REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellness w firmie (1)

Beata Dyraga
Wellness w firmie (1). / Fot. Fotolia
Wellness w firmie (1). / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś, w obliczu rosnącej świadomości ekologii i profilaktyki zdrowia, prognozy starzejącego się społeczeństwa, a z drugiej strony, wzrostu tempa życia i towarzyszącego mu braku poczucia równowagi życiowej, trend wellness w firmie stał się realną potrzebą zarówno po stronie pracownika, jak i jego pracodawcy. Dynamicznie rośnie liczba organizacji, które wdrażają programy wellness. I bardzo im się to opłaca.

Światowe badania mówią o 300–700 proc. zwrotu z inwestycji.

REKLAMA

Autopromocja

Czasy, w których obecnie żyjemy, znacząco odbiegają od czasów, w których żyli nasi dziadkowie. Wzrosło tempo życia, a rozwój technologii powoduje, że coraz więcej wymagamy od siebie i innych. Ilość informacji, którą nasi dziadowie pochłaniali w ciągu swojego życia, my pochłaniamy w ciągu jednego miesiąca.

Wyzwania dla firm

Stres stał się cichym zabójcą, a większość współczesnych chorób ma podłoże psychosomatyczne. Liczba samobójstw w Polsce (też związana z niezwykle wysokimi statystykami depresji) wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatnich trzech lat i jest taka sama, jak w objętej wojną Ukrainie. Oznacza to dwa razy więcej ofiar samobójstw rocznie w stosunku do ludzi ginących w wypadkach samochodowych. Takie cyfry mówią same za siebie!

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Raport o zdrowiu Polaków z 2013 roku pokazał, że jesteśmy najbardziej niezdrowym krajem Unii Europejskiej. Na bóle kręgosłupa narzeka ponad 1/4 Polaków. Problemy ze spaniem odczuwa połowa dorosłych obywateli, a statystyki umieralności na choroby krążenia są o 70 proc. wyższe niż średnia Unii Europejskiej*.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy – czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego? Jeżeli pracodawcy zachowają bierną postawę, to będzie się ona odbijała na jakości wykonywanej pracy, obniżonej kreatywności, zaangażowaniu. Może to też powodować gorszą atmosferę w pracy, więcej konfliktów, niższy poziom obsługi klienta czy wyższą wypadkowość, szczególnie w pracy fizycznej. Ogólnie mówiąc, wszystko to powoduje niższą efektywność pracy.

Działania prozdrowotne w zakładzie pracy korzyścią dla pracodawcy

Rozwój „branży zdrowia”

Wobec takich statystyk nikogo nie powinno dziwić, że branża wellness przyszła do Polski i niezwykle dynamicznie się tu rozwija. Polacy zaczynają szukać sposobów na to, aby „nie zwariować” i jak aktywnie i praktycznie poprawić jakość swojego życia. Porównując koniec lat 90. z tym, co obecnie oferuje rynek, zmiany są gigantyczne. Zdrowa żywność w marketach, ośrodki jogi i gabinety odnowy biologicznej powstające nawet w mniejszych miastach, szeroka oferta warsztatów rozwojowych, rosnąca liczba osób biegających w parkach czy trenujących triatlon.

Światowej sławy ekonomista i multimilioner Paul Zane Pilzer, który w latach 80. przewidział dynamiczny rozwój branży komputerowej, nazwał wellness rewolucją świadomości XXI w. Zapowiedział, że przez kolejne dekady będzie określała nasz styl życia – to, jak się odżywiamy, jak wyglądamy i spędzamy czas wolny. Pilzer powiedział też, że „branża zdrowia”, czyli wellness, rozwinie się w odpowiedzi na „przemysł chorobowy”, czyli medycynę i farmację – sektory zarabiające na chorobach obywateli, a niekoniecznie rozwiązujące ich problemy zdrowotne. Te prognozy sprawdzają się również w Polsce. Rośnie świadomość związana ze zdrowym stylem życia i potrzeba zadbania o własny dobrostan. Powoli wszyscy stają się konsumentami niezwykle dynamicznie rozwijającej się branży wellness.

Patrząc na całe zagadnienie logicznie – kiedy na naszej osobistej skali ważności coś rośnie, a tak się obecnie dzieje z tematem harmonii życiowej i zdrowia – rośnie tym samym atrakcyjność kogoś, kto może nam takie wartości zapewnić.

Dla współczesnego pracownika pracodawca, który dba o jego work-life balance, ergonomię pracy, zapewnia dostęp do rozwoju własnego i pomaga zadbać o zdrowie, będzie pracodawcą bardziej atrakcyjnym i docenianym. Trend ten będzie się pogłębiał wraz z dalszym wzrostem świadomości zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy.

Program antynikotynowy dla pracowników

Programy corporate wellness

W związku z rosnącym znaczeniem programów corporate wellness przeprowadza się w tym obszarze coraz więcej badań. Na przykład badania przeprowadzone przez Creating Sustainable Performance w 2012 roku na ponad 1200 menedżerach średniego i wyższego szczebla wskazują, że odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka zdrowia, możliwość relaksu i zapewnienie warunków sprzyjających zachowaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, wpływają na to, jak pracujemy. Zadowolony i zrównoważony pracownik:

  • ma o 16 proc. wyższą wydajność pracy,
  • wykazuje o 32 proc. wyższe zaangażowanie w pracy,
  • odczuwa o 46 proc. większą satysfakcję z pracy,
  • ma o ponad 130 proc. niższą podatność na wypalenie zawodowe.

Siła programów corporate wellness jest ogromna. Inwestowanie w działania profilaktyczne dotyczące zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego pracownika, jest dla firm dużo bardziej opłacalne niż późniejsze ponoszenie kosztów zwolnień lekarskich czy obniżonej efektywności.

Pozapłacowe bonusy dla pracowników

Zanim jednak pracodawca zdecyduje się na taką inwestycję, powinien pamiętać, że wellness w firmie to przede wszystkim kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy – to nie tylko warsztaty aktywności czy rozwoju osobistego. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji oraz odpowiednia tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy. Dobry program wellness wprowadza konkretne zmiany w zachowaniach, a nawet i postawach ludzi, którzy w założeniu mają być lojalni, zdrowsi i bardziej pozytywnie nastawieni do życia i pracy. Trzeba wiedziec´ jednak, że nie polegają one na jednorazowej akcji w postaci dnia zdrowia, wyjazdu do SPA czy wykupieniu dla wszystkich karty na zajęcia sportowe. To długoterminowe programy poprzedzone analiza? potrzeb. Ich wdrożenie wymaga profesjonalnej wiedzy i doświadczenia.

Moda czy potrzeba firmy?

W ostatnim czasie wellness stał się faktycznie dosyć modny – prowadzenie zdrowego trybu życia, a także dbanie o siebie jest teraz w dobrym tonie. Ale czy rzeczywiście nie jest to realna potrzeba dzisiejszych czasów? Żyjemy w permanentnym stresie, tempie, za którym nie nadążamy, sklepy serwują nam niezdrowe jedzenie, a praca staje się ważniejsza niż życie rodzinne. W odpowiedzi na tę sytuację potrzebujemy większej świadomości, różnorodności środków i narzędzi, wiedzy, które pozwolą zapobiegać negatywnemu wpływowi dzisiejszej cywilizacji na nasze życie. Te zmiany dotyczą również biznesu.

Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia pracowników - integracja europejska

REKLAMA

Pracodawca musi dziś sprostać nowym wyzwaniom, które mają wpływ na jakość pracy jego pracownika. Są to: konieczność radzenia sobie z ciągłymi zmianami, ogrom informacji do przyswojenia, praca w stresie, choroby związane z siedzącym trybem pracy przy komputerze, ale i wymóg elastyczności i dyspozycyjności pracownika, które zaburzają jego balans między pracą a życiem osobistym, i wiele innych. Warto więc pomyśleć o narzędziach, które będą wspierać pracownika i dadzą mu nową jakość pracy. Ponadto współczesny pracownik jest bardziej wymagający i znacznie śmielej wyraża swoje oczekiwania co do warunków pracy. Wszystko to oznacza, że atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy coraz bardziej wymaga nowego spojrzenia na zarządzanie ludźmi.

Czy w obliczu tych faktów wellness może być jedynie przejściową modą, czy jest absolutną koniecznością? Globalnie ujmując, z pewnością jest niezbędny. Czy jednak w konkretnej firmie stanie się modą, czy efektywnym narzędziem strategii, zależy wyłącznie od pracodawcy. Mądry pracodawca będzie oczekiwał długofalowych efektów takich działań. Z moich ponad 12-letnich doświadczeń w tym obszarze, również na rynku międzynarodowym, wynika, że o zwrotach z inwestycji można mówić w przypadku minimum trzyletnich programów i są one bardzo wysokie.

Programy corporate wellness to wielka szansa na uruchomienie niewykorzystanego potencjału organizacji. A dodatkowo okazja do wpisania się w trend nowoczesnego pracodawcy czy świadomego pracownika. Wszak w modzie jest być dobrym, prospołecznym i dbającym o swoich ludzi pracodawcą, jak również zadowolonym i spełnionym zawodowo pracownikiem w stylu eko.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Więcej przeczytasz w czasopiśmie Personel i Zarządzanie >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA