Kiedy można zakazać pracownikowi dodatkowego zatrudnienia
REKLAMA
Przepisy prawa pracy nie przewidują możliwości wprowadzenia zakazu podejmowania przez pracownika dodatkowego zatrudnienia. Nie mogą zatem Państwo w ogóle wprowadzić takiego zapisu do umowy o pracę. Zakaz dodatkowego zatrudnienia może dotyczyć tylko podejmowania przez pracownika działalności konkurencyjnej.
Nie mogą Państwo zabronić swojej księgowej wykonywania dodatkowej pracy. W celu ochrony interesów firmy, mogą Państwo ograniczyć możliwość podejmowania przez pracownicę dodatkowego zatrudnienia, zawierając z nią odrębną umowę o zakazie konkurencji (art. 1011 § 1 Kodeksu pracy). Pracownica nie będzie wówczas mogła prowadzić działalności konkurencyjnej wobec Państwa ani świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Natomiast pracownica ta ma prawo podjąć pracę niekonkurencyjną wobec Państwa w innej firmie i świadczyć ją poza godzinami swojej pracy u Państwa. Do podstawowych reguł prawa pracy należy bowiem zasada wolności pracy (art. 10 § 1 Kodeksu pracy). Jeżeli Państwa pracownica z powodu dodatkowej pracy zacznie zaniedbywać swoje podstawowe obowiązki i np. będzie popełniać w pracy błędy, wówczas będzie można rozwiązać z nią umowę o pracę.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA