REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uprawnienia pracodawcy, Komunikacja w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ocena pracownika - jak udzielać informacji zwrotnej?

Jestem menedżerem od kilku miesięcy. Ostatnio zetknąłem się z trudnością, jaką jest udzielanie informacji zwrotnej pracownikom. Moi ludzie są pracowici i sumienni, dostrzegam jednak pewne błędy i niedociągnięcia, które chciałbym wyeliminować. Boję się, że krytyka z mojej strony może urazić pracowników i zmniejszyć ich motywację. Jak udzielić informacji zwrotnej, aby przełożyła się ona na realną poprawę efektów pracy i aby nikt nie poczuł się dotknięty?

Słowa czy mowa ciała - co ma wpływ na pierwsze wrażenie?

Podczas jednego ze szkoleń dowiedziałem się, że za wywieranie pierwszego wrażenia tylko w niewielkim stopniu odpowiadają słowa, a kluczowa jest mowa ciała. Trener prowadzący inne ze szkoleń przedstawił nam zupełnie inne dane. Jak wygląda to naprawdę?

Jak wybrać idealny prezent dla pracowników?

Jestem pracownikiem działu HR i zastanawiam się, czy trafnym posunięciem jest przygotowanie upominków dla pracowników z okazji świąt Bożego Narodzenia. Jaki prezent wybrać i jak go wręczyć? Jak wykorzystać tę okazję do budowania zaangażowania zatrudnionych oraz wzmacniania pozytywnych relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem?

Kiedy pracownik powinien odpracować prywatne wyjście w czasie pracy

Pracodawca, zgadzając się na prywatne wyjście pracownika, może wymagać, aby ten odpracował czas nieobecności. Jednak aby było to celowe, pracownik musi wrócić do pracy tego samego dnia.

REKLAMA

Czy przyczyną wypowiedzenia może być niezawiadomienie przełożonego o próbie kradzieży

Podczas kontroli pracowników wychodzących z terenu zakładu pracy kierownik magazynu ujawnił, że jeden z magazynierów miał w swoim prywatnym samochodzie schowanych kilka puszek farby z magazynu. W wyniku przeprowadzonych wyjaśnień ustalono, że inny magazynier widział, jak pracownik wynosił farbę do swojego samochodu. Na pytanie, dlaczego nie zareagował, powiedział, że nie jest kierownikiem i nie będzie donosił na kolegę. Czy brak reakcji pracownika można uznać za naruszenie obowiązków pracowniczych i czy w takiej sytuacji można mu wypowiedzieć umowę o pracę?

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Wydanie świadectwa pracy przed upływem 24 miesięcy od zawarcia umowy

Czy pracownicy przejętego zakładu pracy muszą złożyć nowe oświadczenia PIT-2

PIT-2. 1 grudnia br. przejęliśmy jeden z oddziałów pewnej spółki wraz z jego pracownikami. Czy w takiej sytuacji możemy żądać od tych pracowników złożenia nowego oświadczenia PIT-2?

REKLAMA

Czy dopuszczalna jest zmiana trybu odwołania od kary porządkowej

W naszej firmie pracuje 60 osób. Nie ma związków zawodowych. Rozważamy inicjatywę załogi, której przedstawiciele zaproponowali, aby pracownik przy odwołaniu się od kary porządkowej mógł być oceniany przez zespół, w skład którego wchodziliby: kierownik kadr, bezpośredni przełożony i osoba wskazana przez pracownika. Ocena tego zespołu byłaby przekazywana dyrektorowi przed podjęciem decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. Czy możemy w ten sposób zmienić tryb odwołania od kary porządkowej, wprowadzając stosowne zapisy do regulaminu pracy?

Finansowanie prezentów świątecznych z funduszu socjalnego

Przygotowując prezenty świąteczne z zfśs, pracodawca musi pamiętać o przyznawaniu ich według kryterium socjalnego. Z punktu widzenia podatkowego ważna jest też wysokość kwoty przeznaczonej na pomoc rzeczową na jednego pracownika w roku podatkowym.

W jaki sposób doskonalić kondycję interpersonalną?

Programy typu workplace wellness są znamiennym sygnałem wskazującym, że pracodawcy coraz częściej wdrażają w praktykę mądrość zawartą w słowach w zdrowym ciele zdrowy duch. Wspieranie pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia i dbaniu o kondycję fizyczną ma na celu oczywiście zwiększenie ich wigoru do pracy, zaś w konsekwencji produktywności. Ponieważ każdy z nas pracuje z innymi ludźmi, a przynajmniej dla innych ludzi, włączając w to przełożonych i klientów, otoczenie naszej pracy ma charakter interpersonalny. Zwiększenie produktywności w takim otoczeniu wymaga więc dbałości nie tylko o tężyznę fizyczną, lecz także o kondycję interpersonalną.Czym ona jest? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Choroba pracownika - problem pracodawcy

W okresie jesienno-zimowym zwiększa się absencja pracowników z powodu chorób. W związku z tym pracodawcy mają wiele obowiązków, np. wypłacanie wynagrodzenia chorobowego. Mogą również przeprowadzać kontrole wykorzystywania L4.

Kiedy pracownik nie otrzyma wynagrodzenia?

Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Istnieją jednak przypadki, gdy mimo wykonywania pracy pracownik nie otrzyma wynagrodzenia. Stanie się tak np. w sytuacji, gdy wykonana praca jest wadliwa.

Rozwiązania on-line wsparciem w rekrutacji i systemowym zarządzaniu talentami

Odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy

Pracownik podlega odpowiedzialności materialnej za szkodę wyrządzoną pracodawcy. Odpowiedzialność ta jest oparta na zasadzie winy, a szkoda musi być normalnym następstwem działania pracownika.

Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?

Ważne dla pracodawcy zmiany w ustawie o PIP

W razie stwierdzenia naruszenia prawa pracodawcy mogą liczyć, w szczególnych przypadkach, na odstąpienie przez inspektora pracy od zastosowania przysługujących mu środków prawnych a przy „lżejszych” przewinieniach na wydanie tzw. polecenia ustnego. Takie zmiany w ustawie o PIP wprowadzono w wyniku ostatniej nowelizacji.

Jak często i na jak długo pracodawca może wysłać pracownika w podróż służbową

Czy pracownik musi zawsze wykonywać polecenia pracodawcy

Wykonywanie poleceń przełożonych należy do obowiązków każdego pracownika. Jednak władza pracodawcy wydawania poleceń pracownikom nie ma charakteru absolutnego, gdyż zakres podporządkowania pracowników ogranicza się do poleceń zgodnych z prawem i umową o pracę.

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania przez pracodawcę

Jak uzyskać refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnego

Pracodawca, który zatrudnił bezrobotnego skierowanego do pracy przez urząd pracy, może ubiegać się o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, jak również składek na ubezpieczenia społeczne. Maksymalna wysokość dofinansowania do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego wynosi 20 196,66 zł.

Dodatki do wynagrodzeń w regulaminie wynagradzania

Jednostka budżetowa utworzyła regulamin wynagradzania i ustaliła w nim, że dodatki będą wypłacane pracownikom w okresie ich usprawiedliwionej nieobecności. Czy taki zapis mógł znaleźć się w regulaminie?

Dodatkowe zatrudnienie w godzinach pracy

Pracownik ma obowiązek sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz dbać o dobro zakładu pracy. Oznacza to, że powinien w czasie pracy wykonywać jedynie czynności związane z pracą, tak aby w sposób pełny i efektywny wykorzystać czas przeznaczony na pracę.

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

W jakim terminie należy udzielić pracownikowi urlopu okolicznościowego

Pracownica wyszła za mąż 3 miesiące temu. Wtedy odbył się tylko jej ślub cywilny, natomiast obecnie pracownica wystąpiła o udzielenie urlopu okolicznościowego z okazji ślubu kościelnego. Czy 3 miesiące po ślubie cywilnym pracownica może skorzystać z urlopu okolicznościowego na ślub kościelny?

Czym różni się odpowiedzialność dyscyplinarna od porządkowej

Odpowiedzialność porządkową pracownicy ponoszą za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy. Należy ją odróżnić od odpowiedzialności dyscyplinarnej, obejmującej pracowników wykonujących pracę o szczególnym charakterze, uregulowaną zwykle w różnego rodzaju pragmatykach służbowych.

Kim jest mediator i jaka jest jego rola w rozwiązywaniu konfliktów?

Narkotyki w pracy - pracownik musi liczyć się ze zwolnieniem

Osoby świadczące pracę coraz częściej zażywają środki odurzające lub substancje psychotropowe. Zdaniem eksperta Pracodawców RP, jeśli wynik testu na obecność narkotyku okaże się dodatni, pracownik musi liczyć się nawet ze zwolnieniem z pracy.

Jak zakwestionować zwolnienie lekarskie pracownika

Pracownik zgłosił się do nas z prośbą o udzielenie urlopu wypoczynkowego na okres 3 tygodni w innym terminie niż ustalony w planie urlopów. Chciał on zmienić swoje plany urlopowe w związku z zakupem wycieczki last minute. Odmówiliśmy pracownikowi udzielenia tego urlopu, ponieważ jest on w tym czasie niezbędny w pracy. Pracownik na okres, w którym chciał skorzystać z urlopu wypoczynkowego, przedłożył zwolnienie lekarskie. Mamy podejrzenie, że jest ono związane z jego wyjazdem zagranicznym. Czy możemy zakwestionować to zwolnienie? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Jak przeprowadzić likwidację stanowiska pracy

Likwidacja stanowiska pracy umożliwia obniżenie kosztów działalności pracodawcy, zwłaszcza w czasie kryzysu gospodarczego. Warto jednak pamiętać, że sąd pracy może zbadać czy likwidacja jest autentyczna czy też ma jedynie charakter pozorny.

Ustawa antykryzysowa po dwóch latach obowiązywania

Pracodawca, podejmując decyzję o zawarciu umowy o pracę na czas określony z naruszeniem przepisów ustawy antykryzysowej, powinien liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami w postaci związania się z pracownikiem umową na czas nieokreślony.

Pracodawca nie zawsze udzieli urlopu na żądanie

Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w roku kalendarzowym. Eksperci Pracodawców RP przypominają jednak, że pracodawca nie zawsze ma obowiązek udzielić urlopu na żądanie, w szczególności gdy chce z niego skorzystać w jednym czasie większość pracowników firmy.

Kto płaci za badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadzone na żądanie pracodawcy

Jednemu z naszych pracowników przedstawiliśmy na piśmie żądanie zbadania stanu jego trzeźwości, ponieważ kilkakrotnie dało się wyczuć od niego alkohol. Wynik badania, na które podwładny udał się w trakcie pracy, wykazał 1 promil alkoholu we krwi. Po badaniach nie dopuściliśmy pracownika do pracy. Czy możemy go obciążyć kosztami tych badań? Czy ich wartość w przypadku nieobciążenia pracownika będzie stanowić dla niego przychód ze stosunku pracy? Jakie wynagrodzenie przysługuje podwładnemu za dzień, w którym był pijany w pracy?

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Portal intranetowy to podstawowe narzędzie pracy dla większości dużych firm i organizacji. Firmy wdrażające rozwiązania intranetowe wskazują, że właściwe wykorzystywanie intranetu generuje oszczędności rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdego pracownika oraz znacząco skraca czas poszukiwania informacji.

Utrata uprawnień zawodowych przez pracownika

W razie utraty przez pracownika wymaganych uprawnień zawodowych, pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę, zmienić stanowisko lub rodzaj pracy lub powierzyć wykonywanie innych zadań niż określone w umowie o pracę.

Zwolnienie pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne

Czy można zwolnić pracownika po 182 dniach i 3 miesiącach przebywania na świadczeniu rehabilitacyjnym, jeżeli świadczenie zostało mu przyznane na okres 5 miesięcy?

Dlaczego podstawowe umiejętności komunikacyjne są tak istotne?

Zauważyłem, że moi podwładni, liniowi menedżerowie, nie znają dobrze swoich pracowników. Mamy tak dużo pracy, że wszyscy są nieustannie zajęci swoimi projektami, realizowaniem celów i wypełnianiem raportów. Czego powinienem wymagać od swoich menedżerów, żeby lepiej poznali swoich pracowników?

Kontrola sposobu wykorzystywania przez związkowca zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy

Zobowiązałem pracownika zwolnionego z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej do wskazania godzin jego urzędowania w zakładzie, jak również umieszczania stosownej adnotacji w księdze ewidencji wyjść prywatnych w przypadku opuszczenia terenu zakładu pracy w tych godzinach. Pracownik zarzucił, że moje działanie narusza przepisy ustawy o związkach zawodowych. Czy faktycznie nie mam możliwości kontrolowania sposobu wykorzystywania przez pracownika takiego zwolnienia od pracy? Czy podobnie wygląda sytuacja w przypadku zwolnienia pracownika na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej?

Skutki nieterminowego dostarczenia zwolnienia lekarskiego

Pracownik ma 7 dni na dostarczenie pracodawcy zwolnienia lekarskiego wydanego na druku ZUS ZLA. Jeśli nie dochowa tego terminu, należny mu zasiłek chorobowy albo opiekuńczy jest obniżany o 25% począwszy od 8. dnia niezdolności do pracy określonej na tym zwolnieniu.

Zatrudnienie pracownika w firmie zwykle po znajomości

W większości małych i średnich firm dominuje zatrudnienie z polecenia, tzn. po znajomości - wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej.

Inwestycja w komunikację

Rozmowa z Barbarą Fagan-Smith, założycielem i prezesem ROI Communication

Klauzule autonomiczne do umowy o pracę

Poza umową o pracę pracownik i pracodawca są uprawnieni do zawierania innych umów, które – nie będąc częścią składową stosunku pracy – kształtują wzajemne prawa i obowiązki stron. Takie dodatkowe umowy nazywane są klauzulami autonomicznymi.

Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Zmiana zasad zwrotu przez ZUS nienależnie opłaconych składek

Płatnicy składek, którzy nienależnie opłacili składki, mogą dochodzić zwrotu nadpłaty w ciągu 10 lat od dnia otrzymania zawiadomienia o nadpłacie z ZUS. ZUS musi zawiadomić płatnika składek o kwocie nadpłaty, jeżeli jej wysokość jest większa niż 8,80 zł. 

Rola internetowych sieci społecznych w zarządzaniu

Internetowe sieci społeczne przyciągają setki milionów internautów na całym świecie, którzy używają ich do celów prywatnych i służbowych. Co tak naprawdę skłania ludzi do używania tych platform? Firmy rozumiejące cele, którymi kierują się użytkownicy, będą w stanie czerpać korzyści z istnienia tych platform.

Jak usprawnić komunikację

Umiejętność słuchania jest warunkiem skutecznego komunikowania się. Badania wykazują, że tylko 10 proc. ludzi potrafi wysłuchać swojego rozmówcę spokojnie i z uwagą. Powszechnie uważa się, że w kontaktach interpersonalnych główną rolę przypisuje się mówiącemu. Jednak praktyka wykazała, że słuchanie jest ważniejszym ogniwem w tym łańcuchu.

Czy za kradzież można zwolnić pracownika w trybie dyscyplinarnym?

Wypowiedzenie umowy o pracę - zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy

Częstą praktyką w okresie wypowiedzenia umowy o pracę jest zwalnianie pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Jest to korzystne dla pracodawcy, chociażby z powodu zapewnienia odpowiedniej atmosfery w zakładzie pracy.

Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?

Jestem pracownikiem spółki X od 15 lat. Na początku 2011 r. zwróciłem się do działu kadr o udostępnienie mi moich akt osobowych. Dowiedziałem się, że w kadrach nie ma teczek, gdyż podobno są w firmie, która je prowadzi, i w związku z tym nie mogą być mi udostępnione. Czy akta nie powinny być przechowywane w siedzibie zakładu pracy?

REKLAMA