REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wellness w firmie (1). / Fot. Fotolia
Wellness w firmie (1). / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś, w obliczu rosnącej świadomości ekologii i profilaktyki zdrowia, prognozy starzejącego się społeczeństwa, a z drugiej strony, wzrostu tempa życia i towarzyszącego mu braku poczucia równowagi życiowej, trend wellness w firmie stał się realną potrzebą zarówno po stronie pracownika, jak i jego pracodawcy. Dynamicznie rośnie liczba organizacji, które wdrażają programy wellness. I bardzo im się to opłaca.

Światowe badania mówią o 300–700 proc. zwrotu z inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czasy, w których obecnie żyjemy, znacząco odbiegają od czasów, w których żyli nasi dziadkowie. Wzrosło tempo życia, a rozwój technologii powoduje, że coraz więcej wymagamy od siebie i innych. Ilość informacji, którą nasi dziadowie pochłaniali w ciągu swojego życia, my pochłaniamy w ciągu jednego miesiąca.

Wyzwania dla firm

Stres stał się cichym zabójcą, a większość współczesnych chorób ma podłoże psychosomatyczne. Liczba samobójstw w Polsce (też związana z niezwykle wysokimi statystykami depresji) wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatnich trzech lat i jest taka sama, jak w objętej wojną Ukrainie. Oznacza to dwa razy więcej ofiar samobójstw rocznie w stosunku do ludzi ginących w wypadkach samochodowych. Takie cyfry mówią same za siebie!

Nowość: Umowy zlecenia 2015

REKLAMA

Raport o zdrowiu Polaków z 2013 roku pokazał, że jesteśmy najbardziej niezdrowym krajem Unii Europejskiej. Na bóle kręgosłupa narzeka ponad 1/4 Polaków. Problemy ze spaniem odczuwa połowa dorosłych obywateli, a statystyki umieralności na choroby krążenia są o 70 proc. wyższe niż średnia Unii Europejskiej*.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

To wszystko stawia przed pracodawcą pewne wyzwania i dylematy – czy i jak wspierać swojego pracownika? Czy zrobić coś, by mu pomóc, czy zostawić go z tym samego? Jeżeli pracodawcy zachowają bierną postawę, to będzie się ona odbijała na jakości wykonywanej pracy, obniżonej kreatywności, zaangażowaniu. Może to też powodować gorszą atmosferę w pracy, więcej konfliktów, niższy poziom obsługi klienta czy wyższą wypadkowość, szczególnie w pracy fizycznej. Ogólnie mówiąc, wszystko to powoduje niższą efektywność pracy.

Działania prozdrowotne w zakładzie pracy korzyścią dla pracodawcy

Rozwój „branży zdrowia”

Wobec takich statystyk nikogo nie powinno dziwić, że branża wellness przyszła do Polski i niezwykle dynamicznie się tu rozwija. Polacy zaczynają szukać sposobów na to, aby „nie zwariować” i jak aktywnie i praktycznie poprawić jakość swojego życia. Porównując koniec lat 90. z tym, co obecnie oferuje rynek, zmiany są gigantyczne. Zdrowa żywność w marketach, ośrodki jogi i gabinety odnowy biologicznej powstające nawet w mniejszych miastach, szeroka oferta warsztatów rozwojowych, rosnąca liczba osób biegających w parkach czy trenujących triatlon.

Światowej sławy ekonomista i multimilioner Paul Zane Pilzer, który w latach 80. przewidział dynamiczny rozwój branży komputerowej, nazwał wellness rewolucją świadomości XXI w. Zapowiedział, że przez kolejne dekady będzie określała nasz styl życia – to, jak się odżywiamy, jak wyglądamy i spędzamy czas wolny. Pilzer powiedział też, że „branża zdrowia”, czyli wellness, rozwinie się w odpowiedzi na „przemysł chorobowy”, czyli medycynę i farmację – sektory zarabiające na chorobach obywateli, a niekoniecznie rozwiązujące ich problemy zdrowotne. Te prognozy sprawdzają się również w Polsce. Rośnie świadomość związana ze zdrowym stylem życia i potrzeba zadbania o własny dobrostan. Powoli wszyscy stają się konsumentami niezwykle dynamicznie rozwijającej się branży wellness.

Patrząc na całe zagadnienie logicznie – kiedy na naszej osobistej skali ważności coś rośnie, a tak się obecnie dzieje z tematem harmonii życiowej i zdrowia – rośnie tym samym atrakcyjność kogoś, kto może nam takie wartości zapewnić.

Dla współczesnego pracownika pracodawca, który dba o jego work-life balance, ergonomię pracy, zapewnia dostęp do rozwoju własnego i pomaga zadbać o zdrowie, będzie pracodawcą bardziej atrakcyjnym i docenianym. Trend ten będzie się pogłębiał wraz z dalszym wzrostem świadomości zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy.

Program antynikotynowy dla pracowników

Programy corporate wellness

W związku z rosnącym znaczeniem programów corporate wellness przeprowadza się w tym obszarze coraz więcej badań. Na przykład badania przeprowadzone przez Creating Sustainable Performance w 2012 roku na ponad 1200 menedżerach średniego i wyższego szczebla wskazują, że odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, profilaktyka zdrowia, możliwość relaksu i zapewnienie warunków sprzyjających zachowaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, wpływają na to, jak pracujemy. Zadowolony i zrównoważony pracownik:

  • ma o 16 proc. wyższą wydajność pracy,
  • wykazuje o 32 proc. wyższe zaangażowanie w pracy,
  • odczuwa o 46 proc. większą satysfakcję z pracy,
  • ma o ponad 130 proc. niższą podatność na wypalenie zawodowe.

Siła programów corporate wellness jest ogromna. Inwestowanie w działania profilaktyczne dotyczące zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego pracownika, jest dla firm dużo bardziej opłacalne niż późniejsze ponoszenie kosztów zwolnień lekarskich czy obniżonej efektywności.

Pozapłacowe bonusy dla pracowników

Zanim jednak pracodawca zdecyduje się na taką inwestycję, powinien pamiętać, że wellness w firmie to przede wszystkim kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danej firmy – to nie tylko warsztaty aktywności czy rozwoju osobistego. Odpowiednio dobrany język, argumentacja, przykłady, kanały komunikacji oraz odpowiednia tożsamość wizualna tworzą programy, które na stałe można zapisać w kulturze organizacyjnej firmy. Dobry program wellness wprowadza konkretne zmiany w zachowaniach, a nawet i postawach ludzi, którzy w założeniu mają być lojalni, zdrowsi i bardziej pozytywnie nastawieni do życia i pracy. Trzeba wiedziec´ jednak, że nie polegają one na jednorazowej akcji w postaci dnia zdrowia, wyjazdu do SPA czy wykupieniu dla wszystkich karty na zajęcia sportowe. To długoterminowe programy poprzedzone analiza? potrzeb. Ich wdrożenie wymaga profesjonalnej wiedzy i doświadczenia.

Moda czy potrzeba firmy?

W ostatnim czasie wellness stał się faktycznie dosyć modny – prowadzenie zdrowego trybu życia, a także dbanie o siebie jest teraz w dobrym tonie. Ale czy rzeczywiście nie jest to realna potrzeba dzisiejszych czasów? Żyjemy w permanentnym stresie, tempie, za którym nie nadążamy, sklepy serwują nam niezdrowe jedzenie, a praca staje się ważniejsza niż życie rodzinne. W odpowiedzi na tę sytuację potrzebujemy większej świadomości, różnorodności środków i narzędzi, wiedzy, które pozwolą zapobiegać negatywnemu wpływowi dzisiejszej cywilizacji na nasze życie. Te zmiany dotyczą również biznesu.

Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia pracowników - integracja europejska

Pracodawca musi dziś sprostać nowym wyzwaniom, które mają wpływ na jakość pracy jego pracownika. Są to: konieczność radzenia sobie z ciągłymi zmianami, ogrom informacji do przyswojenia, praca w stresie, choroby związane z siedzącym trybem pracy przy komputerze, ale i wymóg elastyczności i dyspozycyjności pracownika, które zaburzają jego balans między pracą a życiem osobistym, i wiele innych. Warto więc pomyśleć o narzędziach, które będą wspierać pracownika i dadzą mu nową jakość pracy. Ponadto współczesny pracownik jest bardziej wymagający i znacznie śmielej wyraża swoje oczekiwania co do warunków pracy. Wszystko to oznacza, że atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy coraz bardziej wymaga nowego spojrzenia na zarządzanie ludźmi.

Czy w obliczu tych faktów wellness może być jedynie przejściową modą, czy jest absolutną koniecznością? Globalnie ujmując, z pewnością jest niezbędny. Czy jednak w konkretnej firmie stanie się modą, czy efektywnym narzędziem strategii, zależy wyłącznie od pracodawcy. Mądry pracodawca będzie oczekiwał długofalowych efektów takich działań. Z moich ponad 12-letnich doświadczeń w tym obszarze, również na rynku międzynarodowym, wynika, że o zwrotach z inwestycji można mówić w przypadku minimum trzyletnich programów i są one bardzo wysokie.

Programy corporate wellness to wielka szansa na uruchomienie niewykorzystanego potencjału organizacji. A dodatkowo okazja do wpisania się w trend nowoczesnego pracodawcy czy świadomego pracownika. Wszak w modzie jest być dobrym, prospołecznym i dbającym o swoich ludzi pracodawcą, jak również zadowolonym i spełnionym zawodowo pracownikiem w stylu eko.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Więcej przeczytasz w czasopiśmie Personel i Zarządzanie >>>

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

REKLAMA

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA