REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu

Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci. / Fot. Fotolia
Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie Internetu to nielada wyzwanie. Zadaje się pytania o granicę dzielenia się życiem prywatnym na portalach społecznościowych. Czy prezes poważnej firmy nie może pozwolić sobie na odrobinę luzu na Facebooku? Autorka książki „Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci”, Randi Zuckerberg, odpowiada w niej na trudne pytania.

Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci

Randi Zuckerberg opisuje wpływ Internetu na wszystkie aspekty życia człowieka. Książka „Dot.s(com)plikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci” w rozdziale 8 porusza tematykę kariery i godzenia życia zawodowego z prywatnym. Przytoczona treść publikacji wskazuje nieodwracalne zmiany zachodzące w sferze życia człowieka związanej z pracą. Jak sobie radzić w nowej rzeczywistości? Wyjeżdżając na urlop, zostaw smartphone'a i tablet w domu, a otrzymasz premię. Odbieranie firmowych maili po godzinach można traktować jako płatne nadgodziny. Gdzie stosuje się takie rozwiązania?

REKLAMA

Autopromocja

ROZDZIAŁ 8 DOT.KARIERA

Dwa typy pracowników

Obecnie są dwa typy pracowników, którzy w diametralnie odmienny sposób postrzegają tożsamość. Pracownicy szczebla kierowniczego, którzy osiągnęli pełnoletność w czasach przedinternetowych, uważają za oczywiste, że powinno się mieć oddzielny zawodowy wizerunek, który nie pokrywa się z tym „codziennym”, osobistym. Ale moje pokolenie osiągnęło pełnoletność w czasie istnienia portali społecznościowych i wiem, że nie mamy już tego luksusu.

Profil na Facebooku przedłużeniem CV

Trójwymiarowe osobowości

Rozumiem, że najlepsi liderzy biznesowi przyszłości będą trójwymiarowymi osobowościami, których życie, zainteresowania, hobby i pasje poza pracą będą dokumentowane i prezentowane publicznie. Zamiast próbować zachować jedną, ograniczoną i niereprezentatywną wersję naszych profesjonalnych ja, najlepsi liderzy będą mieć wieloraką tożsamość, która łączyć będzie to, co profesjonalne, z tym, co prywatne.
[…]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieńmy znaczenie bycia profesjonalistą i powiedzmy głośno, że czasy, kiedy prywatna tożsamość była tajemnicą i oddzielało się ją od tej profesjonalnej, dawno już minęły. I bardzo dobrze. Wybierając bycie sobą, jestem w stanie wyeliminować obawy, jakie mogą mieć moi znajomi, czy należy się otwierać przed innymi. Moje zachowanie w Internecie nie sprawiło, że jestem mniej skutecznym menedżerem czy partnerem. To, że jestem autentyczna, czyni mnie lepszym liderem, i tyle.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Wpływ dzielenia się życiem prywatnym w Internecie na pracowników

Badania pokazały, że kiedy nie chcesz dzielić się ze swoimi znajomymi na Facebooku szczegółami z prywatnego życia, zmniejsza to twoją popularność w biurze w porównaniu z ludźmi, którzy takimi informacjami się dzielą. Biała księga wydana przez naukowców z Wharton School Uniwersytetu w Pensylwanii pokazała, że ludzie, którzy dzielą się osobistymi informacjami ze swoimi kolegami z pracy, bezproblemowo łączą swoje życie w Internecie i poza nim – uważani też są za lepszych pracowników. Ludzie lubią pracować z kimś, kogo znają i rozumieją.

LinkedIn

Oczywiście, istnieje LinkedIn i inne ściśle profesjonalne portale społecznościowe. Jestem ogromną fanką LinkedIn i uważam, że jest to bardzo ważna platforma. Ale dopóki portal ten nie będzie w stanie pokazać pełnego obrazu tego, kim jestem, całej mnie, zawsze będzie odzwierciedlał tylko fragment mojej tożsamości, a nie to, jaka naprawdę jestem i co mnie inspiruje.

Rekrutacja za pomocą portali społecznościowych

Autentyczna tożsamość w Internecie

REKLAMA

Więc jak sobie radzić? Jak mamy w pełni wykorzystać to nowe terytorium, aby uniknąć bycia zawstydzonym czy zmieszanym? Posiadanie autentycznej tożsamości w Internecie, włączając w to życie zawodowe, jest możliwe przy odrobinie zdrowego rozsądku i ryzyka oraz sprawnym posługiwaniu się ustawieniami prywatności. Jeśli portal społecznościowy robi z nas minicelebrytów, sami zatroszczmy się o rozgłos.

Po pierwsze, ponieważ niebawem wszyscy będziemy ujawniać więcej informacji na temat swojego życia zawodowego, musimy zacząć być trochę bardziej tolerancyjni dla naszych kolegów i współpracowników. Pracownicy to też ludzie i (na szczęście) większą część swojego życia spędzają poza biurem. Udawanie, że ludzie nie mają życia prywatnego i zainteresowań, jest niedorzeczne. Podział na to, co prywatne i publiczne, uległ zmianie, dlatego też powinno się zmienić nasze podejście do tych spraw.

Przenikanie pracy do życia prywatnego

Po drugie, tak jak nasze prywatne życie przeplata się z naszym życiem zawodowym, tak nasze życie zawodowe wtapia się w nasze życie prywatne. Co dzieje się, kiedy e-maile od szefa zaczynają napływać o jedenastej w nocy? Z ankiety Right Management wynika, że prawie dwie trzecie pracowników otrzymuje w weekend e-maile od swoich szefów, na które ci oczekują szybkiej odpowiedzi. Badania Good Technology pokazały, że ponad osiemdziesiąt procent z nich przyznaje, że pracuje również w domu, po godzinach, przez siedem godzin tygodniowo, co daje dodatkowo jeden dzień pracy w tygodniu. Z tych samych badań wynika, że sześćdziesiąt osiem procent ludzi sprawdza swoje skrzynki e-mailowe, jeszcze zanim dotrą do pracy, pięćdziesiąt siedem procent sprawdza je podczas rodzinnych wycieczek, trzydzieści osiem procent zazwyczaj je przegląda przy stole podczas obiadu, czterdzieści procent pisze e-maile związane z pracą po dziesiątej wieczorem, a pięćdziesiąt procent ma problem z odłożeniem smartfona i pójściem spać – przyznając się do czytania i odpowiadania na wiadomości długo po tym, jak już położą się do łóżka.

Sprawdzanie profili kandydatów do pracy na portalach społecznościowych

Wyznaczenie granic z szefem

Musimy się upewnić, że żyjąc w nowej rzeczywistości, kiedy zawsze jesteśmy online, nie naruszamy prywatności innych i nie burzymy zbudowanej przez nich równowagi pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym. Zawsze mówię moim nowym pracownikom, że będą otrzymywać ode mnie e-maile późno w nocy, ale nie oznacza to, że oczekuję, by odpowiadali na nie natychmiast. Taki jest po prostu mój tryb pracy, że dopiero jak wszyscy pójdą spać, zabieram się do swojej skrzynki pocztowej. Jeśli twój szef oczekuje, że będziesz odpowiadać na e-maile o każdej porze dnia i nocy, w każdy dzień tygodnia, i wpływa to negatywnie na twoje życie prywatne, powinieneś przeprowadzić z nim rozmowę, podczas której wyznaczycie pewne wspólne reguły i granice oparte na wzajemnym poszanowaniu wypracowanej przez każdego z was równowagi pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym.

Każdy ma swoje życie prywatne

Biorąc pod uwagę fakt, że twoi koledzy z pracy są także twoimi znajomymi z portali społecznościowych, może się tak zdarzyć, że wyślesz do nich służbową wiadomość, na którą będziesz oczekiwał szybkiej odpowiedzi – ale się nie doczekasz, mimo iż w tym czasie zaobserwowałeś, że są aktywni na przykład na Instagramie czy Facebooku i mieli czas, by pograć w Words with Friends. W takich sytuacjach warto pamiętać, że każdy ma swoje życie prywatne. To, że ktoś robi coś w Internecie, nie oznacza, że nie pracuje. Jeśli sami chcemy osiągnąć równowagę pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym, musimy też dać takie prawo naszym kolegom z pracy i znajomym. Jeśli twoi koledzy nie odpowiadają od razu na twoje e-maile czy esemesy, potraktuj ich ulgowo.
[…]

Dostosowanie czasu pracy do obowiązków rodzinnych

Zostaw w domu telefon i tablet, otrzymaj premię

W Denver w Kolorado działa firma FullContact, zajmująca się tworzeniem oprogramowania, która przyznaje premie w wysokości siedmiu i pół tysiąca dolarów tym pracownikom, którzy wyjeżdżając na wakacje, zostawią w domu swoje smartfony i tablety. Powód? Jeśli choć na krótki czas odłączysz się od Internetu, by złapać oddech i odzyskać równowagę pomiędzy nowymi technologiami a życiem prywatnym, wrócisz do pracy wypoczęty i gotowy na nowe wzywania. Potwierdziły to badania przeprowadzone w 2006 roku w firmie Ernst & Young. Na koniec roku okazało się, że wydajność pracowników poprawiła się o osiem procent na każde dodatkowe dziesięć godzin urlopu wypoczynkowego, który wykorzystali.

Odbieranie firmowych maili po godzinach jako płatne nadgodziny

Jeśli wszystko inne zawiedzie, zawsze możesz przenieść się do Brazylii. W listopadzie 2012 roku prezydent Brazylii Dilma Rousseff podpisała ustawę, według której odbieranie służbowych e-maili po godzinach kwalifikuje się jako płatne nadgodziny. Jeśli twoja tożsamość w Internecie jest tożsamością pełną, a ty i twoi współpracownicy zachowujecie osiągniętą równowagę pomiędzy korzystaniem z nowych technologii a życiem prywatnym, to zaczynasz być postrzegany w pracy jako osoba zaufana, pracowita i bardziej wydajna. Nikt już wtedy nie będzie miał ci za złe, że publikujesz zbyt dużo zdjęć swoich bliskich – bo tak naprawdę kto nie lubi oglądać zdjęć uśmiechniętych dzieci szalejących na plaży? Ja lubię – i chyba nawet mam gdzieś zdjęcie Ashera próbującego chodzić po piasku.

Obecność w sieci

„Dot.scomplikowane. Jak rozplątać nasze życie w sieci” Randi Zuckerberg, copyright © for the polish edition by Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2014”

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA