REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska

REKLAMA

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Tak jak każda forma organizacji pracy telepraca ma swoje plusy i minusy. Koncentrowanie się wokół zagrożeń prowadzi do odrzucenia telepracy jako alternatywnej formuły zatrudnienia. Telepraca może wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Jednak korzyści z telepracy mogą osiągnąć również pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Telepraca koncentruje się wokół efektów pracy, co sprzyja wzrostowi efektywności pracy, a w dalszej perspektywie wzrostowi konkurencyjności przedsiębiorstwa pracodawcy. Istotne jest także elastyczne zarządzanie czasem pracy całej grupy pracowników.

Kontrolowanie telepracownika

Pracodawcy często wysuwają przeciwko telepracy argument o niemożliwości kontrolowania podwładnego w pracy. Przeciwny wniosek wynika z art. 6714 § 1 k.p., który stanowi wprost, że pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywana pracy.

Czynności kontrolne wobec telepracownika nie muszą przybierać szczególnie zorganizowanych form. Należy zauważyć, że warunki pracy zdalnej można tak ułożyć, aby wyznaczona praca została zrealizowana bez uszczerbku dla pracodawcy. Telepraca ma właściwie charakter zadaniowy, gdyż pracownik jest rozliczany z wyników wykonanej pracy, nie zaś z jej przebiegu. Podobnie jak w zadaniowym systemie czasu pracy telepracownik może samodzielnie decydować o organizacji własnej pracy. Pracodawca musi pamiętać jedynie o właściwym określeniu zadań. Oznacza to, że przydzielone zadania powinny być możliwe do wykonania w ramach wymiaru czasu pracy określonego na podstawie art. 129 k.p. Czas pracy telepracownika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Liczba zadań pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy podlega zmniejszeniu stosownie do wymiaru czasu pracy.

Czytaj także: O czym warto pamiętać zatrudniając telepracownika >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacjach, w których kontrola jest nieodzowna, mogą zostać wdrożone odpowiednie technologie informatyczne rejestrujące przebieg pracy, stosowane także w połączeniu z rozwiązaniami o charakterze organizacyjnym (np. ustanowienie obowiązku raportowania pracodawcy o rozpoczęciu, zakończeniu oraz przejściu do kolejnych etapów pracy). W odrębnej umowie, której zawarcie dopuszcza art. 6711 § 2 k.p., pracodawca i telepracownik mogą ustalić zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy oraz sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Przykład

W umowie o pracę z telepracownikiem zatrudnionym w celu archiwizacji danych znalazła się szczegółowa instrukcja dotycząca obowiązku poddawania się pracownika kontroli w miejscu wykonywania pracy. Stosownie do niej pracownik zobowiązany jest do logowania się w systemie informatycznym pracodawcy w celu potwierdzenia czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy. W ciągu całego dnia pracownik wprowadza dane do systemu informatycznego, przez co pracodawca ma możliwość bieżącego monitowania przebiegu pracy pracownika. Pracodawca ma pewność, że pracownik efektywnie wykorzystuje czas pracy.


Trudności w zakresie kontroli telepracownika pracującego w domu można przezwyciężyć, ustalając z góry terminy wizytacji. Uzgodnienie terminów kontroli w umowie wypełnia wymóg z art. 6714 § 2 k.p., w związku z tym kontrole będą odbywały się za uprzednią zgodą pracownika.

Przykład

W dodatkowej umowie zawartej obok umowy o pracę pracodawca i telepracownik uzgodnili, że wyznaczony przedstawiciel pracodawcy będzie w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca dokonywał kontroli w domu telepracownika. Zgodnie z umową kontrole dotyczą sposobu wykonywania pracy oraz użytkowania powierzonego pracownikowi sprzętu, w tym jego inwentaryzacji, konserwacji, serwisu i naprawy oraz kwestii bhp. Umowa dopuszcza także kontrole na wezwanie pracownika.

Bhp w miejscu pracy telepracownika

Poważny zarzut stawiany wobec telepracy dotyczy odpowiedzialności pracodawców za bezpieczeństwo i higienę miejsca wykonywania telepracy. W istocie obowiązki pracodawcy w tym zakresie nie różnią się zasadniczo od tych, jakie powinien on spełnić wobec innych pracowników, a w stosunku do telpracowników pracujących w domu są nawet mniejsze. Poziom bezpieczeństwa telepracownika można podnieść dzięki szkoleniom w dziedzinie bhp przeprowadzanym przed dopuszczeniem go do pracy oraz w toku zatrudnienia. Pracodawca ma ponadto prawo kontrolowania miejsca pracy telepracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeżeli praca jest wykonywana w domu pracownika, pracodawca realizuje wobec niego obowiązki dotyczące bhp w ograniczonym zakresie. Wyłączone są kwestie dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i obiektów budowlanych, w których znajdują się pomieszczenia pracy, w tym także w zakresie budowy i przebudowy tych obiektów, a ponadto zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.

Czytaj także: Czy wymagane jest dodatkowe szkolenie bhp telepracownika >>

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania telepracy, zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wymóg ten został złagodzony przez zastrzeżenie w art. 6711 § 1 k.p. możliwości zawarcia umowy mającej odmienne uzgodnienia w tym zakresie. Strony mogą uzgodnić, że pracownik będzie korzystał z własnego sprzętu. W umowie tej pracodawca może zastrzec dla siebie prawo sprawdzenia, czy sprzęt pracownika spełnia wymogi bezpieczeństwa (art. 6711 § 2 pkt 1 k.p.).

Telepraca zazwyczaj świadczona jest przy użyciu komputerów. Wymagania bhp oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, a także wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe określa rozporządzenie MPiPS z 1 grudnia 1998 r. Zgodnie z nim szczególne wymogi muszą zostać zachowane wobec pracowników, którzy użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Zatrudnienie w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym tego poziomu zwalnia pracodawcę z wielu obowiązków.

Przykład

Pracownica zatrudniona na podstawie umowy o telepracę na stanowisku księgowej w niepełnym wymiarze czasu pracy świadczy pracę od poniedziałku do piątku przez 3 godziny dziennie. Pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownicy okularów korygujących wzrok, ponieważ wymóg ten dotyczy wyłącznie pracowników użytkujących w pracy komputer co najmniej przez połowę dobowego czasu pracy.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA