Jak wybrać idealny prezent dla pracowników?
REKLAMA
Jak pokazują wyniki badań, przeprowadzonych przez Instytut ARC Rynek i Opinia w grudniu 2010 roku, pracodawcy celebrują wspólnie z pracownikami właśnie te święta. Ponad połowa firm wręcza z tej okazji prezent wszystkim zatrudnionym. Umiejętność wyboru i wręczania prezentów przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, lecz także w biznesie. Pomimo że obdarowywanie jest z założenia czynnością przyjemną, warto odpowiednio się przygotować, by osiągnąć zamierzony efekt.
Zasady przy wyborze upominku
Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami, którymi należy się kierować przy wyborze idealnego prezentu dla naszych pracowników. Cenną wskazówką może okazać się model wyboru prezentu nazwany ideą „Gift Givingu” opracowany przez profesor Jackie Clarke, zastępcę dyrektora ds. badań na Wydziale Biznesu w Oxford Brookes University, która od wielu lat koncentruje swoje badania na marketingu usług i zachowań konsumentów. W tym modelu, aby prezent spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem i został zapamiętany przez obdarowanego, musi zawierać cztery podstawowe elementy:
- powinien zaskakiwać – być niespodzianką,
- liczy się oczekiwanie na moment jego wręczenia – dlatego warto pracowników uprzedzić o planowanej wigilii i zasygnalizować, że przygotowaliśmy dla wszystkich drobne niespodzianki,
- ważne jest poświęcenie – warto wręczyć prezent, który wymagał od pracodawcy choć odrobiny zaangażowania w jego zakup, opakowanie czy personalizację,
- powinno się wręczać taki prezent, który daje możliwość dzielenia się nim z innymi.
Ponadto kluczem do trafionego prezentu jest spełnienie oczekiwań zatrudnionych i trafienie w ich gusta. Dlatego pracodawcy szukają uniwersalnych upominków – takich, które, z jednej strony, można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć w firmie, a z drugiej, zaoferować wolność wyboru finalnego prezentu osobie obdarowanej.
Świadczenia rzeczowe
Badania, przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia, wskazują, że aż 69 proc. dużych firm w Polsce, zatrudniających ponad 49 pracowników, stosuje świadczenia rzeczowe, w tym kupony, karty podarunkowe i paczki, a ponad 1/3 wszystkich polskich firm zamawia właśnie bony podarunkowe. Jeśli dodamy do tego dołączany do każdego kuponu pakiet promocji, to dodatkowo można zaoszczędzić. Trudno wyobrazić sobie lepszy prezent pod choinką od pracodawcy.
Ciekawym i coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest wręczenie prezentu w formie zaproszenia. Trend ten jest bardzo popularny na innych rynkach europejskich, m.in. we Francji lub Belgii, skąd przywędrował także do Polski. Przykładem takiego rozwiązania są zestawy upominkowe zawierające zaproszenie na wykwintną kolację, relaks w SPA lub chwilę zapomnienia podczas jednej z ekstremalnych atrakcji. Obdarowany sam wybiera jedną z atrakcji dostępnych w ramach zestawu, czyniąc podarunek jeszcze bardziej osobistym.
Warto pamiętać, że kupony i karty podarunkowe, a także zestawy prezentowe pozwalają na zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracownika. Tego typu prezent wywołuje pozytywne skojarzenia oraz, co najważniejsze, na długo pozostaje w pamięci. A to w konsekwencji wpływa na poziom satysfakcji zespołu i przekłada się na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat