Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu

Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci. / Fot. Fotolia
Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci. / Fot. Fotolia
Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu to nielada wyzwanie. Zadaje się pytania o granicę dzielenia się życiem prywatnym na portalach społecznościowych. Czy prezes poważnej firmy nie może pozwolić sobie na odrobinę luzu na Facebooku? Autorka książki „Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci”, Randi Zuckerberg, odpowiada w niej na trudne pytania.

Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci

Randi Zuckerberg opisuje wpływ Internetu na wszystkie aspekty życia człowieka. Książka „Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci” w rozdziale 8 porusza tematykę kariery i godzenia życia zawodowego z prywatnym. Przytoczona treść publikacji wskazuje nieodwracalne zmiany zachodzące w sferze życia człowieka związanej z pracą. Jak sobie radzić w nowej rzeczywistości? Wyjeżdżając na urlop, zostaw smartphone'a i tablet w domu, a otrzymasz premię. Odbieranie firmowych maili po godzinach można traktować jako płatne nadgodziny. Gdzie stosuje się takie rozwiązania?

ROZDZIAŁ 8 DOT.KARIERA

Dwa typy pracowników

Obecnie są dwa typy pracowników, którzy w diametralnie odmienny sposób postrzegają tożsamość. Pracownicy szczebla kierowniczego, którzy osiągnęli pełnoletność w czasach przedinternetowych, uważają za oczywiste, że powinno się mieć oddzielny zawodowy wizerunek, który nie pokrywa się z tym „codziennym”, osobistym. Ale moje pokolenie osiągnęło pełnoletność w czasie istnienia portali społecznościowych i wiem, że nie mamy już tego luksusu.

Profil na Facebooku przedłużeniem CV

Trójwymiarowe osobowości

Rozumiem, że najlepsi liderzy biznesowi przyszłości będą trójwymiarowymi osobowościami, których życie, zainteresowania, hobby i pasje poza pracą będą dokumentowane i prezentowane publicznie. Zamiast próbować zachować jedną, ograniczoną i niereprezentatywną wersję naszych profesjonalnych ja, najlepsi liderzy będą mieć wieloraką tożsamość, która łączyć będzie to, co profesjonalne, z tym, co prywatne.
[…]

Zmieńmy znaczenie bycia profesjonalistą i powiedzmy głośno, że czasy, kiedy prywatna tożsamość była tajemnicą i oddzielało się ją od tej profesjonalnej, dawno już minęły. I bardzo dobrze. Wybierając bycie sobą, jestem w stanie wyeliminować obawy, jakie mogą mieć moi znajomi, czy należy się otwierać przed innymi. Moje zachowanie w Internecie nie sprawiło, że jestem mniej skutecznym menedżerem czy partnerem. To, że jestem autentyczna, czyni mnie lepszym liderem, i tyle.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Wpływ dzielenia się życiem prywatnym w Internecie na pracowników

Badania pokazały, że kiedy nie chcesz dzielić się ze swoimi znajomymi na Facebooku szczegółami z prywatnego życia, zmniejsza to twoją popularność w biurze w porównaniu z ludźmi, którzy takimi informacjami się dzielą. Biała księga wydana przez naukowców z Wharton School Uniwersytetu w Pensylwanii pokazała, że ludzie, którzy dzielą się osobistymi informacjami ze swoimi kolegami z pracy, bezproblemowo łączą swoje życie w Internecie i poza nim – uważani też są za lepszych pracowników. Ludzie lubią pracować z kimś, kogo znają i rozumieją.

LinkedIn

Oczywiście, istnieje LinkedIn i inne ściśle profesjonalne portale społecznościowe. Jestem ogromną fanką LinkedIn i uważam, że jest to bardzo ważna platforma. Ale dopóki portal ten nie będzie w stanie pokazać pełnego obrazu tego, kim jestem, całej mnie, zawsze będzie odzwierciedlał tylko fragment mojej tożsamości, a nie to, jaka naprawdę jestem i co mnie inspiruje.

Rekrutacja za pomocą portali społecznościowych

Autentyczna tożsamość w Internecie

Więc jak sobie radzić? Jak mamy w pełni wykorzystać to nowe terytorium, aby uniknąć bycia zawstydzonym czy zmieszanym? Posiadanie autentycznej tożsamości w Internecie, włączając w to życie zawodowe, jest możliwe przy odrobinie zdrowego rozsądku i ryzyka oraz sprawnym posługiwaniu się ustawieniami prywatności. Jeśli portal społecznościowy robi z nas minicelebrytów, sami zatroszczmy się o rozgłos.

Po pierwsze, ponieważ niebawem wszyscy będziemy ujawniać więcej informacji na temat swojego życia zawodowego, musimy zacząć być trochę bardziej tolerancyjni dla naszych kolegów i współpracowników. Pracownicy to też ludzie i (na szczęście) większą część swojego życia spędzają poza biurem. Udawanie, że ludzie nie mają życia prywatnego i zainteresowań, jest niedorzeczne. Podział na to, co prywatne i publiczne, uległ zmianie, dlatego też powinno się zmienić nasze podejście do tych spraw.

Przenikanie pracy do życia prywatnego

Po drugie, tak jak nasze prywatne życie przeplata się z naszym życiem zawodowym, tak nasze życie zawodowe wtapia się w nasze życie prywatne. Co dzieje się, kiedy e-maile od szefa zaczynają napływać o jedenastej w nocy? Z ankiety Right Management wynika, że prawie dwie trzecie pracowników otrzymuje w weekend e-maile od swoich szefów, na które ci oczekują szybkiej odpowiedzi. Badania Good Technology pokazały, że ponad osiemdziesiąt procent z nich przyznaje, że pracuje również w domu, po godzinach, przez siedem godzin tygodniowo, co daje dodatkowo jeden dzień pracy w tygodniu. Z tych samych badań wynika, że sześćdziesiąt osiem procent ludzi sprawdza swoje skrzynki e-mailowe, jeszcze zanim dotrą do pracy, pięćdziesiąt siedem procent sprawdza je podczas rodzinnych wycieczek, trzydzieści osiem procent zazwyczaj je przegląda przy stole podczas obiadu, czterdzieści procent pisze e-maile związane z pracą po dziesiątej wieczorem, a pięćdziesiąt procent ma problem z odłożeniem smartfona i pójściem spać – przyznając się do czytania i odpowiadania na wiadomości długo po tym, jak już położą się do łóżka.

Sprawdzanie profili kandydatów do pracy na portalach społecznościowych

Wyznaczenie granic z szefem

Musimy się upewnić, że żyjąc w nowej rzeczywistości, kiedy zawsze jesteśmy online, nie naruszamy prywatności innych i nie burzymy zbudowanej przez nich równowagi pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym. Zawsze mówię moim nowym pracownikom, że będą otrzymywać ode mnie e-maile późno w nocy, ale nie oznacza to, że oczekuję, by odpowiadali na nie natychmiast. Taki jest po prostu mój tryb pracy, że dopiero jak wszyscy pójdą spać, zabieram się do swojej skrzynki pocztowej. Jeśli twój szef oczekuje, że będziesz odpowiadać na e-maile o każdej porze dnia i nocy, w każdy dzień tygodnia, i wpływa to negatywnie na twoje życie prywatne, powinieneś przeprowadzić z nim rozmowę, podczas której wyznaczycie pewne wspólne reguły i granice oparte na wzajemnym poszanowaniu wypracowanej przez każdego z was równowagi pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym.

Każdy ma swoje życie prywatne

Biorąc pod uwagę fakt, że twoi koledzy z pracy są także twoimi znajomymi z portali społecznościowych, może się tak zdarzyć, że wyślesz do nich służbową wiadomość, na którą będziesz oczekiwał szybkiej odpowiedzi – ale się nie doczekasz, mimo iż w tym czasie zaobserwowałeś, że są aktywni na przykład na Instagramie czy Facebooku i mieli czas, by pograć w Words with Friends. W takich sytuacjach warto pamiętać, że każdy ma swoje życie prywatne. To, że ktoś robi coś w Internecie, nie oznacza, że nie pracuje. Jeśli sami chcemy osiągnąć równowagę pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym, musimy też dać takie prawo naszym kolegom z pracy i znajomym. Jeśli twoi koledzy nie odpowiadają od razu na twoje e-maile czy esemesy, potraktuj ich ulgowo.
[…]

Dostosowanie czasu pracy do obowiązków rodzinnych

Zostaw w domu telefon i tablet, otrzymaj premię

W Denver w Kolorado działa firma FullContact, zajmująca się tworzeniem oprogramowania, która przyznaje premie w wysokości siedmiu i pół tysiąca dolarów tym pracownikom, którzy wyjeżdżając na wakacje, zostawią w domu swoje smartfony i tablety. Powód? Jeśli choć na krótki czas odłączysz się od Internetu, by złapać oddech i odzyskać równowagę pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym, wrócisz do pracy wypoczęty i gotowy na nowe wzywania. Potwierdziły to badania przeprowadzone w 2006 roku w firmie Ernst & Young. Na koniec roku okazało się, że wydajność pracowników poprawiła się o osiem procent na każde dodatkowe dziesięć godzin urlopu wypoczynkowego, który wykorzystali.

Odbieranie firmowych maili po godzinach jako płatne nadgodziny

Jeśli wszystko inne zawiedzie, zawsze możesz przenieść się do Brazylii. W listopadzie 2012 roku prezydent Brazylii Dilma Rousseff podpisała ustawę, według której odbieranie służbowych e-maili po godzinach kwalifikuje się jako płatne nadgodziny. Jeśli twoja tożsamość w Internecie jest tożsamością pełną, a ty i twoi współpracownicy zachowujecie osiągniętą równowagę pomiędzy korzystaniem z nowych technologii a życiem prywatnym, to zaczynasz być postrzegany w pracy jako osoba zaufana, pracowita i bardziej wydajna. Nikt już wtedy nie będzie miał ci za złe, że publikujesz zbyt dużo zdjęć swoich bliskich – bo tak naprawdę kto nie lubi oglądać zdjęć uśmiechniętych dzieci szalejących na plaży? Ja lubię – i chyba nawet mam gdzieś zdjęcie Ashera próbującego chodzić po piasku.

Obecność w sieci

„Dot.scomplikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci” Randi Zuckerberg, copyright © for the polish edition by Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2014”

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.
    Pozyskiwanie pracowników lokalnych - 10 sposobów
    Jak informuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu 2022 r. wyniosła 4,9%. To o 0,2 punktu procentowego mniej niż w maju br. I jak każda informacja, ta również ma dwie strony medalu. Znalezienie pracowników staje się bowiem większym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm lokalnych, rekrutujących wśród miejscowych społeczności. W jaki sposób można mu podołać? Odpowiadamy.
    Polski Ład 2.0 - problemy z wyliczeniem podstawy składki zdrowotnej
    Nowelizacja Polskiego Ładu, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 roku, daje podatnikom rozliczającym się na ryczałcie możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne już od połowy tego roku. Odpowiedniego wpisu do CEIDG należy dokonać do 22 sierpnia. W tym przypadku pojawia się jednak ważne pytanie: jak obliczyć składkę zdrowotną za pierwsze półrocze.
    Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.
    Ponaglenie w sprawie urzędowej
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.
    Uprawnienia niepełnosprawnego pracownika
    Osobie legitymującej się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują dodatkowe uprawnienia pracownicze. Wynikają one z przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one przede wszystkim czasu pracy, przerw w pracy i wymiaru urlopu. Oto one.
    Ponad 770 tys. obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce
    Już ponad 770 tys. obywateli Ukrainy jest zatrudnionych legalnie w naszym kraju - powiedział we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
    Ponad połowa pracowników preferuje zdalny i hybrydowy model pracy
    Hybrydowy model pracy, który coraz chętniej wybierany jest przez samych pracowników, wymaga dużych zmian w modelu operacyjnym wielu firm. Zanim jednak pracownicy przejdą na pożądany przez nich system pracy, powinni posiąść niezbędne kompetencje. Zyskają jednak na tym też organizacje, które będą mogły łowić talenty na znacznie większym obszarze. Sukcesy widać już dziś. Nawet w firmach z sektora przemysłu ciężkiego, które w ”hybrydowym” świecie mogli zdobyć pracowników wcześniej niedostępnych.
    Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!
    Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!
    Technologia i wellbeing - transformacja rynku pracy?
    Technologia już dziś jest częścią codziennego życia zawodowego dużej grupy pracowników, a w przyszłości jej udział będzie rósł. 65 proc. Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy, a 60 proc. ocenia, że osobom biegłym w nowych technologiach będzie łatwiej o podwyżki i awanse – wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Pracuj. Cyfryzacja i zmiana modelu pracy na zdalny lub hybrydowy staje się także stałym elementem wellbeingu pracowniczego. Do korzystania z dobrodziejstw tej sytuacji skłonne są przede wszystkim młode osoby, które szukają pracy elastycznej, dopasowanej do ich stylu życia.
    Rada Ochrony Pracy o pyłowej atmosferze wybuchowej
    Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła 2 sierpnia 2022 r. w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad była między innymi problematyka zagrożeń związanych z obecnością pyłowej atmosfery wybuchowej w przemyśle i rolnictwie.
    Kontrola legalności zatrudnienia PIP
    Na temat kontroli dotyczących legalności zatrudnienia prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy wypowiedział się dla agencji Newseria Biznes Dariusz Górski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy.
    „Czternasta emerytura” - KRUS
    Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozpoczęła przygotowania do wypłaty kolejnego w 2022 r. dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.
    Czy służba strażaka w OSP może być zaliczona do stażu pracy strażaka zawodowego?
    Czy możliwe jest uwzględnienie stażu służby strażaka ochotnika (nie zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy) do celów obliczenia wynagrodzenia tego strażaka zatrudnionego już później jako strażaka zawodowego pracującego na pełny etat? Czy trzeba równo traktować te dwie grupy zawodowe?
    Niedziela handlowa – sierpień 2022
    Sierpień 2022 ma 4 niedziele. Czy któraś z tych niedziel to niedziela handlowa? Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa?
    ZUS może dofinansować poprawę bezpieczeństwa pracy
    Koszty świadczeń wynikających z wypadków przy pracy tylko w 2021 r. wyniosły 664 322 700 zł. Koszty pracodawcy to jedno, ale oczywiście kluczową do zaadresowania kwestią pozostaje możliwość poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy. Na początku 2023 roku rusza kolejny nabór wniosków na dofinansowanie obszaru BHP przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak przygotować się do programu?
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.