REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dyskryminacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Naruszenie zasady równego traktowania (art. 18 (3b))

W nowelizacji Kodeksu pracy z 2004 roku ustawodawca nie tylko rozszerzył i uszczegółowił przepisy dotyczące dyskryminację, ale wprowadził także przepisy przewidujące sankcje za naruszenie tej zasady.

Niedyskryminacja w zatrudnieniu (art. 11(3))

Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek niedyskryminacji pracowników w zatrudnieniu. Jest on ściśle powiązany z obowiązkiem równego traktowania wyrażonym w art. 112 Kodeksu pracy.

Równe traktowanie w zatrudnieniu (art. 11(2))

Kodeks pracy obliguje pracodawców do stosowania zasady równości w zatrudnieniu w każdym jej aspekcie, ze szczególnym naciskiem na równość kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.

Dopłaty do wypoczynku dla emerytów i rencistów z ZFŚS

Jesteśmy emerytami i korzystamy ze świadczeń socjalnych w naszym macierzystym zakładzie pracy. Od stycznia 2009 r. obowiązuje nowy regulamin przyznawania świadczeń. W treści regulaminu jest zapis, który przy ubieganiu się o dopłaty do wypoczynku zobowiązuje tylko emerytów i rencistów do dokumentowania poniesionych kosztów. Uważamy, że zapis ten narusza prawo. Czy mamy rację?

Czy można odmówić pracownikom udziału w szkoleniu

Organizujemy szkolenie dla pracowników. Chcemy skierować na szkolenie pracowników zatrudnionych w firmie na podstawie umowy na czas określony przez okres krótszy niż rok. Czy to jest dyskryminacja?

Nierówne traktowanie w zatrudnieniu

Pracodawca, aby ustrzec się od zarzutu dyskryminacji ze strony pracowników, musi zwrócić szczególną uwagę na zapisy prawa wewnątrzzakładowego, np. regulaminu zfśs.

Czy przy liczeniu stażu pracy do nagrody jubileuszowej można pominąć staż w prywatnych firmach

Jesteśmy państwowym zakładem pracy. W naszym zakładzie są wypłacane nagrody jubileuszowe. Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć zapis, że do okresów zatrudnienia uprawniających do nagrody jubileuszowej zaliczamy tylko okresy pracy świadczonej w instytucjach państwowych, pomijając prywatne firmy? Czy taki zapis nie będzie naruszał prawa?

Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?

Czy można przyznać nowym pracownikom niższe wynagrodzenia

Od 1 kwietnia 2009 r. nasza firma planuje zatrudnić 5 nowych pracowników. Ze względu na kryzys gospodarczy chcielibyśmy ustalić ich wynagrodzenie o 500 zł mniejsze niż wynagrodzenie innych pracowników, którzy już u nas pracują na tych samych stanowiskach pracy. Czy możemy to zrobić? Czy takie postępowanie nie będzie uznane za dyskryminację?

Brak konieczności zmiany treści układu

Przepisy zakładowego układu zbiorowego pracy zawierają postanowienia antydyskryminacyjne, w tym rodzaje zachowań dyskryminacyjnych i definicje m.in. dyskryminacji pośredniej. Czy w związku z najnowszą zmianą kodeksu pracy musimy zmienić układ?

Czy zwalnianie pracowników o najkrótszym stażu narusza zasady równego traktowania

W naszej firmie pracuje 18 pracowników. Ze względu na kłopoty ekonomiczne musimy zwolnić 8 pracowników. Przeprowadzając zwolnienia z pracy chcemy w pierwszej kolejności zwalniać pracowników z najkrótszym stażem pracy w naszej firmie, ponieważ pracownicy przeznaczeni do zwolnienia mają zbliżone kwalifikacje i sumiennie wykonują swoje obowiązki. Czy zastosowanie takiego kryterium przy zwolnieniach nie zostanie uznane za naruszenie zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu?

Naruszenie przepisów w zakresie wynagrodzeń

Naruszanie przepisów prawa pracy w zakresie wynagrodzeń może polegać na niewypłaceniu wynagrodzenia, niezachowaniu w tajemnicy jego wysokości czy naruszeniu przepisów o dyskryminacji przy wynagradzaniu pracowników.

Większa ochrona dla dyskryminowanych pracowników

W zakresie przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu nowelizacja Kodeksu pracy zmienia przede wszystkim definicję molestowania i molestowania seksualnego. Wprowadza również ochronę dla pracowników, którzy w jakikolwiek sposób przeciwstawili się molestowaniu w pracy. Pracodawca musi także dopuścić pracownika po zakończeniu urlopu macierzyńskiego lub urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego do pracy na dotychczasowym stanowisku. Nowe przepisy obowiązują od 18 stycznia 2009 r.

Ocenianie pracowników - aspekty prawne

Pozytywna ocena pracownika może być podstawą do jego awansu, ocena negatywna - do zwolnienia. Ocena przeprowadzona nieprawidłowo natomiast powoduje odpowiedzialność pracodawcy.

Zmiany w prawie pracy (cz. 2)

W 2009 r. pracodawcy muszą liczyć się z zaostrzeniem przepisów dotyczących dyskryminacji oraz z nowymi obowiązkami bhp.

Wypowiedzenie tylko z powodu emerytury - to dyskryminacja

Wypowiedzenie umowy o pracę nie może być uzasadnione wyłącznie nabyciem prawa do wcześniejszej emerytury. Takie działanie nosi znamiona dyskryminacji ze względu na wiek.

Kiedy w zatrudnieniu występuje dyskryminacja pośrednia

Nie jest dyskryminacją pośrednią odmowa przyznania nagrody jubileuszowej pracownikowi, który nie ma świadectwa pracy, jeżeli taki zapis wynika z regulaminu wynagradzania zakładu pracy. Aby można było mówić o dyskryminacji pośredniej, dysproporcje w traktowaniu pracowników powinny występować w przypadku wszystkich lub znacznej części pracowników, charakteryzujących się daną cechą (wyrok Sądu Najwyższego z 4 czerwca 2008 r., II PK 292/07).

Jak pracodawca powinien skutecznie przeciwdziałać mobbingowi w zakładzie pracy

Wiem, że przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę do przeciwdziałania mobbingowi. Nie precyzują jednak, w jaki sposób pracodawca powinien dopełnić tego obowiązku. Jak powinniśmy postępować, aby spełnić ustawowe wymagania zapobiegania temu zjawisku?

Urlop wychowawczy przyczyną dyskryminacji

Korzystanie z urlopów wychowawczych nie może być uznane za obiektywną przyczynę ustalenia niższego wynagrodzenia w porównaniu do innych pracowników.

Dyskryminacja - przegląd orzecznictwa

Problematyka dyskryminacji pracownika była niejednokrotnie przedmiotem zainteresowania Sądu Najwyższego. Najczęściej analizowanym przypadkiem była dyskryminacja ze względu na wiek i sposób wynagradzania.

Nie dyskryminacji

Stosunkowo łatwo oskarżyć pracodawcę o dyskryminację. Skuteczną obroną może być wykazanie, że w firmie podjęto działania, aby ograniczyć to zjawisko.

Działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn (cz. 2)

Działania Unii Europejskiej w kwestii równouprawnienia płci obejmują całokształt ich sytuacji prawnej i faktycznej.

Zakaz dyskryminacji zatrudnionych na czas określony

Nie można pozbawiać pracowników zatrudnionych na czas określony uprawnień przysługujących zatrudnionym na czas nieokreślony, jeżeli to zróżnicowane traktowanie nie zostanie obiektywnie uzasadnione.

Zakaz dyskryminacji a dodatki stażowe

Nie można pozbawiać pracowników zatrudnionych na czas określony uprawnień przysługujących zatrudnionym na czas nieokreślony, jeżeli to zróżnicowane traktowanie nie zostanie obiektywnie uzasadnione.

Usługi medyczne finansowane przez pracodawcę

Pracodawca może sfinansować swoim pracownikom, a często także ich rodzinom, dodatkową opiekę medyczną inną niż wynikająca z przepisów prawa pracy.

Zasady ustalania wysokości wynagrodzenia

Wynagrodzenie powinno odpowiadać nie tylko rodzajowi pracy i kwalifikacjom pracownika, ale także jego zaangażowaniu w wykonywaną pracę.

Czy można mobbingować plotką

Pracuję w firmie sprzątającej. Mam kłopoty w pracy. Podejrzewam, że wynikają one z tego, że szef zespołu rozpuścił plotkę wśród moich koleżanek, zgodnie z którą mam jakoby pisać donosy na temat tego, jak pracują moje koleżanki. W efekcie nikt nie chce ze mną rozmawiać i źle się czuję w pracy. Rozważam możliwość odejścia z tej firmy. Myślę, że sytuacja, która mnie spotkała, może być potraktowana jako mobbing. Czy można mobbingować, puszczając plotki w pracy? - pyta Czytelnik z Zamościa.

Wyższe wynagrodzenie jako przejaw dyskryminacji

Zakaz dyskryminacji pracowników odnosi się nie tylko do równego traktowania w zakresie warunków zatrudnienia, awansowania czy dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także ustalania wysokości wynagrodzenia.

Zakaz dyskryminacji w pracy

Współczesna dyskryminacja w miejscu pracy nie dotyczy już tylko kobiet aspirujących na stanowiska kierownicze, ale w związku ze zmianami na rynku pracy dotyka także coraz częściej mniejszości narodowych.

Zakaz dyskryminacji w pracy

Współczesna dyskryminacja w miejscu pracy nie dotyczy już tylko kobiet aspirujących na stanowiska kierownicze, ale w związku ze zmianami na rynku pracy dotyka także coraz częściej mniejszości narodowych.

Jak udzielić zaległego urlopu pracownikowi, któremu zmieniono wymiar etatu


Pracownik był zatrudniony przez cały zeszły rok w pełnym wymiarze czasu pracy. Od 1 stycznia br. zmieniliśmy mu wymiar czasu pracy na 3/5 etatu. Pracownik nie wykorzystał 8 dni urlopu wypoczynkowego za zeszły rok z powodu długotrwałej choroby. Jak w takim przypadku należy mu udzielić zaległego urlopu wypoczynkowego? Czy powinien on być zmniejszony proporcjonalnie do obecnego wymiaru etatu? Jeżeli nie obniżymy wymiaru urlopu pracownikowi, będzie on miał większą liczbę dni urlopu niż gdyby dalej pracował na pełny etat. Pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu.

Skutki naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu

Postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów oraz statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, nie obowiązują. Stanowi tak art. 9 par. 4 kodeksu pracy. Jakie są skutki uznania postanowień źródeł prawa pracy sprzecznych z zasadą równego traktowania w zatrudnieniu za nieobowiązujące?

Kiedy pracodawca wypłaca pracownikowi odszkodowanie

Celem wypłaty pracownikowi odszkodowania jest zrekompensowanie mu szkody, jaką poniósł w związku z nieprzestrzeganiem przez pracodawcę przepisów prawa lub niewywiązaniem się ze spoczywających na nim powinności. Nie zawsze jednak odszkodowanie, którego granice określa kodeks pracy, wyrównuje szkodę w pełnej wysokości.

Wysokość odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu

Zatrudniłem absolwenta studiów, dla którego jest to pierwsza praca. Zgodnie z możliwością, jaką dają mi przepisy, otrzymał obniżone wynagrodzenie minimalne. Osoba ta zarzuca mi dyskryminację w zatrudnieniu (niedopuszczanie go do szkoleń). W razie gdybym musiał wypłacić z tego tytułu odszkodowanie - czy do tej osoby odnosimy dolną granicę równą minimalnemu wynagrodzeniu za pracę, czy też najniższym odszkodowaniem jest kwota obniżonego wynagrodzenia minimalnego?

REKLAMA