzkich.

Transformacja działów HR

REKLAMA

Podobnie jest w Polsce. Dla wielu dyrektorów HR zbudowanie partnerskich relacji z menedżerami jest jednym z ważniejszych zadań, gdyż dążą oni do uzyskania bardziej strategicznej roli w biznesie. Jednocześnie z rozmów przeprowadzonych z klientami wynika, że działy HR są przeciążone, a dużą część ich pracy stanowią często podstawowe zapytania od menedżerów, dotyczące płac i rekrutacji, rozwoju i procesów. – podkreśla Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska. – Z drugiej strony widać, że nie udostępnianie menadżerom niezbędnych informacji powoduje, że sięgają po nie tam, gdzie mogą dostać je natychmiast – do mediów, do internetu. Niestety wówczas dział personalny nie ma kontroli nad jakością danych. Może więc warto poszukać złotego środka?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

Trudne relacje

Mimo częstych kontaktów między menedżerami a działami HR, brakuje partnerstwa: prawie dwie trzecie (64 procent) dyrektorów HR twierdzi, że menedżerowie liniowi oczekują natychmiastowych odpowiedzi na zapytania i nie wykazują zrozumienia, jeżeli proces ten trwa dłużej. Za napięcie odpowiadają jednak obie strony, jako że zdaniem prawie połowy (48 procent) menedżerów liniowych, zespół HR w ich firmie zbyt wolno odpowiada na zapytania. Kolejnych 40 procent uważa, że dział HR aktywnie blokuje proces podejmowania przez nich decyzji, a dwie trzecie (66 procent) twierdzi, że dział HR niechętnie dzieli się informacjami i danymi. Znaczna liczba (58 procent) menedżerów uważa ponadto, że proces zatrudniania, awansowania i planowania zasobów jest zawiły i nieskuteczny. Co więcej, 41 procent menedżerów twierdzi, że Google jest lepszym źródłem informacji niż zespół HR w ich firmie.

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Czas na zmiany

Komunikat ze strony menedżerów liniowych jest jasny: większość z nich (56 procent) zgadza się z twierdzeniem lub wyraża mocne przekonanie, że podejmowaliby lepsze decyzje i czynili to szybciej, gdyby zespół HR udzielał im więcej informacji. A 46 procent uważa, że aby możliwa była skuteczna współpraca, dział HR musi sprawniej reagować i wykazać się większą otwartością.

W ujęciu globalnym więcej niż jeden na dziesięciu dyrektorów HR (14 procent) za najważniejszy problem uznaje powolne przyswajanie technologii. – I to właśnie nowoczesne technologie w służbie działów HR mogą stanowić rozwiązanie problemu i zbudować relacje na nowo. Tempo w jakim zmienia się otoczenie powoduje, że często decyzje muszą być podejmowane tu i teraz. Dzięki technologii możliwe jest przekazanie dużo większej liczby informacji i uprawnień menedżerom przy jednoczesnym zapewnieniu  jakości danych i ram do podejmowania decyzji, które będą zgodne z polityką firmy. To nie jest łatwe, wymaga w zaufania z obu stron i zmiany działania, czy sposobu myślenia, ale może też obu stronom przynieść duże korzyści. Menedżer mający wpływ i narzędzia to menedżer bardziej efektywny. A odciążone od codziennych zadań administracyjno-informacyjnych działy HR będą mogły skupić się na rzeczywistym wsparciu biznesu.

Nowe zasady zaangażowania pracowników

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA