REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

CIO (Chief Innovation Officer) czyli osoba która systemowo wspiera innowacje w organizacji

W ostatnich latach – czasach uogólnionej niepewności i dynamicznych zmian organizacyjnych pozycja Dyrektora ds. Innowacji w dużych organizacjach jest ważna, gdyż jego rolą jest pogodzenie tego, co istnieje, z tym co powstanie, zapewniając ciągłość i efektywność działania. Organizacje stosują mierniki oceny efektowności typowe dla zarządzania, a to, co przyczynia się do jej przewagi konkurencyjnej to jest innowacja, która nie jest ujęta w miernikach oceny (KPI). CIO czuwa na tym, aby mimo iż innowacje nie są mierzone, były wprowadzone.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Steve Blank z Stanford University wyróżnia 3 rodzaje innowacji: gwałtowne, ciągłe oraz procesowe. Innowacje procesowe dokonywane są w ramach istniejącego modelu biznesowego i dotyczą kosztów, dochodów, usług, mogą być opracowane przez pracownika, a nadzorowane są przez dyrektora generalnego.

Innowacje modelu biznesowego dotyczą istniejącej koncepcji prowadzenia biznesu i polegają na sprzedaży lub akwizycji. Taką formą było na przykład nabycie przez Pepsi Frito Lay. Innowacje radykalne powstają wtedy gdy, istniejące i nowe zasoby organizacyjne przyczyniają się do stworzenia radyklanej innowacji jak na przykład w firmie Apple produkty iPod czy iPhone. We wszystkich rodzajach innowacji dokonywanych w organizacji rola CIO jest ogromna.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

REKLAMA

Profil Dyrektora ds. Innowacji

Dyrektor ds. Innowacji raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba ta działa w strukturze matrycowej, łącząc działania w ramach działów HR, finansów, prawnego, badań i rozwoju, marketingu i sprzedaży z działaniami w ramach dywizji biznesowych. Inicjuje, sponsoruje oraz koordynuje działania w ramach projektów w poziomie i pionie, dlatego ważne są umiejętności networkingowania, budowania relacji oraz myślenia systemowego.

Zadaj pytanie na FORUM

W tej roli sprawdza się osoba, która posiada co najmniej kompetencje z dwóch obszarów – marketingu i sprzedaży (bo ten dział przynosi dochód) oraz z zakresu miękkiego HR – zna metody i narzędzia wspierające kulturę dzielenia się wiedzą. Osoba, która potrafi słuchać i inspirować – Coach i mentor w jednej osobie i jednocześnie myśleć strategicznie (bo tworzyć wizję innowacji) oraz systemowo (bo jej wprowadzenie wymaga działań wieloaspektowych). Michael Watkin(1) w modelu kompetencji przywódcy określił siedem ról, jakich oczekuje się od niego. (Role te opisane są w mojej książce „Jak z menedżera stać się przywódcą”)  Są to:

PRZYWÓDCA

  • GENERALISTA
  • INTEGRATOR
  • STRATEG
  • ARCHITEKT
  • KREUJĄCY SPOSOBNOŚCI
  • DYPLOMATA
  • PRZEJMUJĄCY PRZEWODZENIE

Dyrektora ds. Innowacji z pewnością powinien być Generalistą, myślącym strategicznie i całościowo oraz jednocześnie Integratorem, który potrafi z poszczególnych informacji tworzyć nową jakość. Oczekuje się od niego byciem osobą „Kreującą sposobności”, gdyż cel stawiany przed nim polega nie tylko na rozwiązaniu istniejących problemów, ale stworzeniu nowych możliwości. Powinien być Architektem i Dyplomatą, gdyż jako Architekt tworzy wizję i przekonuje do niej interesariuszy w fazie, gdy „widać” koszty a korzyści są odległe. Natomiast jako Dyplomata uzyskuje wsparcie liderów wszystkich działów oraz całej organizacji do nowych pomysłów.

Najlepsze firmy pod względem przywództwa

Dyrektor ds. Innowacji zarządza cyklem innowacji: inkubacją innowacji, oceną korzyści jej realizacji, szkoleniami w zakresie innowacji, wprowadzeniem oraz doskonaleniem, integrując analizę sytuacji  i syntezując wszystkie działania.

Dyrektora ds. Innowacji można określić jako osobę Kreatywną w sposób systemowy.

CLO (Chief Learning Offcer) czyli osoba, która zajmuje się metauczeniem organizacyjnym

Rola CLO (nazwa tłumaczona jest jako Dyrektor ds. Zarządzania Wiedzą lub Dyrektor ds. Uczenia się i Rozwoju, dla ułatwienia stosuję w dalszym tekście skrót od angielskiej nazwy) w ostatnich latach dynamicznie zmienia się tak jak zmieniają się organizacje. Josh Bersin w artykule Business of Talent opisuje 5 ról jakie odgrywa CLO.

DYREKTOR DS. ZARZĄDZANIA WIEDZĄ (CLO)

  • Rozwija potencjał pracowników
  • Rozwija kompetencje przywódcze w organizacji
  • Inicjuje, wspiera zmiany w organizacji
  • Tworzy systemy dzielenia się wiedzą
  • Sponsor talentów

Zarządzanie talentami w firmie

Pierwsza rola CLO polega na rozwoju potencjału i umiejętności pracowników poprzez oferowanie takich form rozwoju potencjału, które osadzone są w rzeczywistości organizacji. CLO powinien umieć rozpoznać potrzeby organizacji w zakresie kompetencji pracowników w przyszłości – czyli na podstawie strategii rozwoju firmy antycypować niezbędne kompetencje i dostarczać programy rozwojowe w tym zakresie. CLO dokonuje więc audytu obecnych, ale również przyszłych potrzeb organizacyjnych. Zadaniem CLO nie jest dostarczenie szkoleń, ale przyczynienie się do tego, aby pracownicy osiągali wysokie rezultaty.

Drugą rolą CLO stanowi rola Chief Leadership Officer, czyli rola osoby budującej kulturę przewodzenia. W czasach gdy wyniki finansowe są najważniejsze, ale również ważny jest sposób ich osiągania – czyli  przestrzeganie wartości organizacyjnych, CLO  nie tylko dba o rozwój kadry przywódczej w organizacji, ale również o to, aby menedżerowie rozwijali strategiczne kompetencje zarządzania biznesem jak również zarządzania ludźmi.

Trzecią rolą CLO jest inicjowanie i sponsorowanie zmiany w organizacji. CLO powinien znać metody i narzędzia wspierające dokonywanie zmian w organizacji jak również wspierające postawę zaangażowania przejawiającą się m.in. w innowacyjnym myśleniu.

Rolą CLO jest nie tylko zbudowanie wiedzy w organizacji, ale systemu jej gromadzenia i dzielenia się. Dobre systemy powodują, iż wiedza jest kaskadowana i dzielona w organizacji, tworząc kapitał intelektualny organizacji. CLO powinien znać zasady programów mentoringowych i coachingowych, umieć je implementować i nimi zarządzać. Jeśli CLO jest mentorem, posiada osobiste doświadczenie korzyści płynących z mentoringu, to jest w stanie pozytywnie zainspirować organizację do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w programach mentoringowych. Istotna jest również znajomość innych narzędzi wspierających dzielenie się wiedzą w organizacji.

Kompetencje mentora w organizacji

CLO w roli sponsora talentów buduje w organizacji mechanizmy pozwalające na rozpoznanie talentów oraz ich rozwijanie, wykorzystuje narzędzia oceny i rozwoju oraz narzędzia psychometryczne, które pozwalają na obiektywna selekcję talentów.

Profil CLO

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju powinien posiadać kompetencje w zakresie ról jakie pełni – czyli powinien być doświadczonym trenerem, w tym z zakresu przywództwa, powinien znać trendy w zakresie technik i metod uczenia (w tym w zakresie wykorzystania neuronauki w szkoleniach). Powinien być Coachem i Mentorem oraz posiadać doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, zmianą i biznesem. Powinien znać narzędzia z zakresu oceny i rozwoju talentów. Powinien potrafić myśleć holistycznie, integrując myślenie analityczne i systemowe. Powinien być również dobrym dyplomatą, budującym relacje, gdyż jego praca polega na budowaniu sojuszy i zjednywaniu zwolenników, którzy idee uczenia i rozwoju przełożą w praktykę organizacyjną.

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Mentoring w środowisku pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy zatrudnienie ciężarnej budzi podejrzenia ZUS. Racjonalność, ekonomia i prawne konsekwencje

Kwestionowanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zasadności zawarcia umowy z kobietą w ciąży jest tematem trudnym i wieloaspektowym. Trzeba pamiętać, iż negatywne skutki rozstrzygnięć w tego typu sprawach ponosi nie tylko ciężarna, ale i pracodawca. Dlaczego zatrudnienie kobiety w ciąży może wzbudzić podejrzenia ZUS? Artykuł odpowiada na najważniejsze pytania w oparciu o przykłady z praktyki i orzecznictwa.

Babcia z wyższą emeryturą? ZUS przypomina o korzystnym rozwiązaniu

Dzięki umowie uaktywniającej składki na ubezpieczenie społeczne niani częściowo opłaca państwo. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż jest to korzystne zwłaszcza dla osób w wieku emerytalnym, bo może zwiększyć wysokość ich emerytury. Od roku podpisanie umowy uaktywniającej z opiekunką jest opłacalne również dla rodziców. Dlaczego?

Pracownicy zestresowani i wypaleni. Coraz więcej zwolnień lekarskich z powodu zdrowia psychicznego

W 2024 roku liczba zaświadczeń wystawionych z powodu zaburzeń psychicznych i zachowania wzrosła o blisko 14 procent w ciągu roku. Co najbardziej stresuje pracowników? Z jakimi objawami warto udać się do lekarza?

Kobieta w ciąży bez ubezpieczenia zdrowotnego może korzystać z NFZ [Lista świadczeń]

Kobieta w ciąży, której kończy się umowa na zastępstwo, pozostaje bez ubezpieczenia zdrowotnego. Czy pomimo braku statusu osoby ubezpieczonej może korzystać z bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na NFZ? Oto lista świadczeń.

REKLAMA

Zasiłek dla bezrobotnych 2025: sposób rozwiązania umowy o pracę ma znaczenie

Czy sposób rozwiązania umowy o pracę ma znaczenie przy ustalaniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych? Jaka jest procedura przy porozumieniu stron, a jaka przy wypowiedzeniu umowy przez pracownika?

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą SN: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. zapadła niezwykle ważna, ale i interesująca uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego. Warto, żeby sprawą zainteresowali się pracownicy 50 plus, bo może ich to bezpośrednio dotyczyć. Postanowienie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Nastroje na rynku pracy 2025: widoczna różnica między dyrektorem a stażystą. Osoby w wieku 25-34 lat najbardziej zestresowane i wypalone

Nastroje na rynku pracy w 2025 roku ukazuje Indeks Nastrojów Zawodowych przygotowany przez Pracuj.pl w ramach kampanii "Znajdź swoich ludzi". Widoczna jest różnica między dyrektorem a stażystą, m.in. w zadowoleniu z pracy i zachowywaniu balansu między życiem prywatnym i zawodowym. Natomiast osoby w wieku 25-34 lat są najbardziej zestresowane i wypalone.

Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

REKLAMA

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

REKLAMA