REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
800 plus, opinia prawna, senior, rodzice, dyrektor, dom pomocy społecznej
Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

rozwiń >

Wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Pomysł wprowadzenia świadczenia "800 plus" dla seniorów lub nawet osób około 50. roku życia, przysługującego za każde wychowane i obecnie pracujące dziecko płacące podatki w Polsce, od kilku lat wywołuje burzliwe dyskusje o sprawiedliwości międzypokoleniowej, historycznych niesprawiedliwościach i stabilności finansów publicznych. Choć temat powraca do debaty publicznej, szczególnie w kontekście petycji złożonej do Sejmu, droga do jego realizacji wydaje się dalece niepewna.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Przełomowym momentem miał być wrzesień 2025 r., gdy opublikowano opinię prawną w sprawie petycji nr BKSP-155-X-539/25, która ostro skrytykowała koncepcję i zasugerowała jej odrzucenie. Co kryje się za tym postulatem i czy kiedykolwiek wejdzie w życie?

Geneza petycji: głos emerytów o wstecznie świadczenie 800 plus

Petycja, która pojawiła się już w 2023 r. (a jej treść jest nadal aktualna), została zainicjowana przez przedstawiciela emerytów, którzy czują się pokrzywdzeni przez brak systemowego wsparcia w czasach, gdy wychowywali swoje dzieci. W petycji wskazuje się, że w latach 90. ubiegłego wieku, zwłaszcza za rządów "Lewicy" premiera Leszka Millera, kryteria dochodowe dla zasiłków rodzinnych były tak rygorystyczne, że rodzice pracujący na etacie (np. na umowie o pracę) nie mogli otrzymać nawet symbolicznego zasiłku (ok. 60 zł), podczas gdy dzieci biznesmenów, rolników lub osób ukrywających dochody otrzymywały stypendia socjalne. Dziś, gdy rząd Prawa i Sprawiedliwości wdrożył, a kolejne partie i rząd podtrzymują program jak pierwotnie "Rodzina 500+" (a później "800+"), gwarantujące comiesięczne wsparcie na każde dziecko (łącznie nawet 172 800 zł na 18 lat), emeryci uważają, że mają prawo do rekompensaty. Podkreślają, że ich wysiłek wychowawczy przyczynił się do rozwoju pokolenia, które dziś pracuje i płaci podatki, podczas gdy oni sami doświadczyli spadku relacji emerytury do przeciętnej pensji z 56% do 42% oraz podwyższenia opodatkowania emerytur z 17% do 21%.

Jak argumentowano w petycji: "Gdy obecni rodzice małych dzieci dostają w ramach rozdawnictwa pisowskiego budżetowych pieniędzy na każde dziecko (...), to chyba emeryci którzy wychowali swoje dzieci i żadnych pieniędzy od Państwa nie otrzymywali mają uzasadnione prawo, aby wypłacano im dodatek do emerytury 800 zł za każde wychowane dziecko."

Rządowa odpowiedź na ten postulat, pochodząca z 2023 czy z 2025 r. ze strony Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Rządowa odpowiedź na ten postulat, pochodząca z 2023 czy z 2025 r. ze strony Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie rozwiała wątpliwości. W dokumencie podkreślano, że polityka rodzinna jest priorytetem, czego przykładem jest program "Rodzina 500+", przekształcony w "800+" od 2024 r. (świadczenie 800 zł miesięcznie na dziecko do 18. roku życia, bez kryterium dochodowego). Ministerstwo wskazało jednak, że obowiązujące przepisy (ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci) nie regulują w ogóle kwestii dodatków do emerytur. Brak było więc jakiegokolwiek odniesienia do propozycji petycji, co można odczytać jako brak woli rządu, aby wówczas ten temat rozwijać, podobnie jak teraz.

REKLAMA

Opinia prawna 2025: poważne zastrzeżenia i rekomendacja odrzucenia. Wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej?

Kluczowym momentem była opinia prawna dotycząca petycji, wydana 15 września 2025 r. przez dr. hab. Magdalenę Szczepańską, eksperta ds. legislacji w Biurze Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Dokument ten zawierał szereg krytycznych uwag, które mogą przekreślić szanse na realizację petycji w jej obecnej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim, opinia zwróciła uwagę na zbyt wąski krąg uprawnionych. Propozycja petycji ograniczała bowiem prawo do świadczenia tylko do rodziców-emerytów, podczas gdy obecne świadczenie wychowawcze (800+) przysługuje również opiekunom faktycznym, prawnym, dyrektorom domów pomocy społecznej czy rodzinom zastępczym. Jak wskazano, takie zawężenie może być nieuzasadnione i dyskryminujące wobec innych osób, które ponosiły koszty wychowania dzieci. Czy zatem autorzy petycji powinni wnioskować o wsteczne 800 plus nie tylko co do seniorów, ale i właśnie ww. grup? Mogą, ale jaki skutek to przyniesie - nie jest wiadome.

Dodatkowo, opinia podniosła problemy z warunkami nabycia prawa do świadczenia, takimi jak wymóg, że dziecko musi obecnie pracować i płacić podatki w Polsce. Rodzą się też wątpliwości co do zgodności z zasadą lex retro non agit (prawo nie działa wstecz), ponieważ świadczenie miałoby rekompensować działania sprzed wielu lat, a nie obecne wychowywania dziecka. Ekspertka wskazała też na potrzebę rozstrzygnięcia kwestii, takich jak ewentualny zbieg uprawnień ze świadczeniami wychowawczymi czy status okresów, gdy rodzic nie pracował.

Ważne

W podsumowaniu, opinia jednoznacznie rekomendowała nieuwzględnienie petycji przez sejmową Komisję do Spraw Petycji, powołując się na art. 126c ust. 3 pkt 5 Regulaminu Sejmu: "W związku z powyższym należy rekomendować nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji.

Argumenty zwolenników i przeciwników: 800 plus wstecz

Pomimo tej opinii, debata nie ucichła. Zwolennicy wprowadzenia świadczenia (lub jego alternatyw) podkreślają, że jest to kwestia sprawiedliwości międzypokoleniowej. Ich zdaniem, obecne pokolenie emerytów wychowało dzieci w czasach, gdy państwo nie wspierało rodzin systemowo, a dziś ich dzieci – jako podatnicy – przyczyniają się do rozwoju gospodarki. Rekompensata miałaby zatem symbolicznie wynagrodzić ten wkład i zniwelować historyczną nierówność. J

Przeciwnicy wskazują jednak na poważne ryzyka. Przede wszystkim chodzi o zagrożenie dla budżetu państwa: comiesięczne dopłaty w wysokości 800 zł na każde dziecko oznaczałyby ogromne koszty, szacowane w miliardach złotych rocznie, co mogłoby zachwiać stabilnością finansów publicznych. Krytycy zwracają też uwagę na trudności praktyczne: jak udowodnić, że ktoś wychowywał dziecko przed 20-30 laty? Jak zweryfikować, czy dziecko dziś pracuje i płaci podatki w Polsce? A co w przypadku rozwodu lub konfliktów rodzinnych? Wątpliwości budzi też zasada lex retro non agit, która zasadniczo zabrania stosowania prawa wstecz, chyba że przewiduje to wyjątek.

Alternatywa dla wstecznego 800 plus dla seniorów i innych - jednorazowa rekompensata

W obliczu tych problemów, w dyskusji pojawiły się kompromisowe rozwiązania. Jednym z nich jest jednorazowa rekompensata zamiast stałych comiesięcznych wypłat. Idea ta zakłada wypłatę rodzicom seniorów lub 50-latkom kwoty pieniężnej (np. kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych) tytułem częściowego zrekompensowania kosztów poniesionych na wychowanie dzieci, które dziś generują przychody podatkowe dla państwa. Taka forma miałaby być zgodna z przepisami o naprawieniu szkody (damnum emergens), czyli rzeczywistych strat, a nie hipotetycznych utraconych korzyści (lucrum cessans), co jest trudne do oszacowania.

Ważne

Eksperci wskazują, że jednorazowa wypłata byłaby mniej obciążająca dla budżtu i łatwiejsza do wdrożenia, chociaż wciąż rodzi pytania o kryteria kwalifikacji, dowody wychowania dziecka czy podział środków między rodziców. Jak podkreślano w analizach: koncepcja bywa przedstawiana jako odszkodowanie za utracony dochód, przy czym eksperci sugerują ograniczenie zakresu do rzeczywistej szkody.

Perspektywy na 2026 i kolejne lata: długa droga do realizacji

W projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. (Druk nr 1749) nie ma bezpośredniego odniesienia do świadczeń 800 plus dla seniorów czy 50-latków. Zabezpieczono natomiast środki na kontynuację istniejących programów, takich jak "Rodzina 800+", "Dobry start", "Za życiem", a także tzw. 13. i 14. emeryturę. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji, która rozpatrywała petycję w 2025 r., zgodnie z procedurą (art. 126c Regulaminu Sejmu) może jeszcze zwrócić się o opinie do innych komisji, ale po negatywnej ocenie prawnej szanse na przyjęcie petycji są znikome. Tak czy inaczej realizacja jakiegokolwiek rozwiązania w tym kierunku – czy to comiesięcznych świadczeń, czy jednorazowej rekompensaty – wymagałaby bowiem:

  • Decyzji politycznej i priorytetyzacji w wydatkach publicznych.
  • Rzetelnych wyliczeń skutków fiskalnych i wpływu na inne świadczenia.
  • Przeprowadzenia debaty na temat zgodności z konstytucyjną zasadą równości i zasadą lex retro non agit.
  • Opracowania precyzyjnych mechanizmów weryfikacji uprawnień, aby uniknąć nadużyć jak i ustalenie zakresu podmiotowego - nikogo niedyskryminującego.

Pomysł wprowadzenia "800 plus" dla seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci czy szerszego grona beneficjentów takiego jak: rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej, które dziś pracują i płacą podatki, pozostaje gorącym tematem społecznym i prawnym, odzwierciedlającym głębokie poczucie niesprawiedliwości wśród starszych pokoleń. Jednak ścieżka legislacyjna jest blokowana przez poważne zastrzeżenia prawne, wątpliwości budżetowe i trudności praktyczne. Opinia prawna z 2025 r., która zaleciła odrzucenie petycji, jest w tym kontekście znaczącym "ciosem" dla zwolenników dla tego pomysłu. Choć alternatywy, jak jednorazowa rekompensata wydają się bardziej realne, ich wdrożenie wciąż wymagałoby ogromnej pracy legislacyjnej, konsensusu politycznego oraz zabezpieczenia środków. W najbliższych latach, w tym w 2026 czy 2027, sprawa może powracać, ale na obecnym etapie wydaje się mało prawdopodobne, byśmy ujrzeli konkretne rozwiązanie. Przyszłość tego postulatu zależy od tego, czy znajdzie się wola polityczna, aby pogodzić historyczną sprawiedliwość z realiami finansów publicznych i rygorami prawa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

Dodatkowe pieniądze dla bezrobotnych, którzy znaleźli pracę lub założyli działalność. Ile wynosi dodatek aktywizacyjny w 2025 r.? Nowe przepisy

Z urzędu pracy należą się dodatkowe pieniądze dla bezrobotnych, którzy znaleźli pracę lub założyli działalność. Ile wynosi dodatek aktywizacyjny w 2025 r.? Kiedy złożyć wniosek? Co zmieniły nowe przepisy?

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą SN: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 roku Sąd Najwyższy, w składzie siedmiu sędziów, wydał istotną i godną uwagi uchwałę, która ma bezpośrednie znaczenie dla pracowników w wieku 50+. Sprawa dotyczyła analizy kwestii prawnej: czy przepis zakazujący wypowiedzenia umowy o pracę, zawarty w art. 39 Kodeksu pracy, obejmuje również zatrudnienie na czas określony, nawet wtedy, gdy umowa wygasa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Nowe prawo i prawa dla kobiet (ale nie wszystkich, bo nie seniorek!). Kobiety wiele lat czekały na te zmiany: rozporządzenie podpisane

Nowe prawo i prawa dla kobiet (ale nie seniorek!). Kobiety wiele lat czekały na te zmiany: rozporządzenie jest już podpisane, a nowe zasady będą już niedługo stosowane w praktyce. Kobiety nie kryją zadowolenia - i słusznie, należy im się to!

REKLAMA

Od 1 listopada 2025 r. nowa opłata dla seniorów/emerytów: 15 zł dziennie (15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie) bez względu na wysokość emerytury. [NOWE PRZEPISY w zakresie OZZ w mocy]

W stosunku do część emerytów, a szczególnie emerytów pobierających polską emeryturę, od 1 listopada 2025 r. będą obowiązywały nowe zasady i opłaty. W stosunku do tych, którzy korzystają z OZZ będzie pobierana opłata 15 zł dziennie, co w listopadzie da niemałą sumę, bo 15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie, za listopad 2025 r. Ustawa jest w mocy, Prezydent ją podpisał, a sprzeciw emerytów nie maleje, zresztą podobnie jak wielu organizacji, które wypowiadały się w tej kwestii. W debacie opinii publicznej, w Internecie już pojawiają się pierwsze krytyczne jak i aprobujące głosy co do nowych regulacji.

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, ich opiekunów, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ. Wszystko za sprawą nowej ustawy, którą podpisał Prezydent Karol Nawrocki. Nowe reguły wprowadzają pewnego rodzaju selektywność dostępu do usług, modyfikują system opłat i ograniczają kompetencje wojewody w zakresie zwolnień, jednocześnie oferując alternatywny program wsparcia ułatwiający aktywizację. Szczegóły (tych momentami kontrowersyjnych przepisów )poniżej.

Dynamika wzrostu zatrudnienia obcokrajowców [Komentarz]

Na początku roku w Polsce pracowało 1 mln 45 tys. cudzoziemców – o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obcokrajowcy stanowią obecnie 6,4 proc. wszystkich pracujących. Choć wzrost wobec ubiegłego roku jest niewielki, w perspektywie dekady zmiana jest ogromna – w 2013 r. legalnie zatrudnionych było zaledwie 93 tys. osób, dziś już blisko 1,2 mln.

REKLAMA

Kto nadużywa zwolnień lekarskich: wszyscy, ale nie młodzi pracownicy. To kwestia nie tylko zdrowia

Polacy z roku na rok coraz częściej korzystają z L4 - tak przynajmniej wynika z najnowszych statystyk Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ale czy wszyscy tak samo chętnie? Niekoniecznie. Podczas gdy starsi pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich, młodzi nadużywają... własnego zdrowia!

Zawodowi kierowcy coraz bardziej deficytowym zawodem: czy branża transportowa jest w stanie sama sobie poradzić z tym problemem

KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych. To jeden z najtrudniejszych problemów do rozwiązania w pracy kierowców zawodowych. Warunki ich pracy, które nie ulegają poprawie zgodnej z oczekiwaniami sprawiają, że zawodowi kierowcy trafili do kategorii zawodów deficytowych, a branży transportowej z tego powodu grozi paraliż.

REKLAMA