REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie szacunku do pracownika

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

REKLAMA

Autopromocja

O tym, że trzeba dbać o promocję swojej firmy, wie każdy przedsiębiorca. Różnice między marketingiem a PR-em potrafi określić co któryś z kolei menedżer, a PR wewnętrzny? Wielu pracodawców nawet nie wie, na czym on polega. A jeśli już jest prowadzony, to zwykle… nieświadomie.

Mimo iż nie wymaga wielkich nakładów finansowych, zwykle jest niedoceniany i spychany w kąt. PR wewnętrzny, bo o nim mowa, to wciąż w wielu firmach temat tabu. Jeśli już pracodawca zaoferuje jakikolwiek pakiet socjalny, chociażby w postaci dofinansowania wczasów i przydziału kompletu pościeli po przepracowanym roku, to zwykle uznaje to za szczyt hojności ze swojej strony. Wiele firm inwestuje w promocję wielkie pieniądze, ale dzięki bojkotowaniu polityki wewnętrznego PR-u, traci dużo więcej, niż zyskuje. Jak to możliwe?

Promocja a PR

Strategia promocyjna charakteryzuje się przede wszystkim dużym nakładem środków finansowych i efektem widocznym niemal natychmiast (o ile promocja jest prawidłowo prowadzona). Budowanie PR-u firmy jest procesem długofalowym, niewymagającym aż tak wielkich nakładów finansowych jak w przypadku działań marketingowych. Dodatkowo nakłady finansowe mogą być rozłożone w czasie, więc stają się niemal nieodczuwalne. Swoistym minusem jest to, iż działania PR-owskie dają efekty po dłuższym czasie, ale jednocześnie są bardziej trwałe. Dobrym przykładem może być chociażby przykład marek samochodowych. Znajdziemy tu przykłady firm,  które wypracowały sobie renomę samochodów rodzinnych, a tym samym bezpiecznych. Inne marki z kolei dość długo walczyły z negatywnym postrzeganiem i utożsamianiem z nierozsądnymi kierowcami, lekkoduchami czy tzw. lanserami. Jak łatwo można dostrzec, są to przykłady działań wizerunkowych związanych z zewnętrznym PR-em danych marek. Równie ważne jak wizerunek zewnętrzny jest postrzeganie wewnętrzne firmy. Bez tych wzajemnie sprzężonych czynników nawet najlepiej prowadzona promocja i PR zewnętrzny mogą zamienić się w… idealną antyreklamę.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnętrzna strategia promocji

Bez względu na to, czy firma przynależy do sektora MSP, czy jest wielkim koncernem, czarny PR jest w stanie skutecznie przekreślić jej zyski, a przynajmniej znacząco je osłabić. Nawet jeśli dane przedsiębiorstwo stara się być postrzegane jako postępowe, nowoczesne, przyjazne środowisku, zaangażowane społecznie, to gdy nie dba o swoich pracowników, bardzo szybko taka informacja przedostaje się na zewnątrz, a zła opinia skutecznie przyćmiewa pozytywne działania danej firmy. Walka z negatywnym postrzeganiem jest zajęciem długofalowym i wymagającym prowadzenia znacznie bardziej przemyślanej strategii niż po prostu wprowadzenie programu wewnętrznego PR-u. Doskonały przykład próby odnowienia wizerunku stanowi pewna sieć hipermarketów spożywczych, która nadal częściej kojarzona jest z ciężkimi warunkami pracy niż bogatym systemem socjalnym i zmianami oraz udogodnieniami dla pracowników, jakie zostały wprowadzone po tym, jak do mediów dotarła informacja o trudnych warunkach pracy zatrudnionych tam osób. Sytuacja uległa znacznej poprawie, pracodawca podjął działania, które mogłyby być wzorem dla innych, a mimo to etykietkę, która została przyklejona do marki, bardzo trudno oderwać.

Zadaj pytanie na FORUM

Jak nie zarządzać wewnętrznym PR-em?

REKLAMA

Lista błędów jest długa i bardzo urozmaicona. Podstawą jest samo podejście do pracownika. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tematem prowadzenia działań PR-owskich, bardzo popularne w polskich firmach jest stosowanie rozbudowanej tytulatury. Tego rodzaju nazewnictwo sprzyja tworzeniu dystansu i podkreśla hierarchiczność oraz uwypukla nierówności wśród pracowników. Tym, co wyróżnia kierownika czy menedżera, nie jest nazwa stanowiska, ale większa wiedza i doświadczenie, które przecież on posiada. Aby to udowodnić, nie trzeba zasłaniać się tytułami, tu powinna wystarczyć osobowość, charyzma i właśnie - szeroka wiedza.

Innym aspektem, wynikającym jednak z poprzedniego, jest brak podmiotowego traktowania pracownika. W tego typu organizacji nie liczy się każdy głos, nie jest brane pod uwagę zdanie przeciętnego pracownika, mało tego, nie jest on nawet o zdanie pytany. Informacje i zarządzenia, nowe rozporządzenia czy harmonogramy są ustalane odgórnie, bez jakichkolwiek konsultacji, co nie tylko negatywnie wpływa na kształt tych ostatnich, lecz także utrudnia pracę.

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Poważnym błędem jest też niewłaściwe komunikowanie zmian pracownikom lub, co gorsza, niekomunikowanie ich w ogóle. Brak przepływu informacji, wytłumaczenia sytuacji jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rażących błędów w polskich organizacjach. Brak oficjalnych komunikatów powoduje, iż rozwija się nieformalny obieg informacji w biurze. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest nagromadzenie plotek, niesprawdzonych informacji i podejrzeń, co wpływa negatywnie na atmosferę w pracy, a często wręcz poważnie ją utrudnia.

Konsekwencje ignorowania wewnętrznego PR-u

Nawet jeśli firma jest dobrze wypromowana i popularna na rynku, szybko traci ten status, gdy na światło dzienne zaczną wychodzić opinie zatrudnionych w niej pracowników. To oni mają przecież największą wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, jak są traktowani w niej ludzie (czyli nie tylko pracownicy, lecz także klienci). Pracownicy, którzy ze względu na atmosferę w pracy i nierówne traktowanie szukają innych miejsc zatrudnienia, opowiadają innym o warunkach pracy i płacy. Brak pracy zespołowej, dobrej atmosfery i zdrowej współpracy skutkuje bardzo szybko ucieczką z miejsca zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest fakt, iż, jak podają badania Harvard Business School, ponad 70 proc. kryzysów medialnych wynika z doniesień byłych bądź aktualnych pracowników.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Pozytywne działania wewnątrz firmy

Na budowę prawidłowo prowadzonej strategii komunikacyjnej wewnątrz danej organizacji wpływa kilka czynników. Od zarządzających zależy, jakie elementy w budowie wewnętrznego PR-u wykorzystają. Podstawą jest jednak opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej. Jej realizacja może przejawiać się wielorako, na przykład w formie tworzenia komunikatów i przekazów, wydawania branżowej prasy, prowadzenia specjalnego konta na Facebooku dla pracowników, stworzenia firmowego bloga, organizacji konkursów, wyjazdów integracyjnych, nieoficjalnych spotkań.

Mimo wielu zaniedbań w tym zakresie, skostniałych przepisów, być może uwarunkowań historycznych oraz stosunkowo młodego kapitalizmu polskie firmy zaczynają powoli dostrzegać potęgę realizacji wewnętrznego PR-u. Patrząc obiektywnie, apogeum dobrego, polskiego PR-u wewnętrznego, miejmy nadzieję, jest jeszcze przed nami…

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabójczo wysoki podatek od pensji albo zleceń grozi już od 8400 zł netto. Brutto to 11 879 zł

Po podwyżkach inflacyjnych coraz więcej osób jest zagrożonych podatkiem 32%. Niewielu z nas wie, że wynagrodzenie miesięczne brutto: 11 879 zł i netto 8 427,85 zł, jest dochodem granicznym między stawką 12% a 32%. Wiadomo, że niewielu z nas zarabia powyżej 8500 zł netto pensji podstawowej. Ale jak się uwzględni premie i zlecenia dodatkowe, to okaże się, że osób zagrożonych stawką 32% jest sporo. Pewnym ratunkiem może być wpłata przeszło 9000 zł na IKZE. Da to odpis podatkowy około 3000 zł. 

Wykorzystaj póki możesz, bo te dni nie przejdą na 2025 r. [nie chodzi o urlop]

W prawie pracy jest kilka uprawnień dla pracowników, które są ściśle związane z danym rokiem kalendarzowym. Jednym z nich jest np. okazjonalna praca zdalna. Niewykorzystana w 2024 r. nie przejdzie na 2025 r. Podobnie jest z urlopem opiekuńczym czy ze zwolnieniem z pracy z powodu działania siły wyższej. Mamy jeszcze czas w grudniu na wykorzystanie pewnych uprawnień, które nie odwracalnie przepadną w nowym roku.

Sprawdź czy masz prawo do trzynastki w 2024 r. Nie dla każdego prawo do dodatkowego rocznego wynagrodzenia

W pewnych sytuacjach pracownicy szeroko pojętej budżetówki mogą nie otrzymać za 2024 r. dodatkowego rocznego wynagrodzenia, tzw. trzynastki. Ważny jest okres zatrudnienia oraz jakoś świadczonej pracy.

Likwidacja stanowiska pracy. Jaka odprawa w 2025 r.? [PORADA]

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmianie ulegną również inne świadczenia m.in. maksymalna wysokość odprawy, która przysługuje pracownikowi zwalnianemu z przyczyn leżących wyłącznie po stronie pracodawcy. Jaka kwota będzie obowiązywała od 1 stycznia 2025 r.? Kiedy likwidacja stanowiska pracy uprawnia do otrzymania odprawy?

REKLAMA

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.: dodatkowy urlop dla osób niepełnosprawnych w 2025 r., dofinansowanie do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, świadczenie rehabilitacyjne, renta z tytułu niezdolności do pracy, ulga rehabilitacyjna.

Czy 8 grudnia to niedziela handlowa? W grudniu aż dwie niedziele handlowe!

Zbliża się okres Świąt Bożego Narodzenia. Przedsiębiorcy z zakresu handlu już zacierają ręce. W grudniu 2024 r. będą aż dwie niedziele handlowe, a na dodatek w dniu 24 grudnia też zrobimy zakupy. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o karze, która grozi za pracę w handlu po 14:00. Może to być nawet do 100 000 zł.

Sejm uchwalił dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Od kiedy będzie przysługiwać?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja zakłada zwiększenie dopłat do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością o około 15 proc. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Interpelacja poselska: Czy dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi bez wymaganego przygotowania pedagogicznego?

Dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5000 mieszkańców i posiadającemu określone kwalifikacje. Czy nauczyciel legitymujący się właściwym wykształceniem lecz nieposiadający przygotowania pedagogicznego, ma wymagane kwalifikacje do uzyskania dodatku wiejskiego?

REKLAMA

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Rotacja pracowników - przyczyny i środki zaradcze. Dlaczego w niektórych firmach pracownicy spędzają lata a z innych szybko odchodzą?

W niektórych firmach pracownicy spędzają długie lata, w innych ich rotacja jest wysoka i wydaje się niezrozumiała. Skąd wynika różnica? Sprawne zarządzanie rotacją może znacząco wpłynąć na koszty firmy i jej sukces. Poniżej przedstawiam szczegółowe przyczyny rotacji oraz działania, które pomagają ją zmniejszyć

REKLAMA