Kategorie

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Michał Gołębiowski
Marta Koralewska
Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Świadomość i wiedza pracowników, o tym, jak zdobyć i/lub utrzymać atrakcyjną pracę znacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Specjaliści i menedżerowie na bieżąco doskonalą swoje kwalifikacje i konsekwentnie rozwijają ścieżkę kariery. Wyniki badania Antal International „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przeprowadzonego w tym roku, wskazują, że aż 51 proc. kadry średniego i wyższego szczebla biernie poszukuje pracy.

Nawet jeśli pracownik nie poszukuje aktywnie pracy, czyli nie wysyła aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia umieszczone w internecie, i tak często pilnie śledzi trendy na rynku pracy oraz firmy, które cieszą się opinią dobrego pracodawcy. Specjaliści i menedżerowie umieszczają swoje profile na portalach społecznościowych, dbają o podtrzymywanie kontaktów zawodowych, biorą udział w konferencjach i spotkaniach biznesowych. Co to oznacza dla pracodawcy?

Zadanie działów personalnych to m.in. zdobycie i utrzymanie cennego pracownika. Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Dzięki swojemu zaangażowaniu nie tylko generuje największe zyski dla firmy, lecz także minimalizuje wydatki związane z motywowaniem, absencją, a przede wszystkim z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Za swoją lojalność oczekuje jednak dodatkowych benefitów. Pracodawcy w takiej sytuacji mogą zaproponować zawarcie umowy lojalnościowej, czyli umowy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, mającej na celu nadanie temu pierwszemu uprawnień w zakresie dostępu do szkoleń lub szczególnych świadczeń w zamian za zobowiązanie się do powstrzymania od pewnych działań przewidzianych niniejszą umową.

Rodzaje umów lojalnościowych

Umowy lojalnościowe możemy podzielić na dwie grupy: umowy obowiązujące w czasie trwania stosunku pracy oraz te, które dotyczą okresu po rozwiązaniu stosunku pracy. Najczęściej występującymi umowami lojalnościowymi są: umowa o dokształcaniu oraz zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji opiera się na poniższych zasadach:

  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej – pracownik nie może więc prowadzić zarówno działalności gospodarczej ani ubocznej, jak i żadnej innej działalności, która byłaby konkurencyjna,
  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną – pracownik nie może więc z takimi podmiotami zawierać umów o pracę ani umów cywilnoprawnych,
  • zakaz konkurencji nie wynika z mocy samej umowy o pracę, ale jest następstwem odrębnej od umowy o pracę umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Aby umowa o zakazie konkurencji była ważna, musi zostać zawarta na piśmie.

Należy pamiętać, że aby zakaz konkurencji był wiążący, musi spełniać następujące warunki:

  • zakaz konkurencji można zawrzeć tylko w wypadku, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • w umowie o zakazie konkurencji należy wskazać okres obowiązywania zakazu,
  • za powyższy okres pracownikowi przysługuje odszkodowanie nie niższe niż 25 proc. jego wynagrodzenia (w umowie należy wskazać wysokość odszkodowania).

Umowa o dokształcaniu

O drugim wspomnianym powyżej typie umowy, tj. umowie o doszkalanie pracownika, możemy mówić w przypadku skierowania pracownika do podjęcia nauki. Pracodawca w takiej sytuacji zawiera z pracownikiem umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Postanowienia takiej umowy powinny być zgodne z właściwym rozporządzeniem (Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych), regulującym niniejsze kwestie. Zasady te nie obowiązują w przypadku umowy zawartej z pracownikiem podejmującym naukę bez skierowania pracodawcy, ponieważ Kodeks pracy oraz właściwe rozporządzenie treści takiej umowy nie reguluje. Umowa taka jest wówczas oparta na zasadzie swobody umów, zgodnie z którą strony mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania.

Wiążąca pożyczka

Poza dwoma opisanymi wyżej typowymi umowami lojalnościowymi istnieje coraz więcej rodzajów umów zawierających klauzule regulujące „lojalność pracownika”. Jednakże są to umowy regulowane prawem cywilnym, nie mieszczą się więc w katalogu umów lojalnościowych zawartych w przepisach dotyczących stosunku prawnopracowniczego. Najprostszą formą poza dwoma wymienionymi powyżej jest ostatnimi czasy pożyczka z zakładu pracy, wiążąca pracownika z firmą. Często zdarza się również, że pracodawca, chcąc zapewnić sobie lojalność pracownika, kusi go dodatkowymi korzyściami płynącymi z akcji pracowniczych, np. udziału w specjalnych funduszach inwestycyjnych. Niniejsze umowy często przewidują ścisły termin zwrotu z zainwestowanych środków, a wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika anuluje możliwość zysku finansowego.

Powody do zmiany

Wydaje się, że pracownik po podpisaniu takiej umowy raczej nie przyjmie oferty od innej firmy, ponieważ czuje się doceniony i zadowolony oraz jest zobowiązany tzw. okresem odpracowania. Co więc sprawia, że pomimo to część specjalistów i menedżerów jednak odchodzi? I to odchodzą właśnie ci, na których firma najbardziej polega? Dlaczego pomimo indywidualnie dopasowanych benefitów lojalność pracownika maleje? Jak to wygląda z punktu widzenia head huntera?

Powszechnie sądzi się, że głównym czynnikiem motywującym do zmiany jest za niskie wynagrodzenie. Motywator finansowy jednak nie zawsze okaże się skuteczny podczas pozyskiwania czy zatrzymywania pracownika w organizacji. O ile świetnie się sprawdza w przypadku zwiększenia motywacji w celu wykonania konkretnego zadania, o tyle często zawodzi podczas próby zwiększenia lojalności pracownika wobec organizacji w dłuższym czasie. Rozmowy z kandydatami wskazują, że nierzadko ważniejsze okazują się zupełnie inne obszary i to one są przyczyną złożenia wypowiedzenia przez do tej pory lojalnego pracownika.

Możliwość awansu pionowego

Zdarza się, że pracownik w pełni angażuje się w powierzone obowiązki, ma świetne wyniki, dobre relacje z zespołem, szefem i pozostałymi pracownikami, a jego szanse na awans cały czas równe są zeru. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka, na przykład: stanowiska wyższe w hierarchii zajmują osoby przesyłane z headquarters firmy lub szef pracuje na stanowisku już pięć lat i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Także fakt małej rotacji pracowników w firmie, który z reguły jest plusem i przeważnie dobrze świadczy o pracodawcy, w tym przypadku może okazać się dla pracownika wadą.

Atmosfera i czas pracy

Czasami kandydaci deklarują chęć zmiany pracy bez zwiększenia swojego wynagrodzenia. Część wykształconych i dobrych specjalistów czy menedżerów, którzy już zdobyli doświadczenie w międzynarodowych korporacjach i zostali awansowani, w pewnym momencie woli pracować za tę samą czy nawet trochę niższą stawkę, ale mniej intensywnie, w mniejszym stresie i lepszej atmosferze.


Czas dojazdu do pracy

Często kandydaci świeżo po studiach akceptują kosztowne i niewygodne dojazdy do pracy, aby tylko zdobyć doświadczenie i kwalifikacje pożądane na rynku pracy. Wraz z rozwojem umiejętności i ich kariery coraz bardziej cenią możliwość pracy w bardziej dogodnej lokalizacji. Czasem oferta pracy wydaje się tak atrakcyjna, że długie dojazdy są dla pracownika opłacalne, jednak na dłuższą metę okazują się zbyt męczące i pochłaniają zbyt wiele jego wolnego czasu.

Monitorowanie satysfakcji

Nawet najlepiej dopasowany bonus, najskrupulatniej podpisana wcześniej umowa lojalnościowa nie zatrzyma pracownika w firmie, jeśli ten faktycznie otrzyma ofertę ściśle pokrywającą się z jego aktualnymi potrzebami. Warto pamiętać, że wprawny head hunter, który dobrze zbada motywację kandydata, będzie w stanie zaproponować adekwatną ofertę, która skusi taką osobę pomimo podpisanych wcześniej zobowiązań. Nawet jeśli pracodawcy w porę uda się zatrzymać takiego pracownika, trzeba pamiętać, że z jakiegoś powodu nie był on zadowolony. A niska satysfakcja oznacza niższe zaangażowanie pracownika, często brak akceptacji decyzji szefa, mniejszą kreatywność, tworzenie bardziej negatywnych relacji ze współpracownikami, większą absencję, większą szansę na pojawienie się wypalenia zawodowego itd. Czy jest wobec tego sens na siłę zatrzymywać taką osobę w firmie poprzez odwoływanie się do umów lojalnościowych?

Pamiętajmy, że pracownik, który raz podjął decyzję o odejściu, nawiązał kontakt z rekruterem, najprawdopodobniej dojdzie do wniosku, że przyjęcie kontroferty niewiele zmieniło i znajdzie sposób, aby w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy i tak rozstać się z firmą – i to niekoniecznie ze względu na niewiele większą podwyżkę czy hamulec w postaci podpisanej umowy lojalnościowej. Warto więc na bieżąco monitorować satysfakcję pracownika i proponować nowe rozwiązania dostosowane do jego aktualnych potrzeb. Umowa lojalnościowa niech pozostanie sformalizowanym zapisem wzajemnych korzyści, a nie sposobem zmuszenia pracownika do pozostania w organizacji.


Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Potrącenie zaległości ZUS z emerytury od 2022 r.

    Potrącenie zaległości składkowych z emerytury, renty i zasiłku będzie możliwe od 2022 r. ZUS odliczy składkę zdrowotną, podatek i należności składkowe nieopłacone w terminie. Do jakiej wysokości?

    Niemcy: niezaszczepieni bez rekompensaty za czas kwarantanny

    Niezaszczepieni nie otrzymają rekompensaty za czas kwarantanny. Nowe przepisy w Niemczech zaczną obowiązywać od 1 listopada 2021 r.

    Praca zdalna a work-life balance

    Praca zdalna a work-life balance - za dużo work i za mało life? Z badania "Candidate Pulse" wynika, ze praca zdalna zachwiała balansem między życiem prywatnym i zawodowym. Pracownicy odczuwają również więcej presji ze strony pracodawców.

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid [VIDEO]

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid? Najpewniej tak, ale na zasadzie dobrowolności. Co to oznacza? Na to i inne pytania odpowiada Stanisław Szwed, wiceminister pracy, polityki społecznej i rodziny.

    Obniżenie wieku emerytalnego jako fatalna decyzja [VIDEO]

    Obniżenie wieku emerytalnego było fatalną decyzją. Ekonomiści negatywnie oceniają niższy i zróżnicowany dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny w Polsce.

    Co pandemia uświadomiła menadżerom? [VIDEO]

    Pandemia a zarządzanie - co kryzys wywołany pandemią uświadomił menadżerom? Okazało się, że kapitał ludzki jest niezwykle ważny. Duże znaczenie ma także zdolność do szybkich zmian.

    Kodeks pracy art. 30

    Kodeks pracy w art. 30 wylicza sposoby rozwiązania umowy o pracę: porozumienie stron, wypowiedzenie, dyscyplinarka i upływ czasu.

    Kontroferta dla pracownika - co to jest?

    Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

    Jesienna rekrutacja w logistyce - jak zachęcić do pracy w firmie?

    Startuje jesienna rekrutacja w logistyce. Jakich pracowników brakuje? Jak zachęcić do pracy w danej firmie? Co przyciąga pracowników?

    Kontrole PIP na małych budowach 2021 - wyniki

    Kontrole PIP na małych budowach zostały wzmożone w 2021 r. Z danych statystycznych wynika, że to właśnie na małych budowach jest najwięcej wypadków przy pracy. Jakie są wyniki kontroli PIP?

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców przez cały rok

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców nie są sezonowe. Przypomina o tym PIP w kampanii "Prawa przez cały rok". Jak zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową? Czym jest umowa o pomocy przy zbiorach?

    Europejskie Porozumienie dotyczące aktywnego starzenia się

    Europejskie Porozumienie podpisane w 2017 r. dotyczy aktywnego starzenia się i podejścia międzypokoleniowego w pracy. Realizując je, w Polsce powstało "Porozumienie strony pracowników oraz strony pracodawców RDS na rzecz aktywnego starzenia". Wypracowano w nim szereg rozwiązań na rzecz aktywnego starzenia się.

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?

    Umowa o dzieło - ZUS, zgłoszenie

    Umowa o dzieło - zgłoszenie do ZUS jest obowiązkowe od 2021 r. Jaki jest termin na zgłoszenie? Kto musi zgłosić umowę do ZUS?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych od 18 września 2021 r.

    Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych weszły w życie 18 września 2021 r. Sprawdź, co się zmieni.

    Wypalenie zawodowe podstawą zwolnienia lekarskiego od 2022 r.

    Wypalenie zawodowe od 2022 r. będzie podstawą do otrzymania zwolnienia lekarskiego (l4). Czym jest wypalenie? Jakie są objawy? Jak przeciwdziałać?

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.