Kategorie

Firmy, które pobrały z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych bez efektu zachęty, muszą je zwrócić

Joanna Kalinowska
Pracodawcy będą musieli zwrócić dofinansowanie, jakie uzyskali z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników, którzy stali się niepełnosprawni dopiero po nawiązaniu stosunku pracy. Będą musieli również skorygować dokumenty, jakie złożyli w PFRON. Nie wiadomo jednak, jakiego okresu to dotyczy.

Brak możliwości ubiegania się o dofinansowanie na pracownika, który stał się niepełnosprawny w trakcie zatrudnienia, wynika z tego, że nie zostanie spełniony jeden z warunków koniecznych od 1 stycznia 2009 r. – mianowicie nie wystąpi tzw. efekt zachęty, czyli wzrost zatrudnienia w firmie.

PFRON opublikował na swojej stronie internetowej (www.pfron.org.pl) stanowisko w sprawie konieczności wystąpienia „efektu zachęty”, które przedstawiamy poniżej:

Ustalanie efektu zachęty

Reklama

Stosownie do art. 48a ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, o którym mowa w art. 26a tej ustawy, które stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 TFUE, jest udzielane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.Urz. WE L 214 z 09.08.2008, str. 3). W myśl art. 45 ww. rozporządzenia Komisji ma ono zastosowanie do pomocy publicznej udzielanej po 1 stycznia 2009 r. W odniesieniu do dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych należy je zatem stosować począwszy od dofinansowania należnego za styczeń 2009 r.

Zgodnie z interpretacją Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych z 2 lipca 2010 r., znak: BON-I-52311-240-2-LK/2010, mając na uwadze konieczność stosowania w pierwszej kolejności wykładni funkcjonalnej ww. rozporządzenia Komisji (oraz kierunek wykładni wyznaczony motywem nr 28 tego rozporządzenia) – należy wskazać, że pracodawca, który przed 1 stycznia 2009 r. zatrudniał osobę będącą osobą sprawną i nadal zatrudniał ją, gdy po tej dacie stała się osobą niepełnosprawną – nie spełnia warunków, by uznać wspomnianego pracownika za zatrudnionego w warunkach efektu zachęty lub w warunkach uprawniających do wyłączenia obowiązku ustalania efektu zachęty. Analogiczna ocena dotyczy sytuacji, gdy pracownik został zatrudniony po 1 stycznia 2009 r. jako osoba pełnosprawna i następnie stał się osobą niepełnosprawną. Mając na uwadze, że okres, w którym ustala się efekt zachęty obejmuje miesiąc podjęcia zatrudnienia przez pracownika niepełnosprawnego – bez ponownego podjęcia zatrudnienia przez osobę niepełnosprawną nie można w przypadku wspomnianych osób ustalić efektu zachęty.


Reklama

W przypadku osób zatrudnionych jako niepełnosprawne przed 1 stycznia 2009 r. efektu zachęty nie należy ustalać jedynie wtedy, gdy zachodzą przesłanki wyłączające obowiązek ustalenia efektu zachęty, które zostały przewidziane w rozporządzeniu KE lub w art. 2 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 237, poz. 1652). Pomoc udzielana na zatrudnienie wspomnianych osób niepełnosprawnych niebędących osobami nowozatrudnionymi jest bowiem – co do zasady – uznawana przez Komisję Europejską za pomoc trwającą i nie wymaga ustalenia efektu zachęty. Dlatego, gdy na takiego pracownika uzyskano pomoc na zatrudnienie, w tym pomoc ze środków PFRON, o której mowa w art. 25, 25 a, 26 a, 26 f ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.), to nie ma potrzeby ustalania efektu zachęty (wynika z motywu nr 30 rozporządzenia KE i wspomnianej ustawy z 5 grudnia 2008 r.).

W sytuacji gdy na zatrudnionego pracownika nie można ustalić efektu zachęty oraz nie zachodzą przesłanki wyłączające obowiązek ustalenia efektu zachęty, dofinansowanie na takiego pracownika nie przysługuje.

Sprawa dotycząca konieczności zwrotu dofinansowania nie jest do końca wyjaśniona. Wcześniej PFRON poinformował w piśmie skierowanym do Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (pismo z 6 września 2010 r., nr WDR/34025w/IF/2010), że „w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 12 sierpnia 2010 r. (liczyła się data wysłania Wn-D) uzyskana pomoc za pracowników tzw. starych, którzy zostali zatrudnieni przed 1 stycznia 2009 r., a dopiero po tej dacie nabyli orzeczenie o niepełnosprawności oraz za pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2009 r. którzy w miesiącu zatrudnienia byli pełnosprawni, a dopiero później stali się osobami niepełnosprawnymi – była udzielona zgodnie z prawem i pracodawcy za ten okres nie będą musieli robić żadnych korekt, a tym samym zwracać PFRON już udzieloną i wypłaconą pomoc za ww. pracowników”. Jak wynikało z tego pisma, pracodawcy musieli zwrócić tę pomoc, jeśli została udzielona, mimo braku efektu zachęty, po 11 sierpnia 2010 r. Jednak, jak poinformował OBPON, PFRON najpierw wycofał się z tego stanowiska, uznając, że musi ponownie rozpatrzyć jego prawidłowość, a następnie potwierdził ponownie to stanowisko telefonicznie 16 września 2010 r.

Jednak 21 września 2010 r. na stronie PFRON ukazał się komunikat, który nie zawiera informacji potwierdzającej, że pracodawcy nie będą musieli zwracać dofinansowania uzyskanego przed 12 sierpnia 2010 r.


Treść komunikatu PFRON z 21 września 2010 r.

Efekt zachęty

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami zgłaszanymi przez pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne w sprawie tzw. efektu zachęty, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych informuje, że przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.Urz. WE L 214 z 09.08.2008, str. 3).weszły w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.

Tym samym pracodawcy otrzymujący pomoc publiczną po 1 stycznia 2009 r. (w tym w postaci miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych) obowiązani są samodzielnie badać wystąpienie efektu zachęty począwszy od dofinansowania należnego za styczeń 2009 r.

W przypadku stwierdzenia przez pracodawcę, że efekt zachęty w jego przypadku nie wystąpił, należy dokonać stosownych korekt składanych deklaracji oraz zwrócić nienależnie otrzymane środki z tytułu dofinansowania. Kwota należnych odsetek zostanie wyliczona poprzez system SODiR, który wygeneruje notę odsetkową.

Komunikat ten świadczy o obowiązku zwrotu dofinansowania (wraz z odsetkami) uzyskanego po 1 stycznia 2009 r. na każdego pracownika, który stał się niezdolny do pracy po nawiązaniu stosunku pracy. Jednak w związku z informacją, jaką uzyskał OBPON, warto zwrócić się do PFRON o zajęcie stanowiska w indywidualnej sprawie.

Na dzień oddania tego numeru „Monitora prawa pracy i ubezpieczeń” do druku, PFRON nie udzielił ostatecznej odpowiedzi, od jakiej daty udzielone dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika, bez udowodnienia tzw. efektu zachęty, będzie musiało zostać zwrócone (wraz z odsetkami za zwłokę). Po ustaleniu ostatecznego stanowiska przez PFRON, poinformujemy o nim Państwa na naszych łamach.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Stawka godzinowa 2022 – netto, zlecenie

    Stawka godzinowa 2022 i umowa zlecenie – kwota netto i brutto? Ile wynosi minimalne wynagrodzenie na umowach cywilnoprawnych, a ile na umowie o pracę?

    Elektroniczny system kadrowy na praca.gov.pl - nowa ustawa

    Elektroniczny system kadrowy na praca.gov.pl to ułatwienie dla mikroprzedsiębiorcy, rolnika i osoby fizycznej. Za pomocą systemu będzie można zawrzeć umowę o pracę i zlecenia. Automatycznie dokona zgłoszenia do ZUS i KAS, wyliczy wynagrodzenie, składki, podatki i rozliczy urlopy.

    Podwyżka minimalnego wynagrodzenia 2022 a inne świadczenia

    Podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2022 r. wpłynie na wysokość innych świadczeń, np. odprawy, odszkodowania, wynagrodzenia za czas gotowości do pracy i przestój, dodatek za pracę w nocy. Ile wyniosą?

    Praca w upały - zalecenia GIP

    Praca w upały - GIP wydał zalecenia dla pracodawców w związku z wysokimi temperaturami. Jakie obowiązki bhp mają pracodawcy względem pracowników?

    Staż z urzędu pracy 2021 - wynagrodzenie, urlop, L4, ciąża

    Staż z urzędu pracy odbywa osoba bezrobotna. Jakie wynagrodzenie za staż należy się w 2021 r.? Czy stażysta ma prawo do L4 i urlopu? Co w przypadku ciąży?

    Umowa o pomocy przy zbiorach - KRUS 2021

    Umowa o pomocy przy zbiorach w 2021 r. - rolnicy ubezpieczeni w KRUS mogą podpisywać umowy cywilnoprawne na pomoc przy zbiorach. Jaka jest stawka godzinowa?

    Strategia Demograficzna 2040 - zmiany w Kodeksie pracy

    Strategia Demograficzna 2040 przewiduje duże zmiany w Kodeksie pracy. Rodzice będą chronieni przed zwolnieniem i zapewnia się im elastyczną pracę.

    Urlop rodzicielski - rewolucyjne zmiany w 2022 r.

    Urlop rodzicielski - do 2 sierpnia 2022 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w urlopach rodzicielskich dla ojców. Co się zmieni?

    Bonusy i dni wolne dla zaszczepionych pracowników - PIP

    Bonusy i dni wolne dla zaszczepionych pracowników - co na to PIP? Czy to zgodne z Kodeksem pracy?

    Sygnalista - nowe przepisy od grudnia 2021 r.

    Sygnalista - nowe przepisy implementujące dyrektywę unijną mają wejść w życie w grudniu 2021 r. Kto to sygnalista? Jaki będzie system zgłaszania nieprawidłowości w zakładzie pracy?

    Pracownicy fizyczni w czasie pandemii [RAPORT]

    Pracownicy fizyczni - jak wpłynęła na nich pandemia COVID-19? Zapoznaj się z wynikami raportu "Kariera okiem fachowca".

    Ilu Polaków pracuje po 60. roku życia?

    Praca po 60. roku życia - ilu Polaków nadal pracuje po ukończeniu 60 lat?

    Minimalne wynagrodzenie w 2022 r. netto

    Minimalne wynagrodzenie w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Ustawa dezubekizacyjna - Trybunał Konstytucyjny

    Ustawa dezubekizacyjna - Trybunał Konstytucyjny orzekł, że obniżenie renty inwalidzkiej byłym funkcjonariuszom służb bezpieczeństwa PRL jest zgodne z konstytucją.

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto to propozycja rządu. Minimalna stawka godzinowa wyniesie 19,50 zł brutto.

    Waloryzacja środków na kontach i subkontach ZUS 2021

    Waloryzacja środków zgromadzonych na kontach i subkontach w ZUS odbywa się corocznie w czerwcu. W 2021 r. wyniosła 5,41%. O ile zwiększył się stan kont przyszłych emerytów?

    System kadrowo-płacowy - od czego zależy cena?

    System kadrowo-płacowy a cena - od czego zależy, ile kosztuje?

    Konkurs "HR OF CHANGE" – 18 czerwca poznamy zwycięzców!

    Konkurs "HR OF CHANGE" - już 18 czerwca ogłoszeni zostaną zwycięzcy! Kto otrzyma nagrodę w kategoriach: szkolenia i rozwój, zarządzanie zmianą, HR Business Partnering?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać pracownika zatrudnionego na część etatu za pracę w godzinach ponadwymiarowych?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jak obliczyć?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jakie są zasady jego przyznawania? Jak obliczyć wysokość dodatku wyrównawczego?

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc pracownikowi (uczestnikowi PPK) w przeniesieniu oszczędności między rachunkami PPK. Ustawa o PPK określa dwie takie sytuacje.

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie - jak brexit wpłynął na zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii w Polsce? Co z dokumentami? Jakich formalności trzeba dokonać?

    Nadanie statusu płatnika składek - wyrok TK (K 15/16)

    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego o sygn. akt K 15/16 - czy TK uznał wniosek o nadanie statusu płatnika składek pracodawcy, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą trzecią?

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna - jak wprowadzić? Jak ewidencjonować i kontrolować czas pracy zdalnej w systemie zadaniowym?

    Dlaczego pracodawcy płacą Ukraińcom więcej niż Polakom?

    Pracodawcy chcą płacić Ukraińcom więcej niż Polakom? Dlaczego?