Kategorie

Jak małymi gestami można osiągnąć wielkie efekty w motywowaniu podwładnych?

Robert St. Bokacki,
Motywowanie pracowników to jedno z największych wyzwań stojących przed każdym menedżerem. Jest to szczególnie trudne w okresie spowolnienia gospodarczego, kiedy wydatki na rozwój pracowników czy dodatkowe wynagrodzenia spadają. Co robić, aby utrzymać motywacje pracowników na wysokim poziomie, bez ponoszenia dużych kosztów?

Warto spróbować siły oddziaływania małych gestów, które przynoszą wielkie efekty. Bit to najmniejsza ilość informacji. Niby nic, ale zmiana choćby jednego bita w jakimkolwiek komunikacie może go całkowicie zmienić. Posłużę się przykładem:

Pewien menedżer postanowił zapytać jednego ze swoich pracowników, jak mu się pracuje w firmie. Zaprosił go na spotkanie, posadził naprzeciwko i zapytał:

– Powiedz mi, jednym słowem, jak Ci się pracuje w naszej firmie?

– Jednym słowem? – pracownik chciał wiedzieć na pewno, czego oczekuje od niego menedżer.

– Tak, jednym słowem.

– Dobrze – odpowiedział pracownik i zamilkł.

Zapadła bardzo niezręczna cisza. Menedżer chciał jak najszybciej ją przerwać. Szukał pomysłu, jak to zrobić i wreszcie znalazł.

– To może w dwóch słowach? – poprosił.

– W dwóch słowach? – zastanowił się pracownik. – Nie dobrze!!!

Ta anegdota pokazuje, jak wielkie znaczenie w komunikacji ma tak mały jej składnik, jak słowo „nie”. Potrafi całkowicie zmienić wydźwięk komunikatu sformułowanego przez pracownika.

Metoda bitowa w zarządzaniu

Większość menedżerów koncentruje się na spektakularnych przedsięwzięciach dotyczących pracowników. Raz w miesiącu przyznaje premie, organizuje dwa, trzy szkolenia w roku, dzieli się opłatkiem przed Bożym Narodzeniem. To wszystko ważne i potrzebne inicjatywy. Tylko że niewystarczające, aby budować stabilną motywację swoich pracowników. Takie wielkie i akcyjne działania nie mają wielkiego wpływu na zaangażowanie ludzi. A co ma? Bity!!! Małe gesty i mikrozachowania powtarzane codziennie, regularnie przynoszą najlepsze, największe efekty. Z zegarmistrzowską precyzją trafiają w samo sedno ludzkiej motywacji – potrzebę szacunku, docenienia i bycia potrzebnym.

Weźmy chociażby uśmiech. Jego obecność na twarzy menedżera świadczy o... No właśnie, o czym? A co sygnalizuje pracownikom jego brak lub zmarszczenie brwi?

Kiedyś pewien znajomy powiedział mi, że po minie swojego szefa doskonale wie, w jakim jest danego dnia nastroju.

Reklama

– Kiedy wchodzi rano na halę – tłumaczył mi – wszyscy patrzymy zza węgła na jego twarz. Jeśli jest uśmiechnięty, wiemy, że możemy przyjść nawet z najtrudniejszym problemem. Jeśli ma ściągnięte mięśnie – znikamy. Czekamy, na kogo dzisiaj padnie. Kto zostanie zaraz wezwany i obsztorcowany. Tak to działa.

Pracownicy świetnie wyczuwają nastroje swoich menedżerów. Trafnie odbierają i dekodują nawet najmniejsze zmiany w zachowaniach. I zazwyczaj nigdy się nie mylą. Od rozpoznania i interpretacji drobnych sygnałów uzależniają swoje zachowania. Zgadza się?


Jeśli tak, to dlaczego nie wykorzystać tak skutecznego narzędzia w drugą stronę, do budowania motywacji i zaangażowania ludzi? Logicznie biorąc, to marnotrawstwo i realna strata dla każdej organizacji. Co ciekawe, bitowe podejście do budowania zaangażowania ludzi nie wymaga niemal wcale pieniędzy. Jedyne, co jest potrzebne, to świadome wykorzystywanie swoich zachowań! Tylko tyle i aż tyle!

Jeżeli menedżer w świadomy sposób wykorzystuje swoje nawet najmniejsze gesty i zachowania, aby wzbudzić, podtrzymać ukierunkowaną energię swoich pracowników, aby osiągnąć cele organizacji, mamy do czynienia z metodą bitową w zarządzaniu.

Małe gesty, wielkie efekty

Jakie gesty i zachowania możemy wykorzystywać? Wszystkie! Pod warunkiem że są spójne i wspierają nasze cele. Jak taki model motywowania działa w praktyce? Chętnie przedstawię go na przykładzie rozwiązania obowiązującego w Kontekst HR Polska (zobacz tabelę).


PRAKTYKA PRZYWÓDCZA

CZĘSTOTLIWOŚĆ

MODEL

Telefony (e-maile lub sms-y) do konsultantów przed szkoleniem

1–2 dni przed

1. Powiedz, w jakiej sprawie dzwonisz.

2. Zapytaj, jak wyglądają przygotowania do szkolenia.

3. Zapytaj, czy w czymś możesz pomóc – zapewnij, że jesteś do dyspozycji.

4. Życz powodzenia.

Telefony (e-maile lub sms-y) do konsultantów po szkoleniu

1–2 dni po

1. Powiedz, w jakiej sprawie dzwonisz.

2. Zapytaj, jak poszło szkolenie.

3. Okaż zainteresowanie, dopytaj.

4. Podziękuj za pracę.

Telefony (e-maile lub sms-y) do konsultantów z gratulacjami po szczególnie dobrze ocenionych szkoleniach

Jak najszybciej po uzyskaniu informacji

1. Powiedz, w jakiej sprawie dzwonisz.

2. Pogratuluj wspaniałego osiągnięcia.

3. Powiedz, że to dla Ciebie ważne.

4. Podziękuj za profesjonalizm.

Rozmowy (telefony) motywujące z konsultantami i pracownikami

Raz na jeden, dwa miesiące

1. Zapytaj, co u niej/u niego; czym ostatnio się zajmował.

2. Okaż zainteresowanie, dopytaj.

3. Podziękuj za to, co zrobiła/zrobił.

4. Zapytaj, co przed nią/nim w najbliższym czasie.

5. Zapytaj, jak możesz pomóc.

Rozmowa (telefon) sondująca z konsultantami i pracownikami

Raz na trzy, sześć miesięcy

1. Podziękuj za to, że pracuje dla Ciebie.

2. Zapytaj o oczekiwania i preferencje.

3. Stwórz kartę oczekiwań i preferencji konsultanta/pracownika.

Okazywanie uznania:

1. Pochwały i podziękowania podczas spotkań i szkoleń wewnętrznych.

2. Odręcznie pisane liściki-podziękowania i gratulacje.

3. Wręczanie drobnych upominków: kwiatów, książek, czekolady, bibelotów...

4. Zaproszenia na kolacje lub lunche.

Kiedy potrzeba

1. Opisz to, za co nagradzasz.

2. Nazwij korzyści, jakie dzięki zaangażowaniu tej osoby osiągnąłeś Ty, zespół, firma.

3. Okaż uznanie: pochwal, wręcz list pochwalny, przyznaj upominek czy nagrodę.

4. Poproś ją/jego o reakcję.

5. Pogratuluj!

Oczywiście to tylko część stosowanego w mojej firmie rozwiązania. Zresztą każdy model musi odzwierciedlać specyfikę organizacji, w której jest wdrażany. Ten stosowany w naszej firmie odzwierciedla specyfikę zarządzania organizacją rozproszoną, zbudowaną w oparciu o model sieci. Dlatego ostateczne standardy kierowania i motywowania ludźmi metodą bitową przygotowujemy dla każdego klienta oddzielnie.


Małe rzeczy czynią różnicę

Reklama

Winston Churchill powiedział kiedyś, że „małe rzeczy czynią wielką różnicę”. Podobnie jest z motywacją. Najsilniej na zaangażowanie ludzi wpływają drobne, ale powtarzane często bodźce. Budują one klimat zaufania i podnoszą samoocenę pracowników. Ludzie mają świadomość, co jest ważne dla ich menedżera, a co ma drugorzędne znaczenie. Metodę bitową w zarządzaniu można porównać do małego, ale nigdy niewysychającego strumienia. Skutecznie zasila on ludzkie osiedla w wodę, ale w żaden sposób nie zagraża ich egzystencji. Inaczej niż nadmiar wody. Ten prowadzi do powodzi, która życiodajny płyn zamienia w śmiertelne niebezpieczeństwo. A tak jest z zadekretowaną motywacją. Raz w roku spotkanie integracyjne, dwa razy w roku szkolenie, premie miesięczne i nagrody roczne... A na końcu rozczarowanie. I jednych (pracowników), i drugich (menedżerów). Ci pierwsi czują się mimo wszystko niedoceniani, dla tych drugich frustrujący jest brak efektów.

Największą wartością proponowanej metody jest jej siła oddziaływania i niskie koszty wdrożenia. Takie „więcej za mniej”. Niewiele jest potrzebne, aby taki program wdrożyć w organizacji. Najważniejsza jest decyzja, potem kilka praktycznych porad, jak można ją stosować w codziennej pracy z ludźmi, a na koniec już tylko konsekwencja we wdrażaniu jej w życie. Metoda jest tak wspaniała, że im dłużej działa, tym coraz lepsze przynosi efekty. Jest do zastosowania wszędzie i w każdych warunkach. Nigdy nie zawodzi!!!

Czy warto zainwestować w prostotę i skuteczność rozwiązania, za niewielkie pieniądze? Odpowiedź nasuwa się sama. Tak!

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?