Kategorie

Zakaz konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.
W zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia zakazu przewidzianego w umowie, może dochodzić jej wyrównania.
Zatrudniamy księgową i chcemy do jej umowy o pracę wprowadzić postanowienie o zakazie podjęcia przez nią jakiegokolwiek dodatkowego zatrudnienia. Podejrzewamy, że nie wyrazi ona na to zgody. Czy możemy jednostronnie zakazać jej dodatkowej pracy i rozwiązać umowę z jej winy w razie zlekceważenia tego zakazu?
Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę, na podstawie której po ustaniu stosunku pracy pracownik będzie zobowiązany do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej. Natomiast pracodawca będzie musiał wypłacić byłemu pracownikowi odszkodowanie.
Zakaz konkurencji może funkcjonować w czasie trwania umowy o pracę lub po jej zakończeniu. Umowa obowiązująca po zakończeniu zatrudnienia musi być odpłatna. Jeśli pracodawca nie zastrzegł w niej obowiązku uiszczenia odszkodowania, jest ono automatycznie uzupełniane przez przepisy – pracownikowi należy się 25% ostatniego wynagrodzenia za pracę.
Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w przypadku pracowników? Jak należy rozliczać składki i podatek od odszkodowania wypłaconego menedżerowi z tego tytułu?
Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?
Pracownik, któremu pracodawca wypłaca odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, osiąga przychód ze stosunku pracy. Nie jest to jednak wynagrodzenie za pracę, a w razie konieczności dokonania potrącenia z takiej wypłaty, podlega ono zajęciu w całości.
Umowy o zakazie konkurencji są zawierane w celu ochrony interesów pracodawcy przed działalnością konkurencyjną pracowników. Co do zasady celem umowy o zakazie konkurencji jest ochrona tajemnic pracodawcy. Zakaz konkurencji może obowiązywać w trakcie trwania stosunku pracy, jak również po jego ustaniu.
Przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się do stosunku pracy wówczas, gdy mamy do czynienia z luką w prawie pracy, tj. gdy dany stan faktyczny nie mieści się w żadnej z hipotez norm prawnych.
Pracownik i pracodawca mogą zawrzeć umowę wprowadzającą zakaz podejmowania działań konkurencyjnych względem pracodawcy po zakończeniu stosunku pracy. Za okres obowiązywania zakazu pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości określonej w umowie.
Pracownik ma obowiązek sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz dbać o dobro zakładu pracy. Oznacza to, że powinien w czasie pracy wykonywać jedynie czynności związane z pracą, tak aby w sposób pełny i efektywny wykorzystać czas przeznaczony na pracę.
W naszej spółce niedawno został przeprowadzony wewnętrzny audyt, który wykazał, że umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy z prezesem została podpisana bez ważnego pełnomocnictwa. Zakaz konkurencji stanowi wyodrębniony paragraf w umowie o pracę, a załączone do niej pełnomocnictwo wskazuje, że pełnomocnik został umocowany przez zgromadzenie wspólników do zawarcia tej umowy. Skąd zatem wnioski audytu o nieprawidłowościach? Jeśli wnioski są prawidłowe, to czy możemy teraz jakoś zaradzić tej sytuacji?
Brak jest zakazu wykonywania innego zatrudnienia w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego. Zakaz konkurencji może jednak ograniczyć zatrudnianie się u określonych pracodawców w czasie urlopu.
Obowiązek powstrzymania się od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy wynika z obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy, albo z przepisów dotyczących umowy o zakazie konkurencji. Zastosowanie znajdą tu również przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Pracownik niejednokrotnie ma dostęp do wiadomości istotnych dla funkcjonowania zakładu pracy. Dlatego pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji – zarówno konkurentom, jak i innym niepowołanym osobom.
W lipcu br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku dyrektora handlowego. Ze względu na to, że osoba na tym stanowisku ma dostęp do wielu bardzo ważnych informacji dla naszej spółki, chcielibyśmy zawrzeć z nią umowę o zakazie konkurencji. W jaki sposób prawidłowo określić warunki takiej umowy i w jakiej wysokości odszkodowanie będzie przysługiwać pracownikowi za powstrzymanie się od działań konkurencyjnych?
Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, nieuczciwa lub zakazana reklama.
Nasz pracownik, który był zatrudniony na kierowniczym stanowisku, otrzymywał po ustaniu zatrudnienia odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji – oczywiście nieoskładkowane. Wniósł pozew do sądu i został przywrócony do pracy. Czy w związku z tym od wypłaconego mu odszkodowania musimy teraz naliczyć składki?
Pracownicy lub byli pracownicy nie mogą prowadzić działalności konkurencyjnej wobec swojego pracodawcy nie tylko na podstawie Kodeksu pracy. Również osoby zatrudnione na kontraktach cywilnoprawnych obowiązują zakazy konkurencji, np. na podstawie ustawy o zakazie konkurencji.
Zatrudniamy około 50 pracowników. W związku ze zmianą profilu produkcji przeprowadzamy reorganizację oraz niezbędną likwidację stanowisk pracy. Jednocześnie okazało się, że jeden ze zwalnianych pracowników prowadzi wobec firmy działalność konkurencyjną. W związku z tym przyczyną jego zwolnienia będzie nie tylko likwidacja stanowiska pracy, ale także utrata zaufania pracodawcy. Czy w tej sytuacji musimy wypłacić mu odprawę?
W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być zawarta wysokość odszkodowania. Kwota ta nie może być niższa niż 25% ostatniej pensji pracownika.
Wnieśliśmy sprawę przeciwko byłemu pracownikowi o zapłatę odszkodowania z tytułu naruszenia zakazu konkurencji. Okazało się, że pozew nie może mu zostać doręczony, ponieważ były pracownik nie przebywa pod znanym nam adresem. Sąd zobowiązał naszą spółkę do wskazania prawidłowego adresu byłego pracownika pod rygorem zawieszenia postępowania. Próby ustalenia prawidłowego adresu nie powiodły się. Według naszych danych zawartych w aktach osobowych i informacji uzyskanych z centralnego biura adresowego, wskazany przez nas adres był jedyny, pod jakim mieszkał nasz były pracownik. Czy istnieje możliwość, aby nie dopuścić do zawieszenia postępowania i dokończyć proces?
Brak szerszych uregulowań w zakresie wykorzystania urlopu wypoczynkowego wskazuje na to, że taki wypoczynek jest uznawany za uprawnienie pracownika, a nie jego obowiązek. To od pracownika zależy, w jaki sposób go wykorzysta.
Powodzenie wielu zadań przedsiębiorstwa niejednokrotnie zależy od umiejętnego zarządzania poufnymi informacjami oraz od specjalistycznej wiedzy pracowników. Pracodawcy pragnący zabezpieczyć własne interesy m.in. przez skuteczne zapobieganie niepożądanemu ujawnieniu tajemnic firmowych, mogą zaproponować swym pracownikom zawarcie umowy o zakazie konkurencji.
Stosunek pracy, w którym pozostaje radny, jest objęty ochroną, dzięki której pracodawca nie może dowolnie zmieniać radnemu warunków zatrudnienia. Pracodawca musi również przywrócić radnego do pracy bez względu na przyczynę wygaśnięcia mandatu.
Pracodawca i pracownik mogą zawrzeć między sobą umową, na podstawie której pracownik nie będzie mógł prowadzić działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy, w także po jego ustaniu.
Błędne zapisy w umowie o pracę mogą spowodować poważne konsekwencje dla pracodawcy, jeżeli będzie chciał je zastosować. W niektórych przypadkach, np. w umowach o zakazie konkurencji, mogą one unieważnić całą umowę.
Jestem właścicielem sklepu ze sprzętem komputerowym. Od lipca br. zamierzam podjąć dodatkową pracę (na podstawie umowy o pracę) w firmie, której podstawową formą działalności jest sprzedaż i naprawa sprzętu komputerowego. Czy w tej sytuacji będę zobowiązany do podpisania umowy o zakazie działalności konkurencyjnej?
W umowie o zakazie konkurencji pracownik zobowiązał się, że w okresie 2 lat po ustaniu zatrudnienia nie będzie prowadził działalności konkurencyjnej. W tym okresie miałem mu wypłacać odszkodowanie w wysokości 30% jego wcześniejszego wynagrodzenia. Czy po roku obowiązywania zakazu zmuszony jestem dalej wypłacać odszkodowanie, jeżeli informacje będące przedmiotem zakazu wskutek postępu techniki stały się powszechnie znane?
Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.
Czy w umowie cywilnoprawnej można zawrzeć zakaz konkurencji w czasie trwania umowy i po jej rozwiązaniu i na jakich zasadach?
W umowie o zakazie konkurencji można zawrzeć prawo pracodawcy do odstąpienia od umowy. Przy rozwiązywaniu lub odstąpieniu od umowy o zakazie konkurencji pracodawca nie ma obowiązku podawania przyczyny ustania zakazu konkurencji (wyrok Sądu Najwyższego z 4 lutego 2009 r., II PK 223/08).
Z naszym byłym pracownikiem wiąże nas umowa o zakazie konkurencji obowiązująca przez okres 1 roku po zakończeniu umowy o pracę. Przez ten cały czas pracownik nie mógł wykonywać żadnej pracy, gdyż chorował i pobierał zasiłek z ZUS oraz rentę z tytułu niezdolności do pracy. Czy ta okoliczność zwalnia nasz zakład z obowiązku wypłaty temu pracownikowi odszkodowania?
Czy pracownik w okresie wypowiedzenia nadal jest związany zakazem konkurencji zgodnie z treścią umowy o pracę. Czy zakaz taki obowiązuje również w sytuacji, gdy pracownik zostanie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia? Czy w okresie wypowiedzenia możliwe jest jeszcze zawarcie umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy?
Umowa o zakazie konkurencji musi mieć precyzyjnie określony przedmiot (rodzaj działalności objętej zakazem) i nie może być zawarta warunkowo. W przeciwnym razie taka umowa jest nieważna. W stosunku do kierowników średniego szczebla i specjalistów niebędących członkami zarządu zakaz konkurencji powinien ograniczać się tylko do tych rodzajów działalności, jakimi zajmuje się pracownik na danym stanowisku (wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2008 r., I PK 97/08).
Coraz częściej pracodawcy starają się zabezpieczyć przed działaniami nieuczciwej konkurencji podpisując z pracownikami umowy zobowiązujące do niepodejmowania działań konkurencyjnych wobec działalności prowadzonej przez pracodawcę. Skutki zawarcia takiej umowy w czasie trwania stosunku pracy różnią się od tych, jakie wywołuje zawarcie umowy o zakazie konkurencji obowiązującej po ustaniu zatrudnienia.
Zamierzam rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę oraz dodatkowo zawrzeć z nim umowę o zakazie konkurencji. Czy w ramach tej umowy mogę wprowadzić zapis o karze umownej na wypadek, gdyby pracownik naruszył zakaz po ustaniu stosunku pracy oraz dowolnie ukształtować wysokość tej kary? - pyta Czytelnik z Torunia.
Zakaz konkurencji może ze względów praktycznych zostać wpisany jako klauzula w samej umowie o pracę, jednak ze względów bezpieczeństwa pracodawca powinien zawrzeć odrębną umowę.
Firma może zażądać od menedżera powstrzymania się od pracy nie tylko na rzecz podmiotów konkurencyjnych, ale na rzecz jakichkolwiek podmiotów trzecich. Zakaz konkurencji zarówno w okresie zarządzania firmą, jak i po odejściu od niej może zostać wzmocniony obowiązkiem zapłaty kary umownej.
Pracodawca, który na skutek naruszenia przez pracownika postanowień umowy o zakazie konkurencji poniósł szkodę majątkową, może dochodzić jej naprawienia na zasadach określonych w przepisach o odpowiedzialności materialnej pracowników.
Zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy i po jego ustaniu ma za zadanie chronić pracodawcę przed działaniami pracownika, które mogłyby narazić go na szkodę.
Przepisy prawa pracy określają pewne niezbędne elementy umowy o pracę. Strony mogą jednak w umowie zamieścić wiele dodatkowych postanowień. Należy jednak pamiętać, że późniejsza rezygnacja z nich będzie wymagała zmiany umowy o pracę.
Wypłata odszkodowania z zawartej umowy o zakazie konkurencji stanowi istotne obciążenie dla finansów spółki. O zaciągnięciu takiego zobowiązania powinna decydować cała rada nadzorcza.
Obowiązujące przepisy prawa pracy nie wyjaśniają zasad, według których powinno zostać obliczone odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji. Kodeks pracy wskazuje jedynie jego dolny pułap.
Prowadzę firmę komputerową. Z kilkoma z moich pracowników mam zamiar podpisać umowy o zakazie konkurencji. Czy odszkodowanie musi być wypłacane w ratach czy może być jednorazowe? Czy w umowie trzeba określić termin wypłaty odszkodowania?
Pracodawca może podpisać umowę o zakazie konkurencji z każdym pracownikiem, który według niego ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić firmę na szkodę.
Zawarliśmy z naszymi pracownikami umowę o zakazie konkurencji, która ma obowiązywać również po ustaniu stosunku pracy. Czy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z jednym z pracowników będziemy płatnikiem z tytułu wypłacanego mu w miesięcznych ratach odszkodowania? Jeżeli tak, to czy powinniśmy osiągany z tego tytułu przez pracownika przychód traktować jako przychód ze stosunku pracy? Czy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych powinniśmy naliczać w formie liniowej, czy progresywnej?
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o zakazie działalności konkurencyjnej w trakcie trwania stosunku pracy z prawem do wynagrodzenia z tego tytułu. Czy od tego wynagrodzenia należy odprowadzać składki na ZUS?