REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Open space - wady i zalety

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Open space - wady i zalety. /Fot. Armstrong
Open space - wady i zalety. /Fot. Armstrong
Armstrong
Armstrong

REKLAMA

REKLAMA

Open space ma swoje wady i zalety. Pracownicy wykonujący pracę w biurze o otwartej przestrzeni mogą łatwiej się ze sobą porozumiewać, co może wpłynąć pozytywnie na integrację zespołu. Z drugiej strony może ucierpieć na tym efektywność pracowników. Niektórzy nie potrafią pracować w takich warunkach w skupieniu.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

REKLAMA

Autopromocja

Open space to otwarta przestrzeń pomieszczenia biurowego. Charakteryzuje się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach bez podziału na pokoje - wszyscy pracownicy wykonują pracę w jednej sali. Stanowiska poszczególnych osób mogą bezpośrednio do siebie przylegać albo być oddzielone niewielkimi ściankami lub boksami.

Biura open space a jakość pracy

Krótka historia open space

Pierwsze biura tego typu pojawiły się pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to miała miejsce rewolucja przemysłowa, która zwiększyła zapotrzebowanie na pracowników administracyjnych. Dotychczasowe biura stały się za małe w stosunku do zatrudnionej kadry. Zrodził się pomysł, aby usunąć możliwe ściany działowe i w uzyskanej wolnej przestrzeni ustawić dodatkowe biurka.

W Polsce moda na open space przyszła wraz z wkroczeniem na nasz rynek firm zagranicznych, w latach 90. Polskim pracodawcom pomysł bardzo się spodobał i coraz częściej, tworząc miejsca pracy, wybierają otwartą przestrzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawy techniczne

Urządzając przestrzeń biurową tego typu należy stosować się do zasad prawa pracy, m.in. Kodeksu pracy, rozporządzenia w sprawie bhp i warunków technicznych. Zgodnie z przepisami na jednego pracownika powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych objętości pomieszczenia i ponad 2 metry kwadratowe wolnej, czyli niezajętej przez meble, podłogi. Przejście powinno zapewnić swobodnych ruch jedno- i dwukierunkowy oraz posiadać nie mniej niż 0,6 metra szerokości dla ruchu jednostronnego, a dla ruchu dwustronnego 2 metry. Należy jednak pamiętać o tym, iż niedopuszczalnym jest tworzenie stref wyłącznie o ruchu jednokierunkowym, nawet w wydzielonych obszarach.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Monitory pomiędzy stanowiskami powinny znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,6 metra, a między pracownikiem, a tylną ścianką monitora osoby pracującej naprzeciwko odległość nie może być mniejsza niż 0,8 metra.

Stanowisko pracy pracownika powinno być tak urządzone, aby dawało możliwość rozmieszczenia przedmiotów w zasięgu ręki. Monitor powinien znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,4 – 0,75 metra, w zależności od jego wielkości. Aranżując przestrzeń, należy również zadbać o potrzeby osób niepełnosprawnych.

Korzyści i wady open space

Do korzyści tego rodzaju urządzenia biura możemy zaliczyć przede wszystkim możliwość łączenia stanowisk pracy w większe zespoły, co ma przełożenie na budowanie relacji w zespole oraz ułatwia integrację pracowników i przepływ dokumentów. Według badań IBM odpowiednie ustawienie biurek przyspiesza obieg dokumentów i zwiększa o 15 proc. wydajność pracowników.

Zwolennikami takiego modelu organizacji przestrzeni najczęściej są pracodawcy. Taka aranżacja biura, według badań IBM z połowy lat 90., pozwala na ponad 20-procentowe oszczędności na kosztach urządzania.

Wśród najczęściej wymienianych wad open space pojawiają się: hałas, który powoduje trudności w koncentracji, brak prywatności, ciągła kontrola spowodowana zasadą stosowaną przy tego rodzaju wystroju - by zwierzchnik był częścią zespołu w codziennej pracy, a nie tak jak dawniej, zajmował pokój z dala od pracowników.

Otwarta przestrzeń i większa liczba pracowników wpływa na gorszą jakość powietrza i rozprzestrzenianie się chorób. Według uczonych z University of British Columbia w Kanadzie, tego typu środowisko pracy jest idealne dla wirusów. Liczba zachorowań na zakażenia wirusowe jest o 20 proc. wyższa niż w przypadku tradycyjnych biur.

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwa świadczenia z urzędu pracy dla obywateli Ukrainy i innych cudzoziemców w 2025 r.

Urzędy pracy przyznają dwa świadczenia obywatelom Ukrainy i innym cudzoziemcom: zasiłek dla bezrobotnych i dodatek aktywizacyjny. Komu i kiedy zgodnie z polskimi przepisami aktualnymi na 2025 rok świadczenia te przysługują?

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw 2025 [LUTY]

GUS podał dane na luty 2025 r. Ile wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw? Jakie było zatrudnienie w lutym? O ile wzrosło od ubiegłego roku?

Koszt pracodawcy 2025 – 5000 zł netto [Wyliczenia]

Jaki jest koszt pracodawcy przy zatrudnieniu na 5000 zł netto? Od umowy o pracę odprowadza się składki ZUS, składkę zdrowotną i podatek dochodowy. Część z nich odprowadzana jest z wynagrodzenia brutto pracownika, a część dodatkowo płaci pracodawca. Jak to obliczyć?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 r. Temperatura w miejscu pracy [Rozporządzenie]

Co z maksymalną temperaturą w miejscu pracy? Jak zostanie uregulowana w nowych przepisach rozporządzenia? Wejdzie w życie w 2025 czy 2026 roku? Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców w związku z nowymi przepisami bhp?

W 2025 r. do 15 tys. mieszkań społecznych na tani najem. Jest projekt

Jest już projekt ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw. Trwają właśnie konsultacje społeczne. Oznacza to między innymi, że prawdopodobnie jeszcze w 2025 r. będzie do 15 tys. mieszkań społecznych na tani najem. Projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań ułatwiających realizację lokalnej polityki mieszkaniowej, wsparcia budownictwa dla rodzin niedysponujących dochodami pozwalającymi na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na rynku komercyjnym.

ZUS podaje jeszcze 2 terminy wypłaty wyższych emerytur w marcu 2025 r.

Większość emerytów otrzymało już podwyżkę świadczeń emerytalnych. ZUS podaje jeszcze 2 terminy wypłaty wyższych emerytur w marcu 2025 roku. Jeden z nich jest już jutro - w piątek 20 marca.

REKLAMA

Jakiego poziomu języka angielskiego wymaga się od stażysty, a jakiego od prezesa? [Oferty pracy]

Język angielski wymagany jest w większości ofert pracy. Zwykle nie dotyczy tylko pracy fizycznej. Jak pracodawcy określają pożądany poziom języka angielskiego u kandydata do pracy? Czy różni się w zależności od stanowiska, na jakie poszukuje się pracownika? Jaka znajomość angielskiego wymagana jest od stażysty, a jaka od prezesa?

Najem senioralny: to prawdziwy hit dla seniorów na 2025 r. Znamy szczegóły od Minister do spraw Polityki Senioralnej

Minister do spraw Polityki Senioralnej - Marzena Okła-Drewnowicz wyszła już na początku 2025 r. z inicjatywą uregulowania najmu senioralnego. To byłby ogromny przywilej dla milionów seniorów w Polsce, którzy naprawdę potrzebują tego wsparcia, aby móc funkcjonować jak reszta społeczeństwa. Znamy szczegóły tego pomysłu.

REKLAMA