REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Stosunek pracy, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wolna sobota nie dla wszystkich pracowników - wyniki PIP

Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.

Pierwsza praca a wymiar urlopu wypoczynkowego

Pracownik podjął pierwszą pracę pod koniec roku. Na urlop wypoczynkowy musiał jednak poczekać. Jak będzie kształtował się jego urlop w kolejnym roku, w przypadku gdy umowa zakończy się w połowie roku?

Projekt zmian w ubezpieczeniach grupowych

Posłowie zaakceptowali projekt zmian w przepisach ubezpieczeniowych, który określa nowe zasady zawierania ubezpieczeń grupowych, m.in. grupowych pracowniczych ubezpieczeń na życie.

Dress code w upalne dni

Latem, kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni, panujący w firmach dress code zaczyna być uciążliwy. W głowach pracowników zaczyna rodzić się pytanie o to, czy można pozwolić sobie na ewentualne odstępstwa. Jeżeli tak, warto wiedzieć, jakie elementy garderoby wybrać, by nadal wyglądać profesjonalnie.

REKLAMA

Tygodniowy czas pracy

Norma czasu pracy to maksymalna liczba godzin, jaką pracownik może przepracować w jednej dobie lub w tygodniu pracy. Norma tygodniowa to jednocześnie godziny (przeciętnie 40 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym) i dni (przeciętnie pięć dni tygodniowo w okresie rozliczeniowym).

Kontrola zwolnień lekarskich za I półrocze 2015 r.

Kontrola zwolnień lekarskich za I półrocze 2015 r. wykazała, że kwota wstrzymanych, cofniętych i obniżonych świadczeń w tym okresie wyniosła 100,5 mln zł.

Rezygnacja z własnej działalności na rzecz etatu

Coraz więcej przedsiębiorców rezygnuje z pracy na własny rachunek na rzecz etatu w innej firmie - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

Odpowiedni ubiór a szansa na awans

Odpowiedni ubiór ma znaczenie i może zwiększyć szansę na sukces w firmie, zwłaszcza gdy chcemy dostać awans. Dobry wygląd może otworzyć wiele drzwi i dać możliwość wykazania się umiejętnościami i doświadczeniem. Oto, kilka wskazówek, jak osiągnąć sukces.

REKLAMA

Powrót do pracy po urlopie

Na pourlopowe przygnębienie skarży się blisko 80 proc. pracowników - to tak zwana pourlopowa chandra, czyli syndrom post-holiday spleen. Stan ten może utrzymywać się od kilku dni do dwóch tygodni. Aby złagodzić skutki powrotu do pracy po urlopie, warto łagodnie wchodzić w nowy tryb funkcjonowania.

Urlop wypoczynkowy w czasie choroby

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego pracodawca nie może skutecznie udzielić urlopu wypoczynkowego pracownikowi będącemu w okresie zwolnienia lekarskiego, nawet wówczas, gdy pracownik wyraził na to zgodę, a więc udzielenie urlopu wypoczynkowego nie przerywa niezdolności pracownika do pracy.

Coraz częstsze kontrole zwolnień lekarskich

Nieuzasadnione zwolnienia to dodatkowe koszty dla pracodawców i dlatego pracodawcy coraz częściej kontrolują zwolnienia lekarskie swoich pracowników. Sam pracodawca – jako płatnik składek – może dokonać takiej kontroli. W I kwartale br. łączna kwota cofniętych bądź pomniejszonych świadczeń sięgnęła 53 mln zł.

10 sposobów na wynegocjowanie podwyżki

Rozmowa o pieniądzach może być bardzo stresująca. Można się jednak do takiego zadania dobrze przygotować i osiągnąć zamierzony sukces, w tym przypadku - podwyżkę. Poniżej 10 zasad, dzięki którym wynegocjujemy podwyżkę.

Rynek pracy w sektorze IT

Według badań przeprowadzonych na rynku pracy, w branży IT najbardziej poszukiwani są specjaliści posiadający wiedzę w zakresie analityki danych. Do końca roku rynek ten będzie potrzebował 4,5 miliona pracowników.

Wynagrodzenie pracownika tymczasowego

Pracownik tymczasowy zatrudniony jest bezpośrednio przez agencję pracy i to właśnie agencja wypłaca takiemu pracownikowi wynagrodzenie. Pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.

Odbieranie telefonu służbowego na urlopie

Pracownik nie ma obowiązku pozostawania w stałym kontakcie z firmą podczas urlopu. Co więcej, pracodawca nie ma prawa ukarać pracownika za to, że wyłączy na urlopie telefon służbowy bądź nie odbiera służbowych e-maili.

Zatrudnienie w firmach rekordowo wysokie

Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w lipcu wyniosło 5583,4 tys. osób i było o 5,4 tys. osób wyższe od odnotowanego w czerwcu. Wzrost ten jest wynikiem zwiększonego zapotrzebowania na prace sezonowe, m. in. w handlu, gastronomii, turystyce czy budownictwie - tłumaczy ekspert z Konfederacji Lewiatan.

Rekrutacja specjalistów z branży IT

Obecnie rekruterzy mają problem z zatrudnieniem specjalistów z branży IT. Najtrudniej jest znaleźć pracowników, którzy nie szukają w danym momencie pracy. Tradycyjne narzędzie rekrutacyjne takie jak oferty publikowane na portalach rekrutacyjnych, w prasie czy mediach społecznościowych w przypadku tego sektora są często niewystarczające.

Jak przełamać strach przed wystąpieniami publicznymi

Wystąpienia publiczne mogą spowodować strach, który nas sparaliżuje. Jednakże sumienne i regularne ćwiczenia mogą sprawić, że doskonałym mówcą może zostać nawet najbardziej nieśmiała osoba - przekonuje trener umysłu.

Jak walczyć z pracoholizmem

Obsesyjna i wewnętrzna potrzeba ciągłego wykonywania pracy kosztem innych czynności, również rodziny, snu i odpoczynku, tzw. pracoholizm jest poważnym nałogiem, z którym można i należy walczyć. Zobacz jakie kroki należy podjąć by wyjść z uzależnienia pracoholizmu.

Kary członków rady pracowników za ujawnienie danych zgodne z konstytucją

Prokuratura Generalna uznaje przepis o karach dla członków rady pracowników za ujawnienie danych zastrzeżonych przez pracodawcę za zgodny z Konstytucją RP. Mają oni pełną świadomość tego, które z wiadomości mają status informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa i co do których jednocześnie pracodawca zastrzegł obowiązek zachowania ich poufności.

Krótkie spodenki i klapki nieodpowiednie w pracy biurowej

TNS Polska przeprowadziło badanie dotyczące ubioru pracowników biurowych. Najbardziej nieodpowiednie okazały się być krótkie spodenki i szorty oraz klapki. W przypadku letniego dress code'u mężczyźni oceniani są nieco surowiej od kobiet.

Co powinno znajdować się w umowie o pracę?

Jeśli pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o prace, powinien zawrzeć w tym dokumencie elementy wymagane przepisami prawa pracy. Sprawdź, co musi znajdować się w umowie o pracę.

Podpisanie umowy o pracę - na co zwrócić uwagę?

Podpisanie umowy o pracę to nie tylko formalność. Postanowienia zawarte w umowie nawiązującej stosunek pracy są niezwykle istotne z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Rada Dialogu Społecznego - zadania i skład

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została 3 sierpnia 2015 r. podpisana przez Prezydenta RP. Nowa regulacja powstała we współpracy organizacji pracodawców i związków zawodowych z resortem pracy. Jakie są zadania i jak będzie przedstawiał się skład RDS?

Outsourcing pracowniczy - uwaga na oszustów

Outsourcing pracowniczy staje się coraz bardziej popularny. To sposób na oszczędności dla pracodawcy, ale należy uważać na oszustów. Warto dokładnie przejrzeć umowę przed jej podpisaniem.

Wsparcie osób w wieku 50+ na rynku pracy

W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie odbyło się spotkanie na temat wsparcia osób w wieku 50+ na rynku pracy. Aktywizacja osób 50+ i to co robią dla tej grupy osób Urzędy Pracy zaczyna przynosić efekty.

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego podpisana przez Prezydenta RP

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została w poniedziałek (3 sierpnia 2015 r.) podpisana przez Prezydenta RP. Wejdzie w życie jeszcze we wrześniu tego roku. Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Komisja Trójstronna przestaje istnieć

Komisja Trójstronna przestaje istnieć po 21 latach funkcjonowania. Powstała 15 lutego 1994 r. Teraz w jej miejsce powstaje Rada Dialogu Społecznego. Jaka jest przyczyna zmiany formy dialogu społecznego?

Na co narzekają pracownicy?

Pracownicy coraz częściej wypowiadają się o swojej pracy na portalach społecznościowych. Na co zwykle narzekają? Dlaczego rzadko decydują się jednak na zmianę miejsca pracy?

Pokolenie „140 znaków” na rynku pracy - badanie Hay Group

Aktualnie na rynku pracy może brakować absolwentów, którzy mogą pochwalić się kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi. Tego typu kompetencje przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Tak wynika z badania Hay Group Pokolenie "140 znaków" na rynku pracy.

Słaba wydajność pracowników - przyczyny

Efekty wykonywanej przez pracowników pracy nie zawsze są zadowalające dla pracodawcy. Słaba wydajność pracowników często wiąże się z przepracowaniem, nadmiarem obowiązków oraz brakiem organizacji. Jakie jeszcze przyczyny braku efektywności pracy można wyróżnić?

Okres zatrudnienia przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego

Obliczenie okresu zatrudnienia stanowi kluczową rolę przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi. Zgodnie z Kodeksem pracy ma prawo do 20 bądź 26 dni urlopu na rok w zależności od okresu zatrudnienia. Do tego okresu wlicza się także wszystkie poprzednie stosunki pracy oraz okresy pobierania nauki.

Rada Dialogu Społecznego uchwalona przez Sejm

Wprowadzenie instytucji Rady Dialogu Społecznego w miejsce Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych było przedmiotem prac sejmowych podczas 95. posiedzenia Sejmu. Sejm uwzględnił wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania i 25 czerwca 2015 r. uchwalił ustawę.

Starzenie się polskich pracowników

Starzenie się polskich pracowników to nieuchronny proces stanowiący wyzwanie dla pracodawców. W związku z zachodzącymi na rynku pracy zmianami warto stosować zarządzanie wiekiem.

Co należy wiedzieć przy podpisaniu umowy o pracę?

Podpisanie umowy o pracę oznacza nawiązanie stosunku pracy. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Na co należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy o pracę?

Poszukiwanie pracy w okresie wakacyjnym

Poszukiwanie pracy w okresie wakacyjnym może wydawać się złym pomysłem. Nic bardziej mylnego. Sprawdź, dlaczego warto szukać nowej pracy w miesiącach letnich.

Korzyści dla pracodawcy za zatrudnienie bezrobotnego 50+

Zatrudnienie bezrobotnego 50+ z urzędu pracy niesie za sobą szereg korzyści dla pracodawcy. Uważa się, że są bardziej doświadczeni i lojalni w stosunku do zatrudniającego. Pracodawca może liczyć na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników mających powyżej 50 roku życia i refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Można ich również zatrudnić w ramach tzw. prac interwencyjnych.

Umiejętność słuchania w pracy

Umiejętność słuchania jest niezwykle ważna w zakładzie pracy. Wpływa na prawidłową komunikację międzyludzką, co ułatwia utrzymywanie dobrych relacji między podwładnymi i przełożonymi. Jak rozwijać w sobie umiejętność słuchania?

Kogo szukają pracodawcy? Na jakie stanowiska aplikują kandydaci?

Zgodnie z badaniem serwisu rekrutacyjnego GoldenLine.pl w I kwartale 2015 r. pracodawcy poszukiwali najczęściej pracowników z branży IT. Natomiast kandydaci do pracy aplikowali w szczególności na stanowiska związane ze sprzedażą.

Utrata pracy a sytuacja finansowa

Utrata pracy niewątpliwie wpływa na sytuację finansową byłego pracownika. Nie każdy ma oszczędności pozwalające na komfortowy wypoczynek po zwolnieniu i poszukiwanie nowej pracy. Co zrobić, aby uratować swoje finanse? Oto sześć pomocnych wskazówek.

Ostrzeżenie czy groźba bezprawna?

W myśl art. 87 k.c., kto złożył oświadczenie woli pod wpływem bezprawnej groźby drugiej strony lub osoby trzeciej, ten może uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia, jeżeli z okoliczności wynika, że mógł się obawiać, iż jemu samemu lub innej osobie grozi poważne niebezpieczeństwo osobiste lub majątkowe. Czy oświadczenie zakładu, że wypowie podwładnemu angaż, jeżeli ten nie zgodzi się na propozycję przekształcenia dotychczasowej umowy na czas nieokreślony w terminową stanowi groźbę bezprawną?

Zmiana kultury pracy i zarządzania

Zmiana kultury pracy i zarządzania jest wynikiem napływu kapitału zagranicznego, doświadczeń z pracy za granicą oraz obcokrajowców. Styl zarządzania staje się bardziej zespołowy. Polega na dostrzeganiu indywidualnych potencjałów i wykorzystywaniu ich w celu podniesienia efektywności pracy.

Potrzeba więcej kobiet w branży budowlanej

Z analizy firm Skanska i Randstad wynika potrzeba zatrudniania więcej kobiet w branży budowlanej. W Polsce w budownictwie pracuje tylko ok. 7% kobiet. Dla porównania w Norwegii pracowników płci żeńskiej jest aż 35%.

Sunday night blues - stres przed poniedziałkiem

Syndrom sunday night blues to spadek formy mentalnej i energetycznej związanej z pierwszym dniem pracy w tygodniu. Stres przed poniedziałkiem przeżywa prawie 2/3 Polaków. W niedzielę stajemy się zestresowani, rozdrażnieni i wciąż myślimy o pracy.

Polityczne zagrania w miejscu pracy

Polityczne zagrania mają miejsce także w zakładzie pracy. Z jakimi typami polityków można się spotkać w firmie? Jak unikać konfrontacji z tego typu pracownikami?

Rynek pracy - branża IT w 2015 r.

Rynek pracy w branży IT w 2015 r. wciąż cechuje niedobór kandydatów do pracy. Kilkadziesiąt absolwentów kierunków informatycznych przybywających każdego roku nie wystarcza. Postępujący rozwój technologiczny sprawia, że firmy wciąż potrzebują zatrudniać pracowników z wysokimi kwalifikacjami.

Zarządzanie wiekiem

Zarządzanie wiekiem to obecnie duże wyzwanie dla działów HR. Najwięcej problemów powstaje z powodu ogromnej różnicy między pracownikami z innych pokoleń, głównie X i Y. Nie powinno traktować się wszystkich w ten sam sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest podejście indywidualne. Każde pokolenie ma swoje zalety, na których warto się skupić i które warto rozwijać.

Zwolnienie dyscyplinarne za nieodpowiedni ubiór pracownika

Nieodpowiedni ubiór pracownika może stać się przyczyną nałożenia na podwładnego różnego rodzaju kar. Najlżejszą z dopuszczalnych jest kara upomnienia lub nagany z wpisem do akt. Czy pracownik może zostać zwolniony dyscyplinarnie z powodu naruszenia zasad dress code'u?

Ustalenie miejsca pracy budowlańca

Ustalenie miejsca pracy budowlańca ma duże znaczenie z punktu widzenia rozliczeń z tytułu podróży służbowej. Jak w umowie o pracę z pracownikiem budowlanym należy określić miejsce wykonywania pracy, gdy pracownik świadczy pracę w różnych miejscach? Czy każdy wyjazd traktuje się jak podróż służbową?

Jakich pracowników warto zatrudniać?

Każdy pracodawca chciałby stworzyć zgrany i zaangażowany zespół pracowników. To jednak bardzo trudne zadanie. Sprawdź, jakich pracowników warto zatrudniać z punktu widzenia efektywności pracy.

REKLAMA