REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

CIO (Chief Innovation Officer) czyli osoba która systemowo wspiera innowacje w organizacji

W ostatnich latach – czasach uogólnionej niepewności i dynamicznych zmian organizacyjnych pozycja Dyrektora ds. Innowacji w dużych organizacjach jest ważna, gdyż jego rolą jest pogodzenie tego, co istnieje, z tym co powstanie, zapewniając ciągłość i efektywność działania. Organizacje stosują mierniki oceny efektowności typowe dla zarządzania, a to, co przyczynia się do jej przewagi konkurencyjnej to jest innowacja, która nie jest ujęta w miernikach oceny (KPI). CIO czuwa na tym, aby mimo iż innowacje nie są mierzone, były wprowadzone.

REKLAMA

Autopromocja

Steve Blank z Stanford University wyróżnia 3 rodzaje innowacji: gwałtowne, ciągłe oraz procesowe. Innowacje procesowe dokonywane są w ramach istniejącego modelu biznesowego i dotyczą kosztów, dochodów, usług, mogą być opracowane przez pracownika, a nadzorowane są przez dyrektora generalnego.

Innowacje modelu biznesowego dotyczą istniejącej koncepcji prowadzenia biznesu i polegają na sprzedaży lub akwizycji. Taką formą było na przykład nabycie przez Pepsi Frito Lay. Innowacje radykalne powstają wtedy gdy, istniejące i nowe zasoby organizacyjne przyczyniają się do stworzenia radyklanej innowacji jak na przykład w firmie Apple produkty iPod czy iPhone. We wszystkich rodzajach innowacji dokonywanych w organizacji rola CIO jest ogromna.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Profil Dyrektora ds. Innowacji

Dyrektor ds. Innowacji raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba ta działa w strukturze matrycowej, łącząc działania w ramach działów HR, finansów, prawnego, badań i rozwoju, marketingu i sprzedaży z działaniami w ramach dywizji biznesowych. Inicjuje, sponsoruje oraz koordynuje działania w ramach projektów w poziomie i pionie, dlatego ważne są umiejętności networkingowania, budowania relacji oraz myślenia systemowego.

Zadaj pytanie na FORUM

W tej roli sprawdza się osoba, która posiada co najmniej kompetencje z dwóch obszarów – marketingu i sprzedaży (bo ten dział przynosi dochód) oraz z zakresu miękkiego HR – zna metody i narzędzia wspierające kulturę dzielenia się wiedzą. Osoba, która potrafi słuchać i inspirować – Coach i mentor w jednej osobie i jednocześnie myśleć strategicznie (bo tworzyć wizję innowacji) oraz systemowo (bo jej wprowadzenie wymaga działań wieloaspektowych). Michael Watkin(1) w modelu kompetencji przywódcy określił siedem ról, jakich oczekuje się od niego. (Role te opisane są w mojej książce „Jak z menedżera stać się przywódcą”)  Są to:

PRZYWÓDCA

  • GENERALISTA
  • INTEGRATOR
  • STRATEG
  • ARCHITEKT
  • KREUJĄCY SPOSOBNOŚCI
  • DYPLOMATA
  • PRZEJMUJĄCY PRZEWODZENIE

Dyrektora ds. Innowacji z pewnością powinien być Generalistą, myślącym strategicznie i całościowo oraz jednocześnie Integratorem, który potrafi z poszczególnych informacji tworzyć nową jakość. Oczekuje się od niego byciem osobą „Kreującą sposobności”, gdyż cel stawiany przed nim polega nie tylko na rozwiązaniu istniejących problemów, ale stworzeniu nowych możliwości. Powinien być Architektem i Dyplomatą, gdyż jako Architekt tworzy wizję i przekonuje do niej interesariuszy w fazie, gdy „widać” koszty a korzyści są odległe. Natomiast jako Dyplomata uzyskuje wsparcie liderów wszystkich działów oraz całej organizacji do nowych pomysłów.

Najlepsze firmy pod względem przywództwa

Dyrektor ds. Innowacji zarządza cyklem innowacji: inkubacją innowacji, oceną korzyści jej realizacji, szkoleniami w zakresie innowacji, wprowadzeniem oraz doskonaleniem, integrując analizę sytuacji  i syntezując wszystkie działania.

Dyrektora ds. Innowacji można określić jako osobę Kreatywną w sposób systemowy.

CLO (Chief Learning Offcer) czyli osoba, która zajmuje się metauczeniem organizacyjnym

Rola CLO (nazwa tłumaczona jest jako Dyrektor ds. Zarządzania Wiedzą lub Dyrektor ds. Uczenia się i Rozwoju, dla ułatwienia stosuję w dalszym tekście skrót od angielskiej nazwy) w ostatnich latach dynamicznie zmienia się tak jak zmieniają się organizacje. Josh Bersin w artykule Business of Talent opisuje 5 ról jakie odgrywa CLO.

DYREKTOR DS. ZARZĄDZANIA WIEDZĄ (CLO)

  • Rozwija potencjał pracowników
  • Rozwija kompetencje przywódcze w organizacji
  • Inicjuje, wspiera zmiany w organizacji
  • Tworzy systemy dzielenia się wiedzą
  • Sponsor talentów

Zarządzanie talentami w firmie

REKLAMA

Pierwsza rola CLO polega na rozwoju potencjału i umiejętności pracowników poprzez oferowanie takich form rozwoju potencjału, które osadzone są w rzeczywistości organizacji. CLO powinien umieć rozpoznać potrzeby organizacji w zakresie kompetencji pracowników w przyszłości – czyli na podstawie strategii rozwoju firmy antycypować niezbędne kompetencje i dostarczać programy rozwojowe w tym zakresie. CLO dokonuje więc audytu obecnych, ale również przyszłych potrzeb organizacyjnych. Zadaniem CLO nie jest dostarczenie szkoleń, ale przyczynienie się do tego, aby pracownicy osiągali wysokie rezultaty.

Drugą rolą CLO stanowi rola Chief Leadership Officer, czyli rola osoby budującej kulturę przewodzenia. W czasach gdy wyniki finansowe są najważniejsze, ale również ważny jest sposób ich osiągania – czyli  przestrzeganie wartości organizacyjnych, CLO  nie tylko dba o rozwój kadry przywódczej w organizacji, ale również o to, aby menedżerowie rozwijali strategiczne kompetencje zarządzania biznesem jak również zarządzania ludźmi.

Trzecią rolą CLO jest inicjowanie i sponsorowanie zmiany w organizacji. CLO powinien znać metody i narzędzia wspierające dokonywanie zmian w organizacji jak również wspierające postawę zaangażowania przejawiającą się m.in. w innowacyjnym myśleniu.

Rolą CLO jest nie tylko zbudowanie wiedzy w organizacji, ale systemu jej gromadzenia i dzielenia się. Dobre systemy powodują, iż wiedza jest kaskadowana i dzielona w organizacji, tworząc kapitał intelektualny organizacji. CLO powinien znać zasady programów mentoringowych i coachingowych, umieć je implementować i nimi zarządzać. Jeśli CLO jest mentorem, posiada osobiste doświadczenie korzyści płynących z mentoringu, to jest w stanie pozytywnie zainspirować organizację do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w programach mentoringowych. Istotna jest również znajomość innych narzędzi wspierających dzielenie się wiedzą w organizacji.

Kompetencje mentora w organizacji

CLO w roli sponsora talentów buduje w organizacji mechanizmy pozwalające na rozpoznanie talentów oraz ich rozwijanie, wykorzystuje narzędzia oceny i rozwoju oraz narzędzia psychometryczne, które pozwalają na obiektywna selekcję talentów.

Profil CLO

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju powinien posiadać kompetencje w zakresie ról jakie pełni – czyli powinien być doświadczonym trenerem, w tym z zakresu przywództwa, powinien znać trendy w zakresie technik i metod uczenia (w tym w zakresie wykorzystania neuronauki w szkoleniach). Powinien być Coachem i Mentorem oraz posiadać doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, zmianą i biznesem. Powinien znać narzędzia z zakresu oceny i rozwoju talentów. Powinien potrafić myśleć holistycznie, integrując myślenie analityczne i systemowe. Powinien być również dobrym dyplomatą, budującym relacje, gdyż jego praca polega na budowaniu sojuszy i zjednywaniu zwolenników, którzy idee uczenia i rozwoju przełożą w praktykę organizacyjną.

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Mentoring w środowisku pracy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA