REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie szacunku do pracownika

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

REKLAMA

REKLAMA

O tym, że trzeba dbać o promocję swojej firmy, wie każdy przedsiębiorca. Różnice między marketingiem a PR-em potrafi określić co któryś z kolei menedżer, a PR wewnętrzny? Wielu pracodawców nawet nie wie, na czym on polega. A jeśli już jest prowadzony, to zwykle… nieświadomie.

Mimo iż nie wymaga wielkich nakładów finansowych, zwykle jest niedoceniany i spychany w kąt. PR wewnętrzny, bo o nim mowa, to wciąż w wielu firmach temat tabu. Jeśli już pracodawca zaoferuje jakikolwiek pakiet socjalny, chociażby w postaci dofinansowania wczasów i przydziału kompletu pościeli po przepracowanym roku, to zwykle uznaje to za szczyt hojności ze swojej strony. Wiele firm inwestuje w promocję wielkie pieniądze, ale dzięki bojkotowaniu polityki wewnętrznego PR-u, traci dużo więcej, niż zyskuje. Jak to możliwe?

Promocja a PR

Strategia promocyjna charakteryzuje się przede wszystkim dużym nakładem środków finansowych i efektem widocznym niemal natychmiast (o ile promocja jest prawidłowo prowadzona). Budowanie PR-u firmy jest procesem długofalowym, niewymagającym aż tak wielkich nakładów finansowych jak w przypadku działań marketingowych. Dodatkowo nakłady finansowe mogą być rozłożone w czasie, więc stają się niemal nieodczuwalne. Swoistym minusem jest to, iż działania PR-owskie dają efekty po dłuższym czasie, ale jednocześnie są bardziej trwałe. Dobrym przykładem może być chociażby przykład marek samochodowych. Znajdziemy tu przykłady firm,  które wypracowały sobie renomę samochodów rodzinnych, a tym samym bezpiecznych. Inne marki z kolei dość długo walczyły z negatywnym postrzeganiem i utożsamianiem z nierozsądnymi kierowcami, lekkoduchami czy tzw. lanserami. Jak łatwo można dostrzec, są to przykłady działań wizerunkowych związanych z zewnętrznym PR-em danych marek. Równie ważne jak wizerunek zewnętrzny jest postrzeganie wewnętrzne firmy. Bez tych wzajemnie sprzężonych czynników nawet najlepiej prowadzona promocja i PR zewnętrzny mogą zamienić się w… idealną antyreklamę.

REKLAMA

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnętrzna strategia promocji

Bez względu na to, czy firma przynależy do sektora MSP, czy jest wielkim koncernem, czarny PR jest w stanie skutecznie przekreślić jej zyski, a przynajmniej znacząco je osłabić. Nawet jeśli dane przedsiębiorstwo stara się być postrzegane jako postępowe, nowoczesne, przyjazne środowisku, zaangażowane społecznie, to gdy nie dba o swoich pracowników, bardzo szybko taka informacja przedostaje się na zewnątrz, a zła opinia skutecznie przyćmiewa pozytywne działania danej firmy. Walka z negatywnym postrzeganiem jest zajęciem długofalowym i wymagającym prowadzenia znacznie bardziej przemyślanej strategii niż po prostu wprowadzenie programu wewnętrznego PR-u. Doskonały przykład próby odnowienia wizerunku stanowi pewna sieć hipermarketów spożywczych, która nadal częściej kojarzona jest z ciężkimi warunkami pracy niż bogatym systemem socjalnym i zmianami oraz udogodnieniami dla pracowników, jakie zostały wprowadzone po tym, jak do mediów dotarła informacja o trudnych warunkach pracy zatrudnionych tam osób. Sytuacja uległa znacznej poprawie, pracodawca podjął działania, które mogłyby być wzorem dla innych, a mimo to etykietkę, która została przyklejona do marki, bardzo trudno oderwać.

Zadaj pytanie na FORUM

Jak nie zarządzać wewnętrznym PR-em?

Lista błędów jest długa i bardzo urozmaicona. Podstawą jest samo podejście do pracownika. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tematem prowadzenia działań PR-owskich, bardzo popularne w polskich firmach jest stosowanie rozbudowanej tytulatury. Tego rodzaju nazewnictwo sprzyja tworzeniu dystansu i podkreśla hierarchiczność oraz uwypukla nierówności wśród pracowników. Tym, co wyróżnia kierownika czy menedżera, nie jest nazwa stanowiska, ale większa wiedza i doświadczenie, które przecież on posiada. Aby to udowodnić, nie trzeba zasłaniać się tytułami, tu powinna wystarczyć osobowość, charyzma i właśnie - szeroka wiedza.

Innym aspektem, wynikającym jednak z poprzedniego, jest brak podmiotowego traktowania pracownika. W tego typu organizacji nie liczy się każdy głos, nie jest brane pod uwagę zdanie przeciętnego pracownika, mało tego, nie jest on nawet o zdanie pytany. Informacje i zarządzenia, nowe rozporządzenia czy harmonogramy są ustalane odgórnie, bez jakichkolwiek konsultacji, co nie tylko negatywnie wpływa na kształt tych ostatnich, lecz także utrudnia pracę.

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Poważnym błędem jest też niewłaściwe komunikowanie zmian pracownikom lub, co gorsza, niekomunikowanie ich w ogóle. Brak przepływu informacji, wytłumaczenia sytuacji jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rażących błędów w polskich organizacjach. Brak oficjalnych komunikatów powoduje, iż rozwija się nieformalny obieg informacji w biurze. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest nagromadzenie plotek, niesprawdzonych informacji i podejrzeń, co wpływa negatywnie na atmosferę w pracy, a często wręcz poważnie ją utrudnia.

Konsekwencje ignorowania wewnętrznego PR-u

Nawet jeśli firma jest dobrze wypromowana i popularna na rynku, szybko traci ten status, gdy na światło dzienne zaczną wychodzić opinie zatrudnionych w niej pracowników. To oni mają przecież największą wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, jak są traktowani w niej ludzie (czyli nie tylko pracownicy, lecz także klienci). Pracownicy, którzy ze względu na atmosferę w pracy i nierówne traktowanie szukają innych miejsc zatrudnienia, opowiadają innym o warunkach pracy i płacy. Brak pracy zespołowej, dobrej atmosfery i zdrowej współpracy skutkuje bardzo szybko ucieczką z miejsca zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest fakt, iż, jak podają badania Harvard Business School, ponad 70 proc. kryzysów medialnych wynika z doniesień byłych bądź aktualnych pracowników.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Pozytywne działania wewnątrz firmy

Na budowę prawidłowo prowadzonej strategii komunikacyjnej wewnątrz danej organizacji wpływa kilka czynników. Od zarządzających zależy, jakie elementy w budowie wewnętrznego PR-u wykorzystają. Podstawą jest jednak opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej. Jej realizacja może przejawiać się wielorako, na przykład w formie tworzenia komunikatów i przekazów, wydawania branżowej prasy, prowadzenia specjalnego konta na Facebooku dla pracowników, stworzenia firmowego bloga, organizacji konkursów, wyjazdów integracyjnych, nieoficjalnych spotkań.

Mimo wielu zaniedbań w tym zakresie, skostniałych przepisów, być może uwarunkowań historycznych oraz stosunkowo młodego kapitalizmu polskie firmy zaczynają powoli dostrzegać potęgę realizacji wewnętrznego PR-u. Patrząc obiektywnie, apogeum dobrego, polskiego PR-u wewnętrznego, miejmy nadzieję, jest jeszcze przed nami…

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

REKLAMA

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA