REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy utrata zaufania może być przyczyną wypowiedzenia?

Damian Skowron
Wypowiedzenie umowy o pracę. /Fot. Fotolia
Wypowiedzenie umowy o pracę. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady utrata zaufania do pracownika może być przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy. Pracodawca musi jednak w wypowiedzeniu wskazać pracownikowi konkretne sytuacje, które spowodowały utratę zaufania.

Wypowiadanie umów o pracę

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy pracodawca może wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę w sposób wyraźnie w tych przepisach określonych. W przypadku umowy zawartej na czas nieokreślony jest jednak zobowiązany dokonać tego w formie pisemnej oraz uzasadnić swoją decyzję (art. 30 § 4 kodeksu pracy).

W orzecznictwie sądów pracy szeroko akceptowany jest pogląd, iż przyczyny wypowiedzenia umowy przez pracodawcę nie muszą mieć szczególnego charakteru. Wypowiedzenie będzie uzasadnione nie tylko wtedy, gdy przyczyną takiego kroku będzie znaczące, czy też ciężkie naruszenie obowiązków (np. przyjście do pracy w stanie nietrzeźwym). Przyczyna może być nawet niezawiniona przez pracownika (por. uchwała Sądu Najwyższego 27 czerwca 1985 roku o sygn. III PZP 10/85). Zgodnie z orzecznictwem sądowym to bowiem pracodawca ma wyłączną kompetencję do doboru kadry pracowniczej, zaś zadaniem sądu nie jest ingerowanie w to uprawnienie (wyrok Sądu Najwyższego z 2 października 1996 roku o sygn. I PRN 69/96).

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie może być posiadanie przez pracownika nieodpowiednich kwalifikacji wobec potrzeb pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata zaufania

Uzasadnione może być również wypowiedzenie umowy pracownikowi z powodu utraty do niego zaufania. Stanowi to klasyczny przejaw nieingerencji sądów w zasady doboru kadry pracowniczej przez pracodawców. Innymi słowy, pracodawca ma prawo wypowiedzieć umowę pracownikowi, w sytuacji w której utracił do niego zaufanie.

Niezależnie od tego, samo wskazanie w wypowiedzeniu wyłącznie „utraty zaufania” jako przyczyny wypowiedzenia jest niewystarczające. Istotne jest, by była ona konkretna, rzeczywista i prawdziwa.

Uzasadnienie przyczyny wypowiedzenia umowy ma bowiem charakter informacyjny. Pracownik powinien zapoznać się z dokumentem wypowiedzenia oraz wiedzieć jakie konkretne okoliczności faktyczne legły u podstaw utraty zaufania przez pracodawcę. W treści wypowiedzenia muszą znaleźć się zatem przykłady sytuacji, które spowodowały u pracodawcy utratę zaufania.

REKLAMA

Samo powołanie się w wypowiedzeniu na utratę zaufania nie jest wystarczający. Pracownik z treści wypowiedzenia powinien dowiedzieć się jakie konkretnie sytuacje spowodowały utracenie przez pracodawcę zaufania. W wypowiedzeniu muszą znaleźć się takie okoliczności.

Niezależnie od tego utrata zaufania powinna mieć charakter rzeczywisty. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 25 listopada 1997 roku (sygnatura I PKN 385/97) „utrata zaufania do pracownika może stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę, jeżeli znajduje oparcie w przesłankach natury obiektywnej oraz racjonalnej i nie jest wynikiem arbitralnych ocen lub subiektywnych uprzedzeń”. Wobec powyższego sytuacje, które mogą powodować utratę zaufania powinny być oczywiste i nie wynikać z osobistych przekonań, czy też uprzedzeń.

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy z powodu utraty zaufania, jeżeli przyczyną tej utraty było ukrywanie przez pracownika swojej orientacji seksualnej.
Wreszcie też utrata zaufania powinna być przyczyną prawdziwą. Pracodawca nie może zatem „pod płaszczykiem” utraty zaufania ukrywać swoich prawdziwych motywów działania.

Pracodawca wypowiada umowę pracownikowi z powodu utraty zaufania, gdy w rzeczywistości chodzi mu o likwidację stanowiska pracy oraz uniknięcie konieczności wypłaty odprawy pracownikowi.

Warto podkreślić, iż utratę zaufania nie muszą spowodować wcale okoliczności zawinione przez pracownika. Utrata zaufania do pracownika może uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę, mimo że jego zachowanie nie nosi cech zawinienia, jeżeli w konkretnych okolicznościach jest usprawiedliwiona, w tym znaczeniu, że od pracodawcy nie można wymagać, by nadal darzył pracownika niezbędnym zaufaniem (por. wyrok Sądu Najwyższego z 7 września 1999 roku sygn. I PKN 257/99).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA