Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia
REKLAMA
Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.
REKLAMA
Jednak nie zawsze warunki pozwalają pracodawcy na zatrudnianie telepracowników. Ta forma zatrudnienia może mieć zastosowanie wszędzie, gdzie pracownik może wyniki swojej pracy przekazywać regularnie drogą elektroniczną. W formie telepracy mogą zatem pracować przedstawiciele np. wolnych zawodów (prawnicy, dziennikarze, informatycy).
Korzyści finansowe
Podstawowym rodzajem korzyści, jakie wiążą się z zatrudnianiem telepracowników, jest redukcja kosztów prowadzenia działalności, w tym kosztów zatrudniania pracowników. Powszechnie przyjmuje się, że oszczędności pracodawcy z tytułu zatrudniania pracowników w ramach telepracy mogą sięgać nawet do 40% ponoszonych przez pracodawcę kosztów zatrudnienia. Prowadzenie działalności w typowej postaci wiąże się często z koniecznością wynajmu nieruchomości, w której pracownicy świadczą pracę – np. powierzchni biurowych. Powoduje to zazwyczaj znaczne koszty, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich (przykładowo średnia cena wynajmu 1 m2 powierzchni w Warszawie w II kwartale 2012 r. wynosiła 21 euro + VAT). Do ceny wynajmu dochodzą z reguły koszty stałych opłat (prąd, woda, sprzątanie, parking itp.).
PRZYKŁAD
Pracodawca prowadzący działalność wydawniczą chce rozszerzyć swoją działalność. Wiąże się to z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników na stanowisku redaktorów. Dotychczasowa powierzchnia biurowa wynajmowana przez pracodawcę uniemożliwia zorganizowanie stanowisk pracy nowym osobom. Ponadto nie ma możliwości wynajęcia dodatkowej powierzchni w biurowcu, w którym pracodawca prowadzi działalność. W związku z tym pracodawca postanowił, że nowo zatrudnione osoby będą świadczyły pracę w domu w ramach telepracy. Takie rozwiązanie pozwoliło na zaoszczędzenie jednorazowego wydatku na poszukiwanie nowej siedziby pracodawcy, która by pomieściła dodatkowych pracowników, a także wydatków stałych związanych z wynajmem dodatkowej powierzchni.
Tak samo zakup nieruchomości, w której miałaby się odbywać praca, będzie dla pracodawcy dużym wydatkiem.
Zadaniowy czas pracy dla telepracowników
Pracodawca chcąc dodatkowo ograniczyć koszty prowadzenia działalności może wprowadzić dla telepracowników zadaniowy system czasu pracy, w ramach którego pracownik sam będzie decydował np. o godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy (art. 140 Kodeksu pracy). W tym systemie do pracownika będzie należało rozplanowanie sobie czasu pracy w taki sposób, aby terminowo realizował powierzone mu zadania. Jednego dnia będzie więc świadczył pracę np. 6 godzin, innego – jeżeli zajdzie taka konieczność – np. 10 godzin. Zastosowanie zadaniowego czasu pracy w stosunku do telepracowników pozwala zatem zredukować koszty pracodawcy związane z wypłacaniem dodatków za godziny nadliczbowe.
Jednak samo wykonywanie pracy w ramach zadaniowego systemu czasu pracy nie spowoduje automatycznie niemożności powstawania godzin nadliczbowych. Pracodawca powinien bowiem ustalić z pracownikiem zadania służbowe w taki sposób, aby zatrudniony miał realną i obiektywną możliwość wykonania ich w ramach obowiązującego go wymiaru czasu pracy. W przypadku gdy nałożone do wykonania zadania są niewspółmiernie duże w stosunku do wymiaru czasu pracy pracownika, nie można wykluczyć powstania godzin nadliczbowych.
Mniej obowiązków bhp dla pracodawców zatrudniających telepracowników
Kolejnym przejawem oszczędności pracodawcy stosującego telepracę jest to, że w stosunku do pracownika świadczącego pracę w domu odpada część obowiązków z zakresu bhp (art. 6717 Kodeksu pracy). Pracodawca nie musi wówczas dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem. Dodatkowo nie ma obowiązku zapewnienia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia telepracownikowi świadczącemu pracę w domu odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych. Tym samym zatrudniający nie musi ponosić kosztów związanych z instalacją, bieżącą obsługą oraz serwisowaniem tych urządzeń.
WAŻNE!
Pracodawca zatrudniający telepracowników ma mniej obowiązków w zakresie bhp w stosunku do tych pracowników, niż do pracowników wykonujących pracę w firmie.
Mniej absencji – więcej wydajności
REKLAMA
Telepracownicza forma świadczenia pracy jest również doskonałym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży, które uwzględniając korzyści mniej sformalizowanego czasu pracy telepracownika mogą zrezygnować z przejścia na zwolnienie lekarskie. Telepraca może się okazać również ciekawą alternatywą dla urlopu wychowawczego. Korzyści dla pracodawcy są wówczas oczywiste – nie ma potrzeby zapewnienia zastępstwa takiego pracownika, a więc pracodawca unika kosztów rekrutacji, szkoleń czy następnie wdrażania nowego pracownika.
Fakt, że czas pracy telepracownika jest mało sformalizowany, powoduje, że zatrudniony może optymalnie go dostosować i wykorzystać do realizacji zadań służbowych, co w praktyce przekłada się na jakość i większą wydajność pracy.
Łatwiejsze pozyskanie specjalistów
Fakt, że telepracownik może świadczyć pracę np. w domu znajdującym się nawet na drugim końcu kraju, sprawia, że pracodawca ma swobodną możliwość pozyskania specjalistów spoza miejscowości czy nawet regionu, w którym znajduje się jego siedziba. Zatrudnianie specjalistów o wysokich kwalifikacjach ma przełożenie na wzrost konkurencyjności i rentowności prowadzonej działalności.
Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat