REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnego

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Pracodawca, który zatrudnił bezrobotnego skierowanego do pracy przez urząd pracy, może ubiegać się o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, jak również składek na ubezpieczenia społeczne. Maksymalna wysokość dofinansowania do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego wynosi 20 196,66 zł.

Pomoc publiczna oferowana pracodawcom zatrudniającym bezrobotnych skierowanych z PUP jest ograniczona co do wysokości i zależy od spełnienia przez zatrudniającego kilku warunków dotyczących przyszłej współpracy z takimi osobami. Informacji o możliwość otrzymania wsparcia z tytułu zatrudnienia bezrobotnych zainteresowane podmioty powinny zasięgać w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla miejsca prowadzenia działalności lub planowanego miejsca wykonywania pracy przez bezrobotnych. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się zarówno o dofinansowanie z tytułu utworzenia stanowiska pracy dla bezrobotnego, jak również o refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Należy mieć przy tym na uwadze, że ewentualna pomoc starosty będzie dotyczyć wyłącznie osób pozostających w rejestrze osób bezrobotnych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy. Nie będzie natomiast obejmować kosztów zatrudnienia innych osób pozostających bez pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest związane z zatrudnieniem każdej osoby zarejestrowanej jako bezrobotna. Nie ogranicza się zatem – tak jak wiele innych form wsparcia – do bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Od 31 lipca br. rozszerzono katalog podmiotów, które mogą ubiegać się o refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych skierowanych z urzędu pracy. Takie uprawnienie uzyskały niepubliczne przedszkola i szkoły oraz producenci rolni.

Obecnie o refundację mogą się ubiegać:

REKLAMA

  • przedsiębiorcy,
  • osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zamieszkujące lub mające siedzibę na terenie RP, będące posiadaczem gospodarstwa rolnego (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) lub prowadzące dział specjalny produkcji rolnej (według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), zatrudniające w okresie ostatnich 6 miesięcy, w każdym miesiącu, co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy,
  • niepubliczne przedszkola i niepubliczne szkoły.

Możliwość uzyskania dofinansowania wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy nie ogranicza się jedynie do pracodawców. W tym przypadku przepisy posługują się określeniem „podmiot prowadzący działalność gospodarczą”, co oznacza, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dofinansowania nie otrzymają instytucje, które nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (poza wyżej wskazanymi podmiotami),
  • o dofinansowanie może starać się m.in. przedsiębiorca, który nie posiada jeszcze statusu pracodawcy.

Ten ostatni warunek nie dotyczy jednak producentów rolnych, w stosunku do których postanowiono wyraźny wymóg zatrudniania w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w każdym z tych miesięcy co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy.

Ofertę pracy można zgłosić tylko w jednym powiatowym urzędzie pracy >>

Przepisy ustanawiają kilka warunków, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem starań o uzyskanie wsparcia:

  • bezrobotny ma być zatrudniony, co oznacza (w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego czy umowy o pracę nakładczą; w praktyce musi to być zatrudnienie na podstawie umowy o pracę,
  • pracodawca będzie musiał utrzymywać refundowane stanowisko pracy przez 24 miesiące,
  • bezrobotny musi być zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy przez 24 miesiące.

W związku z tym, że nie ma wymagań dotyczących innych warunków zatrudnienia takiej osoby, oznacza to, że pracodawca będzie musiał kierować się w tym zakresie przepisami ogólnie obowiązującymi, jak również regulacjami wewnątrzzakładowymi.


Wniosek o refundację

Wniosek o refundację w związku z planowanym utworzeniem stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego należy złożyć do starosty właściwego ze względu na siedzibę podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego albo ze względu na miejsce wykonywania pracy przez bezrobotnego. W praktyce wnioski o dofinansowanie składa się do powiatowego urzędu pracy podległego staroście.

Wniosek należy uzupełnić licznymi oświadczeniami oraz dodatkowymi dokumentami i zaświadczeniami:

  • producent rolny dołącza dokumenty potwierdzające zatrudnienie w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, w każdym miesiącu, co najmniej 1 pracownika na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy oraz dokumenty potwierdzające jego ubezpieczenie,
  • każdy wnioskodawca, który ubiega się o pomoc de minimis, do wniosku o refundację dołącza dodatkowo:
    – zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), chodzi w tym przypadku m.in. o informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
    – informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a wskazanej wyżej ustawy (m.in. dane wnioskodawcy, informacje dotyczące jego sytuacji ekonomicznej), a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych (obowiązek przedstawienia tych informacji istnieje od 31 lipca 2011 r.).

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego stażystę >>

Złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z niezbędnymi informacjami i zaświadczeniami nie powoduje roszczenia o przyznanie dofinansowania. Decyzja w tym zakresie jest uznaniowa i zależy m.in. od posiadanych na ten cel środków z Funduszu Pracy. Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić w ciągu 30 dni od jego złożenia.

WAŻNE!

Decyzja starosty w zakresie przyznania dofinansowania do kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego jest uznaniowa.

Starosta może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, u którego bezrobotny był uprzednio zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. W takim przypadku można uzyskać dofinansowanie na byłego pracownika, ale pod warunkiem, że stosunek pracy z taką osobą został zakończony w okresie dłuższym niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Nie ma w tej sytuacji znaczenia, z jakiego powodu ustało zatrudnienie.

Umowa o dofinansowanie

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawierana jest pisemna (pod rygorem nieważności) umowa ze starostą. Zawiera ona w szczególności zobowiązanie pracodawcy do:

  • zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy;
  • utrzymania przez okres co najmniej 24 miesięcy stanowisk pracy utworzonych w związku z przyznaną refundacją;
  • złożenia rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o refundację na poszczególne koszty ujęte w specyfikacji (zestawienie nie może zawierać wydatków, na których finansowanie podmiot, przedszkole, szkoła lub producent rolny otrzymał wcześniej środki publiczne);
  • zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku:
    – złożenia niezgodnych z prawdą oświadczeń, zaświadczeń lub informacji,
    – naruszenia innych warunków umowy;
  • zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku niespełnienia warunków dotyczących zatrudnienia osoby bezrobotnej i utrzymywania jej stanowiska pracy,
  • zwrotu równowartości odzyskanego zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatku od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji (obowiązek wprowadzony od 31 lipca 2011 r.)


Starosta, na wniosek podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, uznaje za prawidłowo poniesione również wydatki odbiegające od zawartych w specyfikacji, jeżeli stwierdzi zasadność ich poniesienia, biorąc pod uwagę specyfikę wyposażanego lub doposażanego stanowiska pracy.

Przed dokonaniem wypłaty refundacji i skierowaniem bezrobotnego podmiot podlega kontroli w zakresie utworzenia, wyposażenia lub doposażenia stanowiska dla tej osoby.

Wysokość pomocy, która powinna zostać dokładnie określona w umowie, nie może być wyższa niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, przy czym wynagrodzenie to przyjmuje się w wysokości obowiązującej w dniu zawarcia umowy (w II kwartale 2011 r. – 3366,11 zł). W okresie od 1 września do 30 listopada 2011 r. maksymalna wysokość refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez PUP wynosi 20 196,66 zł.

WAŻNE!

Pracodawca może otrzymać dofinansowanie do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego w wysokości do 20 196,66 zł.

Jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Pracodawca w związku z zatrudnieniem bezrobotnego skierowanego przez urząd pracy ma możliwość uzyskania zwrotu poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracodawcę. O taką refundację może się starać również pracodawca, który uzyskał refundację kosztów utworzenia stanowiska pracy. Refundacja odbywa się na podstawie umowy zawartej ze starostą i nie może przekroczyć 300% wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2011 r. 4158 zł (art. 47 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Wskaźniki i stawki: zasiłek dla bezrobotnych >>

Starosta może przyznać prawo do refundacji składek, pod warunkiem że:

  • pracodawca zawarł ze starostą umowę o refundacji dotyczącą imiennie wskazanej osoby jeszcze przed zatrudnieniem tej osoby bezrobotnej,
  • skierowany bezrobotny był zatrudniony u pracodawcy w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres minimum 12 miesięcy,
  • po upływie 12 miesięcy zatrudnienia skierowany bezrobotny jest nadal zatrudniony (nie ma znaczenia ani wymiar czasu pracy, ani okres, na jaki została zawarta umowa o pracę).

WAŻNE!

Pracodawca, który chce uzyskać refundację składek, nie może zatrudnić osoby bezrobotnej przed podpisaniem umowy ze starostą.

Umowa zawarta między pracodawcą a starostą powinna określać w szczególności:

  • liczbę bezrobotnych oraz okres, na jaki zostaną zatrudnieni,
  • rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje bezrobotnych,
  • termin i wysokość należnej refundacji składek z Funduszu Pracy,
  • obowiązek informowania starosty o przypadkach wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym,
  • obowiązek zwrotu wypłaconych kwot refundacji w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z umową oraz tryb i termin tego zwrotu (§ 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych...).

PRZYKŁAD

Pracodawca zwolnił osobę, za którą miał otrzymać refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Nie będzie mógł na jej miejsce zatrudnić innej osoby bezrobotnej i otrzymać refundacji. Wymagany 12-miesięczny okres zatrudnienia nie jest okresem „sumowanym”, tzn. obejmuje okres zatrudnienia jednej osoby bezrobotnej, a nie kilku w następujących po sobie odcinkach czasu, które łącznie dawałyby 12 miesięcy. Nie ma zatem możliwości „dopracowania” tego okresu przez kolejną osobę. Zatrudniając nową osobę bezrobotną należy zawrzeć następną umowę dotyczącą refundacji.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

REKLAMA

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA