Kategorie

Pracodawca

Chcemy dodać nowy składnik wynagrodzenia. Będzie to premia za dyspozycyjność dla pracowników, którzy przepracowali co najmniej 18 dni roboczych w danym miesiącu. Mamy w firmie regulamin wynagradzania, ale zastanawiamy się, czy możemy tę premię uregulować w zarządzeniu. Jeśli będziemy chcieli poprawić czy uzupełnić zasady jej przyznawania i wypłaty, nie będziemy wówczas musieli poprawiać całego regulaminu. Czy możemy tak zrobić?
Pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku kierowcy samochodu osobowego. Pewnego dnia przełożony wydał mu na piśmie polecenie służbowe pomalowania pomieszczenia garażu, w którym stał używany przez niego samochód służbowy. Kierowca odmówił wykonania polecenia, za co został dyscyplinarnie zwolniony. Czy decyzja pracodawcy była słuszna?
Byli pracownicy upadłych firm, którzy do 30 czerwca 2007 r. nie złożyli wniosku o wypłatę zaległych wynagrodzeń, będą mogli wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).
Pracuję na stanowisku radcy prawnego w urzędzie administracji rządowej, a moja koleżanka kieruje również w tej samej instytucji zespołem ds. zamówień publicznych, w którym pracuje 3 pracowników. Pracodawca nie wypłaca nam dodatku funkcyjnego. Nasi koledzy pracujący w innym urzędzie administracji rządowej otrzymują takie dodatki. Czy taki dodatek ma charakter uznaniowy?
Do praw majątkowych pozostających po zmarłym pracowniku wchodzi najczęściej prawo do wynagrodzenia za pracę, do wszelkich składników tego wynagrodzenia, oraz do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
Musimy wiedzieć, że pracownik ma prawo podjąć pracę, inną działalność, a także naukę i szkolenie podczas przebywania na urlopie wychowawczym. Zajęcie te nie mogą jednak wyłączać możliwości osobistej opieki nad dzieckiem. Przebywanie na urlopie wychowawczym nie zwalnia również z obowiązku zachowania lojalności wobec pracodawcy. Czy zatem można zwolnić pracownika przebywającego na urlopie wychowawczym, który podjął pracę w konkurencyjnej firmie?
W zakładzie pracy zatrudnionych jest 16 pracowników. Żądają oni od pracodawcy zapewnienia palarni. Motywują to tym, że palący pracownicy „zadymiają” pomieszczenia pracy, w których pracę wykonują również osoby niepalące, co jest szkodliwe dla osób niepalących. Czy pracodawca musi zapewnić palarnię w zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest 16 pracowników?
Zasiłki chorobowe dla osób po 50. roku życia mają wynosić tyle, ile dla młodszych pracowników, tj. 80 proc. pensji - przewidują założenia do projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach na wypadek choroby i macierzyństwa, omawiane w Komisji Trójstronnej (KT).
Zwycięzcą tegorocznej VII edycji konkursu Kadrowy Roku została Pani Anita Pierzgalska. W konkursie wzięło udział ponad 1200 uczestników chcących sprawdzić swoje umiejętności i wiedzę z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?
Sejm znowelizował przepisy PIT dotyczące ułatwień dla podatników, którzy chcą świadczyć usługi na rzecz dawnych pracodawców.
Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej z zakładu pracy przez osoby poszkodowane na skutek katastrofy naturalnej. Limit pomocy wolny od podatku to 6000 zł w roku podatkowym.
Nie do przyjęcia – zdaniem wojewódzkiego sądu administracyjnego – jest domaganie się przez pracodawcę od zakładowej organizacji związkowej danych o osobach nieobjętych perspektywą ustania stosunku pracy.
Jesteś zatrudniony u pracodawcy, który zaprzestał prowadzenia działalności? Jeżeli odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytanie, pozytywna może okazać się dla Ciebie informacja, że nowelizacja ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (dalej „nowelizacja”) zapewnia ochronę pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami poprzez umożliwienie wypłaty zaliczek na poczet świadczeń pracownikom zatrudnionym przez pracodawcę, który zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Osoby objęte wspólną odpowiedzialnością materialną muszą mieć zapewnioną możliwość sprawowania nadzoru nad powierzonym im mieniem m.in. przez swobodny dostęp do tego mienia.
Od 1 stycznia 2010 r. nastąpiła zmiana w zakresie kształtowania wysokości przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Obecnie wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy (zakładowa organizacja związkowa i pracodawca).
W obecnej sytuacji gospodarczej wielu pracowników ceni stabilność zatrudnienia. Tymczasem trudne warunki sprzyjają pracownikom odważnym i pewnym swoich umiejętności. Obecnie kandydat do pracy musi udowodnić, że nawet mimo kryzysu jest wart zatrudnienia i przyniesie firmie korzyści.
Przedsiębiorca starający się o pomoc państwa nie może spełniać przesłanek do ogłoszenia upadłości. Jednak gdy mimo otrzymanej i już wykorzystanej pomocy nadal nie odzyska w późniejszym okresie płynności finansowej, ma prawo ogłosić upadłość.
Jako menedżerowi zależy mi na tym, aby moi podwładni byli produktywni i pracowali efektywnie. Choć wiele mówi się o zwiększaniu produktywności i efektywności pracy, rzadziej – w moim odczuciu – wspomina się o kwestii celowego angażowania się pracowników w zachowania nieproduktywne. W tym przypadku nie mamy do czynienia z obniżoną motywacją do efektywnej pracy, lecz z dążeniem do wyrządzenia szkody firmie lub osobom w niej zatrudnionym. Zastanawiam się, czy można zbadać skłonność pracownika do angażowania się w zachowania nieproduktywne? W jaki sposób zapobiegać angażowaniu się pracowników w tego typu zachowania?
19 lutego wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.
Od niedawna zajmuję się rekrutacją pracowników dla firmy produkcyjnej. Nie mam jeszcze dużego doświadczenia. W najbliższym czasie firma ma przyjąć do pracy około 50 osób. Nie wiem, czy sama dam sobie radę z tak dużą liczbą kandydatów. Jak ustrzec się błędów podczas procesu naboru i wybrać najlepszych pracowników? Może powinnam skorzystać z pomocy firmy rekrutacyjnej?
Od 1 stycznia 2009 r. przyznawaliśmy opodatkowane zapomogi z zfśs. Jednak sytuacja prawna zmieniła się 22 sierpnia 2009 r. Czy od tej daty wszystkie zapomogi będą zwolnione od podatku, np. środki na zakup książek dla dzieci lub zakup węgla, i czy powinnyśmy zwrócić podatek pracownikom?
ZUS organizuje bezpłatne szkolenia z obsługi nowej wersji programu Płatnik. Ponadto tematem szkoleń są niedawne zmiany w przepisach ubezpieczeniowych.
Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?
Do udokumentowania nietrzeźwości bądź odurzenia pracownika lub pracodawcy nie zawsze potrzebne jest badanie krwi czy wydychanego powietrza przez użycie probierza trzeźwości. Wystarczające mogą okazać się zeznania świadków.
Pracodawca może żądać od pracownika zwrotu nienależnego świadczenia, ale tylko pod warunkiem wykazania, że pracownik wiedział lub powinien przypuszczać, iż sporne świadczenie od pracodawcy się nie należy.
Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.
Stopa bezrobocia w grudniu 2009 roku wzrosła do 11,9 proc. wobec 11,4 proc. w listopadzie 2009 roku - podał Główny Urząd Statystyczny.
W naszej firmie organizujemy pracę tak, aby nie było nadgodzin. Zatrudniamy m.in. kilku magazynierów, których charakter pracy często wymaga przychodzenia do pracy o różnych porach dnia. Aby nie było nadgodzin, ustalaliśmy im indywidualny rozkład czasu pracy, po wcześniejszym złożeniu przez nich pisemnego wniosku o jego ustalenie. Czy jest możliwe, aby pracodawca bez wniosku pracownika mógł ustalić mu indywidualny rozkład czasu pracy tak, aby ponowne wykonywanie pracy przez niego w tej samej dobie nie stanowiło pracy w godzinach nadliczbowych?
Wkrótce oddeleguję pracownika do pracy za granicę na okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Jakie muszę posiadać dokumenty, aby ten pracownik podlegał ubezpieczeniom społecznym w Polsce?
Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych przez trzy miesiące będą mogli świadczyć pracę na odmiennych zasadach niż pozostali pracownicy.
Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?
W naszym magazynie korzystamy z wózka widłowego. Kilka razy w tygodniu wózek używany jest do rozładunku towarów na zewnątrz magazynu. Czy powinniśmy taki wózek wyposażyć w kabinę z drzwiami bocznymi?
Porozumienie między pracodawcą a związkami zawodowymi dotyczące zwolnień grupowych może przewidywać wypłacanie odpraw, których wartość przekracza dla jednego pracownika 15-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę (wyrok Sądu Najwyższego z 24 lipca 2009 r., I PK 41/09).
Pracodawca zobowiązany jest w stosunku do pracownika nie tylko do wypłaty wynagrodzenia za pracę. Jest on również płatnikiem składek ZUS oraz podatku dochodowego. Musi więc dokonywać rozliczenia wynagrodzenia pod kątem podatkowym oraz odprowadzać comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy.
Jesteśmy niewielką agencją reklamową. W okresie wakacyjnym otrzymaliśmy kilka dużych zleceń, w tym na opracowanie oznaczeń słowno-graficznych dla nowej linii kosmetyków. Ostatecznie klient otrzymał od nas 6 zupełnie nowych nazw produktów (każdy w innej formie, np. niektóre z dodatkowymi wzorami/obrazkami, które są niepodobne do jakichkolwiek innych oznaczeń konkurencyjnych produktów). Z uwagi na niewielki zespół własnych pracowników, nad tym projektem wspólnie pracowała następująca grupa osób: dwóch naszych pracowników, jeden zleceniobiorca oraz – bez naszej wiedzy – jeden nasz pracownik zatrudniony jako goniec. Wszystkie te osoby twierdzą, że nie przekazały nam praw autorskich, co oznacza, że nie mogliśmy sprzedać tych oznaczeń naszemu klientowi. Czy mają rację? Kto ma prawo autorskie do stworzonych wspólnie oznaczeń? W umowach z tymi osobami nie ma żadnych zapisów na temat praw autorskich.
Pracodawcy uważają, że założenia resortu pracy do zmian w systemie emerytalnym, umożliwiające wybranie pieniędzy z Otwartych Funduszy Emerytalnych i przeznaczenie ich na dowolny cel, są błędne. Związkowcy oceniają je pozytywnie, ale chcą jeszcze rozmawiać o nich w Komisji Trójstronnej.
13 osób oskarżyła Prokuratura Okręgowa w Kielcach w związku z łamaniem praw pracowniczych w sklepach sieci Biedronka w województwie świętokrzyskim - poinformował prokurator Jarosław Sarba.
Prezydent Lech Kaczyński złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Nowe propozycje mają zabezpieczyć osoby zatrudnione w firmie na stałe przed rozwiązywaniem z nimi umowy, by w ich miejsce przyjąć pracowników tymczasowych.
Samozatrudnieni będą mogli świadczyć usługi na rzecz dawnych pracodawców bez utraty prawa do opodatkowania liniowym PIT-em. Rozwiązanie takie przewiduje projekty zmian w ustawie o PIT, który przyjęła sejmowa podkomisja do spraw monitorowania systemu podatkowego.
Pracownicy oprócz wynagrodzenia miesięcznego do 30 września 2009 r. otrzymywali premie kwartalne. W sierpniu 2009 r. zarząd firmy podjął decyzję, że od 1 października 2009 r. ze względu na złą sytuację finansową zakładu premia kwartalna nie będzie wypłacana. Jak ustalić podstawę wymiaru zasiłków przysługujących pracownikom po 30 września 2009 r.? Czy pracownikowi, który zachorował w grudniu 2009 r., wliczyć premię kwartalną wypłaconą za poprzednie okresy?
Jestem prezesem spółki handlowej, która chce objąć część pracowników działu sprzedaży bezpośredniej i reklamy przestojem ekonomicznym na podstawie ustawy antykryzysowej. Aby to zrobić, muszę najpierw uzyskać status przedsiębiorstwa w przejściowych trudnościach finansowych. Jak mam zdobyć taki status, skoro wniosek o jego nadanie jest częścią wniosku o przyznanie świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), a nie z Funduszu Pracy (FP)?
Wskaźnik Rynku Pracy, informujący z wyprzedzeniem o trendach na rynku pracy, w grudniu spadł, co oznacza, że nie należy spodziewać się gwałtownego wzrostu bezrobocia - podał instytut BIEC.
Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.
Prezydent podpisał ustawę o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń.

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.
Jak utworzyć fundusz szkoleniowy, o którym mowa w ustawie antykryzysowej, aby móc skorzystać z dofinansowania do studiów podyplomowych dla pracownika?
Z wpłat na PFRON zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6 proc., jednak w przypadku m.in. państwowych i niepaństwowych szkół wyższych jest to tylko poziom 2 proc.
Prowadzę firmę transportową. Czy w obowiązującym pracowników regulaminie pracy mogę zobligować ich do poddania się badaniu alkomatem przed przystąpieniem do pracy?
Wprowadziliśmy regulamin pracy w okresie, gdy zatrudnialiśmy 35 pracowników. Jego treść została uzgodniona z międzyzakładową organizacją związkową. Obecnie zatrudniamy tylko 15 pracowników na pełny etat i 4 na pół etatu. Czy w dalszym ciągu obowiązuje nas regulamin pracy?