REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Czas pracy, Pracownik zarządzający

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy trzeba zapewniać przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy w instytucjach kultury

Jak rozliczamy czas pracy w podróży służbowej, jeżeli pracownik wykonuje w jej trakcie dodatkowe prace

Pracodawca ustalił z pracownikiem działu handlowego, który miał jechać w podróż służbową (jej celem są negocjacje handlowe), że odbędzie tę podróż samochodem służbowym. Jednocześnie zobowiązał pracownika, aby w miejscowości, do której jedzie, dostarczył innemu kontrahentowi kupioną przez niego maszynę. Jak w takim przypadku rozliczyć czas przejazdu w podróży pracownika? Pracownik ma stałe godziny pracy (8.00–16.00), wyjedzie przed ich rozpoczęciem (o godz. 6.00), a wróci z podróży zapewne w trakcie swoich godzin pracy (około godz. 14.00) i pozostałe 2 godziny pracy spędzi w biurze.

Pracownicy pedagogiczni wyłączeni spod Karty Nauczyciela

Nowe uregulowanie spraw związanych ze wspieraniem rodziny i wprowadzenie systemu pieczy zastępczej pozbawia pracowników pedagogicznych z dotychczasowych placówek opiekuńczo-wychowawczych uprawnień wynikających z Karty Nauczyciela.

Planowanie czasu pracy - naruszenie doby pracowniczej

Do naruszenia doby pracowniczej dochodzi w sytuacji gdy pracownik rozpoczyna pracę w kolejnym dniu wcześniej, niż miało to miejsce w dniu poprzednim. Przekroczenie dozwolonej liczby godzin pracy w danej dobie będzie stanowiło pracę w godzinach nadliczbowych, którą pracodawca będzie musiał odpowiednio zrekompensować.

REKLAMA

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza pracodawców i inne osoby kierujące pracownikami okresowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podstawa zasiłku chorobowego w razie zmiany wymiaru czasu pracy

Jedna z pracownic zatrudniona w naszej firmie od stycznia 2009 r. pracowała w wymiarze 1/2 etatu. Od 1 czerwca 2011 r. zwiększono jej wymiar zatrudnienia do 3/4 etatu. Od 7 sierpnia br. pracownica przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy przy ustalaniu podstawy świadczeń chorobowych powinniśmy przyjąć tylko wynagrodzenie, które pracownica osiągała z tytułu zatrudnienia na 3/4 etatu, czy uwzględnić również wynagrodzenia osiągnięte na 1/2 etatu?

Wykorzystanie self-coachingu do kształtowania kompetencji menedżerskich

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

REKLAMA

Umowa o pracę z członkiem zarządu spółki

Prawidłowe zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu spółki kapitałowej wywołuje wiele wątpliwości. Dotyczą one zwłaszcza zasad reprezentacji spółki przy zawieraniu tych umów oraz skutków wadliwego jej reprezentowania.

Pracodawcy proponują utrzymanie wydłużonych okresów rozliczeniowych czasu pracy

PKPP Lewiatan proponuje utrzymanie możliwości przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy. Ponadto Lewiatan proponuje ustalanie indywidualnego czasu pracownika na zasadach ruchomego czasu pracy.

MBA – czy to się opłaca?

Studia MBA przestały być tak dużym atutem dla posiadających ten dyplom kandydatów do pracy, jak jeszcze 10 lat temu. Jest ich dużo i mają różne notowania. A jednak – jak wynika z badań – absolwenci Master of Business Administration mogą pochwalić się okołodwukrotnie lepszymi zarobkami niż pozostałe osoby na tych samych stanowiskach.

Zmiana harmonogramu czasu pracy podczas okresu rozliczeniowego

W naszej firmie obowiązuje system równoważnego czasu pracy. Pracownicy wykonują pracę zgodnie z harmonogramem w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym. W czasie trwania okresu rozliczeniowego dochodzi jednak do wielu nieprzewidzianych sytuacji (np. choroby pracowników, urlopy na żądanie), które często uniemożliwiają realizację planu pracy. Czy istnieje w takich przypadkach możliwość wprowadzenia w trakcie trwania okresu rozliczeniowego zmian do harmonogramu? Jeśli tak, to na jakich zasadach?

Tajemnica przewodzenia ludziom czyli co powinien wiedzieć szef, by skutecznie zarządzać ludźmi

Historia dostarcza wielu przykładów imponujących osiągnięć firmy, z których większość nie miałaby miejsca, gdyby nie odbywała się pod znakomitym przywództwem. Ludzie prowadzeni przez prawdziwych liderów, którzy są nimi nie tylko z nazwy, angażują się znacznie bardziej w osiąganie celów. W czym tkwi w takim razie tajemnica przewodzenia ludziom?

Wniosek pracownika niepełnoetatowego o zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudniamy kierowców na pełny etat i kilka osób na tym stanowisku na pół etatu. Ostatnio, po zawarciu umowy na pełny etat z kierowcą z zewnątrz, zgłosił się do nas kierowca pracujący u nas na pół etatu z żądaniem zatrudnienia go w pełnym wymiarze. Czy żądanie pracownika jest uzasadnione?

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym.

Przestój - dokumentowanie czasu pracy

Zmiana harmonogramu czasu pracy może nastąpić tylko wyjątkowo, jednak za przesłankę jego zmiany nie można uznać awarii czy braku zamówień.

System równoważnego czasu pracy - porada

Dla wielu przedsiębiorstw, których efektywność w znacznym stopniu zależy od zmieniających się warunków atmosferycznych, kodeksowa ośmiogodzinna dobowa norma czasu pracy nie zawsze okazuje się najkorzystniejsza. Wówczas optymalnym rozwiązaniem może okazać się równoważny system czasu pracy.

Luka w przepisach Kodeksu pracy

Pracodawcy znaleźli lukę w sztywnych przepisach o zatrudnieniu. Ich podwładni wykonują obowiązki także w weekendy, ale formalnie dla innej firmy.

Wliczanie do czasu pracy czasu dojazdu pracownika do miejsca delegacji

Jeden z naszych pracowników wyjechał w delegację w celu wykonania obowiązków w oddziale firmy, znajdującym się w innym mieście niż jego stałe miejsce pracy. Pracownik odbył podróż samochodem służbowym. Jak w przedstawionej sytuacji rozliczyć jego czas pracy? Czy w związku z tym, że pracownik prowadził samochód, aby dojechać do miejsca delegacji nie przewożąc innych pracowników, należy uznać, że czas dojazdu i powrotu do oddziału będzie dla niego czasem pracy?

Jak prowadzić ewidencję czasu pracy

Każdy pracodawca, zatrudniający nawet jednego pracownika, ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy. Pracownikiem jest nie tylko osoba zatrudniona na umowę o pracę, ale także na podstawie mianowania, powołania, wyboru oraz spółdzielczej umowy o pracę.

Dyspozycyjność jako przesłanka awansu lub zwolnienia pracownika

Pracodawca, powołując się na brak dyspozycyjności, może rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który jest często nieobecny w pracy i trzeba organizować za niego zastępstwa.

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego stażystę

W okresie odbywania stażu pracodawca nie wypłaca stażyście wynagrodzenia, gdyż bezrobotny otrzymuje stypendium finansowane w całości przez starostę. Pracodawca ma jednak obowiązek przeszkolić stażystę w zakresie bhp oraz zapewnić mu profilaktyczną ochronę zdrowia.

Nadgodziny a praca ponadwymiarowa pracowników niepełnoetatowych

W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, praca w godzinach nadliczbowych będzie miała miejsce dopiero po przekroczeniu ogólnie obowiązujących norm czasu pracy, czyli co do zasady 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień.

Co grozi pracownikowi za spóźnienia do pracy

Jeśli pracownik spóźnia się do pracy, wówczas nie wywiązuje się z zobowiązań wynikających z podpisanej przez niego umowy o pracę. W tym przypadku pracodawca może np. nie wypłacić mu wynagrodzenia za czas jego nieusprawiedliwionej nieobecności w firmie lub nałożyć karę porządkową. Jeżeli pracownik regularnie spóźnia się do pracy, pracodawca może nawet rozwiązać z nim umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia.

Czy można rozpoznać manipulację zwierzchnika?

Czy pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy należy oddać dzień wolny za święto Bożego Ciała

Pracownik jest zatrudniony na 1/2 etatu. W poniedziałki i środy pracuje po 8 godzin, a w piątki 4 godziny. Wtorki i czwartki ma wolne. Pracownik pracuje w systemie podstawowym czasu pracy, w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym, który odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym roku. Sobota jest dla pracowników naszej firmy dniem wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Czy w związku z tym, że pracownik ma wolne czwartki na podstawie swojego rozkładu powinniśmy mu wyznaczyć jeszcze inny dzień wolny za święto Bożego Ciała, które przypada w czwartek 23 czerwca br.?

Zatrudnienie członka zarządu spółki kapitałowej

Indywidualny rozkład czasu pracy - regulacje kodeksu pracy i ustawy antykryzysowej

Kodeksowy tryb indywidualnego rozkładu czasu pracy nie zezwala na przekraczanie doby pracowniczej. Takie rozwiązanie dopuszcza natomiast tryb „antykryzysowy”. Dodatkowo z takiego przekroczenia nie powstają godziny nadliczbowe.

Zastosowanie gier i symulacji w przedsiębiorstwie

Jakie zmiany wprowadzi ustawa o działalności leczniczej

1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, która wprowadziła duże zmiany m.in. w funkcjonowaniu zoz, sposobach ich zakładania i finansowania. W tym samym dniu utraciła moc ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.

Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

W eurobanku zdecydowano się w 2008 roku na zbudowanie nowej strategii wizerunkowej, której celem było pokazanie firmy od środka, jej pracowników, miejsc pracy oraz przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca w charakterze doradcy klienta. Do kampanii zaangażowano samych pracowników.

Narzędzia motywacyjne - jak je stosować?

Motywowanie odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ludźmi, więc w swojej firmie stosuję pewne narzędzia motywacyjne. Niestety, na niektórych one działają, na innych zaś nie. Na przykład mam wrażenie, że jeden pracownik, mając ambitne, nowe zadanie, daje z siebie maksimum i świetnie sobie z nim radzi, w drugim człowieku natomiast wywołuje ono uczucie lęku i niechęć do działania.

Warunki zatrudniania Polaków w Niemczech

Pracownicy z Polski podlegają w Niemczech takiej samej ochronie jak pracownicy–Niemcy w zakresie warunków zatrudnienia, m.in. nawiązania stosunku pracy, czasu pracy czy prawa do urlopu.

W najbliższą niedzielę pracownicy handlu mają dzień wolny od pracy

W najbliższą niedzielę, 12 czerwca, przypada pierwszy dzień Zielonych Świątek. Jest to ustawowy dzień wolny od pracy. Oznacza to, że pracownicy placówek handlowych funkcjonujących w niedzielę nie będą pracować.

12 czerwca dniem wolnym dla pracowników handlu

Pracownicy pracują w sklepie na zmiany w systemie równoważnym czasu pracy. Pracę wykonują również w soboty i w niedziele. Czy to prawda, że nie można wyznaczyć pracy w niedzielę 12 czerwca br. ze względu na przypadające w tym dniu pierwszy dzień Zielonych Świątek?

Pierwsze dni w pracy nowego menedżera

Niedługo zmienię pracę. U nowego pracodawcy zostanę szefem zgranej grupy pracowników i obawiam się, jak zostanę przyjęty. Co powinienem zrobić podczas tych pierwszych, najważniejszych dni?

Czy mogę odmówić obniżenia wymiaru czasu pracy?

Jedna z naszych pracownic rozpoczęła korzystanie z urlopu wychowawczego. Po dwóch miesiącach złożyła wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy z całego etatu do ¾, na okres roku. Czy jako pracodawca mogę odmówić obniżenia wymiaru czasu pracy pracownicy?

Czy 12 czerwca sklepy muszą być zamknięte?

Pierwszy dzień Zielonych Świątek jest dniem wolnym od pracy. Święto to zawsze wypada w niedzielę - w tym roku będzie to 12 czerwca. W tym dniu pracownicy zatrudnieni w placówkach handlowych, które funkcjonują w niedzielę, powinni mieć wolne.

Zwolnienie pracownika na czas narady w urzędzie gminy

Choroba pracownika a termin oddania czasu wolnego za godziny nadliczbowe

Pracownik jest zatrudniony w systemie równoważnym czasu pracy. Przepracował on 10 godzin nadliczbowych. Wyznaczyliśmy pracownikowi za to 15 godzin czasu wolnego w proporcji 1:1,5. Niestety, w wyznaczonym terminie, w którym miał odebrać czas wolny za nadgodziny, pracownik zachorował. Czy w takim przypadku musimy mu ponownie udzielić czasu wolnego za godziny nadliczbowe?

Przedłużenie dobowej normy czasu pracy w systemie równoważnym

System równoważnego czasu pracy pozwala na przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy nawet do 16 czy 24 godzin. Jednak w takich przypadkach pracodawca musi liczyć się z tym, że pracę, co do zasady, powinien planować w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Składka na Fundusz Pracy w razie zmiany wymiaru czasu pracy

6 miesięcy temu zatrudniliśmy kierowcę w pełnym wymiarze czasu pracy z minimalnym wynagrodzeniem. Od 15 maja br. zmieniliśmy warunki zatrudnienia tego kierowcy. Zmniejszony został wymiar czasu pracy do 1/2 etatu, oraz odpowiednio zmniejszyliśmy wynagrodzenie. Czy w tej sytuacji powinniśmy opłacać za maj i za kolejne miesiące składkę na Fundusz Pracy za tego pracownika?

Ustalanie dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej

Świadczenie pracy w podróży służbowej

Świadczenie pracy w podróży służbowej występuje zawsze w okolicznościach, w których pracownik poza uzgodnionym stałym miejscem pracy nie może swobodnie dysponować czasem wolnym od pracy w miejscu zamieszkania lub ośrodku, w którym realizuje swoje życiowe interesy.

Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Tak różnorodna geograficznie, społecznie i kulturowo Europa z punktu widzenia biznesu i zarządzania wydaje się dość homogeniczna. Jednak prawdziwy szok kulturowy przeżywamy już po przyjeździe np. do Rosji czy Chin. Dlaczego tak wielu menedżerów wyjeżdżających do tych krajów nie odnosi sukcesu, chociaż zarządzali skutecznie w swoich firmach macierzystych? Dlaczego tak często porażką kończą się umowy handlowe, inwestycje czy plany rozwoju?

Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy?

Zadaniowy system czasu pracy polega na ustaleniu niezbędnych do wykonania zadań, oraz czasu, w jakim dane zadania mają być przez pracownika wykonane, pozostawiając jednak pracownikowi swobodę w zakresie organizowania własnego czasu pracy. To oznacza, że pracownik może pracować nieprzerwanie 15 godzin, aby potem mieć dwa dni wolne, byleby tylko wyrobił się z zadaniami w określonym przez pracodawcę terminie.

Firma marzeń. Partycypacja w zarządzaniu w firmie xtech.pl – studium przypadku

Wprowadzenie przerwy obiadowej przez pracodawcę

Czy można zawrzeć dwie umowy o pracę z tym samym pracownikiem

Przepisy prawa pracy nie regulują kwestii dopuszczalności zawarcia przez pracodawcę z tym samym pracownikiem dwóch lub więcej umów o pracę. Nie oznacza to jednak, że takiej możliwości nie ma. Zawarcie z tym samym pracownikiem dwóch lub więcej umów o pracę jest dopuszczalne, ale pod pewnymi warunkami.

Zarządzanie czasowe alternatywą dla stałego zatrudnienia menedżerów

Interim management to zatrudnianie najwyższej klasy specjalistów na czas określony, do realizacji konkretnego projektu. W Polsce ten rodzaj pracy pojawił się kilka lat temu. O specyfice interim management mówi manager z międzynarodowej firmy doradztwa personalnego Michael Page.

REKLAMA