Kategorie

Jak zweryfikować prawdomówność kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Katarzyna Borowczyk
Jestem pracownikiem działu HR i jednym z moich obowiązków jest prowadzenie wywiadów kompetencyjnych z kandydatami aplikującymi do naszej firmy. Mimo kilkuletniego doświadczenia w pracy w obszarze HR czasami nie potrafię zweryfikować, czy kandydat mówi prawdę, czy może, przedstawiając swoją osobę i osiągnięcia w poprzedniej pracy, odrobinę koloryzuje. Jakie sygnały werbalne i niewerbalne, a także zachowania powinny wzbudzić moją czujność i stać się swojego rodzaju znakiem ostrzegawczym przed zatrudnieniem danej osoby?

Każdy z nas w sytuacji, gdy jego osoba ma podlegać ocenie, chce wypaść jak najlepiej. Nic więc dziwnego, że w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej kandydatom może zdarzać się nieco poprawiać swój wizerunek. Jednak konsultanci ds. rekrutacji, na co dzień zajmujący się weryfikowaniem doświadczenia i umiejętności, a także oceną kandydatów, powinni potrafić zachować zdrowy osąd, dzięki któremu wybiorą dla swojej lub klienta firmy najlepszą z aplikujących osób. Dokonanie właściwego wyboru może nam nieznacznie ułatwić obserwacja popełnianych przez osoby zaproszone na rozmowy kwalifikacyjne błędów wizerunkowych. W związku z powyższym, w czasie spotkań twarzą w twarz powinniśmy skupić się na tym, co poza samą przekazywaną treścią jest istotne w rozmowie kwalifikacyjnej.

Zanim rozpocznie się rozmowa

O godzinie 10.00 miało odbyć się spotkanie z kandydatem aplikującym na stanowisko regionalego kierownika sprzedaży. Niestety, osoba zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną spóźniła się 15 minut i zapomniała powiadomić telefonicznie o tym fakcie konsultanta. Po przybyciu kandydat niedbale rzucił recepcjonistce swoje nazwisko i rozparł się nonszalancko w fotelu. Przywitanie również nie wypadło dla niego zbyt pomyślnie, gdyż zapomniał przeprosić za spóźnienie i nie wytarł mokrej dłoni przed podaniem jej konsultantowi. Strój kandydata również pozostawiał wiele do życzenia. Nieodpowiedni krawat i brudne buty zrobiły nie najlepsze wrażenie. W rezultacie, kandydat na samym wstępie popełnił kilka błędów, które składają się na efekt pierwszego wrażenia. Jak taką osobę odbiera rekruter? Najczęściej jako słabo zmotywowaną, lekceważącą innych ludzi, nieszanującą ich czasu, a przy tym niedbałą. Pierwsze wrażenie naprawdę ma znaczenie i może pokazać nam stosunek kandydata do naszej oferty i pomóc nam dokonać wyboru.


Komunikacja werbalna

Badania pokazują, że w codziennej komunikacji 55 proc. informacji przekazujemy kanałem niewerbalnym, 38 proc. kanałem werbalnym (np. ton głosu), natomiast słowa to jedynie 7 proc. informacji przekazywanych naszemu rozmówcy. Oznacza to, że nasze słowa i ich właściwy dobór nie jest tak ważny, jak nam się wydaje. Jednak w czasie rozmowy kwalifikacyjnej słowa odgrywają bardzo istotną rolę, gdyż właśnie dzięki mowie i właściwie dobranym słowom możemy zaprezentować zakres naszych obowiązków, doświadczenia, przekazać podstawowe informacje na swój temat. Mowa zdradza również pochodzenie, zasób słownictwa, umiejętność ładnego wysławiania się w języku polskim.

Do najczęściej popełnianych przez kandydatów błędów wizerunkowych w komunikacji werbalnej możemy zaliczyć powtarzanie się, przejęzyczenia, przesadne gadulstwo i niezwracanie uwagi na osobę, z którą prowadzimy dialog. Jeśli rekruter zauważy, że kandydat wydaje się być niepewnym, opowiadając o swoim zakresie obowiązków, przekręca niektóre słowa, ucieka od głównego wątku, może zacząć się zastanawiać, czy kandydat nie mija się z prawdą. Brak spójności między tym, co mówi a informacjami, zawartymi w jego CV, również powinien wzbudzić czujność konsultanta. Kolejnym elementem, który może nas zastanowić, jest udzielanie krótkich odpowiedzi z serii „tak”, „nie”, „nie wiem”. Ukazują one, że stosunek kandydata do przedstawianej przez nas oferty lub do jego własnej pracy, jeśli o nią pytaliśmy, jest obojętny. Brak wyraźnego zaangażowania w to, co mówi, rozwijania własnych wypowiedzi może świadczyć, że nie jest zainteresowany ofertą.

Komunikacja niewerbalna

Niezwykle ważne w czasie rozmowy kwalifikacyjnej jest obserwowanie zachowania kandydata. Jego postawa, pozycja, mimika twarzy, kontakt wzrokowy, ułożenie rąk, wyraźna sprzeczność wypowiadanych słów i reakcji fizjologicznych to elementy, na których rekruter powinien skupić swoją uwagę. Często w czasie rozmowy pojawiają się pewne sygnały ostrzegawcze, takie jak niekontrolowane przez kandydata tiki, reakcje fizjologiczne. Na przykład w czasie jednej z rekrutacji nasz konsultant miał spotkanie z kandydatem, który prezentował na spotkaniu otwartą postawę, siedział nachylony do przodu, w pozycji wskazującej, że słucha drugiej osoby, również nie uciekał wzrokiem, kiedy odpowiadał na pytania. Jednak konsultanta zaniepokoiła reakcja kandydata na pytanie dotyczące powodu odejścia z poprzedniej pracy. W efekcie, zmienił pozycję, usiadł głębiej w fotelu, odsunął się od rekrutera. Częściej błądził wzrokiem po sali, nie czuł się pewnie, udzielając odpowiedzi. Inny przykład niewygodnego dla kandydatów pytania dotyczy oczekiwań finansowych. Dwa powyższe pytania można zaliczyć do najbardziej problematycznych, powodujących reakcje sugerujące, że dana osoba może mijać się z prawdą albo koloryzować.

Kreowanie się

Największym błędem wizerunkowym, uniemożliwiającym rekruterowi poznanie kandydata, jest nadmierne kreowanie siebie. Jest zrozumiałe, że osoba biorąca udział w rekrutacji chciałaby wypaść jak najlepiej w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak często nieświadomie działa na własną niekorzyść. Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacjami, gdy kandydaci, mimo, że nie mają pewnych cech charakteru, w trakcie rozmowy próbują nam udowodnić, że jest inaczej. Zdarza się zatem, że kandydat na co dzień powolny i flegmatyczny, w czasie rozmowy kreuje się na osobę dynamiczną. Dysponując testami kompetencyjnymi jesteśmy w stanie sprawdzić predyspozycje osób biorących udział w procesie rekrutacyjnym i dowiedzieć się, jak jest naprawdę.

Rzeczywiście typ osobowości powinien pasować do zakresu obowiązków. Trudno wyobrazić sobie kreatywnego ekstrawertyka w dziale księgowości. Natomiast przedstawiciel handlowy powinien m.in. lubić ludzi, łatwo nawiązywać kontakty i być elastyczny. Człowiek i jego charakter muszą być dostosowane do ścieżki zawodowej, a kreowanie się na kogoś, kim się nie jest, w momencie uzyskania danej posady może sprawić, że osoba będzie się źle czuła w nowej pracy.

Pamiętajmy jednak, aby nie być zbyt surowymi dla kandydatów. Każdy z nas inaczej reaguje na sytuacje stresowe, a taką jest przecież rozmowa rekrutacyjna. Ktoś czerwieni się lub poci w przypadku trudnych, niewygodnych pytań, ponieważ przywołują na myśl problemy i nieprzyjemne sytuacje, z którymi przyszło się zetknąć. Wiele z reakcji kandydatów może być zatem nieświadomych i niecelowych. Często wynika to choćby z faktu, że dana osoba jest nieśmiała i pokazuje więcej swoich atutów dopiero na kolejnym spotkaniu lub dopiero, gdy zacznie pracę. Musimy być gotowi również na taką ewentualność. Najważniejsze jednak jest stworzenie atmosfery poufności i zaufania na linii kandydat–rekruter, dzięki której możemy poznać kandydata bliżej, a przy okazji dowiedzieć się wiele o samym rynku.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.

    Od wypłat z PPK zazwyczaj nie pobiera się podatku Belki

    Wypłaty z PPK - uczestnik PPK może w każdym czasie skorzystać ze swoich środków. W niektórych przypadkach wiąże się to jednak z obowiązkiem zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku Belki).

    Potrzeby pracowników - wnioski z pandemii

    Potrzeby pracowników różnią się w zależności od rodzaju pracowników: fizycznych i biurowych. Jakie wnioski można wyciągnąć z pandemii COVID-19?

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków - pandemia

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków w czasie pandemii wzrosły. Statystyczny pracownik ma w tygodniu 5,5 godziny nadgodzin.

    Narzędzia do identyfikacji talentów - 3 zalety

    Narzędzia do identyfikacji talentów pozwalają zwiększyć potencjał firmy. Jakie są 3 główne zalety tego typu narzędzi?

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w pandemii - wątpliwości

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w czasie pandemii została uregulowana przepisami ustawy covidowej. Czy nowy limit wysokości odpraw odnosi się do wszystkich świadczeń? Jakie wątpliwości budzą nowe przepisy?

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r.

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r. ustanawia Prezydent RP. Święto będzie w grudniu. Czy oznacza to kolejny dzień wolny od pracy?

    Niebieska Karta UE - będą zmiany

    Niebieska Karta UE dotyczy zatrudniania cudzoziemców spoza UE. Odbywa się na innych zasadach niż obywateli państw członkowskich UE. Europarlament przyjął przepisy ułatwiające zatrudnianie obcokrajowców.

    Jak najniższa krajowa rosła od 2015 do 2022 r.?

    Najniższa krajowa w 2015 r. wynosiła 1750 zł brutto. W 2022 r. będzie to 3010 zł brutto. Najniższa krajowa wzrosła o 1260 zł.

    Dzień próbny w pracy - płatny czy nie?

    Dzień próbny w pracy a wynagrodzenie - czy jest płatny? Co na to prawo? W celu sprawdzenia pracownika należałoby podpisać umowę na okres próbny.

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy złożyć?

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy należy złożyć oświadczenie? Co z podwyższonymi kosztami przychodu?

    ZUS ERO - emerytura z datą wsteczną

    ZUS ERO to wniosek o emeryturę z datą wsteczną. Podstawą przyznania lub przeliczenia emerytury z datą wcześniejszą są przepisy covidowe. Dla kogo jest ten wniosek?

    Odprawa emerytalna - wysokość, warunki

    Jaka jest wysokość odprawy emerytalnej? Jakie warunki należy spełnić, aby ją otrzymać? Czy odprowadza się od niej podatek i składki ZUS? Kiedy wypłacić odprawę?

    Jakie są składniki wynagrodzenia za pracę?

    Składniki wynagrodzenia za pracę to przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze i dodatki. Czym premia różni się od nagrody?

    PPK: od 2022 r. stan oszczędności na mojeppk.pl

    PPK - od 2022 r. stan oszczędności będzie można sprawdzić na mojeppk.pl. Do jakich danych będzie miał dostęp każdy uczestnik PPK?

    Płaca minimalna 2022 - jest decyzja rządu

    Płaca minimalna w 2022 r. wzrośnie o 210 zł. Ile wyniesie płaca minimalna 2022? Jest już ostateczna decyzja rządu.

    Praca zdalna a migracje zarobkowe

    Jak praca zdalna wpływa na migracje zarobkowe? Czy na pewno jest ich teraz mniej? Oto wyniki badania.

    Urlop okolicznościowy - śmierć ojca

    Urlop okolicznościowy - śmierć ojca to okoliczność uprawniająca pracownika do wolnego od pracy. Ile dni przysługuje? Jaki jest termin ich wykorzystania?

    Praca zdalna a kolejne fale pandemii [RAPORT]

    Praca zdalna zyskiwała na popularności wraz z nastaniem kolejnych fal pandemii COVID-19. Sprawdź, jaki wpływ na pracę miały fale koronawirusa w Polsce i Unii Europejskiej.

    Co pracownicy mówią o pracodawcach w sieci?

    Pracownik i pracodawca - jak wyglądają stosunki z szefem? Co można przeczytać na ten temat w Internecie? Okazuje się, że najważniejsze jest dobre rozstanie.

    Urodzeni w latach 1984-1994 chcą całkowitej pracy zdalnej

    Całkowita praca zdalna najwięcej zwolenników ma wśród pracowników urodzonych w latach 1984-1994.

    Niemcy: odszkodowanie za kwarantannę tylko dla zaszczepionych

    Odszkodowanie za czas kwarantanny będzie przyznawane tylko zaszczepionym pracownikom? Taki projekt nowych przepisów powstał w Niemczech.