REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy w regulaminie pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy. /Fot. Fotolia
Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy pracownicy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wykonują dodatkowe obowiązki u innych pracodawców na podstawie umów zlecenia. Czy pracodawca może w regulaminie pracy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie przez pracownika dodatkowej pracy?

PROBLEM

Wiem, że niektórzy pracownicy mają inną pracę, wykonują dodatkowe zlecenia itp. Kilka osób pracuje u innych pracodawców w nocy, a potem są niedysponowani w pracy albo stanowią zagrożenie wykonując pracę (zajmują się obsługą maszyn ciężkich). Czy w regulaminie pracy mogę zobowiązać pracowników do tego, by występowali do mnie o pisemną zgodę na jakiekolwiek dodatkowe zatrudnienie, niezależnie od podstawy prawnej tego zatrudnienia?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Jednostronne – czyli przez zapis w regulaminie pracy – wprowadzenie zakazu podejmowania przez pracowników jakiegokolwiek dodatkowego zajęcia zarobkowego bez zgody pracodawcy jest niedopuszczalne. Sytuacje opisane w pytaniu mogą zostać ograniczone przez pracodawcę przez ścisłe i konsekwentne reagowanie na naruszenia obowiązków pracowniczych, m.in. polegających na dbałości o dobro zakładu pracy oraz przestrzeganiu przepisów bhp. Szczegóły w uzasadnieniu.

Polecamy również serwis: Umowy cywilnoprawne

UZASADNIENIE

Pracodawca może jedynie ustalić z pracownikiem zakaz wykonywania pracy konkurencyjnej wobec prowadzonej przez niego działalności w umowie o zakazie konkurencji. Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2002 r. (I PKN 221/01, OSNP 2004/6/98) podkreślił, że „zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej musi być odniesiony do przedmiotu działalności pracodawcy określonego w przepisach prawa lub w postanowieniach aktów założycielskich, statutów lub umów tworzących dany podmiot prawa, wobec czego umowa o zakazie konkurencji nie może zawierać postanowień, które zobowiązywałyby pracownika do niepodejmowania działalności niepokrywającej się z przedmiotem działalności pracodawcy”.

REKLAMA

Za niedopuszczalne należy zatem uznać jednostronne – czyli bez porozumienia z pracownikami – narzucenie przez pracodawcę w regulaminie pracy ograniczenia dotyczącego podejmowania dodatkowej pracy. Proponowane przez Państwa zapisy w regulaminie pracy są bowiem niezgodne z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa pracy, a zatem w razie ich wprowadzenia będą nieważne (art. 18 § 2 Kodeksu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin pracy pracodawca wprowadza bez konieczności jakichkolwiek uzgodnień z pracownikami (wyjątkiem jest sytuacja, w której w zakładzie działa związek zawodowy). Taki sposób ustalania treści regulaminu pracy dawałby Państwu zbyt daleko idącą ingerencję w życie zatrudnionych osób.

Poza tym narzucenie obowiązku informowania pracodawcy o jakichkolwiek działaniach „pozapracowych” byłoby obejściem ograniczenia w pozyskiwaniu informacji o pracowniku (danych osobowych) ustanowionym w art. 221 Kodeksu pracy.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

WAŻNE!

Pracodawca nie może zabronić pracownikowi wykonywania dodatkowych zajęć, jeżeli nie kolidują one z obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy i nie są wykonywaniem działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy.

Wyjątki dotyczące zakazu podejmowania pracy dotyczą pewnych grup zawodowych. Przykładowo, zarówno urzędnicy państwowi, jak i członkowie korpusu służby cywilnej nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia bez uzyskania zgody:

  • kierownika urzędu – urzędnicy państwowi (art. 19 ustawy o pracownikach urzędów państwowych),
  • dyrektora generalnego urzędu – członkowie korpusu służby cywilnej (art. 80 ustawy o służbie cywilnej).

Pracownik jest zobowiązany stawiać się do pracy w stanie psychofizycznym umożliwiającym jej świadczenie. Działania pracownika podejmowane poza czasem pracy, które wpływają na ten stan (np. alkohol, narkotyki, ale również znaczne ograniczenie snu ze względu na inną aktywność), mogą być zatem pośrednio oceniane jako naruszenie obowiązków pracowniczych. Pracownik stawiając się do pracy niedysponowany doprowadza w praktyce do spadku jakości wykonywanej pracy, naraża mienie zakładu pracy na szkodę, przy wielu pracach naraża życie lub zdrowie swoje i innych osób. Takie zachowanie może prowadzić do odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej. Pracodawca może zatem nałożyć na takiego pracownika karę porządkową, np. karę upomnienia lub nagany. W przypadku wyrządzenia przez pracownika z powodu jego niedyspozycji znacznej szkody w mieniu pracodawcy lub doprowadzenia do naruszenia życia i zdrowia, pracodawca może takiemu pracownikowi wypowiedzieć umowę o pracę lub nawet rozwiązać ją bez wypowiedzenia.

Podstawa prawna:

Więcej w MONITORZE prawa pracy i ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA