REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje mentora w organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W mentoringu wszyscy wygrywają: mentee, mentor i organizacja. Mentor to osoba będąca wzorem dla mentee. Jakie kompetencje powinien posiadać dobry mentor?

Korzyści z mentoringu

Większość badań efektywności programów mentoringowych wskazuje na korzyści, jakie odnosi osoba mentorowana (nazywana mentee) z uczestniczenia w procesie mentoringu. W ostatnich dwudziestu latach badacze i praktycy mentoringu zaobserwowali, iż mentor również odnosi wiele korzyści, pełniąc tę rolę. Natomiast korzyści, jakie odnosi organizacja, stanowią nie tylko sumę korzyści mentee i mentora, ale wynikają przede wszystkim z rozpowszechniania się i utrwalania kultury dzielenia się wiedzą, rozwoju i postaw zachowań społecznych. Z punktu widzenia organizacji – to są największe wartości programów mentoringowych.

REKLAMA

4 S sukcesu programów mentoringowych w organizacji

Mentoring, podobnie jak każde narzędzie HR (bo w takim kontekście go rozpatrujemy) stosowane w organizacji, może być sukcesem lub porażką. Różnicę pomiędzy porażką a sukcesem można określić jako istnienie lub w przypadku porażki – brak 4 czynników, zwanych 4 S – strategii, systemu, struktury i szkoleń w zakresie mentoringu.

Mentoring w organizacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia mentora

„Możesz podzielić się tylko tym, co masz”.

Często mentorami w organizacji są osoby, które odniosły sukces. I bardzo dobrze, gdyż jedną z ról, jakie pełni mentor stanowi bycie wzorem dla mentee. Ale osoba stanowiąca wzór zachowań (na przykład skuteczności biznesowej) nie zawsze będzie dobrym mentorem. To, co czyni osobę dobrym mentorem, to posiadanie wielu kompetencji czyli wiedzy, umiejętności, postawy oraz doświadczenia z zakresu mentoringu.

Co mentor powinien wiedzieć?

REKLAMA

Mentoring w organizacji prowadzony jest na ogół w sposób formalny – to znaczy dział HR inicjuje, organizuje, monitoruje programy mentoringowe oraz je ewaluuje. Tak prowadzone programy mentoringowe nazywane są mentoringiem formalnym. Relacja mentoringowa ustanawiana jest, aby osiągnąć konkretny cel. Dlatego mentor powinien posiadać wiedzę z zakresu prowadzenia mentoringu – zasad etycznych, zawieranego kontraktu mentoringowego, struktury procesu, sesji, zasad wyznaczania celów rozwojowych.

Mentor powinien posiadać wiedzę dotyczącą motywacji człowieka oraz narzędzi motywujących, wiedzę z zakresu zachowań społecznych i organizacyjnych. Wiedza ta potrzebna jest do zrozumienia postepowania mentee oraz pokazywania mu mechanizmów i schematów zachowań, po to aby znając je, mógł wybrać odpowiednią strategię działania.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Co mentor powinien umieć?

Dobry mentor to osoba, która wspiera rozwój mentee. Czego potrzebuje mentor, aby tego dokonać? Oczywiście aktywnego mentee, który chce się rozwijać, jest otwarty na wiedzę, informację zwrotną, nowe idee. Zakładamy, że w programach mentoringowych tak właśnie jest – gdyż ich założeniem jest dobrowolność uczestniczenia w procesie, co oznacza, iż potencjalny mentee zgłasza się sam do programu. Czyli z założenia mentee powinien być współpracujący i prokatywny, dlatego tak ważne jest to, co umie mentor, gdyż od jego aktywności zależy czy energia do zmiany i rozwoju mentee zostanie wykorzystana i w jakim stopniu.

Umiejętności mentora można podzielić na 3 obszary:

  1. proces mentoringu
  2. diagnoza potrzeb rozwojowych
  3. wspieranie w rozwoju

REKLAMA

W obszarze procesu mentoringu – mentor powinien wiedzieć jak prowadzić sesje mentoringową, umieć wyznaczać cele oraz strategie działania oraz monitorować postępy. Dobry mentor potrafi zbudować relację mentoringową, zadaje mocne pytania skłaniające do refleksji i zmiany, potrafi słuchać (holistycznie), umie stawiać wyzwania i wydobywać z mentee mistrzostwo, czyli posiada umiejętności wspierania mentee w zmianie poziomu świadomości.

Aby wyznaczyć cele rozwojowe, potrzebne jest określenie sytuacji wyjściowej – czyli audyt potencjału, talentów, kompetencji mentee, po to aby określić obszary zmiany stanowiące przedmiot relacji mentoringowej. Dobry mentor zna i stosuje narzędzia diagnozujące takie jak analiza SWOT, informacja zwrotna 360°, analiza wartości i umiejętności oraz potrzeb rozwojowych.

Szczególnie istotne jest, aby mentor  znał i potrafił stosować narzędzia wydobywające mistrzostwo mentee. Do takich narzędzi należy m.in. pokazywanie wielu perspektyw, myślenie systemowe polegające na rozpatrywaniu spraw w szerokim kontekście, refleksyjne uczenie (na doświadczeniu własnym i innych) oraz rozwojowa informacja zwrotna.

Mentor, to osoba, która dzieli się wiedzą, ale aby mentee chciał słuchać o doświadczeniu mentora, powinno być one przedstawione w odpowiedni sposób.  Powiedzenie przez mentora „Jak to to robiłem, zrób podobnie” już nie wystarcza. Tylko odpowiedni sposób dzielenia się wiedzą, oraz przekazanie jej w sposób partnerski może zachęcić mentee do wykorzystania doświadczenia mentora w celu wypracowania swojego rozwiązania. Mentoring to sztuka partnerskiego, nieinwazyjnego dzielenia się wiedzą i wywierania wpływu. Osoba narzucająca zdanie, autorytarna, nie potrafiąca poprowadzić mentee poprzez mocne i mądre pytania zmuszające do rozszerzenia jego mapy świata, nie powinna być mentorem.

Pełnienie roli mentora przez menedżera powinno stanowić wyróżnienie, wynikające z uznania jego kompetencji nie tylko menedżerskich ale mentoringowych. I jeśli menedżer ich nie posiada – to zanim zacznie pełnić rolę mentora powinien się ich nauczyć. Jedną z form przygotowania się do roli mentora jest bycie mentee, tak aby poznać proces mentoringu z perspektywy mentee, zaobserwować dobre praktyki i na nich się w przyszłości modelować oraz określić złe praktyki, których powinien unikać jako mentor.

Mentoring w środowisku pracy

Jaka postawą powinien wykazać się mentor?

W badaniu przeprowadzonym przez Leeds Metropolitan University mentorów w szkole The Harrogate College, zidentyfikowano oraz skategoryzowano według ważności (w skali od 10 do 0 punktów, przy czym 10 oznaczało największą ważność) z punktu widzenia mentee, cechy jakie powinien posiadać mentor. Na pierwszym miejscu wymieniono „chęć bycia mentorem” – 10 pkt, na drugim – empatię - 9 pkt, na trzecim  - bycie dobrym obserwatorem - 8 pkt. Kolejno za ważne uznano:

  • Otwartość, uczciwość  - 7 pkt
  • Udzielanie informacji zwrotnej, pozytywne poczucie humoru - 6 pkt
  • Stawianie wyzwań - 5 pkt 
  • Dostępność, prawdomówność, troszczenie się o mentee, posiadanie doświadczenia życiowego - 4 pkt
  • Umiejętność zadawania pytań zmuszających do refleksyjnego uczenia się, osiągający sukcesy, godny zaufania, dobrze zorganizowany, dyskretny, “ludzka osoba”  - 3 pkt
  • Cierpliwy, optymistyczny, o poczuciu własnej wartości -   2 pkt
  • Umiejętność zarządzania czasem, interesujący, umiejętności marketingowe oraz sprzedażowe, umiejętności doradcy zawodowego - 0 pkt

Wyniki badania wskazuja na to, iż mentee nie oczekują doradzania (w badaniu na ostatnim miejscu) ale zaangażowania, empatii oraz bycia dobrym obserwatorem, czyli posiadania umiejętności identyfikacji oraz znajdowania powiązań i zależności systemowych.

Maszyna zamiast pracownika działu HR

I co w związku z tym?

Jeśli organizacja zamierza wprowadzić programy mentoringowe w organizacji – to jednym z ważnych punktów jest przygotowanie menedżerów wewnątrz organizacji do pełnienia roli mentora poprzez szkolenia z zakresu kompetencji mentorskich oraz zaoferowanie im możliwości bycia mentee w procesie mentoringowym prowadzonym przez doświadczonego mentora. Warto wybrać profesjonalistę z zewnątrz, który będzie wzorem dobrych praktyk dla przyszłego mentora. Zasada „jaka inwestycja, taki rezultat” sprawdza się również w tym obszarze.

*

Zapraszam do udziału w badaniu dotyczącym motywacji menedżera do pełnienia roli mentora w ramach mojej pracy doktorskiej. Nie jest wymagane posiadanie doświadczenie mentora, jedynym warunkiem jest, aby respondent pracował na stanowisku menedżerskim w firmie zatrudniającej więcej niż 49 osób. Wypełnienie kwestionariusza on-line zajmuje ok. 10 minut.

Link do kwestionariusza >>>

Sharing is caring.

Respondenci zainteresowani wynikami badania w formie przyjaznego raportu z rekomendacjami odnośnie wprowadzenia mentoringu do organizacji, proszone są o przysłanie maila do badaczki na adres e-mailowy: avanti@avanti-szkolenia.pl. Raport będzie dostępny w styczniu 2015. Wypełniając kwestionariusz, wspierają Państwo rozwój badań nad mentoringiem, jak również jego rozwój w polskich organizacjach. Dziękuję za Państwa wkład. 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zła wiadomość dla pracowników z Ukrainy: prezydent zawetował ustawę

Obywatele Ukrainy mogą legalnie przebywać w Polsce do 30 września 2025 roku. Co w praktyce oznacza zawetowanie przez Prezydenta RP nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy?

Za te zwolnienia lekarskie ZUS nie zapłaci ani złotówki. Czego nie można robić na L4?

ZUS przypomina, że zwolnienie lekarskie nie powinno być traktowane jako okazja do dorabiania bądź wyjazdu turystycznego. Niewłaściwe korzystanie z „chorobowego” może mieć konsekwencje: ZUS wstrzyma wypłatę albo będzie żądał zwrotu już wypłaconego zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub świadczenia rehabilitacyjnego.

10 tys. zł za załatwienie świadczenia wspierającego: ZUS ostrzega przed oszustami

Oszuści oferują załatwienie świadczenia wspierającego z ZUS za opłatą w wysokości 10 tys. zł. Tymczasem taki wniosek można złożyć za darmo samodzielnie przez Internet. ZUS ostrzega.

Czternasta emerytura z KRUS - kiedy wypłata? [Terminy]

KRUS podaje dokładne terminy wypłaty czternastej emerytury w 2025 roku. Kto może spodziewać się dodatkowych pieniędzy we wrześniu? W jakiej wysokości świadczenie przysługuje w tym roku?

REKLAMA

Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

REKLAMA

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

Zatrudnianie seniorów: co daje pracodawcy i pracownikowi?

W obliczu niepokojących zmian demograficznych, starzenia się społeczeństwa i rosnących wyzwań kadrowych coraz większe znaczenie zyskuje aktywizacja zawodowa osób pozostających poza rynkiem pracy, w tym w wieku emerytalnym oraz pobierających renty. Odpowiedzialne zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi, przy uwzględnieniu potrzeb pracowników 60+, może być realnym wsparciem dla rynku pracy i firm.

REKLAMA