Kategorie

Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Błażej Migoń
Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?
Reklama

Przede wszystkim warto zastanowić się, co taki standard powinien dostarczać. Dla jednych to zapewnienie wyłącznie obsługi kadrowo-płacowej, dla innych możliwość kontrolingu płacowego, analizy kosztów zatrudnienia czy zarządzania czasem pracy. Oferowane na rynku systemy informatyczne HCM oferują już o wiele więcej. Klienci mają w zasięgu produkty dojrzałe, często dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, gotowe zaspokoić oczekiwania i zabezpieczyć wszelkie procesy HR realizowane w organizacji.

Systemy informatyczne powinny umożliwiać realizację polityki personalnej organizacji znajdujących się na różnych poziomach tworzenia procesów związanych z zarządzaniem ludźmi. HCM wspomagany przez system informatyczny powinien wspierać szeroki zakres działań, poczynając od planowania zasobów, definiowania wymagań, poprzez rekrutację, oceny i rozwój pracowników, aż po wsparcie rozliczeń kadrowo-płacowych czy zarządzanie czasem pracy. Często zdarza się, że wdrożenie systemu informatycznego w organizacji w sposób niejawny powoduje wzrost świadomości zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Dlatego właśnie ważną cechą systemu HCM powinna być jego logika i procesowe podejście do działań HRM, gdzie wszystkie wyżej wymienione obszary zazębiają się, wynikając z siebie.

Poznać potrzeby klienta

Reklama

Często, decydując się na wdrożenie narzędzia wspierającego zarządzanie kapitałem ludzkim, firmy stawały przed dylematem: wdrożyć system, który doraźnie zabezpieczy wybrane obszary HCM w organizacji, czy wypracować własny standard, opierając się na wszystkich elementach zarządzania kapitałem ludzkim i własnymi siłami tworzyć narzędzia wspierające te obszary. Dziś ten problem powoli odchodzi do lamusa. Ostatnie lata pokazały, że dostawcy tego typu narzędzi „odrobili lekcje” i poznali potrzeby swoich klientów. W efekcie rozbudowywali swoje rozwiązania o coraz to nowsze funkcjonalności.

Rynek oferuje wiele rozwiązań informatycznych, które określa się mianem narzędzi wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim. Każde z nich przedstawia inny pomysł na wykorzystanie potencjału ludzkiego organizacji. Oczywiście, część dostawców dalej w ramach swoich rozwiązań HCM oferuje jedynie funkcjonalności do kontrolingu płacowego, analizy kosztów zatrudnienia czy zarządzania czasem pracy. Niezmiennie jest to bardzo istotny aspekt, szczególnie dla kadry menedżerskiej. Dzięki nim łatwo i szybko mogą tworzyć zestawienia, raporty i analizy. Taki sposób podejścia do HCM wspiera organizację od strony zarządczej, prowokując najbardziej powszechny sposób motywacji pracowników. Wpływa on znacząco na efektywność pracy poprzez wyraźne wskazanie centrów zysków i kosztów oraz obszarów wymagających optymalizacji. Może jednak inicjować konflikty i złą atmosferę pracy. Dobrze użyte narzędzia tego typu mogą przynosić wymierne korzyści dla całej organizacji, ale trzeba zdawać sobie sprawę, z jaką siłą oddziaływają na pracowników.

Czas pokazał jednak, że potrzeby i oczekiwania odbiorców takich rozwiązań uległy przedefiniowaniu. Po doświadczeniach ostatnich lat, gdzie „światowy kryzys finansowy” zdziesiątkował poziom zatrudnienia w przedsiębiorstwach, menedżerowie zmienili myślenie o swoich pracownikach i zaczęli potrzebować czegoś więcej.

Definiowanie wymagań

Zawirowania gospodarcze ostatnich lat, które wstrząsnęły rynkiem pracy, spowodowały, że kadra kierownicza przedsiębiorstw zaczęła zauważać m.in. „napompowanie” swoich struktur. Często potrzeby kadrowe nie współgrały z rzeczywistym stanem zatrudnienia. Narzędzia wspierające zarządzanie kapitałem ludzkim wyszły naprzeciw tej sytuacji, umożliwiając standaryzację i ujednolicenie opisów stanowisk i zdefiniowanie wymagań. Ma to istotny wpływ na możliwość porównania rzeczywistego stanu rzeczy z oczekiwaniami i potrzebami w strukturach organizacji.


Rekrutacja i selekcja

W tym obszarze również dokonały się zmiany. Tradycyjne CV, przy ogromie kandydatów, którzy zaczęli aplikować, spowodowały niemożność dokładnej i szybkiej analizy danych o potencjalnych pracownikach. Funkcjonalności oferowane przez dzisiejsze systemy klasy HCM dają możliwość prostego zbierania danych o kandydatach, selekcjonowania i wybierania najlepszego. Wszystko to na podstawie jednolitych wymagań stanowisk pracy, na które prowadzony jest projekt rekrutacyjny. Aplikacje niezakwalifikowanych kandydatów (przy oczywiście odpowiednich obwarowaniach prawnych) często służą menedżerom czy działom HR do wstępnych selekcji przed ogłoszeniem oficjalnego wakatu na stanowisko.

Ocena pracowników

Oceny pracownicze, które są obecnie standardem w większości przedsiębiorstw, stały się również nieodzownym elementem systemów HCM. Często słyszy się, że „papierowo” przeprowadzone oceny pracownicze nie przyniosły zamierzonego efektu. Ogrom danych, które trzeba przeanalizować i porównać, prowadzi do spłaszczenia tej procedury. Dzięki informatyzacji przeprowadzenie obiektywnych ocen skonfrontowanych ze zdefiniowanymi wymaganiami, jak również analiza danych stają się banalnie proste. W standardzie systemy również udostępniają raporty, które agregują dane i przedstawiają je w postaci łatwej do analizy i interpretacji.

Rozwój i szkolenie

Rozwój w systemach wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim jest realizowany głównie poprzez realizację szkoleń. Dla każdego pracownika szkolenie jest zarówno elementem rozwojowym, jak i silnie motywującym. Narzędzia HCM wspierają ten obszar umożliwiając pracownikom samodzielne definiowanie swoich potrzeb szkoleniowych i planowanie działań rozwojowych w obszarach kwalifikacyjnych czy kompetencyjnych. Rozwiązania tego typu udostępniają również elementy e-learningowe, za pomocą których w łatwy i szybki sposób można realizować szkolenia oraz dystrybuować wiedzę do swoich pracowników.

Komunikacja

Innym bardzo ważnym aspektem oferowanym w ramach systemów HCM jest komunikacja. Realizowana jest często poprzez moduły samoobsługowe zwane również portalami pracowniczymi/menedżerskimi. Za pomocą tych bardzo wygodnych funkcjonalności można informować pracownika o stanie urlopu, wynagrodzeniu, czasie pracy czy stawianych mu wymaganiach w zakresie efektywności, kompetencji i szkoleń. Za pomocą funkcji samoobsługowych pracodawca może również „usłyszeć” zdanie swojego pracownika. Badanie satysfakcji czy dowolny inny kwestionariusz pozwoli podejmować decyzje zarządcze idące w kierunku akceptowalnym przez wszystkich. Możliwość wypowiedzenia się i wpływu na kierunki rozwoju wspomagają poczucie odpowiedzialności za wspólny wynik realizowanych zadań.

Komunikacja to również dostępność. Dyrektorzy personalni w dużych i małych przedsiębiorstwach zgodnie zauważają, że bardzo ważną cechą dobrego systemu HCM jest właśnie ten element. Najbardziej pożądanymi systemami są te, z których w łatwy sposób może korzystać każdy pracownik. Dużą popularnością na rynku cieszą się więc systemy „przeglądarkowe”. Ich podstawową zaletą jest możliwość korzystania niezależnie od miejsca pobytu, co powoduje bardzo duże wsparcie dla organizacji wielooddziałowych.

Korzyści z systemu HCM

Istnieje wiele aspektów świadczących o przydatności oraz praktyczności systemów HCM. Najważniejsza jest oczywiście funkcjonalność, która powinna zabezpieczyć wszystkie procesy HR w organizacji przy zapewnieniu pełnej dostępności. Dla działów personalnych narzędzia wspierające zarządzanie kapitałem ludzkim są podstawą do budowania polityki personalnej w szerokim spektrum zarówno kadrowo-płacowym, jak i rozwojowym. Dla menedżerów systemy tego typu wspierają podejmowanie codziennych decyzji, np. w doborze pracowników do nowo realizowanego projektu. Dla pracowników system HCM jest rozwiązaniem ułatwiającym codzienną pracę poprzez dzielenie się wiedzą, dostarczenie niezbędnych informacji czy umożliwienie komunikacji.

Staje się więc oczywiste, że nie da się zamknąć pojęcia systemu HCM w sztywne ramy, a już na pewno nie można zawężać tej definicji do konkretnych rozwiązań. Zarządzanie kapitałem ludzkim to obszar, który ciągle się rozwija. Rynek wymaga coraz to nowych rozwiązań, których zadaniem jest kompleksowe wsparcie realizacji procesów HR przeprowadzanych w organizacjach.


Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r. - takie rozwiązanie proponuje Senat. Sprawdź, ile wzrośnie wynagrodzenie lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

    Ile osób w Polsce pracuje zdalnie? [GUS]

    Praca zdalna - ile osób w Polsce pracuje zdalnie? Gdzie najwięcej osób pracuje z domu?

    Płaca minimalna - średnie wynagrodzenie w powiecie

    Płaca minimalna będzie zależała od powiatu? Proponuje się, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosiła tyle, ile średnie wynagrodzenie w powiecie.

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w 2021 r.?

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w III kwartale 2021 r.? Znamy nowy wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

    Powrót do pracy stacjonarnej czy praca zdalna?

    Powrót do pracy stacjonarnej - czy Polacy chcą wracać do biur? Czy praca zdalna zostanie? Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami i pracownikami?

    12 czerwca - Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci

    Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przypada na 12 czerwca. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na to zjawisko.

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją już funkcjonuje

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Jakie kwestie reguluje?

    Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - wszystko, co musisz wiedzieć

    Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - komu i kiedy przysługuje? Kto je wypłaca? Jak odwołać się od decyzji ZUS?

    PPK: stan oszczędności można sprawdzać na bieżąco

    PPK - stan oszczędności na swoim rachunku w PPK można sprawdzać na bieżąco. Jak to zrobić?

    Nowy Ład – kalkulator wynagrodzeń 2022

    Nowy Ład - kalkulator wynagrodzeń w 2022 r. pozwala obliczyć wysokość wynagrodzeń dla umów o pracę. Jak Nowy Ład wpływa na wysokość płacy minimalnej w 2022 r.? Wyższa kwota wolna od podatku powoduje brak podatku przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ile wyniesie najniższa krajowa?

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r.

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r. - to rozwiązanie dla wszystkich medyków. Co ze wzrostem wynagrodzeń do 2027 r.?

    Przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

    Przedłużenie kadencji organów statutowych związków zawodowych, organizacji przedsiębiorców i społecznych inspektorów pracy przewiduje projekt nowelizacji ustawy covidowej.

    Bezrobocie w maju 2021 r. najniższe w UE

    Bezrobocie w maju 2021 r. - ile wyniosła szacowana stopa bezrobocia rejestrowanego? Czy Polska ma najniższe bezrobocie w UE?

    Doradca podatkowy - zarobki 2021

    Doradca podatkowy - jakie są zarobki w 2021 r.? Gdzie zarabia się najlepiej? Jak zrobić szybką karierę w podatkach? Oto kilka wskazówek.

    Zatrudnienie programisty - rekrutować seniora czy juniora?

    Zatrudnienie programisty może stać się prawdziwym wyzwaniem. Polskie firmy muszą konkurować o najlepszych specjalistów z pracodawcami z Zachodu. Jak w takiej sytuacji zatrudnić dobrego programistę?

    4 cechy, jakie powinien posiadać dobry program do obsługi PPK

    Obsługa PPK może być albo koszmarem działu kadr, albo procesem, o którym, jak o oddychaniu, po prostu się nie myśli. Wszystko zależy od tego, jakie oprogramowanie (i czy w ogóle) wspomaga dział personalny w realizacji zadań związanych z obsługą PPK. Jaki zatem powinien być program, który pozwoli na sprawną realizację PPK bez nadmiernego obciążania pracowników?

    PPK w firmie - jak wdrożyć?

    PPK w firmie - jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe dla swoich pracowników? Co powinien zawierać program do obsługi PPK? Kto może oszczędzać w PPK?

    Regionalizacja płacy minimalnej - rekomendacje

    Regionalizacja płacy minimalnej i powiązanie jej z obiektywnym parametrem ekonomicznym to rekomendacje raportu, którego partnerem jest Biuro Rzecznika MŚP.

    Czerwiec 2021 - godziny pracy, dni wolne

    Czerwiec 2021 - godziny pracy i dni wolne czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Kalendarz czerwca w 2021 r. zawiera 1 święto wolne od pracy.

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021 r. ma 4 niedziele. Czy 13 czerwca, 20 czerwca lub 27 czerwca jest niedziela handlowa? Kalendarz niedziel handlowych.