Znaczenie szacunku do pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
O tym, że trzeba dbać o promocję swojej firmy, wie każdy przedsiębiorca. Różnice między marketingiem a PR-em potrafi określić co któryś z kolei menedżer, a PR wewnętrzny? Wielu pracodawców nawet nie wie, na czym on polega. A jeśli już jest prowadzony, to zwykle… nieświadomie.
Mimo iż nie wymaga wielkich nakładów finansowych, zwykle jest niedoceniany i spychany w kąt. PR wewnętrzny, bo o nim mowa, to wciąż w wielu firmach temat tabu. Jeśli już pracodawca zaoferuje jakikolwiek pakiet socjalny, chociażby w postaci dofinansowania wczasów i przydziału kompletu pościeli po przepracowanym roku, to zwykle uznaje to za szczyt hojności ze swojej strony. Wiele firm inwestuje w promocję wielkie pieniądze, ale dzięki bojkotowaniu polityki wewnętrznego PR-u, traci dużo więcej, niż zyskuje. Jak to możliwe?
Promocja a PR
Strategia promocyjna charakteryzuje się przede wszystkim dużym nakładem środków finansowych i efektem widocznym niemal natychmiast (o ile promocja jest prawidłowo prowadzona). Budowanie PR-u firmy jest procesem długofalowym, niewymagającym aż tak wielkich nakładów finansowych jak w przypadku działań marketingowych. Dodatkowo nakłady finansowe mogą być rozłożone w czasie, więc stają się niemal nieodczuwalne. Swoistym minusem jest to, iż działania PR-owskie dają efekty po dłuższym czasie, ale jednocześnie są bardziej trwałe. Dobrym przykładem może być chociażby przykład marek samochodowych. Znajdziemy tu przykłady firm, które wypracowały sobie renomę samochodów rodzinnych, a tym samym bezpiecznych. Inne marki z kolei dość długo walczyły z negatywnym postrzeganiem i utożsamianiem z nierozsądnymi kierowcami, lekkoduchami czy tzw. lanserami. Jak łatwo można dostrzec, są to przykłady działań wizerunkowych związanych z zewnętrznym PR-em danych marek. Równie ważne jak wizerunek zewnętrzny jest postrzeganie wewnętrzne firmy. Bez tych wzajemnie sprzężonych czynników nawet najlepiej prowadzona promocja i PR zewnętrzny mogą zamienić się w… idealną antyreklamę.
Nowość: Umowy zlecenia 2015
Wewnętrzna strategia promocji
Bez względu na to, czy firma przynależy do sektora MSP, czy jest wielkim koncernem, czarny PR jest w stanie skutecznie przekreślić jej zyski, a przynajmniej znacząco je osłabić. Nawet jeśli dane przedsiębiorstwo stara się być postrzegane jako postępowe, nowoczesne, przyjazne środowisku, zaangażowane społecznie, to gdy nie dba o swoich pracowników, bardzo szybko taka informacja przedostaje się na zewnątrz, a zła opinia skutecznie przyćmiewa pozytywne działania danej firmy. Walka z negatywnym postrzeganiem jest zajęciem długofalowym i wymagającym prowadzenia znacznie bardziej przemyślanej strategii niż po prostu wprowadzenie programu wewnętrznego PR-u. Doskonały przykład próby odnowienia wizerunku stanowi pewna sieć hipermarketów spożywczych, która nadal częściej kojarzona jest z ciężkimi warunkami pracy niż bogatym systemem socjalnym i zmianami oraz udogodnieniami dla pracowników, jakie zostały wprowadzone po tym, jak do mediów dotarła informacja o trudnych warunkach pracy zatrudnionych tam osób. Sytuacja uległa znacznej poprawie, pracodawca podjął działania, które mogłyby być wzorem dla innych, a mimo to etykietkę, która została przyklejona do marki, bardzo trudno oderwać.
Jak nie zarządzać wewnętrznym PR-em?
REKLAMA
Lista błędów jest długa i bardzo urozmaicona. Podstawą jest samo podejście do pracownika. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tematem prowadzenia działań PR-owskich, bardzo popularne w polskich firmach jest stosowanie rozbudowanej tytulatury. Tego rodzaju nazewnictwo sprzyja tworzeniu dystansu i podkreśla hierarchiczność oraz uwypukla nierówności wśród pracowników. Tym, co wyróżnia kierownika czy menedżera, nie jest nazwa stanowiska, ale większa wiedza i doświadczenie, które przecież on posiada. Aby to udowodnić, nie trzeba zasłaniać się tytułami, tu powinna wystarczyć osobowość, charyzma i właśnie - szeroka wiedza.
Innym aspektem, wynikającym jednak z poprzedniego, jest brak podmiotowego traktowania pracownika. W tego typu organizacji nie liczy się każdy głos, nie jest brane pod uwagę zdanie przeciętnego pracownika, mało tego, nie jest on nawet o zdanie pytany. Informacje i zarządzenia, nowe rozporządzenia czy harmonogramy są ustalane odgórnie, bez jakichkolwiek konsultacji, co nie tylko negatywnie wpływa na kształt tych ostatnich, lecz także utrudnia pracę.
Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?
Poważnym błędem jest też niewłaściwe komunikowanie zmian pracownikom lub, co gorsza, niekomunikowanie ich w ogóle. Brak przepływu informacji, wytłumaczenia sytuacji jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rażących błędów w polskich organizacjach. Brak oficjalnych komunikatów powoduje, iż rozwija się nieformalny obieg informacji w biurze. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest nagromadzenie plotek, niesprawdzonych informacji i podejrzeń, co wpływa negatywnie na atmosferę w pracy, a często wręcz poważnie ją utrudnia.
Konsekwencje ignorowania wewnętrznego PR-u
Nawet jeśli firma jest dobrze wypromowana i popularna na rynku, szybko traci ten status, gdy na światło dzienne zaczną wychodzić opinie zatrudnionych w niej pracowników. To oni mają przecież największą wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, jak są traktowani w niej ludzie (czyli nie tylko pracownicy, lecz także klienci). Pracownicy, którzy ze względu na atmosferę w pracy i nierówne traktowanie szukają innych miejsc zatrudnienia, opowiadają innym o warunkach pracy i płacy. Brak pracy zespołowej, dobrej atmosfery i zdrowej współpracy skutkuje bardzo szybko ucieczką z miejsca zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest fakt, iż, jak podają badania Harvard Business School, ponad 70 proc. kryzysów medialnych wynika z doniesień byłych bądź aktualnych pracowników.
Onboarding czyli powitanie nowego pracownika
Pozytywne działania wewnątrz firmy
Na budowę prawidłowo prowadzonej strategii komunikacyjnej wewnątrz danej organizacji wpływa kilka czynników. Od zarządzających zależy, jakie elementy w budowie wewnętrznego PR-u wykorzystają. Podstawą jest jednak opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej. Jej realizacja może przejawiać się wielorako, na przykład w formie tworzenia komunikatów i przekazów, wydawania branżowej prasy, prowadzenia specjalnego konta na Facebooku dla pracowników, stworzenia firmowego bloga, organizacji konkursów, wyjazdów integracyjnych, nieoficjalnych spotkań.
Mimo wielu zaniedbań w tym zakresie, skostniałych przepisów, być może uwarunkowań historycznych oraz stosunkowo młodego kapitalizmu polskie firmy zaczynają powoli dostrzegać potęgę realizacji wewnętrznego PR-u. Patrząc obiektywnie, apogeum dobrego, polskiego PR-u wewnętrznego, miejmy nadzieję, jest jeszcze przed nami…
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat