REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Młodociani

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ustalić wynagrodzenie za urlop, jeżeli pracownik często korzysta z wypoczynku

Pracodawcy, których pracownicy często korzystają z płatnego wypoczynku, niejednokrotnie mają problem z ustaleniem wynagrodzenia za ten czas. Wątpliwości dotyczą uwzględniania w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego miesięcy poprzedzających, w których pracownik korzystał z urlopu.

Zwalnianie pracowników tymczasowych

Pracodawca-użytkownik może zrezygnować z pracy świadczonej przez pracownika tymczasowego w każdym momencie. Wystarczy, że o podjętej decyzji zawiadomi na piśmie agencję pracy tymczasowej i poda przewidywany termin zakończenia pracy.

Czy można wypożyczyć pracownika innemu pracodawcy

Nasza firma zanotowała spadek zamówień na wytwarzane produkty i znaleźliśmy się w ciężkiej sytuacji finansowej. Jeden z naszych odbiorców chce zatrudnić na jakiś czas część naszych pracowników. Czy możemy wypożyczyć pracowników do innej firmy? Za kilka miesięcy nasza sytuacja ekonomiczna może ulec poprawie i będziemy mogli ich ponownie przyjąć do pracy. Nie chcemy natomiast zwalniać tych pracowników.

Jakie dokumenty wystawi ci były pracodawca

Jakiego rodzaju zaświadczeń może żądać pracownik od byłego pracodawcy i czy są jakieś limity w zakresie liczby i częstotliwości ich wystawiania. Czy były pracownik musi podawać powód wystawienia zaświadczenia i od czego zależy obowiązek jego wystawienia przez byłego pracodawcę. To częste pytania, jakie stawiają sobie pracodawcy i byli pracownicy.

REKLAMA

Patchwork z dziurami

8 października 2001 r. przyjęto unijną dyrektywę dotyczącą uczestnictwa pracowników w spółce europejskiej (Societas Europaea – SE). 10. rocznica wprowadzenia po raz pierwszy idei partycypacji w obszar objęty prawem europejskim skłania do refleksji na temat stanu obecnego i przyszłości partycypacji pracowniczej w Unii Europejskiej.

Pracownik sezonowy - jakie składki trzeba za niego odprowadzić

Okres wakacji to okres nie tylko wypoczynku, ale również okres prac sezonowych. Wiele osób podejmuje w tym czasie zatrudnienie zarówno w Polsce, jak i za granicą w celu osiągnięcia dodatkowych przychodów. Z podjęciem pracy sezonowej z reguły wiąże się obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak korzystnie zatrudnić absolwenta

Zatrudniając młodych ludzi pracodawcy często decydują się na przyjęcie do pracy absolwentów. Takim osobom wystarczy bowiem zapewnić 80% minimalnego wynagrodzenia, jeżeli podejmują pierwszą pracę w życiu. Można również uzyskać dofinansowanie zatrudnienia takich osób przez urząd pracy.

Jak korzystnie zatrudnić pracownika sezonowego

Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym.

REKLAMA

Zawody przyszłości

Rynek pracy zmienia się bardzo szybko. Zmianom podlega nie tylko sposób pracy, lecz także profil działania firm i, co za tym idzie, profil stanowisk. Zmiany inicjowane są zwykle przez duże globalne firmy w najbardziej rozwiniętych krajach i dotyczą zarówno pracodawców, jak i pracowników. Fakt niedopasowania profilu pracowników do potrzeb organizacji i wojna o talenty wpływają na większą specjalizację poszczególnych grup zawodowych, a także na zmianę form współpracy.

Związki zawodowe - jak do nich przystąpić

Członkiem związku zawodowego może zostać każdy, kto pracuje zawodowo, ale nie jest pracodawcą. Takie rekomendacje dla Polski wydała w marcu tego roku Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP), która na skutek skargi złożonej w sierpniu 2011 r. przez NSZZ „Solidarność” analizowała przestrzeganie przez Polskę konwencji nr 87, 98 i 135 MOP.

Zmiany w refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnych

Nowe, obowiązujące od 30 kwietnia 2012 r., regulacje dotyczące refundacji kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego tylko w niewielkim stopniu różnią się od dotychczas obowiązujących przepisów. Wprowadzonych zostało jednak kilka zmian, na które powinny zwrócić uwagę podmioty ubiegające się o refundację.

Wypalenie czy wynudzenie zawodowe - jak je rozpoznać

To, jak wiele osób jest wypalonych zawodowo, zależy od nich samych oraz od zasad i atmosfery panujących w firmie. Przede wszystkim musimy odróżnić wypalenie zawodowe (burn out) od wynudzenia zawodowego (bore out).

Składki za pracowników sezonowych

Dla osoby wykonującej pracę najemną w Polsce i pracę sezonową w innym państwie członkowskim UE właściwe jest polskie ustawodawstwo z zakresu zabezpieczenia społecznego. W tym celu osoba taka powinna uzyskać z ZUS zaświadczenie A1.

O zwrot jakich kosztów może ubiegać się pracownik odwołany z urlopu wypoczynkowego

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wyłącznie w uzasadnionych okolicznościach. Ma wówczas obowiązek zwrócić pracownikowi koszty, które ten poniósł w związku z przerwaniem urlopu. Przepisy nie wskazują jednak, jakie to są koszty; wskazują jedynie na koszty „pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu”. W tym zakresie istnieje pewna praktyka, przy czym każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie.

Nowe regulacje w sprawie refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnych

30 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zgodnie z nowymi przepisami starosta nie może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu ubiegającego się o refundację, u którego bezrobotny ten był zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. W związku z tym podmioty takie będą również mogły ubiegać się o refundację.

Jak w czasie urlopów wypoczynkowych zastępować pracowników

Najprostszym sposobem zastąpienia nieobecnego pracownika jest powierzenie jego obowiązków innemu pracownikowi tego samego zakładu pracy. Takie polecenie pracodawcy jest dla pracownika wiążące i nie może on odmówić jego wykonania, jeżeli nie jest sprzeczne z przepisami prawa lub z umową o pracę pracownika.

Jak przeprowadzać rozmowę oceniającą z różnymi typami osób?

W mojej firmie co roku realizowana jest ocena okresowa. Jestem menedżerem, więc przeprowadzam rozmowy oceniające z pracownikami. Wiele z nich jest trudnych ze względu na postawy, jakie przyjmują moi podwładni, często prezentujący negatywne podejście do firmy, idei oceny, metod rozwoju, a także moich kompetencji. Spotykam także osoby o bardzo wysokiej samoocenie, czasem nieadekwatnej do rzeczywistości. Część z nich skoncentrowana jest głównie na własnych celach zadaniowych i rozwojowych. Jak mam rozmawiać z poszczególnymi typami osób? Czy z każdym tak samo?

Czy wypalenie zawodowe to problem tylko pracownika?

Większość pracowników nieustannie narzeka, że czują się wypaleni zawodowo i że nie chce się im pracować. Czy rzeczywiście aż tak dużo osób jest wypalonych i nie może z tego powodu efektywnie funkcjonować w organizacji? Na czym polega to zjawisko?

Kiedy utrata zaufania do pracownika uzasadnia jego zwolnienie z pracy

Utrata zaufania do pracownika może być przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę. O tym, kiedy w konkretnej sytuacji dochodzi do nadużycia zaufania pracodawcy, decyduje sposób zatrudnienia, rodzaj zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy, a także charakter działalności prowadzonej przez pracodawcę.

Koordynacja grupy pracowników tymczasowych

Potrzeba pozyskiwania dodatkowych grup pracowników to wyzwanie, z którym regularnie mierzą się firmy, których praca odznacza się dużą sezonowością. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw należących do branży logistycznej lub produkcyjnej, gdzie wielokrotnie następują wzrosty i spadki zapotrzebowania na dodatkową kadrę.

Pomoc w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych pracowników

Pomoc na cele mieszkaniowe uzupełnia finansowanie potrzeb mieszkaniowych pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów.

Wartości wyznawane przez pracowników a motywacja do pracy

Informacje o wartościach wyznawanych przez pracowników mogą pomóc przy organizacji ich pracy i budowaniu systemów motywowania, wynagradzania czy tworzenia ścieżek kariery zawodowej. Z drugiej strony, świadomość wyznawanych wartości może posłużyć też samym do porównania z tym, jakie oczekiwania odnośnie do wartości, szczególnie w pracy, mają pracodawcy.

Jak radzić sobie z niepowodzeniami?

Niepowodzenie w słowniku języka polskiego definiowane jest jako brak powodzenia, porażka. Takie sformułowanie zero–jedynkowe generuje negatywne myśli, wywołuje spadek energii, poczucie smutku. Gdy dodatkowo pojawi się przy tym gniew, styl myślenia ulega wyraźnemu spaczeniu. Z niepowodzeniami można sobie jednak radzić, a dzięki temu zwiększyć orientację na działanie.

Jak promować wśród swoich pracowników model work-life balance

Praca w korporacji, jaką wykonuję, często nie pozwala mi na załatwienie moich prywatnych spraw – wizyta w urzędzie, zakupy, pralnia itd. Jednocześnie w ramach systemu motywacyjnego oferowanego przez mojego pracodawcę otrzymuję dofinansowanie na kartę uprawniającą do korzystania z obiektów sportowych, z której nie korzystam (choć chciałbym), bo, oprócz podstawowych obowiązków domowych, na ćwiczenia brakuje mi czasu. Pracodawca promuje wśród swoich pracowników model work-life balance, ale niestety daleko do osiągnięcia wymarzonego celu. Co powinien zrobić?

Specjaliści ostrzegają przed propozycjami pracy przez internet

Przyjęcie wysłanej e-mailem propozycji pracy może zakończyć się wmanipulowaniem internauty w mechanizm prania brudnych pieniędzy - ostrzegają specjaliści z dziedziny informatyki śledczej, którzy coraz częściej odnotowują podobne próby.

Skutki odmowy wykonania przez pracownika polecenia pracodawcy

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik godzi się na wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy i podporządkowanie jego poleceniom. Skutkiem naruszenia tych obowiązków może być zwolnienie dyscyplinarne.

W jaki sposób przekazywać pracownikom informację zwrotną?

Podczas przekazywania informacji zwrotnej zawsze stosuję model kanapki, który polega na tym, że na początku i końcu rozmowy mówię pracownikowi, co robi dobrze, a w środku, co robi źle. Ten model nie sprawdza się, jest nienaturalny, podwładni go nie lubią, ja też uważam, że jest sztuczny. Może robię to nieprawidłowo?

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

W jaki sposób przekazywać zadania podwładnym?

Delegowanie zadań, uprawnień i obowiązków należy do podstawowych czynności w każdej organizacji. Najczęściej delegowanie można określić jako wręczanie władzy innym. To przekazywanie pracownikom wykonania zadania, które leży w zakresie działania przełożonego wraz z uprawnieniami i odpowiedzialnością. Istotne jest, że powinno się ono wiązać z zapewnieniem pracownikom wsparcia, które naprowadzi ich na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Praca na etacie i umowie zlecenia - zasady opłacania składek

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Kiedy pracownik może powstrzymać się od pracy ze względów bezpieczeństwa

W przypadku, kiedy jest to konieczne pracownika ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy ze względu na warunki bezpieczeństwa. W takiej sytuacji przysługuje m prawo do wynagrodzenia.

Telepracownikiem można zostać także w trakcie zatrudnienia

Wykonywanie przez pracownika pracy w formie telepracy może nastąpić zarówno przy zawierani umowy o pracę, jaki i już w trakcie zatrudnienia.

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys

Wydzielenie funkcji personalnych na zewnątrz może pomóc firmie w redukcji kosztów i przydać się szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie powinno to być jednak jedynym powodem, dla którego wybierzemy takie rozwiązanie.

Jak utrzymywać konstruktywne relacje z pracownikami?

W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy 2012

Przedstawiamy najważniejsze zmiany kodeksu pracy w roku 2012. Sprawdź jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników.

Wykorzystanie zaległego urlopu w 2012

Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Dotychczas pracownik miał obowiązek wykorzystania zaległego urlopu do końca marca. Po zmianach w kodeksie pracy pracownik może wykorzystać zaległy urlop do końca września.

Urlop szkoleniowy dla pracownika

Czym jest urlop szkoleniowy? Kiedy pracodawca zobowiązany jest do udzielenia urlopu szkoleniowego pracownikowi i jaki jest jego wymiar?

Telepraca sposobem na kryzys

Pracodawcy w dobie kryzysu zastanawiają się jak racjonalnie obniżyć koszty funkcjonowania swoich firm. Czy zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest korzystne dla pracodawcy? Jakie skutki zatrudnienia jako telepracownika stoją po stronie zatrudnianego?

Potrącenie z wynagrodzenia pracownika

W pewnych sytuacjach pracodawca ma prawo potrącić część wynagrodzenia pracownika. Czy pracownik musi wyrazić zgodę na potrącenie z wynagrodzenia? Jaka jest kwota wolna od potrąceń?

Dni wolne w 2012 roku

Jak wykorzystać urlop w 2012 roku? Ile dni wolnych od pracy czeka nas w roku 2012?

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje; ponad połowa utrzymuje się głównie z renty - wynika z informacji rządu na temat realizacji w 2010 r. postanowień Karty Praw Osób Niepełnosprawnych. Przedstawił ją posłom wiceszef MPiPS, Jarosław Duda.

MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób

Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.

Inicjatywy z zakresu zarządzania wiedzą – opis praktyk

Wszechobecność informacji wymusza zajęcie się nią w sposób systemowy wewnątrz organizacji. Dla jednych jest to moda, dla innych konieczność. W dzisiejszych czasach, aby wiedzę, na której zależy organizacji, móc efektywnie pozyskiwać, przekazywać i stosować w praktyce, niezbędne jest profesjonalne podejście do zarządzania tym obszarem. W jaki sposób skutecznie zarządzać wiedzą, które metody sprawdzają się najlepiej i jak przy tym osiągać efekty biznesowe – prezentujemy na przykładzie firm Bank Pekao SA, Deloitte Advisory oraz Grupa ITI.

Propozycje zmian w czasie pracy

7 lutego 2012 r. w siedzibie Pracodawców RP odbyła się debata „Problemy ze stosowaniem przepisów o czasie pracy. Propozycja zmian”. Zdaniem uczestników obowiązujące przepisy dotyczące czasu pracy są przestarzałe i nie odpowiadają dzisiejszym potrzebom firm.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

REKLAMA