Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO. / Fot. Fotolia
Fotolia
Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

CIO (Chief Innovation Officer) czyli osoba która systemowo wspiera innowacje w organizacji

W ostatnich latach – czasach uogólnionej niepewności i dynamicznych zmian organizacyjnych pozycja Dyrektora ds. Innowacji w dużych organizacjach jest ważna, gdyż jego rolą jest pogodzenie tego, co istnieje, z tym co powstanie, zapewniając ciągłość i efektywność działania. Organizacje stosują mierniki oceny efektowności typowe dla zarządzania, a to, co przyczynia się do jej przewagi konkurencyjnej to jest innowacja, która nie jest ujęta w miernikach oceny (KPI). CIO czuwa na tym, aby mimo iż innowacje nie są mierzone, były wprowadzone.

Steve Blank z Stanford University wyróżnia 3 rodzaje innowacji: gwałtowne, ciągłe oraz procesowe. Innowacje procesowe dokonywane są w ramach istniejącego modelu biznesowego i dotyczą kosztów, dochodów, usług, mogą być opracowane przez pracownika, a nadzorowane są przez dyrektora generalnego.

Innowacje modelu biznesowego dotyczą istniejącej koncepcji prowadzenia biznesu i polegają na sprzedaży lub akwizycji. Taką formą było na przykład nabycie przez Pepsi Frito Lay. Innowacje radykalne powstają wtedy gdy, istniejące i nowe zasoby organizacyjne przyczyniają się do stworzenia radyklanej innowacji jak na przykład w firmie Apple produkty iPod czy iPhone. We wszystkich rodzajach innowacji dokonywanych w organizacji rola CIO jest ogromna.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Profil Dyrektora ds. Innowacji

Dyrektor ds. Innowacji raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Osoba ta działa w strukturze matrycowej, łącząc działania w ramach działów HR, finansów, prawnego, badań i rozwoju, marketingu i sprzedaży z działaniami w ramach dywizji biznesowych. Inicjuje, sponsoruje oraz koordynuje działania w ramach projektów w poziomie i pionie, dlatego ważne są umiejętności networkingowania, budowania relacji oraz myślenia systemowego.

Zadaj pytanie na FORUM

W tej roli sprawdza się osoba, która posiada co najmniej kompetencje z dwóch obszarów – marketingu i sprzedaży (bo ten dział przynosi dochód) oraz z zakresu miękkiego HR – zna metody i narzędzia wspierające kulturę dzielenia się wiedzą. Osoba, która potrafi słuchać i inspirować – Coach i mentor w jednej osobie i jednocześnie myśleć strategicznie (bo tworzyć wizję innowacji) oraz systemowo (bo jej wprowadzenie wymaga działań wieloaspektowych). Michael Watkin(1) w modelu kompetencji przywódcy określił siedem ról, jakich oczekuje się od niego. (Role te opisane są w mojej książce „Jak z menedżera stać się przywódcą”)  Są to:

PRZYWÓDCA

  • GENERALISTA
  • INTEGRATOR
  • STRATEG
  • ARCHITEKT
  • KREUJĄCY SPOSOBNOŚCI
  • DYPLOMATA
  • PRZEJMUJĄCY PRZEWODZENIE

Dyrektora ds. Innowacji z pewnością powinien być Generalistą, myślącym strategicznie i całościowo oraz jednocześnie Integratorem, który potrafi z poszczególnych informacji tworzyć nową jakość. Oczekuje się od niego byciem osobą „Kreującą sposobności”, gdyż cel stawiany przed nim polega nie tylko na rozwiązaniu istniejących problemów, ale stworzeniu nowych możliwości. Powinien być Architektem i Dyplomatą, gdyż jako Architekt tworzy wizję i przekonuje do niej interesariuszy w fazie, gdy „widać” koszty a korzyści są odległe. Natomiast jako Dyplomata uzyskuje wsparcie liderów wszystkich działów oraz całej organizacji do nowych pomysłów.

Najlepsze firmy pod względem przywództwa

Dyrektor ds. Innowacji zarządza cyklem innowacji: inkubacją innowacji, oceną korzyści jej realizacji, szkoleniami w zakresie innowacji, wprowadzeniem oraz doskonaleniem, integrując analizę sytuacji  i syntezując wszystkie działania.

Dyrektora ds. Innowacji można określić jako osobę Kreatywną w sposób systemowy.

CLO (Chief Learning Offcer) czyli osoba, która zajmuje się metauczeniem organizacyjnym

Rola CLO (nazwa tłumaczona jest jako Dyrektor ds. Zarządzania Wiedzą lub Dyrektor ds. Uczenia się i Rozwoju, dla ułatwienia stosuję w dalszym tekście skrót od angielskiej nazwy) w ostatnich latach dynamicznie zmienia się tak jak zmieniają się organizacje. Josh Bersin w artykule Business of Talent opisuje 5 ról jakie odgrywa CLO.

DYREKTOR DS. ZARZĄDZANIA WIEDZĄ (CLO)

  • Rozwija potencjał pracowników
  • Rozwija kompetencje przywódcze w organizacji
  • Inicjuje, wspiera zmiany w organizacji
  • Tworzy systemy dzielenia się wiedzą
  • Sponsor talentów

Zarządzanie talentami w firmie

Pierwsza rola CLO polega na rozwoju potencjału i umiejętności pracowników poprzez oferowanie takich form rozwoju potencjału, które osadzone są w rzeczywistości organizacji. CLO powinien umieć rozpoznać potrzeby organizacji w zakresie kompetencji pracowników w przyszłości – czyli na podstawie strategii rozwoju firmy antycypować niezbędne kompetencje i dostarczać programy rozwojowe w tym zakresie. CLO dokonuje więc audytu obecnych, ale również przyszłych potrzeb organizacyjnych. Zadaniem CLO nie jest dostarczenie szkoleń, ale przyczynienie się do tego, aby pracownicy osiągali wysokie rezultaty.

Drugą rolą CLO stanowi rola Chief Leadership Officer, czyli rola osoby budującej kulturę przewodzenia. W czasach gdy wyniki finansowe są najważniejsze, ale również ważny jest sposób ich osiągania – czyli  przestrzeganie wartości organizacyjnych, CLO  nie tylko dba o rozwój kadry przywódczej w organizacji, ale również o to, aby menedżerowie rozwijali strategiczne kompetencje zarządzania biznesem jak również zarządzania ludźmi.

Trzecią rolą CLO jest inicjowanie i sponsorowanie zmiany w organizacji. CLO powinien znać metody i narzędzia wspierające dokonywanie zmian w organizacji jak również wspierające postawę zaangażowania przejawiającą się m.in. w innowacyjnym myśleniu.

Rolą CLO jest nie tylko zbudowanie wiedzy w organizacji, ale systemu jej gromadzenia i dzielenia się. Dobre systemy powodują, iż wiedza jest kaskadowana i dzielona w organizacji, tworząc kapitał intelektualny organizacji. CLO powinien znać zasady programów mentoringowych i coachingowych, umieć je implementować i nimi zarządzać. Jeśli CLO jest mentorem, posiada osobiste doświadczenie korzyści płynących z mentoringu, to jest w stanie pozytywnie zainspirować organizację do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w programach mentoringowych. Istotna jest również znajomość innych narzędzi wspierających dzielenie się wiedzą w organizacji.

Kompetencje mentora w organizacji

CLO w roli sponsora talentów buduje w organizacji mechanizmy pozwalające na rozpoznanie talentów oraz ich rozwijanie, wykorzystuje narzędzia oceny i rozwoju oraz narzędzia psychometryczne, które pozwalają na obiektywna selekcję talentów.

Profil CLO

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju powinien posiadać kompetencje w zakresie ról jakie pełni – czyli powinien być doświadczonym trenerem, w tym z zakresu przywództwa, powinien znać trendy w zakresie technik i metod uczenia (w tym w zakresie wykorzystania neuronauki w szkoleniach). Powinien być Coachem i Mentorem oraz posiadać doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, zmianą i biznesem. Powinien znać narzędzia z zakresu oceny i rozwoju talentów. Powinien potrafić myśleć holistycznie, integrując myślenie analityczne i systemowe. Powinien być również dobrym dyplomatą, budującym relacje, gdyż jego praca polega na budowaniu sojuszy i zjednywaniu zwolenników, którzy idee uczenia i rozwoju przełożą w praktykę organizacyjną.

Dyrektor ds. Uczenia i Rozwoju raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Mentoring w środowisku pracy

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Kodeks pracy, Czas Pracy, Wynagrodzenia 2022
Komplet: Kodeks pracy, Czas Pracy, Wynagrodzenia 2022
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Święta i dni wolne od pracy w Polsce
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Dniami wolnymi od pracy zgodnie z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy są:
    poniedziałki
    środy
    piątki
    niedziele
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownice handlu w miejscowościach turystycznych alarmują: będziemy pracować ponad siły
    Pracownicy dyskontów pracujący nad morzem obawiają się nadchodzącego sezonu letniego. Do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom trafia duża ilość wiadomości, że ruch rośnie z dnia na dzień, a pracowników zamiast przybywać… ubywa.
    Barometr Ofert Pracy spadł o 5 pkt.
    Barometr Ofert Pracy spadł do 413,5 pkt. w kwietniu z 418,5 pkt. w marcu br. Napięcie geopolityczne, a także inflacja negatywnie wpłyną na zapotrzebowanie na pracę.
    Zniesienie stanu epidemii a przepisy prawa pracy
    Zakończenie stanu epidemii w Polsce nie wprowadza zmian w przepisach prawa pracy - obowiązujący od poniedziałku stan zagrożenia epidemicznego podtrzymuje dotychczasowe regulacje dotyczące m.in. wykonywania pracy zdalnej, kierowania pracowników na zaległy urlop oraz na okresowe badania lekarskie.
    Zmiany w ścieżce awansu zawodowego nauczycieli
    Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela zakłada likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego. Po czterech latach pracy w szkole nauczyciel będzie mógł zdać egzamin na nauczyciela mianowanego. Zmiany mają obowiązywać od 1 września 2022 r.
    Do kogo właściwie mówisz?
    Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?
    Google pomoże zdobyć kompetencje cyfrowe młodym ludziom
    „Umiejętności Jutra” czy „Kompetencje Jutra” to programy, dzięki którym młodzi ludzie będą mogli zdobyć kompetencje cyfrowe i budować karierę w branży marketingu internetowego. Eksperci w tej dziedzini będą mogli liczyć nie tylko na pewne zatrudnienie, ale i niezwykle atrakcyjne zarobki.
    2022: zmiany w wynagrodzeniach i modyfikacje Polskiego Ładu
    Polski Ład nadal podlega zmianom — w lipcu 2022 pojawią się nowe. Jakie będą zmiany w wynagrodzeniach od lipca 2022?
    Praca pielęgniarek i położnych: kwalifikacje, ale także wrażliwość
    Praca pielęgniarek i położnych wymaga nie tylko wysokich kwalifikacji, ale także wrażliwości, empatii, poświęcenia i umiejętności zrozumienia człowieka w jego cierpieniu – z okazji Międzynarodowego Dnia Pielęgniarki i Położnej przekazało PPOZ.
    Prawa pracowników firm objętych sankcjami
    Umieszczenie firmy wspierającej agresję Rosji na Ukrainę na liście sankcyjnej MSWiA oznacza dla jej pracowników w Polsce natychmiastowe odebranie źródła utrzymania. Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie do ministerstwa rodziny wyjaśnia, że przepisy powinny przewidywać ochronę ich praw.
    Efektywność pracowników wzrosła po pandemii
    Przed wprowadzeniem innowacji należy dobrze zastanowić się, które z nich będą najkorzystniejsze dla naszej firmy – mówiła Erin Meyer, profesor w INSEAD, międzynarodowej szkole biznesu, podczas kongresu Impact’22, który odbył się w dniach 11-12 maja w Poznaniu.
    Kij, czy marchewka? Prawne możliwości zmniejszania poziomu nieplanowanych absencji
    Kilkanaście lat temu w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania, z których wynikało, że tylko jeden na pięć powodów nieplanowanej nieobecności pracownika to choroba. Pozostałe cztery to sprawy rodzinne, stres, powody osobiste i brak wyraźnej przyczyny. Można założyć, że mimo upływu czasu sytuacja w polskich zakładach pracy wygląda podobnie. Czy pracodawcy są w takim razie bezsilni?
    Ukraińcy powinni zgłosić w ZUS wyjazd z Polski
    Obywatele Ukrainy, którym ZUS wypłaci pieniądze z programów 500+ i rodzinnego kapitału opiekuńczego muszą poinformować Zakład o wyjeździe z Polski. Pobieranie pieniędzy pomimo utraty prawa do ich otrzymywania skutkować będzie koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami.
    Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych
    Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych jest ogromna. Jakie predyspozycje są więc potrzebne do założenia firmy? Kto sprawdzi się jako lider, a kto jako szeregowy pracownik?
    Upadki z wysokości zmorą polskiego budownictwa
    40 proc. ofiar wypadków na placach budowy zginęło z powodu braku sprzętu ochronnego – powiedział zastępca Głównego Inspektora Pracy Jarosław Leśniewski.
    Zatrudnianie młodocianych podczas wakacji
    Wakacje to dla młodzieży czas wypoczynku. Są jednak tacy, którzy w tym okresie decydują się na podjęcie pracy. Przepisy Kodeksu pracy umożliwiają zatrudnienie osoby młodocianej, jednak są pewne warunki. Jakie?
    Czy składki ZUS ulegają przedawnieniu?
    Co się stanie, jeśli składki ZUS nie zostaną opłacone w terminie lub należytej wysokości? Czy nastąpi ich przedawnienie?
    W 2023 roku płaca minimalna będzie waloryzowana dwukrotnie
    Rozmowy w Radzie Dialogu Społecznego dotyczące wysokości płacy minimalnej dotyczą inflacji i rosnących oczekiwań społecznych związanych ze spadkiem wartości wynagrodzeń.
    Ustawa o dostępności produktów i usług - prace
    Trwają prace nad ustawą o dostępności niektórych produktów i usług, wdrażającą w Polsce unijną dyrektywę o dostępności (EAA).
    Przyznanie farmaceutom ochrony prawnej podczas pracy w aptece?
    W środowej debacie kluby poparły projekt nowelizacji ustawy przewidujący, że farmaceuta i technik farmaceutyczny podczas wykonywania czynności zawodowych w aptece lub punkcie aptecznym korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego.
    FOMO w IT
    Inwestowaniem w nowoczesne technologie rządzi Fear Of Missing Out (FOMO), strach przed pozostaniem w tyle. Z jednej strony zjawisko to zachęca pojedyncze osoby i firmy do próbowania nowych rzeczy, a z drugiej strony powoduje stratę czasu i pieniędzy. Jak nie tracić na FOMO, radzi Jacek Chmiel, dyrektor Avenga Labs.
    Diety w podróży służbowej dla pracowników służbowych – wzrośnie stawka
    Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej przewiduje podwyżkę stawki diety przysługującej m.in. pracownikom samorządowym z tytułu podróży służbowej. Jakie będą zmiany?
    Praca zdalna - planowane regulacje
    Obserwujemy prace nad projektem nowelizacji Kodeksu pracy, która ma wejść w życie jeszcze w 2022 roku. Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie regulacji dotyczących pracy zdalnej jako rozwiązania stałego. Na wejście w życie zmian w tych obszarach przedsiębiorcy czekają już od wielu miesięcy.
    Czy wynagrodzenie prokurenta podlega składce zdrowotnej?
    Czy wynagrodzenie prokurenta jest oskładkowane?
    W jakiej formie ma być przekazana informacja dla pracowników o sposobie naliczania premii
    Prowadzimy stowarzyszenie z działalnością gospodarczą. Poza wynagrodzeniem zasadniczym pracownicy otrzymują nagrody kwartalne (jeśli kwartał zakończył się pozytywnym wynikiem finansowym), które są oddzielne wypłacane pracownikom - są w pełni oskładkowane i opodatkowane. Zapis o nich widnieje w regulaminie wynagrodzeń. Z drugiej strony: kwoty nagród i to, czy otrzymają je wszyscy pracownicy (z administracji, sprzedawcy i pozostali) jest kwestią decyzji kierownika jednostki. Kierownik zmienił zasady udzielenia tych nagród: dla administracji bez zmian, natomiast dla pozostałych pracowników zmienił je na nagrody comiesięczne w kwotach uznaniowych - jeśli wyrobią normę powyżej jakiegoś wyniku (zazwyczaj jest to co miesiąc robiona lista pracowników). Kierownik zmieniając zasady dla pozostałej grupy pracowników zrobił to ustnie w ustaleniu z nimi. Czy Kierownik musi wydać oficjalną decyzję o sposobie ustalania i wypłacania nagrody comiesięcznej dla pozostały pracowników czy jednak może ona zostać na zasadach ustaleń ustnych?
    Kiedy należy utworzyć regulamin pracy?
    Utworzenie regulaminu pracy poprawia działanie firmy oraz pełni funkcję ochronną dla stron stosunku pracy. Kiedy jest wymagane?