REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Anna Czajkowska

REKLAMA

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Tak jak każda forma organizacji pracy telepraca ma swoje plusy i minusy. Koncentrowanie się wokół zagrożeń prowadzi do odrzucenia telepracy jako alternatywnej formuły zatrudnienia. Telepraca może wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Jednak korzyści z telepracy mogą osiągnąć również pracodawcy.

Autopromocja

Telepraca koncentruje się wokół efektów pracy, co sprzyja wzrostowi efektywności pracy, a w dalszej perspektywie wzrostowi konkurencyjności przedsiębiorstwa pracodawcy. Istotne jest także elastyczne zarządzanie czasem pracy całej grupy pracowników.

Kontrolowanie telepracownika

Pracodawcy często wysuwają przeciwko telepracy argument o niemożliwości kontrolowania podwładnego w pracy. Przeciwny wniosek wynika z art. 6714 § 1 k.p., który stanowi wprost, że pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywana pracy.

Czynności kontrolne wobec telepracownika nie muszą przybierać szczególnie zorganizowanych form. Należy zauważyć, że warunki pracy zdalnej można tak ułożyć, aby wyznaczona praca została zrealizowana bez uszczerbku dla pracodawcy. Telepraca ma właściwie charakter zadaniowy, gdyż pracownik jest rozliczany z wyników wykonanej pracy, nie zaś z jej przebiegu. Podobnie jak w zadaniowym systemie czasu pracy telepracownik może samodzielnie decydować o organizacji własnej pracy. Pracodawca musi pamiętać jedynie o właściwym określeniu zadań. Oznacza to, że przydzielone zadania powinny być możliwe do wykonania w ramach wymiaru czasu pracy określonego na podstawie art. 129 k.p. Czas pracy telepracownika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Liczba zadań pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy podlega zmniejszeniu stosownie do wymiaru czasu pracy.

Czytaj także: O czym warto pamiętać zatrudniając telepracownika >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacjach, w których kontrola jest nieodzowna, mogą zostać wdrożone odpowiednie technologie informatyczne rejestrujące przebieg pracy, stosowane także w połączeniu z rozwiązaniami o charakterze organizacyjnym (np. ustanowienie obowiązku raportowania pracodawcy o rozpoczęciu, zakończeniu oraz przejściu do kolejnych etapów pracy). W odrębnej umowie, której zawarcie dopuszcza art. 6711 § 2 k.p., pracodawca i telepracownik mogą ustalić zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy oraz sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Przykład

W umowie o pracę z telepracownikiem zatrudnionym w celu archiwizacji danych znalazła się szczegółowa instrukcja dotycząca obowiązku poddawania się pracownika kontroli w miejscu wykonywania pracy. Stosownie do niej pracownik zobowiązany jest do logowania się w systemie informatycznym pracodawcy w celu potwierdzenia czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy. W ciągu całego dnia pracownik wprowadza dane do systemu informatycznego, przez co pracodawca ma możliwość bieżącego monitowania przebiegu pracy pracownika. Pracodawca ma pewność, że pracownik efektywnie wykorzystuje czas pracy.


Trudności w zakresie kontroli telepracownika pracującego w domu można przezwyciężyć, ustalając z góry terminy wizytacji. Uzgodnienie terminów kontroli w umowie wypełnia wymóg z art. 6714 § 2 k.p., w związku z tym kontrole będą odbywały się za uprzednią zgodą pracownika.

Przykład

W dodatkowej umowie zawartej obok umowy o pracę pracodawca i telepracownik uzgodnili, że wyznaczony przedstawiciel pracodawcy będzie w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca dokonywał kontroli w domu telepracownika. Zgodnie z umową kontrole dotyczą sposobu wykonywania pracy oraz użytkowania powierzonego pracownikowi sprzętu, w tym jego inwentaryzacji, konserwacji, serwisu i naprawy oraz kwestii bhp. Umowa dopuszcza także kontrole na wezwanie pracownika.

Bhp w miejscu pracy telepracownika

Poważny zarzut stawiany wobec telepracy dotyczy odpowiedzialności pracodawców za bezpieczeństwo i higienę miejsca wykonywania telepracy. W istocie obowiązki pracodawcy w tym zakresie nie różnią się zasadniczo od tych, jakie powinien on spełnić wobec innych pracowników, a w stosunku do telpracowników pracujących w domu są nawet mniejsze. Poziom bezpieczeństwa telepracownika można podnieść dzięki szkoleniom w dziedzinie bhp przeprowadzanym przed dopuszczeniem go do pracy oraz w toku zatrudnienia. Pracodawca ma ponadto prawo kontrolowania miejsca pracy telepracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeżeli praca jest wykonywana w domu pracownika, pracodawca realizuje wobec niego obowiązki dotyczące bhp w ograniczonym zakresie. Wyłączone są kwestie dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i obiektów budowlanych, w których znajdują się pomieszczenia pracy, w tym także w zakresie budowy i przebudowy tych obiektów, a ponadto zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.

Czytaj także: Czy wymagane jest dodatkowe szkolenie bhp telepracownika >>

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania telepracy, zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wymóg ten został złagodzony przez zastrzeżenie w art. 6711 § 1 k.p. możliwości zawarcia umowy mającej odmienne uzgodnienia w tym zakresie. Strony mogą uzgodnić, że pracownik będzie korzystał z własnego sprzętu. W umowie tej pracodawca może zastrzec dla siebie prawo sprawdzenia, czy sprzęt pracownika spełnia wymogi bezpieczeństwa (art. 6711 § 2 pkt 1 k.p.).

Telepraca zazwyczaj świadczona jest przy użyciu komputerów. Wymagania bhp oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, a także wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe określa rozporządzenie MPiPS z 1 grudnia 1998 r. Zgodnie z nim szczególne wymogi muszą zostać zachowane wobec pracowników, którzy użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Zatrudnienie w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym tego poziomu zwalnia pracodawcę z wielu obowiązków.

Przykład

Pracownica zatrudniona na podstawie umowy o telepracę na stanowisku księgowej w niepełnym wymiarze czasu pracy świadczy pracę od poniedziałku do piątku przez 3 godziny dziennie. Pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownicy okularów korygujących wzrok, ponieważ wymóg ten dotyczy wyłącznie pracowników użytkujących w pracy komputer co najmniej przez połowę dobowego czasu pracy.

Podstawa prawna:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak zarządzać zespołem? Liderem nie trzeba się urodzić. Liczy się cel i chęć współpracy z innymi

    Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Prawie co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa.

    Odmienne poglądy polityczne pracownika a dyskryminacja

    Zbliżają się wybory samorządowe. W wielu miejscach, w tym w pracy, trwają rozmowy, spory i wymiana myśli politycznych co do programów i kandydatów. Trzeba jednak wiedzieć, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, m.in. bez względu na przekonania polityczne. Nie można więc ponosić negatywnych konsekwencji w miejscu pracy, szczególnie jeżeli ma się odmienne poglądy od pracodawcy. Nawet jeżeli jest się zatrudnionym w jednotach samorządu terytorialnego, gdzie niestety często ma miejsce rotacja pracowników ze względu na tzw. układy polityczne - powinna obowiązywać zasada wolności słowa i własnych poglądów politycznych.

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia. Dal pracodawcy liczy się dyspozycyjność pracownika. Wytypowanie do zwolnienia pracownika, przebywającego na długotrwałym urlopie bezpłatnym i korzystającego w tym czasie z innego źródła utrzymania, stanowi obiektywne i racjonalne kryterium doboru do wypowiedzenia umowy o pracę, co nie świadczy o charakterze dyskryminacyjnym zwolnienia. Zgodne z zasadami współżycia społecznego jest przyjęcie przez pracodawcę jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia ich dyspozycyjności, rozumianej jako możliwość liczenia na obecność pracownika w pracy, w czasie na nią przeznaczonym, gdy przeciwieństwem tak rozumianej dyspozycyjności są częste absencje pracownika, spowodowane złym stanem zdrowia, jak również inne przypadki usprawiedliwionej nieobecności.

    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    REKLAMA

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

    Dzień 2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Wiele osób neuroróżnorodnych wciąż spotyka się z trudnościami w znalezieniu odpowiedniego dla siebie miejsca pracy. Kiedy dojdzie już do zatrudnienia ważne jest to jak pracodawcy i współpracownicy traktują osoby z autyzmem. 

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    REKLAMA

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    REKLAMA