REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
800 plus, opinia prawna, senior, rodzice, dyrektor, dom pomocy społecznej
Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

rozwiń >

Wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Pomysł wprowadzenia świadczenia "800 plus" dla seniorów lub nawet osób około 50. roku życia, przysługującego za każde wychowane i obecnie pracujące dziecko płacące podatki w Polsce, od kilku lat wywołuje burzliwe dyskusje o sprawiedliwości międzypokoleniowej, historycznych niesprawiedliwościach i stabilności finansów publicznych. Choć temat powraca do debaty publicznej, szczególnie w kontekście petycji złożonej do Sejmu, droga do jego realizacji wydaje się dalece niepewna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Przełomowym momentem miał być wrzesień 2025 r., gdy opublikowano opinię prawną w sprawie petycji nr BKSP-155-X-539/25, która ostro skrytykowała koncepcję i zasugerowała jej odrzucenie. Co kryje się za tym postulatem i czy kiedykolwiek wejdzie w życie?

Geneza petycji: głos emerytów o wstecznie świadczenie 800 plus

Petycja, która pojawiła się już w 2023 r. (a jej treść jest nadal aktualna), została zainicjowana przez przedstawiciela emerytów, którzy czują się pokrzywdzeni przez brak systemowego wsparcia w czasach, gdy wychowywali swoje dzieci. W petycji wskazuje się, że w latach 90. ubiegłego wieku, zwłaszcza za rządów "Lewicy" premiera Leszka Millera, kryteria dochodowe dla zasiłków rodzinnych były tak rygorystyczne, że rodzice pracujący na etacie (np. na umowie o pracę) nie mogli otrzymać nawet symbolicznego zasiłku (ok. 60 zł), podczas gdy dzieci biznesmenów, rolników lub osób ukrywających dochody otrzymywały stypendia socjalne. Dziś, gdy rząd Prawa i Sprawiedliwości wdrożył, a kolejne partie i rząd podtrzymują program jak pierwotnie "Rodzina 500+" (a później "800+"), gwarantujące comiesięczne wsparcie na każde dziecko (łącznie nawet 172 800 zł na 18 lat), emeryci uważają, że mają prawo do rekompensaty. Podkreślają, że ich wysiłek wychowawczy przyczynił się do rozwoju pokolenia, które dziś pracuje i płaci podatki, podczas gdy oni sami doświadczyli spadku relacji emerytury do przeciętnej pensji z 56% do 42% oraz podwyższenia opodatkowania emerytur z 17% do 21%.

Jak argumentowano w petycji: "Gdy obecni rodzice małych dzieci dostają w ramach rozdawnictwa pisowskiego budżetowych pieniędzy na każde dziecko (...), to chyba emeryci którzy wychowali swoje dzieci i żadnych pieniędzy od Państwa nie otrzymywali mają uzasadnione prawo, aby wypłacano im dodatek do emerytury 800 zł za każde wychowane dziecko."

Rządowa odpowiedź na ten postulat, pochodząca z 2023 czy z 2025 r. ze strony Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Rządowa odpowiedź na ten postulat, pochodząca z 2023 czy z 2025 r. ze strony Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie rozwiała wątpliwości. W dokumencie podkreślano, że polityka rodzinna jest priorytetem, czego przykładem jest program "Rodzina 500+", przekształcony w "800+" od 2024 r. (świadczenie 800 zł miesięcznie na dziecko do 18. roku życia, bez kryterium dochodowego). Ministerstwo wskazało jednak, że obowiązujące przepisy (ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci) nie regulują w ogóle kwestii dodatków do emerytur. Brak było więc jakiegokolwiek odniesienia do propozycji petycji, co można odczytać jako brak woli rządu, aby wówczas ten temat rozwijać, podobnie jak teraz.

REKLAMA

Opinia prawna 2025: poważne zastrzeżenia i rekomendacja odrzucenia. Wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej?

Kluczowym momentem była opinia prawna dotycząca petycji, wydana 15 września 2025 r. przez dr. hab. Magdalenę Szczepańską, eksperta ds. legislacji w Biurze Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Dokument ten zawierał szereg krytycznych uwag, które mogą przekreślić szanse na realizację petycji w jej obecnej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim, opinia zwróciła uwagę na zbyt wąski krąg uprawnionych. Propozycja petycji ograniczała bowiem prawo do świadczenia tylko do rodziców-emerytów, podczas gdy obecne świadczenie wychowawcze (800+) przysługuje również opiekunom faktycznym, prawnym, dyrektorom domów pomocy społecznej czy rodzinom zastępczym. Jak wskazano, takie zawężenie może być nieuzasadnione i dyskryminujące wobec innych osób, które ponosiły koszty wychowania dzieci. Czy zatem autorzy petycji powinni wnioskować o wsteczne 800 plus nie tylko co do seniorów, ale i właśnie ww. grup? Mogą, ale jaki skutek to przyniesie - nie jest wiadome.

Dodatkowo, opinia podniosła problemy z warunkami nabycia prawa do świadczenia, takimi jak wymóg, że dziecko musi obecnie pracować i płacić podatki w Polsce. Rodzą się też wątpliwości co do zgodności z zasadą lex retro non agit (prawo nie działa wstecz), ponieważ świadczenie miałoby rekompensować działania sprzed wielu lat, a nie obecne wychowywania dziecka. Ekspertka wskazała też na potrzebę rozstrzygnięcia kwestii, takich jak ewentualny zbieg uprawnień ze świadczeniami wychowawczymi czy status okresów, gdy rodzic nie pracował.

Ważne

W podsumowaniu, opinia jednoznacznie rekomendowała nieuwzględnienie petycji przez sejmową Komisję do Spraw Petycji, powołując się na art. 126c ust. 3 pkt 5 Regulaminu Sejmu: "W związku z powyższym należy rekomendować nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji.

Wsteczne 800 plus nie tylko członkowie rodziny

W kontekście szerszego katalogu osób warto odnieść się do świadczenia wychowawczego i pojęcia członka rodziny; zasada pierwszeństwa a pojęcie członka rodziny. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lutego 2024 r., I OSK 1163/22, wskazuje:

1. Niewątpliwie w sprawie dotyczącej przyznania świadczenia wychowawczego biologiczny ojciec dziecka powinien być traktowany jako członek rodziny. Ustawa regulująca zasady przyznawania świadczeń wychowawczych nie zawiera bowiem ani definicji legalnej rodziny, czy członka rodziny, ani też nie definiuje pojęcia osoby samotnie wychowującej dziecko.

2. Skoro ustawa o pomocy państwa w wychowania dzieci nie zawierała definicji "członka rodziny", to zasadnym było posłużenie się przez organy określeniem tego pojęcia zawartym w rozporządzeniu nr 883/2004. Przyjmowało zaś ono, że za członków rodziny dziecka uważa się m.in. jego rodziców (art. 1 ust. 2 ww. rozporządzenia). Zgodnie zaś z zasadą pierwszeństwa, o której stanowi art. 68 ust. 2 w związku z art. 68 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sytuacji gdy matka dziecka nie pracuje i zamieszkuje z dzieckiem w Polsce a ojciec dziecka zamieszkujący w Norwegii tam pracuje, to pierwszeństwo ma prawo miejsca zatrudnienia ojca.

Argumenty zwolenników i przeciwników: 800 plus wstecz

Pomimo tej opinii, debata nie ucichła. Zwolennicy wprowadzenia świadczenia (lub jego alternatyw) podkreślają, że jest to kwestia sprawiedliwości międzypokoleniowej. Ich zdaniem, obecne pokolenie emerytów wychowało dzieci w czasach, gdy państwo nie wspierało rodzin systemowo, a dziś ich dzieci – jako podatnicy – przyczyniają się do rozwoju gospodarki. Rekompensata miałaby zatem symbolicznie wynagrodzić ten wkład i zniwelować historyczną nierówność.

Aspekt art. 2 Konstytucji a przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej?

Przepis art. 2 Konstytucji RP wskazuje na zasadę demokratycznego państwa prawa, zasadę sprawiedliwości społecznej. Zgodnie z przepisem: Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

Trybunał Konstytucyjny uznaje, że na treść zasady sprawiedliwości społecznej składa się sporo zagadnień. Do elementów konstytuujących sprawiedliwość społeczną TK zalicza m.in.: tworzenie warunków zdrowego i stabilnego rozwoju gospodarczego, równowagę budżetową, prawo obywateli i ich wybranych przedstawicieli do ustalania kierunków i priorytetów polityki społecznej oraz gospodarczej na drodze procedur demokratycznych (zob. orzecz. z 25.2.1997 r., K 21/95, OTK 1997, Nr 1, poz. 7 oraz wyr. z: 24.3.1998 r., K 40/97, OTK 1998, Nr 2, poz. 12; 19.2.2001 r., SK 14/00, OTK 2001, Nr 2, poz. 31; 7.4.2009 r., P 7/08, OTK-A 2009, Nr 4, poz. 46; 16.11.2010 r., K 2/10, OTK-A 2010, Nr 9, poz. 102).

"Zasada sprawiedliwości nie ma jednorodnego charakteru. Niewątpliwie wiążą się z nią m.in. równość praw, solidarność społeczna, minimum bezpieczeństwa socjalnego oraz zabezpieczenie podstawowych warunków egzystencji dla osób pozostających bez pracy nie z własnej woli. Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem TK ocena sposobów urzeczywistniania zasady sprawiedliwości społecznej w danych warunkach wymaga zachowania przez sądownictwo konstytucyjne szczególnej powściągliwości. Trybunał Konstytucyjny uznaje kwestionowane przepisy za niezgodne z Konstytucją RP wtedy, gdy naruszenie zasady sprawiedliwości społecznej nie budzi wątpliwości (orzecz. z 25.2.1997 r., K 21/95, OTK 1997, Nr 1, poz. 7). Wykładnia ogólnego nakazu urzeczywistniania zasad sprawiedliwości społecznej musi uwzględniać treść szczegółowych norm konstytucyjnych.

Należy tu wymienić w szczególności art. 20 Konstytucji RP. W myśl tego przepisu podstawę ustroju gospodarczego RP stanowi społeczna gospodarka rynkowa, oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych. Stosowanie zasady sprawiedliwości wymaga uwzględnienia szerokiego zakresu swobody pozostawionego ustawodawcy przy urzeczywistnianiu praw socjalnych (zob. wyr. TK z 22.6.1999 r., K 5/99, OTK 1999, Nr 5, poz. 100)." (zob. M. Safjan, L. Bosek (red.), P. Tuleja, Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86, wyd. 1, 2016).

Przeciwnicy wskazują jednak na poważne ryzyka. Przede wszystkim chodzi o zagrożenie dla budżetu państwa: comiesięczne dopłaty w wysokości 800 zł na każde dziecko oznaczałyby ogromne koszty, szacowane w miliardach złotych rocznie, co mogłoby zachwiać stabilnością finansów publicznych. Krytycy zwracają też uwagę na trudności praktyczne: jak udowodnić, że ktoś wychowywał dziecko przed 20-30 laty? Jak zweryfikować, czy dziecko dziś pracuje i płaci podatki w Polsce? A co w przypadku rozwodu lub konfliktów rodzinnych? Wątpliwości budzi też zasada lex retro non agit, która zasadniczo zabrania stosowania prawa wstecz, chyba że przewiduje to wyjątek.

Alternatywa dla wstecznego 800 plus dla seniorów i innych - jednorazowa rekompensata

W obliczu tych problemów, w dyskusji pojawiły się kompromisowe rozwiązania. Jednym z nich jest jednorazowa rekompensata zamiast stałych comiesięcznych wypłat. Idea ta zakłada wypłatę rodzicom seniorów lub 50-latkom kwoty pieniężnej (np. kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych) tytułem częściowego zrekompensowania kosztów poniesionych na wychowanie dzieci, które dziś generują przychody podatkowe dla państwa. Taka forma miałaby być zgodna z przepisami o naprawieniu szkody (damnum emergens), czyli rzeczywistych strat, a nie hipotetycznych utraconych korzyści (lucrum cessans), co jest trudne do oszacowania.

Ważne

Eksperci wskazują, że jednorazowa wypłata byłaby mniej obciążająca dla budżtu i łatwiejsza do wdrożenia, chociaż wciąż rodzi pytania o kryteria kwalifikacji, dowody wychowania dziecka czy podział środków między rodziców. Jak podkreślano w analizach: koncepcja bywa przedstawiana jako odszkodowanie za utracony dochód, przy czym eksperci sugerują ograniczenie zakresu do rzeczywistej szkody.

Perspektywy na 2026 i kolejne lata: długa droga do realizacji

W projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. (Druk nr 1749) nie ma bezpośredniego odniesienia do świadczeń 800 plus dla seniorów czy 50-latków. Zabezpieczono natomiast środki na kontynuację istniejących programów, takich jak "Rodzina 800+", "Dobry start", "Za życiem", a także tzw. 13. i 14. emeryturę. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji, która rozpatrywała petycję w 2025 r., zgodnie z procedurą (art. 126c Regulaminu Sejmu) może jeszcze zwrócić się o opinie do innych komisji, ale po negatywnej ocenie prawnej szanse na przyjęcie petycji są znikome. Tak czy inaczej realizacja jakiegokolwiek rozwiązania w tym kierunku – czy to comiesięcznych świadczeń, czy jednorazowej rekompensaty – wymagałaby bowiem:

  • Decyzji politycznej i priorytetyzacji w wydatkach publicznych.
  • Rzetelnych wyliczeń skutków fiskalnych i wpływu na inne świadczenia.
  • Przeprowadzenia debaty na temat zgodności z konstytucyjną zasadą równości i zasadą lex retro non agit.
  • Opracowania precyzyjnych mechanizmów weryfikacji uprawnień, aby uniknąć nadużyć jak i ustalenie zakresu podmiotowego - nikogo niedyskryminującego.

Zatem czy będzie wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej?

To zależy, od polityki rządu, ale zdaniem wielu ekspertów - nie wydaj się, żeby tak miało być.

Pomysł wprowadzenia "800 plus" dla seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci czy szerszego grona beneficjentów takiego jak: rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej, które dziś pracują i płacą podatki, pozostaje gorącym tematem społecznym i prawnym, odzwierciedlającym głębokie poczucie niesprawiedliwości wśród starszych pokoleń. Jednak ścieżka legislacyjna jest blokowana przez poważne zastrzeżenia prawne, wątpliwości budżetowe i trudności praktyczne. Opinia prawna z 2025 r., która zaleciła odrzucenie petycji, jest w tym kontekście znaczącym "ciosem" dla zwolenników dla tego pomysłu. Choć alternatywy, jak jednorazowa rekompensata wydają się bardziej realne, ich wdrożenie wciąż wymagałoby ogromnej pracy legislacyjnej, konsensusu politycznego oraz zabezpieczenia środków. W najbliższych latach, w tym w 2026 czy 2027, sprawa może powracać, ale na obecnym etapie wydaje się mało prawdopodobne, byśmy ujrzeli konkretne rozwiązanie. Przyszłość tego postulatu zależy od tego, czy znajdzie się wola polityczna, aby pogodzić historyczną sprawiedliwość z realiami finansów publicznych i rygorami prawa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA