REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka

REKLAMA

Z definicji stosunku pracy wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem (kierownictwem) pracodawcy.  Pogląd, zakładający, że praca może być efektywnie wykonywana tylko w miejscu pracy rozumianym jako siedziba pracodawcy, co umożliwia stałe kontrolowanie pracownika, jest cały czas aktualny w przeważającej części świadomości pracodawców.

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

REKLAMA

Jednak nie zawsze warunki pozwalają pracodawcy na zatrudnianie telepracowników. Ta forma zatrudnienia może mieć zastosowanie wszędzie, gdzie pracownik może wyniki swojej pracy przekazywać regularnie drogą elektroniczną. W formie telepracy mogą zatem pracować przedstawiciele np. wolnych zawodów (prawnicy, dziennikarze, informatycy).

Korzyści finansowe

Podstawowym rodzajem korzyści, jakie wiążą się z zatrudnianiem telepracowników, jest redukcja kosztów prowadzenia działalności, w tym kosztów zatrudniania pracowników. Powszechnie przyjmuje się, że oszczędności pracodawcy z tytułu zatrudniania pracowników w ramach telepracy mogą sięgać nawet do 40% ponoszonych przez pracodawcę kosztów zatrudnienia. Prowadzenie działalności w typowej postaci wiąże się często z koniecznością wynajmu nieruchomości, w której pracownicy świadczą pracę – np. powierzchni biurowych. Powoduje to zazwyczaj znaczne koszty, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich (przykładowo średnia cena wynajmu 1 m2 powierzchni w Warszawie w II kwartale 2012 r. wynosiła 21 euro + VAT). Do ceny wynajmu dochodzą z reguły koszty stałych opłat (prąd, woda, sprzątanie, parking itp.).

PRZYKŁAD

Pracodawca prowadzący działalność wydawniczą chce rozszerzyć swoją działalność. Wiąże się to z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników na stanowisku redaktorów. Dotychczasowa powierzchnia biurowa wynajmowana przez pracodawcę uniemożliwia zorganizowanie stanowisk pracy nowym osobom. Ponadto nie ma możliwości wynajęcia dodatkowej powierzchni w biurowcu, w którym pracodawca prowadzi działalność. W związku z tym pracodawca postanowił, że nowo zatrudnione osoby będą świadczyły pracę w domu w ramach telepracy. Takie rozwiązanie pozwoliło na zaoszczędzenie jednorazowego wydatku na poszukiwanie nowej siedziby pracodawcy, która by pomieściła dodatkowych pracowników, a także wydatków stałych związanych z wynajmem dodatkowej powierzchni.

Tak samo zakup nieruchomości, w której miałaby się odbywać praca, będzie dla pracodawcy dużym wydatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaniowy czas pracy dla telepracowników

REKLAMA

Pracodawca chcąc dodatkowo ograniczyć koszty prowadzenia działalności może wprowadzić dla telepracowników zadaniowy system czasu pracy, w ramach którego pracownik sam będzie decydował np. o godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy (art. 140 Kodeksu pracy). W tym systemie do pracownika będzie należało rozplanowanie sobie czasu pracy w taki sposób, aby terminowo realizował powierzone mu zadania. Jednego dnia będzie więc świadczył pracę np. 6 godzin, innego – jeżeli zajdzie taka konieczność – np. 10 godzin. Zastosowanie zadaniowego czasu pracy w stosunku do telepracowników pozwala zatem zredukować koszty pracodawcy związane z wypłacaniem dodatków za godziny nadliczbowe.

Jednak samo wykonywanie pracy w ramach zadaniowego systemu czasu pracy nie spowoduje automatycznie niemożności powstawania godzin nadliczbowych. Pracodawca powinien bowiem ustalić z pracownikiem zadania służbowe w taki sposób, aby zatrudniony miał realną i obiektywną możliwość wykonania ich w ramach obowiązującego go wymiaru czasu pracy. W przypadku gdy nałożone do wykonania zadania są niewspółmiernie duże w stosunku do wymiaru czasu pracy pracownika, nie można wykluczyć powstania godzin nadliczbowych.


Mniej obowiązków bhp dla pracodawców zatrudniających telepracowników

Kolejnym przejawem oszczędności pracodawcy stosującego telepracę jest to, że w stosunku do pracownika świadczącego pracę w domu odpada część obowiązków z zakresu bhp (art. 6717 Kodeksu pracy). Pracodawca nie musi wówczas dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem. Dodatkowo nie ma obowiązku zapewnienia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia telepracownikowi świadczącemu pracę w domu odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych. Tym samym zatrudniający nie musi ponosić kosztów związanych z instalacją, bieżącą obsługą oraz serwisowaniem tych urządzeń.

WAŻNE!

Pracodawca zatrudniający telepracowników ma mniej obowiązków w zakresie bhp w stosunku do tych pracowników, niż do pracowników wykonujących pracę w firmie.

Mniej absencji – więcej wydajności

REKLAMA

Telepracownicza forma świadczenia pracy jest również doskonałym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży, które uwzględniając korzyści mniej sformalizowanego czasu pracy telepracownika mogą zrezygnować z przejścia na zwolnienie lekarskie. Telepraca może się okazać również ciekawą alternatywą dla urlopu wychowawczego. Korzyści dla pracodawcy są wówczas oczywiste – nie ma potrzeby zapewnienia zastępstwa takiego pracownika, a więc pracodawca unika kosztów rekrutacji, szkoleń czy następnie wdrażania nowego pracownika.

Fakt, że czas pracy telepracownika jest mało sformalizowany, powoduje, że zatrudniony może optymalnie go dostosować i wykorzystać do realizacji zadań służbowych, co w praktyce przekłada się na jakość i większą wydajność pracy.

Łatwiejsze pozyskanie specjalistów

Fakt, że telepracownik może świadczyć pracę np. w domu znajdującym się nawet na drugim końcu kraju, sprawia, że pracodawca ma swobodną możliwość pozyskania specjalistów spoza miejscowości czy nawet regionu, w którym znajduje się jego siedziba. Zatrudnianie specjalistów o wysokich kwalifikacjach ma przełożenie na wzrost konkurencyjności i rentowności prowadzonej działalności.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

REKLAMA

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA