REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zatrudnianie pracowników, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Porozumienie wyjątkowe z niemiecką instytucją ubezpieczeniową

Prowadzę w Polsce firmę wykonującą roboty ogólnobudowlane i wykończeniowe. Zatrudniam 50 pracowników. Z uwagi na to, że w ostatnim roku moja firma wykonywała niewielką liczbę umów w Polsce, zacząłem poszukiwać możliwości realizacji kontraktów na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Znalazłem kontrahentów z Niemiec, Francji, Belgii i Holandii, dla których chciałbym wykonywać prace. Ze wstępnych uzgodnień z kontrahentami wynika, że pracownicy mojej firmy mogliby wykonywać prace na terenie tych państw przez okres od 3 do 5 lat. Czy w tym okresie będą oni mogli nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce (w ZUS)?

Praca na etacie i umowie zlecenia - zasady opłacania składek

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Nagana dla pracownika z wpisem do akt

Nagana pisemna udzielona pracownikowi przez pracodawcę nie jest częstą formą karania za przewinienia zawodowe. Należy jednak pamiętać, że każdy pracodawca może stosować wobec swoich pracowników kary porządkowe za naruszenie porządku w pracy, których katalog określa art. 108 kodeksu pracy (dalej k.p.).

Czy inspektor pracy może pouczyć zamiast nakładać mandat

Inspektor pracy może wobec pracodawcy, który dopuścił się wykroczenia przeciwko prawom nałożyć mandat, ale może także poprzestać na pouczeniu pracodawcy.

REKLAMA

Poszukiwanie pracownika za pośrednictwm PUP

Pracodawcy w różny sposób poszukują pracowników. Mogą m.in. zamieścić informacje o naborze na własnej stronie internetowej lub skorzystać z usług agencji headhunterskiej. Pracodawcy mogą również korzystać z usług powiatowych urzędów pracy.

Jak wybrać właściwe narzędzia rekrutacyjne?

Jestem menedżerem personalnym w firmie średniej wielkości. Podobnie jak większość firm z branży, jesteśmy na etapie ograniczania kosztów, co dotyka również dział personalny. Rekrutacje, które musimy przeprowadzać, prowadzimy samodzielnie, opierając się na ogłoszeniach prasowych i portalach społecznościowych. Niestety tą drogą, nie zawsze możemy dotrzeć do interesujących nas kandydatów. Jak zatem dotrzeć do właściwych specjalistów, jakie narzędzia dobrać, aby osiągnąć zakładany efekt, nie podnosząc kosztów rekrutacji?

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

REKLAMA

Outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys

Wydzielenie funkcji personalnych na zewnątrz może pomóc firmie w redukcji kosztów i przydać się szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie powinno to być jednak jedynym powodem, dla którego wybierzemy takie rozwiązanie.

Jak utrzymywać konstruktywne relacje z pracownikami?

W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.

W Polsce działa 447 spółdzielni socjalnych

Obecnie w Polsce funkcjonuje 447 spółdzielni socjalnych, w większości zajmują się świadczeniem różnego rodzaju usług; zakładają je głównie osoby bezrobotne, nieco rzadziej - niepełnosprawne - wynika z informacji MPiPS.

Kadra zarządzająca zakładem pracy - podział stanowisk

Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

Kto należy do kadry zarządzającej zakładem pracy

Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.

Kiedy można zgodnie z prawem zatrudniać na podstawie umowy cywilnoprawnej

Zawarcie przez pracodawcę umowy cywilnoprawnej nie jest dopuszczalne, jeżeli wykonywana praca spełnia warunki właściwe dla stosunku pracy. W takim przypadku należy bezwzględnie zawrzeć z pracownikiem umowę o pracę.

Atrakcyjni panowie mają większe szanse na pracę

W rekrutacjach najwyżej oceniani są atrakcyjni mężczyźni aplikujący na wysokie stanowiska w typowo męskich zawodach. Panom rekruterzy przypisują też wyższą inteligencję niż paniom - wynika z badań przeprowadzonych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

Jak zwiększyć trafność decyzji personalnych?

Trafność decyzji personalnych na etapie selekcji kandydatów ma krytyczne znaczenie dla organizacji. Niekompetentni i nieumotywowani pracownicy nie tylko nie potrafią lub nie chcą skutecznie pracować, lecz także swoją niewłaściwą postawą mogą zniechęcać do skutecznego działania współpracowników. Pomyłka na etapie selekcji to także dodatkowe koszty związane z koniecznością ponownego przeprowadzenia procesu rekrutacji, selekcji, wstępnego szkolenia.

Przerwy w pracy - uprawnienia pracowników

Pracownik, wykonujący pracę przez co najmniej 6 godzin, ma prawo do jednej 15-minutowej przerwy, za którą przysługuje wynagrodzenie. Pracodawca może jednak ustalić dla pracowników dłuższą przerwę w przepisach wewnątrzzakładowych.

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy 2012

Przedstawiamy najważniejsze zmiany kodeksu pracy w roku 2012. Sprawdź jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników.

Luka w pokoleniu – szkolenia i doradztwo dla przedsiębiorców

Rządowe debaty na temat wydłużenia czasu pracy kobiet i mężczyzn mogą zdecydowanie zmienić podejście pracodawców do projektów zarządzania wiekiem i wykorzystania potencjału dojrzałych pracowników. Za kilka lat luka pokoleniowa może bowiem zagrozić funkcjonowaniu wielu polskich przedsiębiorców.

Prawnicy na rynku pracy – dlaczego trudno znaleźć dobrego kandydata?

Szacuje się, że co roku około 10 tysięcy studentów wydziałów prawa polskich wyższych uczelni opuszcza swe alma mater. Po ukończeniu studiów prawniczych większość świeżo upieczonych prawników próbuje swoich sił, zdając na aplikację. Wzrost liczby osób wykonujących ten zawód powoduje, że aby uzyskać zatrudnienie w wymarzonej kancelarii lub przedsiębiorstwie, należy nie tylko legitymować się dyplomem uznanej wyższej uczelni, lecz przede wszystkim należy wyróżniać się wśród rzeszy konkurentów.

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje; ponad połowa utrzymuje się głównie z renty - wynika z informacji rządu na temat realizacji w 2010 r. postanowień Karty Praw Osób Niepełnosprawnych. Przedstawił ją posłom wiceszef MPiPS, Jarosław Duda.

Jak obniżyć wpłaty na PFRON

Nie każdy pracodawca jest płatnikiem składek na PFRON. Po pierwsze, zależy to od stanu zatrudnienia, a po drugie, od tego, czy firma zatrudnia osoby niepełnosprawne.

MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób

Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.

Inicjatywy z zakresu zarządzania wiedzą – opis praktyk

Wszechobecność informacji wymusza zajęcie się nią w sposób systemowy wewnątrz organizacji. Dla jednych jest to moda, dla innych konieczność. W dzisiejszych czasach, aby wiedzę, na której zależy organizacji, móc efektywnie pozyskiwać, przekazywać i stosować w praktyce, niezbędne jest profesjonalne podejście do zarządzania tym obszarem. W jaki sposób skutecznie zarządzać wiedzą, które metody sprawdzają się najlepiej i jak przy tym osiągać efekty biznesowe – prezentujemy na przykładzie firm Bank Pekao SA, Deloitte Advisory oraz Grupa ITI.

Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc.

W styczniu, po raz kolejny wzrosła liczba bezrobotnych. Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc. wobec 12,5 proc. w grudniu - poinformował w czwartek GUS.

Propozycje zmian w czasie pracy

7 lutego 2012 r. w siedzibie Pracodawców RP odbyła się debata „Problemy ze stosowaniem przepisów o czasie pracy. Propozycja zmian”. Zdaniem uczestników obowiązujące przepisy dotyczące czasu pracy są przestarzałe i nie odpowiadają dzisiejszym potrzebom firm.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Od kiedy należy liczyć 24-miesięczny okres umowy na czas określony

Maksymalny, 24-miesięczny okres wykonywania pracy na podstawie umów o pracę na czas określony zawartych z tym samym pracodawcą, dopuszczony w ustawie antykryzysowej, należy liczyć od dnia wejścia w życie tej ustawy (wyrok Sądu Najwyższego z 17 stycznia 2012 r., I PK 67/11).

Kiedy powstaje obowiązek dokonywania wpłat na PFRON

Obowiązek comiesięcznych wpłat na PFRON ma charakter powszechny. Powstaje z mocy prawa z chwilą zatrudnienia odpowiedniej liczby osób – nie jest konieczne w tym zakresie wydanie decyzji administracyjnej.

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Powierzenie pracownikowi innej pracy

Zmiana rodzaju pracy pracownika jest często konieczna w warunkach funkcjonowania zakładu pracy. Pracodawca może pracownikowi powierzyć inną pracę zarówno czasowo, jak i na stałe.

Świadczenia z zfśs a zajęcia komornicze

O tym, czy pracodawca może dokonać potrąceń z wypłacanego pracownikowi świadczenia z funduszu świadczeń socjalnych, decyduje treść pisma otrzymanego od komornika. Pismo to powinno wskazywać wszystkie świadczenia podlegające zajęciu.

Jak utworzyć fundusz socjalno-bytowy

Działalność socjalna pracodawców nie ogranicza się tylko do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy nie tworzą zfśs i nie wypłacają pracownikom świadczeń urlopowych, prowadzoną przez siebie działalność socjalną mogą zorganizować w dowolny sposób, np. tworząc fundusz socjalno-bytowy.

Zawarcie porozumienia wyjątkowego w sprawie delegowania pracowników

Pracodawca, który chciałby oddelegować swoich pracowników do pracy w innym kraju Unii Europejskiej, ale nie spełnia ogólnych warunków dla zachowania polskiego ustawodawstwa delegowanych pracowników, może wnioskować o zawarcie porozumienia wyjątkowego na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 883/2004. Dzięki temu uniknie formalności związanych z obowiązkiem ubezpieczenia pracowników w innym kraju UE.

Czy można żądać od pracownika podania numeru NIP

Ostatnio zmieniły się przepisy dotyczące posiadania numeru NIP. Czy obecnie możemy żądać od nowo zatrudnionego pracownika podania tego numeru?

Zatrudnianie pracowników tymczasowych - korzyści dla pracodawcy

Pracodawca korzystający z pracy pracowników tymczasowych ma zmniejszoną ilość obowiązków, jakie wynikają z zatrudniania osób na podstawie stosunku pracy. Część tych obowiązków przejmuje bowiem agencja pracy tymczasowej. Jednak nie każdy pracodawca może przyjąć do pracy pracowników tymczasowych.

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Czy pracownik może żądać wydania polecenia służbowego na piśmie

Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?

Zasady opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe

Składka na ubezpieczenie wypadkowe w całości opłacana jest przez pracodawcę. Nie jest ona jednak jednakowa dla wszystkich pracodawców.

Czym jest i co oznacza profesjonalny networking?

Networking zdobył rzeszę zwolenników i z każdą minutą sieć kontaktów rośnie w postępie geometrycznym. Co stanowi o sile tego zjawiska i dlaczego warto z networkingu korzystać?

Zmiana limitów dorabiania do renty socjalnej

Od 2012 r. osoby uprawnione do renty socjalnej mogą znacznie więcej niż dotychczas dorobić do swojego świadczenia. Wszystko za sprawą podwyższenia progu zarobkowego, którego przekroczenie powoduje zawieszenie renty.

Spór z pracownikiem: zawarcie ugody czy droga sądowa?

Pracownik i pracodawca, między którymi zaistniał spór, powinni dążyć do jego polubownego rozwiązania. Jeśli jednak nie jest to możliwe, stronom pozostaje droga sądowa. Przed wstąpieniem na ścieżkę procesową warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, by móc dochodzić swoich praw przed sądem pracy, a także kto i w jakim zakresie może reprezentować stronę w postępowaniu.

2012 – niełatwy dla przedsiębiorców

Od dłuższego czasu fora internetowe aż huczą od prognoz gospodarczych na 2012 rok. Większość z nich nie napawa optymizmem – przedsiębiorcy i pracownicy obawiają się tego, co przyniesie rok.

Kompetencje osobiste mediatora w organizacji

Kiedy w firmie pojawiają się kłopoty związane z konfliktem, zarówno jego strony, jak i obserwatorzy odczuwają bezradność. W naturalnym odruchu szukają kogoś silnego i dojrzałego, kto pomoże im rozwiązać tę sytuację. Jakie cechy osobiste powinien posiadać mediator, aby sprostać tak dużym oczekiwaniom?

Wolontariat pracowniczy sposobem na budowanie kultury organizacji

Lista charytatywnych aktywności pracowników wolontariuszy jest bardzo długa. Tak długa, jak może być lista społecznych potrzeb i pracowniczej kreatywności. A jeśli ujęta jest w dobrze przygotowaną strategię i przy wsparciu szefa – można się spodziewać, że wciąż będzie się wydłużać.

Przejęcie zakładu pracy a obowiązki bhp

Pracodawca na mocy art. 231 Kodeksu pracy przejął część zakładu pracy a z nim kilkunastu pracowników. Czy ma prawo domagać się od byłego pracodawcy o całość dokumentacji pracowniczej (akt osobowych) w tym potwierdzenie przeprowadzenia szkoleń z zakresu bhp i badań lekarskich? Czy ma obowiązek poddania pracowników badaniom lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach? Czy musi ponownie przeszkolić przejętych pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy?

Delegacja pracowników do krajów UE

Pracodawca polski przez czas delegacji powinien stosować przepisy korzystniejsze dla pracownika delegowanego, np. jeśli prawo państwa delegacji nie przywiduje dodatku za nadgodziny, polski pracodawca powinien go jednak wypłacić.

REKLAMA