REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Pracodawca, który zatrudnił bezrobotnego skierowanego do pracy przez urząd pracy, może ubiegać się o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, jak również składek na ubezpieczenia społeczne. Maksymalna wysokość dofinansowania do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego wynosi 20 196,66 zł.

Pomoc publiczna oferowana pracodawcom zatrudniającym bezrobotnych skierowanych z PUP jest ograniczona co do wysokości i zależy od spełnienia przez zatrudniającego kilku warunków dotyczących przyszłej współpracy z takimi osobami. Informacji o możliwość otrzymania wsparcia z tytułu zatrudnienia bezrobotnych zainteresowane podmioty powinny zasięgać w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla miejsca prowadzenia działalności lub planowanego miejsca wykonywania pracy przez bezrobotnych. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się zarówno o dofinansowanie z tytułu utworzenia stanowiska pracy dla bezrobotnego, jak również o refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Należy mieć przy tym na uwadze, że ewentualna pomoc starosty będzie dotyczyć wyłącznie osób pozostających w rejestrze osób bezrobotnych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy. Nie będzie natomiast obejmować kosztów zatrudnienia innych osób pozostających bez pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest związane z zatrudnieniem każdej osoby zarejestrowanej jako bezrobotna. Nie ogranicza się zatem – tak jak wiele innych form wsparcia – do bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Od 31 lipca br. rozszerzono katalog podmiotów, które mogą ubiegać się o refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych skierowanych z urzędu pracy. Takie uprawnienie uzyskały niepubliczne przedszkola i szkoły oraz producenci rolni.

Obecnie o refundację mogą się ubiegać:

REKLAMA

  • przedsiębiorcy,
  • osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zamieszkujące lub mające siedzibę na terenie RP, będące posiadaczem gospodarstwa rolnego (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) lub prowadzące dział specjalny produkcji rolnej (według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), zatrudniające w okresie ostatnich 6 miesięcy, w każdym miesiącu, co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy,
  • niepubliczne przedszkola i niepubliczne szkoły.

Możliwość uzyskania dofinansowania wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy nie ogranicza się jedynie do pracodawców. W tym przypadku przepisy posługują się określeniem „podmiot prowadzący działalność gospodarczą”, co oznacza, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dofinansowania nie otrzymają instytucje, które nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (poza wyżej wskazanymi podmiotami),
  • o dofinansowanie może starać się m.in. przedsiębiorca, który nie posiada jeszcze statusu pracodawcy.

Ten ostatni warunek nie dotyczy jednak producentów rolnych, w stosunku do których postanowiono wyraźny wymóg zatrudniania w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w każdym z tych miesięcy co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy.

Ofertę pracy można zgłosić tylko w jednym powiatowym urzędzie pracy >>

Przepisy ustanawiają kilka warunków, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem starań o uzyskanie wsparcia:

  • bezrobotny ma być zatrudniony, co oznacza (w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego czy umowy o pracę nakładczą; w praktyce musi to być zatrudnienie na podstawie umowy o pracę,
  • pracodawca będzie musiał utrzymywać refundowane stanowisko pracy przez 24 miesiące,
  • bezrobotny musi być zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy przez 24 miesiące.

W związku z tym, że nie ma wymagań dotyczących innych warunków zatrudnienia takiej osoby, oznacza to, że pracodawca będzie musiał kierować się w tym zakresie przepisami ogólnie obowiązującymi, jak również regulacjami wewnątrzzakładowymi.


Wniosek o refundację

Wniosek o refundację w związku z planowanym utworzeniem stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego należy złożyć do starosty właściwego ze względu na siedzibę podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego albo ze względu na miejsce wykonywania pracy przez bezrobotnego. W praktyce wnioski o dofinansowanie składa się do powiatowego urzędu pracy podległego staroście.

Wniosek należy uzupełnić licznymi oświadczeniami oraz dodatkowymi dokumentami i zaświadczeniami:

  • producent rolny dołącza dokumenty potwierdzające zatrudnienie w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, w każdym miesiącu, co najmniej 1 pracownika na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy oraz dokumenty potwierdzające jego ubezpieczenie,
  • każdy wnioskodawca, który ubiega się o pomoc de minimis, do wniosku o refundację dołącza dodatkowo:
    – zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), chodzi w tym przypadku m.in. o informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
    – informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a wskazanej wyżej ustawy (m.in. dane wnioskodawcy, informacje dotyczące jego sytuacji ekonomicznej), a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych (obowiązek przedstawienia tych informacji istnieje od 31 lipca 2011 r.).

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego stażystę >>

Złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z niezbędnymi informacjami i zaświadczeniami nie powoduje roszczenia o przyznanie dofinansowania. Decyzja w tym zakresie jest uznaniowa i zależy m.in. od posiadanych na ten cel środków z Funduszu Pracy. Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić w ciągu 30 dni od jego złożenia.

WAŻNE!

Decyzja starosty w zakresie przyznania dofinansowania do kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego jest uznaniowa.

Starosta może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, u którego bezrobotny był uprzednio zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. W takim przypadku można uzyskać dofinansowanie na byłego pracownika, ale pod warunkiem, że stosunek pracy z taką osobą został zakończony w okresie dłuższym niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Nie ma w tej sytuacji znaczenia, z jakiego powodu ustało zatrudnienie.

Umowa o dofinansowanie

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawierana jest pisemna (pod rygorem nieważności) umowa ze starostą. Zawiera ona w szczególności zobowiązanie pracodawcy do:

  • zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy;
  • utrzymania przez okres co najmniej 24 miesięcy stanowisk pracy utworzonych w związku z przyznaną refundacją;
  • złożenia rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o refundację na poszczególne koszty ujęte w specyfikacji (zestawienie nie może zawierać wydatków, na których finansowanie podmiot, przedszkole, szkoła lub producent rolny otrzymał wcześniej środki publiczne);
  • zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku:
    – złożenia niezgodnych z prawdą oświadczeń, zaświadczeń lub informacji,
    – naruszenia innych warunków umowy;
  • zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku niespełnienia warunków dotyczących zatrudnienia osoby bezrobotnej i utrzymywania jej stanowiska pracy,
  • zwrotu równowartości odzyskanego zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatku od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji (obowiązek wprowadzony od 31 lipca 2011 r.)


Starosta, na wniosek podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, uznaje za prawidłowo poniesione również wydatki odbiegające od zawartych w specyfikacji, jeżeli stwierdzi zasadność ich poniesienia, biorąc pod uwagę specyfikę wyposażanego lub doposażanego stanowiska pracy.

Przed dokonaniem wypłaty refundacji i skierowaniem bezrobotnego podmiot podlega kontroli w zakresie utworzenia, wyposażenia lub doposażenia stanowiska dla tej osoby.

Wysokość pomocy, która powinna zostać dokładnie określona w umowie, nie może być wyższa niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, przy czym wynagrodzenie to przyjmuje się w wysokości obowiązującej w dniu zawarcia umowy (w II kwartale 2011 r. – 3366,11 zł). W okresie od 1 września do 30 listopada 2011 r. maksymalna wysokość refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez PUP wynosi 20 196,66 zł.

WAŻNE!

Pracodawca może otrzymać dofinansowanie do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego w wysokości do 20 196,66 zł.

Jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Pracodawca w związku z zatrudnieniem bezrobotnego skierowanego przez urząd pracy ma możliwość uzyskania zwrotu poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracodawcę. O taką refundację może się starać również pracodawca, który uzyskał refundację kosztów utworzenia stanowiska pracy. Refundacja odbywa się na podstawie umowy zawartej ze starostą i nie może przekroczyć 300% wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2011 r. 4158 zł (art. 47 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Wskaźniki i stawki: zasiłek dla bezrobotnych >>

Starosta może przyznać prawo do refundacji składek, pod warunkiem że:

  • pracodawca zawarł ze starostą umowę o refundacji dotyczącą imiennie wskazanej osoby jeszcze przed zatrudnieniem tej osoby bezrobotnej,
  • skierowany bezrobotny był zatrudniony u pracodawcy w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres minimum 12 miesięcy,
  • po upływie 12 miesięcy zatrudnienia skierowany bezrobotny jest nadal zatrudniony (nie ma znaczenia ani wymiar czasu pracy, ani okres, na jaki została zawarta umowa o pracę).

WAŻNE!

Pracodawca, który chce uzyskać refundację składek, nie może zatrudnić osoby bezrobotnej przed podpisaniem umowy ze starostą.

Umowa zawarta między pracodawcą a starostą powinna określać w szczególności:

  • liczbę bezrobotnych oraz okres, na jaki zostaną zatrudnieni,
  • rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje bezrobotnych,
  • termin i wysokość należnej refundacji składek z Funduszu Pracy,
  • obowiązek informowania starosty o przypadkach wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym,
  • obowiązek zwrotu wypłaconych kwot refundacji w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z umową oraz tryb i termin tego zwrotu (§ 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych...).

PRZYKŁAD

Pracodawca zwolnił osobę, za którą miał otrzymać refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Nie będzie mógł na jej miejsce zatrudnić innej osoby bezrobotnej i otrzymać refundacji. Wymagany 12-miesięczny okres zatrudnienia nie jest okresem „sumowanym”, tzn. obejmuje okres zatrudnienia jednej osoby bezrobotnej, a nie kilku w następujących po sobie odcinkach czasu, które łącznie dawałyby 12 miesięcy. Nie ma zatem możliwości „dopracowania” tego okresu przez kolejną osobę. Zatrudniając nową osobę bezrobotną należy zawrzeć następną umowę dotyczącą refundacji.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

REKLAMA

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Pracodawcy zapewniają psychologów online

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Okazuje się, że największą barierą przed skorzystaniem ze wsparcia z pomocy specjalisty są dla Polaków finanse. Pracodawcy zauważają problem i coraz częściej zapewniają pracownikom dostęp do psychologów online jako świadczenie pozapłacowe.

Ewenement: opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają większą ochronę w pracy: pracodawcy muszą zapewniać te usprawnienia [wyrok TSUE]

W przełomowym wyroku z 11 września 2025 roku, w sprawie Bervidi (C-38/24), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) otworzył nowy rozdział w zakresie ochrony praw pracowniczych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Sprawa włoska przyczyni się do poprawy sytuacji tysięcy, jak nie setek tysięcy pracowników będących opiekunami osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenie dotyczy kwestii dotąd niedookreślonej: czy osobie, która opiekuje się dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje ta sama ochrona przed dyskryminacją, jak osobom bezpośrednio dotkniętym niepełnosprawnością? Okazuje się, że tak, zatem ta rewolucyjna zmiana perspektywy może wpłynąć na kształt prawa pracy w całej Unii Europejskiej, a także w Polsce. Co zatem daje wyrok?

REKLAMA