Nie ma przeszkód, aby wydali Państwo pracownikowi świadectwo pracy bezpośrednio po zakończeniu terminowej umowy o pracę, nawet jeżeli pracownik nie będzie tego żądał. Takie postępowanie nie będzie działaniem na szkodę pracownika, zatem pracodawca nie może zostać za nie ukarany. Stanowisko to potwierdza również Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Od 21 marca 2011 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące wydawania świadectw pracy. Zgodnie z nimi, pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy od zawarcia z pracownikiem pierwszej umowy terminowej, jeżeli pozostaje on w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy na czas określony, na czas wykonania określonej pracy lub na okres próbny (art. 97 § 11 Kodeksu pracy). Ponieważ nowe przepisy nie określają, że w tym przypadku chodzi o pozostawanie w zatrudnieniu na podstawie bezpośrednio następujących po sobie umów o pracę, większość specjalistów uznaje, że nawet jeżeli między poszczególnymi terminowymi umowami o pracę występują przerwy, to pracodawca wydaje świadectwo pracy dopiero po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej. Jeżeli w dniu upływu 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej stosunek pracy trwa nadal, to świadectwo pracy należy wydać dopiero po jego zakończeniu (art. 97 § 12 Kodeksu pracy).
reklama
reklama
Pracownik może jednak na swój wniosek w każdym czasie zażądać wydania świadectwa pracy, jeżeli doszło do zakończenia którejkolwiek umowy terminowej. Wówczas pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy w ciągu 7 dni od złożenia przez niego wniosku w tej sprawie (art. 97 § 13 Kodeksu pracy).
WAŻNE!
Pracodawca, na wniosek pracownika złożony w każdym czasie po zakończeniu terminowej umowy o pracę, musi mu wydać świadectwo pracy za okres pracy na podstawie tej umowy w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.