Kategorie

Pracownik zarządzający

2009 rok, trwają mistrzostwa świata w piłce ręcznej. Polacy źle rozpoczęli turniej, ale wciąż mamy szansę na półfinał. 15 sekund przed końcem decydującego meczu remisujemy z Norwegami, a piłkę mają rywale. Wydaje się, że marzenia o medalu będziemy musieli odłożyć na kolejne mistrzostwa. Tymczasem dzieje się rzecz niebywała. Zespołowa, szaleńcza walka w obronie powoduje, iż na 5 sekund przed końcem spotkania Artur Siódmiak przejmuje piłkę. Mgnienie koncentracji, szybka ocena sytuacji i rzut przez całe boisko w kierunku bramki. Trybuny zamierają, tak jak i kilkanaście milionów polskich serc, by po chwili wybuchnąć z całą możliwą mocą. Piłka trzepocze w siatce. Polacy wygrywają mecz 31-30 i meldują się na dalszym etapie rozgrywek.
Uczucie chronicznego zmęczenia i stresu, zapominanie, to tylko niektóre z objawów przepracowania. Jakie inne symptomy mogą pojawić się w związku z przepracowaniem u osoby zajmującej kierownicze stanowisko?
Grywalizacja to jedno z tych narzędzi, które od pewnego czasu króluje w branży HR, znajdując zastosowanie w wielu jej obszarach, począwszy od procesów rekrutacyjnych, skończywszy na zarządzaniu personelem. W każdym z tych obszarów grywalizację można zastosować bardzo skutecznie. W jaki sposób? O tym w dalszej części artykułu.
Struktura pracy księgowych, oparta jest na współzależności z innymi działami. Ponadto poddanie odpowiedzialności prawnej, relacje z nie zawsze przychylnymi partnerami biznesowymi oraz element powtarzalności zadań, mogą powodować wypalenie zawodowe. Jak zarządzać pracownikami działu księgowego i przeciwdziałać rutynie?
Na stanowisku kierowniczym zazwyczaj potrzebne są zupełnie inne kompetencje od tych, które wyróżniają pracownika operacyjnego. Dlatego awans na stanowisko menedżerskie, jako wyraz docenienia czyichś zasług, może okazać się bardzo złym pomysłem. Szczególnie, jeśli osoba ta nie została odpowiednio przygotowana do pełnienia nowej funkcji.
Konieczność zwolnienia pracownika to często bardzo trudna decyzja dla pracownika zarządzającego. Najczęstszym powodem zwolnień jest szukanie oszczędności w redukcjach personelu. Jak przekazać pracownikowi informację o rozwiązaniu z nim umowy?
Z badania Hay Group Best Companies for Leadership wynika, że najlepsze firmy kładą większy nacisk na różnorodność i tworzą ścieżki kreowania liderów.
Zarządzanie talentami w firmie powinno być oparte na rozwijaniu umiejętności i kompetencji pracownika. Dotyczy to szczególnie pracowników o najwyższym potencjale, którzy mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość pracodawcy.
Członkowie zarządu spółek kapitałowych mogą wykonywać swoją pracę na podstawie cywilnoprawnej umowy o zarządzanie. Łączy ona w sobie elementy różnych umów nazwanych, takich jak: umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też umowy o pracę.
Ponad trzy czwarte managerów (84%) uważa, że firmy muszą angażować pracowników w inny sposób, jeżeli zamierzają w przyszłości odnosić sukcesy. Jak jednak wynika z najnowszych badań Hay Group, globalnej firmy doradczej, mniej niż jedna trzecia liderów (30%) twierdzi, że ich organizacja robi wystarczająco dużo w celu właściwego dostosowania się do oczekiwanych zmian.
Integracja pracowników ma na celu zbudowanie i umocnienie pozytywnych relacji nie tylko pomiędzy pracownikami, ale także na linii pracownik-pracodawca. Jest ona przydatna we wzajemnym motywowaniu, kreowaniu stosunków opartych na wzajemnej pomocy i wsparciu. Oprócz tego to po prostu dobra zabawa, a także forma odpoczynku. Dobrze zorganizowana integracja to czas, w którym zespół może się lepiej poznać i porozmawiać o czymś innym niż kwestie zawodowe.
Prognozy demograficzne dla Polski nie są optymistyczne. Przewidują duży wzrost populacji w wieku 60–65 lat, przy jednoczesnym coraz większym spadku liczebności populacji w grupach wiekowych 0–17 i 18–44 lata. W Polsce spójne programy zarządzania wiekiem 50+ należą do rzadkości. Jakie korzyści dla firmy może przynieść wdrożenie takiego programu.
W czasach gospodarki opartej na wiedzy zasoby ludzkie stanowią największy potencjał firm i organizacji. Dlatego tak ważne jest umiejętne zarządzanie zdolnościami i kompetencjami pracowników. Bo dobrze zarządzane talenty to najlepszy sposób dystansowania konkurencji.
Najcenniejszym zasobem organizacji są ludzie, którzy w niej pracują. Niezwykle ważne w zarządzaniu personelem jest uwzględnienie wieku pracowników w działaniach personalnych. Jak wydobyć potencjał z doświadczonej kadry?
Rutyna i nawykowe działania podwładnych mogą stanowić przyczynę braku wzrostu wydajności pracy zespołu. Co może zrobić szef doświadczonego zespołu, aby jego praca stała się bardziej wydajna? Jak zwalczać nawyki pracowników?
Pracownik idealny to taki, który nie dość, że osiąga dobre efekty pracy, to jeszcze czerpie z tego osobistą satysfakcję. Pytanie brzmi – jak ją zapewnić? Wewnątrzsterowny pracownik ma wiele atutów – nie trzeba go pilnować, sam dba o jakość wykonania, często cele traktuje osobiście. Dla menedżera to jednak większe wyzywanie, ponieważ często taki pracownik jest również mniej sterowny. Jeżeli przyjmuje cele i chce pracować, jest bezcenny. Jeżeli jednak nie chce, trudno go do tej pracy zachęcić czy zmusić.
W mojej firmie co roku realizowana jest ocena okresowa. Jestem menedżerem, więc przeprowadzam rozmowy oceniające z pracownikami. Wiele z nich jest trudnych ze względu na postawy, jakie przyjmują moi podwładni, często prezentujący negatywne podejście do firmy, idei oceny, metod rozwoju, a także moich kompetencji. Spotykam także osoby o bardzo wysokiej samoocenie, czasem nieadekwatnej do rzeczywistości. Część z nich skoncentrowana jest głównie na własnych celach zadaniowych i rozwojowych. Jak mam rozmawiać z poszczególnymi typami osób? Czy z każdym tak samo?
Każdego tygodnia w Polsce kilkunastu lub kilkudziesięciu menedżerów różnych szczebli traci pracę. Najczęściej nie spodziewają się tego, choć potem często używają słów „wiadomo było, że mnie to spotka”. Tak rozpoczyna się okres zmiany karierowej, bardzo często pierwszej w życiu czterdziestolatka lub pięćdziesięciolatka na kierowniczym stanowisku, zazwyczaj przychodzącej po wielu latach niczym niezakłócanej, pełnej sukcesów kariery.
Pracodawca może wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę, gdy stracił do niego zaufanie. Dotyczy to zwłaszcza pracowników zajmujących kierownicze stanowiska. W stosunku do tych osób pracodawca ma prawo stosować ostrzejsze wymagania i oczekiwać od nich większej lojalności.
Organizacje potrzebują pracowników, którzy sprostają wyzwaniom XXI wieku. Drogą do sukcesu są osoby, które potrafią bardziej efektywnie wykorzystać obecne zasoby firmy, wybiegają myślami w przyszłość, widzą często to, czego inni nie widzą. Takich pracowników określa się często mianem pracowników strategicznych. Ich pomysły, wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą decydować o sukcesie biznesowym.
Zachowania przeciwproduktywne są jedną z największych przeszkód na drodze do zwiększenia wydajności pracy. Niektórzy pracownicy mogą mieć skłonność do częstszego angażowania się w nie. Konsekwencją tego jest, niestety, nie tylko obniżona produktywność tych osób, lecz także zmniejszona wydajność czy obniżone morale zespołów, do których należą. Na szczęście można zadbać o ograniczenie tego typu zachowań już na etapie selekcji zawodowej.
Programy zarządzania talentami często są kosztowne i czasochłonne. W ostatnim czasie znalazły się one pod baczniejszą obserwacją zarządów, co nie znaczy jednak, że ich popularność spadła. Jak powinien wyglądać program zarządzania talentami, aby przynosił organizacji optymalne korzyści i zwrot z inwestycji?
Podczas przekazywania informacji zwrotnej zawsze stosuję model kanapki, który polega na tym, że na początku i końcu rozmowy mówię pracownikowi, co robi dobrze, a w środku, co robi źle. Ten model nie sprawdza się, jest nienaturalny, podwładni go nie lubią, ja też uważam, że jest sztuczny. Może robię to nieprawidłowo?
Projekt „Kurs na rozwój – doskonalenie strategicznych kompetencji pracowników firmy Żagiel SA” został zrealizowany w okresie od marca 2009 r. do lipca 2010 r. i wart był około 2,5 mln złotych. Z projektu skorzystała grupa około 300 pracowników, obejmująca dyrektorów regionalnych, kadrę menedżerską oraz wyróżnionych specjalistów i trenerów wewnętrznych. Projekt opierał się na idei blended learning – tradycyjne szkolenia warsztatowe zostały wzmocnione przez platformę e-learningową.
Delegowanie zadań, uprawnień i obowiązków należy do podstawowych czynności w każdej organizacji. Najczęściej delegowanie można określić jako wręczanie władzy innym. To przekazywanie pracownikom wykonania zadania, które leży w zakresie działania przełożonego wraz z uprawnieniami i odpowiedzialnością. Istotne jest, że powinno się ono wiązać z zapewnieniem pracownikom wsparcia, które naprowadzi ich na osiągnięcie wyznaczonego celu.
W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.
Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.
Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.
Pod względem psychologicznym informacja o wypowiedzeniu umowy o pracę jest dla pracownika sytuacją niezwykle trudną. Pierwsza reakcja na informację o zwolnieniu może przybrać szerokie spektrum – od złości przez poczucie zagrożenia i lęk po żal, przygnębienie, a nawet płacz. Jeśli pracownik nie spodziewał się takiej sytuacji, może pojawić się również szok, który trwać może od kilku minut do kilku godzin.
Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?
Członek zarządu spółki Skarbu Państwa 31 grudnia 2011 r. został odwołany z funkcji przez radę nadzorczą w związku ze zmniejszeniem składu zarządu. Obowiązki ma pełnić do końca czerwca 2012 r., tj. do chwili zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok. Od 1 lipca 2012 r. spółka zatrudni go na umowę o pracę na stanowisku dyrektora, z wynagrodzeniem niższym od otrzymywanego na stanowisku członka zarządu. Wiemy, że ta osoba nie nabędzie uprawnień do nagrody rocznej za 2012 r., ponieważ nie będzie pełniła funkcji członka zarządu przez cały rok. Natomiast zgodnie z zakładowym regulaminem przyznawania nagród z zysku świadczenie to nie należy się wyłącznie członkom zarządu i głównemu księgowemu. Dlatego spółka zamierza wypłacić dyrektorowi nagrodę z zysku za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2012 r. Czy spółka postąpi prawidłowo?
Nierzadko dzieje się tak, że wbrew deklarowanej przez menedżerów akceptacji sensu i znaczenia badań kompetencji przywódczych przeprowadzenie takich analiz napotyka opór i sprzeciw. Obawa przed ujawnieniem słabszych stron, utrata autorytetu w zespole to zaledwie przykłady reakcji menedżerów na propozycję analizy kompetencji liderskich. U innych – proszę bardzo, ale u mnie – po co, przecież ja sobie dobrze radzę...
Czas jest najcenniejszym i zarazem najbardziej trwonionym majątkiem, w jaki jesteśmy wyposażeni. Wiele osób poświęca większość czasu na zajmowanie się wieloma – przeważnie marginalnymi problemami i zadaniami, zamiast skoncentrować się na niewielu, za to ważnych życiowo kwestiach. Na co zatem warto zwracać uwagę, planując swój czas?
Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?
Jeden z moich pracowników postępuje niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Mówiłem mu o tym, jednak na razie nie widzę zmian w zachowaniu. Co zrobić?
Raz w tygodniu mamy w firmie zebrania wszystkich zespołów. Trwają one po kilka godzin, czasem ponad pół dnia. Są nudne i męczące, a prawie wszystko, co jest tam omawiane, i tak nie zostaje zapamiętane. Jestem szefem jednego z działów, jak sprawić, aby moja prezentacja została zapamiętana?
Nasza spółka z o.o chce zatrudnić swojego jedynego udziałowca na podstawie umowy o pracę jako członka zarządu. Dowiedzieliśmy się, że jest to możliwe, jeżeli umowa zostanie sporządzona w formie aktu notarialnego. Wówczas nie będzie można zakwestionować, że w tak zawartym stosunku pracy brakuje elementu podległości służbowej. Czy to prawda?
Menedżerowie są obecnie konfrontowani z coraz trudniejszymi wyzwaniami, a standardowe tematy szkoleń obejmujące w swym zakresie klasyczne funkcje menedżerskie nie są już wystarczające. Sami zaś menedżerowie, przynajmniej ci doświadczeni, idą na kolejne szkolenie z motywowania pracowników ze znudzoną miną. W jakim kierunku rozwijać dzisiaj menedżerów, w czasach kiedy zarówno oni, jak i ich podwładni muszą zmierzyć się z nowym żywiołem, jakim jest kompleksowość.
W zarządzaniu sytuacyjnym P. Herseya i K. Blancharda obowiązuje zasada, że pracownik znajdujący się na konkretnym etapie swojego rozwoju powinien być kierowany w sposób przypisany do danego etapu. Jestem szefem i wielokrotnie zauważyłem, że nie sprawdza się to w praktyce. Czy inni menedżerowie i praktycy zarządzania mają podobne doświadczenia?
Nie można obniżyć wynagrodzenia pracownikowi zatrudnionemu na podstawie powołania wręczając mu wypowiedzenie zmieniające. Należy go odwołać i powołać ponownie z nową, niższą pensją - tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego.
Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?
Coraz więcej i częściej mówi się o wprowadzaniu coachingowej kultury zarządzania w organizacjach. Na ile zagoniony menedżer, który musi przejrzeć i wypełnić dziesiątki tabel i sprawozdań, może lub wręcz powinien zaangażować się w rozwijanie swoich pracowników? Być może zamiast nakładać na zarządzających kolejny obowiązek, efektywniej będzie powierzyć rozwój personelu specjalistom?
Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.
Choć większość Polaków deklaruje, że firmy lepiej funkcjonują, jeśli wśród personelu zachowana jest równowaga płci, ponad połowa woli pracować z mężczyznami i wolałaby także mężczyznę jako szefa - wynika z badania "Monitor Rynku Pracy".
Osoby zarządzające m.in. spółkami Skarbu Państwa mają prawo do nagrody jubileuszowej. Świadczenie to może zostać im wypłacone nawet w sytuacji, gdy zakładowy i ponadzakładowy układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania nie określa uprawnień do jej otrzymania.Poznaj najnowsze zmiany w Prawie umów gospodarczych!
Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.
Jakie są odmienne uregulowania dotyczące czasu pracy dla osób zarządzających zakładem pracy?
Technika zarządzania przez cele została spopularyzowana przez Petera Druckera, klasyka teorii zarządzania, m.in. w książce „The Practice of Management” z 1954 roku. Od tego czasu MBO wdrażane jest w firmach na całym świecie. Stało się elementem kultury biznesowej, weszło w nawyk i język zarządzania i nadal jest w jakimś stopniu wykorzystywane w niemal wszystkich międzynarodowych korporacjach. Elementy tej techniki wykorzystywane są obecnie do tworzenia bardziej złożonych systemów motywowania i zarządzania. Na czym polega niezwykła skuteczność MBO? Na czym polega jego wdrożenie?
Rozmowa ze Stanisławem Wierzbickim, dyrektorem personalnym firmy Orlen Transport SA, na temat realizowanego projektu „Liga kierowców”.
Podczas oceny rocznej postawiono mi zadanie rozwojowe. Mam stać się bardziej asertywnym menedżerem. Co to dokładnie oznacza i co zyskam, będąc asertywnym?