REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie szacunku do pracownika

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

REKLAMA

Autopromocja

O tym, że trzeba dbać o promocję swojej firmy, wie każdy przedsiębiorca. Różnice między marketingiem a PR-em potrafi określić co któryś z kolei menedżer, a PR wewnętrzny? Wielu pracodawców nawet nie wie, na czym on polega. A jeśli już jest prowadzony, to zwykle… nieświadomie.

Mimo iż nie wymaga wielkich nakładów finansowych, zwykle jest niedoceniany i spychany w kąt. PR wewnętrzny, bo o nim mowa, to wciąż w wielu firmach temat tabu. Jeśli już pracodawca zaoferuje jakikolwiek pakiet socjalny, chociażby w postaci dofinansowania wczasów i przydziału kompletu pościeli po przepracowanym roku, to zwykle uznaje to za szczyt hojności ze swojej strony. Wiele firm inwestuje w promocję wielkie pieniądze, ale dzięki bojkotowaniu polityki wewnętrznego PR-u, traci dużo więcej, niż zyskuje. Jak to możliwe?

Promocja a PR

Strategia promocyjna charakteryzuje się przede wszystkim dużym nakładem środków finansowych i efektem widocznym niemal natychmiast (o ile promocja jest prawidłowo prowadzona). Budowanie PR-u firmy jest procesem długofalowym, niewymagającym aż tak wielkich nakładów finansowych jak w przypadku działań marketingowych. Dodatkowo nakłady finansowe mogą być rozłożone w czasie, więc stają się niemal nieodczuwalne. Swoistym minusem jest to, iż działania PR-owskie dają efekty po dłuższym czasie, ale jednocześnie są bardziej trwałe. Dobrym przykładem może być chociażby przykład marek samochodowych. Znajdziemy tu przykłady firm,  które wypracowały sobie renomę samochodów rodzinnych, a tym samym bezpiecznych. Inne marki z kolei dość długo walczyły z negatywnym postrzeganiem i utożsamianiem z nierozsądnymi kierowcami, lekkoduchami czy tzw. lanserami. Jak łatwo można dostrzec, są to przykłady działań wizerunkowych związanych z zewnętrznym PR-em danych marek. Równie ważne jak wizerunek zewnętrzny jest postrzeganie wewnętrzne firmy. Bez tych wzajemnie sprzężonych czynników nawet najlepiej prowadzona promocja i PR zewnętrzny mogą zamienić się w… idealną antyreklamę.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnętrzna strategia promocji

Bez względu na to, czy firma przynależy do sektora MSP, czy jest wielkim koncernem, czarny PR jest w stanie skutecznie przekreślić jej zyski, a przynajmniej znacząco je osłabić. Nawet jeśli dane przedsiębiorstwo stara się być postrzegane jako postępowe, nowoczesne, przyjazne środowisku, zaangażowane społecznie, to gdy nie dba o swoich pracowników, bardzo szybko taka informacja przedostaje się na zewnątrz, a zła opinia skutecznie przyćmiewa pozytywne działania danej firmy. Walka z negatywnym postrzeganiem jest zajęciem długofalowym i wymagającym prowadzenia znacznie bardziej przemyślanej strategii niż po prostu wprowadzenie programu wewnętrznego PR-u. Doskonały przykład próby odnowienia wizerunku stanowi pewna sieć hipermarketów spożywczych, która nadal częściej kojarzona jest z ciężkimi warunkami pracy niż bogatym systemem socjalnym i zmianami oraz udogodnieniami dla pracowników, jakie zostały wprowadzone po tym, jak do mediów dotarła informacja o trudnych warunkach pracy zatrudnionych tam osób. Sytuacja uległa znacznej poprawie, pracodawca podjął działania, które mogłyby być wzorem dla innych, a mimo to etykietkę, która została przyklejona do marki, bardzo trudno oderwać.

Zadaj pytanie na FORUM

Jak nie zarządzać wewnętrznym PR-em?

REKLAMA

Lista błędów jest długa i bardzo urozmaicona. Podstawą jest samo podejście do pracownika. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tematem prowadzenia działań PR-owskich, bardzo popularne w polskich firmach jest stosowanie rozbudowanej tytulatury. Tego rodzaju nazewnictwo sprzyja tworzeniu dystansu i podkreśla hierarchiczność oraz uwypukla nierówności wśród pracowników. Tym, co wyróżnia kierownika czy menedżera, nie jest nazwa stanowiska, ale większa wiedza i doświadczenie, które przecież on posiada. Aby to udowodnić, nie trzeba zasłaniać się tytułami, tu powinna wystarczyć osobowość, charyzma i właśnie - szeroka wiedza.

Innym aspektem, wynikającym jednak z poprzedniego, jest brak podmiotowego traktowania pracownika. W tego typu organizacji nie liczy się każdy głos, nie jest brane pod uwagę zdanie przeciętnego pracownika, mało tego, nie jest on nawet o zdanie pytany. Informacje i zarządzenia, nowe rozporządzenia czy harmonogramy są ustalane odgórnie, bez jakichkolwiek konsultacji, co nie tylko negatywnie wpływa na kształt tych ostatnich, lecz także utrudnia pracę.

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Poważnym błędem jest też niewłaściwe komunikowanie zmian pracownikom lub, co gorsza, niekomunikowanie ich w ogóle. Brak przepływu informacji, wytłumaczenia sytuacji jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rażących błędów w polskich organizacjach. Brak oficjalnych komunikatów powoduje, iż rozwija się nieformalny obieg informacji w biurze. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest nagromadzenie plotek, niesprawdzonych informacji i podejrzeń, co wpływa negatywnie na atmosferę w pracy, a często wręcz poważnie ją utrudnia.

Konsekwencje ignorowania wewnętrznego PR-u

Nawet jeśli firma jest dobrze wypromowana i popularna na rynku, szybko traci ten status, gdy na światło dzienne zaczną wychodzić opinie zatrudnionych w niej pracowników. To oni mają przecież największą wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, jak są traktowani w niej ludzie (czyli nie tylko pracownicy, lecz także klienci). Pracownicy, którzy ze względu na atmosferę w pracy i nierówne traktowanie szukają innych miejsc zatrudnienia, opowiadają innym o warunkach pracy i płacy. Brak pracy zespołowej, dobrej atmosfery i zdrowej współpracy skutkuje bardzo szybko ucieczką z miejsca zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest fakt, iż, jak podają badania Harvard Business School, ponad 70 proc. kryzysów medialnych wynika z doniesień byłych bądź aktualnych pracowników.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Pozytywne działania wewnątrz firmy

Na budowę prawidłowo prowadzonej strategii komunikacyjnej wewnątrz danej organizacji wpływa kilka czynników. Od zarządzających zależy, jakie elementy w budowie wewnętrznego PR-u wykorzystają. Podstawą jest jednak opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej. Jej realizacja może przejawiać się wielorako, na przykład w formie tworzenia komunikatów i przekazów, wydawania branżowej prasy, prowadzenia specjalnego konta na Facebooku dla pracowników, stworzenia firmowego bloga, organizacji konkursów, wyjazdów integracyjnych, nieoficjalnych spotkań.

Mimo wielu zaniedbań w tym zakresie, skostniałych przepisów, być może uwarunkowań historycznych oraz stosunkowo młodego kapitalizmu polskie firmy zaczynają powoli dostrzegać potęgę realizacji wewnętrznego PR-u. Patrząc obiektywnie, apogeum dobrego, polskiego PR-u wewnętrznego, miejmy nadzieję, jest jeszcze przed nami…

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni?

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni? Petycja w sprawie nowelizacji ustawy o publicznej służbie krwi czeka na rozpatrzenie przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Zakłada ona dwie ważne dla krwiodawców i pracodawców zmiany.

Zmiany w składkach zdrowotnych przedsiębiorców od 2026 r.

Od 2026 r. rząd wprowadzi kolejne rozwiązania, które obniżą wysokość składki zdrowotnej dla większości przedsiębiorców. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2025 r. będzie niższa składka zdrowotna od przedsiębiorców

Od 2025 r. część przedsiębiorców zapłaci niższą składkę, a przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Takie rozwiązania zakłada autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Narzędzia cyfrowe pozwalają osiągnąć lepszy work-life balance

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie  usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR. 

Do 30 listopada trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej. Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie

Do 30 listopada 2024 r. trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Można uzyskać dodatek w wysokości 100 zł miesięcznie.

Święty Mikołaj zarobi najwięcej. Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać w Boże Narodzenie 2024 r.?

Przedświąteczne szaleństwo nabiera tempa. W tym okresie najwięcej zarobi Święty Mikołaj. Stawki dla Mikołajów są wyższe, gdy pracują na wigiliach firmowych i domowych zgromadzeniach, mniej zarobią w galeriach handlowych.

Staż pracy: W rządzie głos o ograniczeniach dla pracowników. Miała być korzystna nowelizacja Kodeksu pracy

Od 1 stycznia 2026 r. ma wejść w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która pozwoli na nowo przeliczyć pracownikom staż pracy. Już pojawiają się propozycje ograniczenia korzyści wynikających z przeliczenia stażu pracy. Autorem ograniczeń jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które występuje przeciwko zwiększeniu kosztów dla przedsiębiorców (i w dużym stopniu urzędów) np. co do wypłaty nagród jubileuszowych czy urlopów wypoczynkowych w wymiarze 26 dni.

REKLAMA

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną. Jak uzyskać dofinansowanie? Od czego zależna jest wysokość dofinansowania? Czy każdy pracodawca otrzyma dofinansowanie?

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA