Zanim przeczytasz artykuł Forum Kadr
Zanim przeczytasz artykuł Kadry - tematy dnia
Zanim przeczytasz artykuł Kadry - wiadomości
statystyki

Czy trzeba poprawić błąd w świadectwie pracy, jeżeli pracownik nie wystąpił o jego sprostowanie

Agnieszka Romaniuk, specjalista w zakresie prawa pracy
Stan prawny: 2010-09-02 13:05

Wystawiliśmy pracownicy świadectwo pracy, w którym popełniliśmy błąd (nie podaliśmy okresu urlopu bezpłatnego, z którego korzystała pracownica w czasie trwania stosunku pracy). Pracownica nie zwróciła się o sprostowanie świadectwa pracy. Czy w tej sytuacji możemy z własnej inicjatywy wystawić poprawne świadectwo pracy? Jeżeli tak, to w jaki sposób powinno ono zostać przekazane osobie, której dotyczy?

Powinni Państwo wystawić nowe, poprawne świadectwo pracy z faktyczną (bieżącą) datą jego sporządzenia. Świadectwo to można przesłać pracownicy pocztą listem poleconym. Jednocześnie w dodatkowym piśmie kierowanym do pracownicy należy wyjaśnić powód sprostowania uprzednio wydanego świadectwa, zwracając się jednocześnie z prośbą o zwrot wcześniejszego świadectwa pracy zawierającego błąd.

UZASADNIENIE

Świadectwo pracy jest dokumentem zawierającym informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy oraz nabycie uprawnień z ubezpieczeń społecznych. Każdy pracodawca ma bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Powinien to zrobić niezwłocznie lub najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy...).

Przepisy prawa pracy nie regulują sytuacji, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, gdy popełni błąd w treści świadectwa pracy, a pracownik nie zwróci się o jego sprostowanie. Jednak wydanie świadectwa pracy zawierającego błędne informacje i niedokładności narusza zasadę rzetelnego i pełnego podawania w świadectwie pracy informacji wymaganych przez prawo. W tej sytuacji pracodawca, który zauważy swój błąd w wydanym świadectwie pracy, powinien wydać nowe świadectwo pracy z faktyczną datą jego wystawienia. Nowe świadectwo pracy nie powinno zawierać adnotacji typu „sprostowanie” lub „korekta”, gdyż wydaje się jedynie 2 dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy: świadectwo pracy i odpis świadectwa pracy.

Wzór świadectwa pracy w sposób bezwzględny określił ustawodawca. Wzór ten jest sformalizowany, pozbawiony elementów ocennych i dowolnych (jakim byłoby umieszczenie na świadectwie słowa korekta/sprostowanie lub wyjaśnienie w informacjach uzupełniających, co zostało w nim sprostowane) i jest wiążący dla pracodawców. Ponieważ nawet przy sprostowaniu świadectwa pracy na wniosek pracownika ustawodawca nie przewidział nowej formy „świadectwo pracy – sprostowanie”, lecz nakazał wydanie nowego dokumentu, należy analogicznie, również w przypadku dokonania sprostowania przez pracodawcę bez wniosku pracownika, wydać nowy, poprawny dokument.

WAŻNE!

Jeśli zaistnieje konieczność sprostowania świadectwa pracy, trzeba wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.

Jednocześnie pracodawca powinien sporządzić dodatkowe pismo kierowane do pracownika, wyjaśniające, na czym polega dokonane przez niego sprostowanie świadectwa pracy, wskazując jednocześnie, które punkty świadectwa zostały poprawione. Ponadto w piśmie tym pracodawca powinien poprosić pracownika o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jego zwrot zależy jednak jedynie od dobrej woli pracownika, gdyż żaden przepis prawa nie zobowiązuje pracownika do zwrotu lub zniszczenia nieaktualnego świadectwa pracy. W rezultacie pracownik może posiadać dwa świadectwa, którymi może się posługiwać. Nowe świadectwo pracy wraz z załączonym pismem wyjaśniającym powinno zostać wysłane za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

WAŻNE!

Zwrot błędnego świadectwa pracy, które pracodawca sprostuje z własnej inicjatywy, zależy od dobrej woli pracownika.

Źródło: INFOR

Artykuł z dnia: 2010-09-13

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Najnowsze komentarze:

  • avatar

    am2010-09-14 09:01

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    jeśli nie chce poprawić, to piszemy podanie, składamy w sekretariacie za pokwitowaniem i muszą odpowiedzieć.

  • avatar

    pracownik2010-09-13 17:46

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    Moja kadrowa na świadectwie pracy wpisała mi złe stanowisko pracy. Kiedy ją o tym poinformowałam odpowiedziała mi że to nie m większego znaczenia. Byłam zdziwiona bo czy jesli ktos zajmuje stanowisko np.księgowej a w świadectwie ma przez pomyłkę wpisane zajomwane stanowisko np.pracownik gospodarczego to chyba ma to większe znaczenie.

Dodaj komentarz

Podobne artykuły:

  • Jak sprostować świadectwo pracy

    Po zakończeniu umowy o pracę wydałem byłemu pracownikowi świadectwo pracy. Niestety okazało się, że świadectwo zostało błędnie sporządzone i istnieje konieczność jego sprostowania. Jak należy tego do...

  • Wydanie świadectwa pracy

    Wydanie świadectwa pracy to bezwzględny obowiązek pracodawcy. Nie zależy od podstawy nawiązania stosunku pracy, sposobu jego rozwiązania ani długości okresu zatrudnienia. Kiedy pracodawca wydaje prac...

  • Wystawienie przez pracodawcę odpisu świadectwa pracyartykuł płatny

    Jeden z byłych pracowników zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału świadectwa pracy z lat 70 - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Firma, w której pracował, kilkakrotnie się przekształcała...

  • Zbiorcze świadectwo pracyartykuł płatny

    Po zakończeniu okresu próbnego zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na czas określony. Za kilka dni upływa termin zakończenia rocznej umowy, jednak zamierzamy podpisać z pracownikiem umowę na cz...

  • Jak liczyć termin wydania świadectwa pracy?artykuł płatny

    Zawarliśmy z pracownikiem umowę na czas określony 22 sierpnia br. Ustaliliśmy w niej termin rozpoczęcia pracy na 1 września br. Od kiedy, zgodnie z nowymi przepisami, powinniśmy liczyć w takim przypa...

NIEZBĘDNIK

W SERWISIE

  • Najnowsze
  • Najważniejsze

Forumdołącz do dyskusji »

zobacz bieżący Newsletter »NEWSLETTER

ZamknijZamów bezpłatny newsletter