REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakres obowiązków, Przywództwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak być liderem przyszłości? Ekspert: Skup się na swoim potencjale i naturalnych cechach.

Współczesny świat jest pełen wyzwań. Czujemy presję dynamicznie rozwijających się technologii, zmieniających się oczekiwań młodszych pokoleń pracowników i nieprzewidywalnych zdarzeń, takich jak pandemie. Do tego dochodzi niestabilność ekonomiczna i polityczna. W takim środowisku liderzy muszą być elastyczni, dostosowywać się i poszukiwać nowych, często niestandardowych rozwiązań. Jednak czy są gotowi podjąć to wyzwanie? Jak sprostać oczekiwaniom współczesnego świata i stać się liderem przyszłości?

Być bliżej siebie w miejscu pracy, czyli o znaczeniu empatycznego przywództwa

Empatia to obecnie jedna z kluczowych kompetencji przywódczych, uważana za niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu. Niezwykle istotne jest empatyczne podejście lidera do pracownika w zakresie jego kondycji psychicznej i samopoczucia. To wątek, na który zwraca uwagę kampania „Bliżej Siebie”, podkreślająca, jak istotna jest komunikacja i właśnie empatia w miejscu pracy. 

Okresowe powierzenie pracownikowi innej pracy w trybie art. 42 § 4 K.p.

Pracodawca ma prawo powierzyć pracownikowi w formie polecenia służbowego inną pracę, bez konieczności zachowania określonej formy, czy dokonywania zmiany umowy. Aby do tego skutecznie doszło muszą zostać łącznie spełnione warunki określone w art. 42 § 4 Kodeksu pracy.

Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór

Pracownik musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków. Może to nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej. W jaki sposób należy określić zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. kadr i przedstawić je pracownikowi. Przedstawiamy wzór zakresu zadań specjalisty ds. kadr.

Jazda samochodem służbowym - rozszerzenie zakresu obowiązków

Pracodawca może polecić pracownikowi jazdę samochodem służbowym. W jakiej formie powinien rozszerzyć zakres obowiązków pracownika? Co w sytuacji, gdy pracownik nie zgadza się na prowadzenie firmowego auta?

Powierzenie pracownikowi innej pracy bez wypowiedzenia zmieniającego

Powierzenie pracownikowi innej pracy niż przewidziana w umowie o pracę nie zawsze wymaga wypowiedzenia warunków pracy lub płacy. Kiedy możliwe jest powierzenie pracownikowi innej pracy bez zastosowania wypowiedzenia zmieniającego?

Ograniczenie godzin pracy w systemie zadaniowym – czy jest dopuszczalne

Większość pracowników naszej firmy jest zatrudniona w zadaniowym systemie czasu pracy. Czy mogę ustalić w ramach tego systemu, że pracownicy powinni wykonywać zadania służbowe jedynie między godz. 8.00 a godz. 20.00 od poniedziałku do piątku? Pracownicy mogliby pracować w dowolnym czasie mieszczącym się jedynie w określonym przez nas przedziale. Czy takie ustalenie jest dozwolone i nie będzie ograniczało pracy w zadaniowym systemie czasu pracy?

Wynagrodzenie za czas poprawiania wadliwie wykonanej pracy

Pracodawca może żądać od pracownika usunięcia wad produktu lub usługi. Jeżeli wadliwość została usunięta, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi. Jednak za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.

Kiedy pracownik może odmówić wykonania polecenia służbowego

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik godzi się na wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy i podporządkowanie jego poleceniom. Pracownik może jednak odmówić wykonania polecenia, które nie dotyczy umówionej pracy i jest sprzeczne z prawem lub umową o pracę. 

W jaki sposób przekazywać zadania podwładnym?

Delegowanie zadań, uprawnień i obowiązków należy do podstawowych czynności w każdej organizacji. Najczęściej delegowanie można określić jako wręczanie władzy innym. To przekazywanie pracownikom wykonania zadania, które leży w zakresie działania przełożonego wraz z uprawnieniami i odpowiedzialnością. Istotne jest, że powinno się ono wiązać z zapewnieniem pracownikom wsparcia, które naprowadzi ich na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Czy ustawę o czasie pracy kierowców stosować do osoby zatrudnionej na stanowisku kierowca-mechanik

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowca-mechanik. Nie ma on ścisłego podziału, w jakiej części dnia czy w które dni wykonuje pracę kierowcy, a kiedy pracę mechanika. Zależy to od bieżących potrzeb pracodawcy. Oba rodzaje pracy wykonuje w podobnym wymiarze godzin. Czy do tego pracownika powinniśmy stosować ustawę o czasie pracy kierowców?

Dodatkowe obowiązki pracownika a wysokość wynagrodzenia

Brak pisemnej zgody pracownika na wykonywanie dodatkowych obowiązków bez podwyżki wiąże się z możliwością powództwa sądowego o ustalenie wysokości dodatkowego wynagrodzenia.

Jak określić miejsce pracy pracownika, który ma regularne wyjazdy służbowe

Chcemy zatrudnić opiekuna dzieci niepełnosprawnych. Będzie on pracował z dziećmi w naszym ośrodku, a dodatkowo w każdy piątek będzie odbierał dzieci z ośrodka i jeździł z nimi do lekarzy specjalistów na terenie naszego województwa. Czy możemy opiekunowi zapisać w umowie o pracę, że jego miejsce pracy obejmuje obszar całego województwa?

Jakie są odstępstwa od zarządzania sytuacyjnego?

W zarządzaniu sytuacyjnym P. Herseya i K. Blancharda obowiązuje zasada, że pracownik znajdujący się na konkretnym etapie swojego rozwoju powinien być kierowany w sposób przypisany do danego etapu. Jestem szefem i wielokrotnie zauważyłem, że nie sprawdza się to w praktyce. Czy inni menedżerowie i praktycy zarządzania mają podobne doświadczenia?

Efekt nadmiernego uzasadnienia czyli problem z dostrzeganiem motywacji wewnętrznej

Dodatkowe obowiązki pracownika - albo podwyżka, albo wypowiedzenie zmieniające

Pracodawca, który nie ma pisemnej zgody pracownika na wykonywanie dodatkowych obowiązków bez podwyżki, może zostać zmuszony przez sąd do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia (wyrok Sądu Najwyższego, sygn. akt I PK 185/09).

Na czym polega zjawisko kapitanozy?

Nasz przełożony cieszy się w firmie niekwestionowanym autorytetem. Szanujemy go i jesteśmy mu posłuszni, ponieważ czujemy, że jest prawdziwym liderem. Kilkakrotnie jednak okazało się, że się mylił i że niepotrzebnie wtedy kierowaliśmy się jego zdaniem. Czy podwładny w takiej sytuacji może „przeciwstawić się” silnemu zwierzchnikowi?

Wzmocnienie wizerunku firmy podczas rekrutacji

Jestem menedżerem w firmie handlowej. Co miesiąc każdy ze specjalistów z mojego zespołu przeprowadza kilkanaście projektów rekrutacyjnych. Niestety, ostatnio zaczęły docierać do nas zewnętrzne negatywne opinie kandydatów biorących udział w prowadzonych przez nas rekrutacjach na temat poziomu komunikacji naszego działu HR. Podejrzewam, że moi pracownicy, mając tak dużo pracy i projektów, czasami zapominają wysłać stosownego e-maila lub zadzwonić do uczestników procesu. Obawiam się, że może to negatywnie wpłynąć na wizerunek naszej organizacji. W jaki sposób możemy poprawić przepływ informacji między naszymi rekruterami a kandydatami, tak aby wzmocnić wizerunek firmy jako pracodawcy?

Zakres obowiązków i wynagrodzenie nauczyciela opiekuna

Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zezwolił na indywidualny program nauki dla ucznia pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego od maja 2011 r. do 30 czerwca 2013 r. w wymiarze 2 godzin z matematyki i 1 godziny z fizyki. Czy na koniec roku szkolnego uczeń realizujący indywidualny program nauki powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny z zakresu indywidualnego programu z matematyki i fizyki? W jaki sposób powinien być wynagradzany nauczyciel opiekun ucznia kształcącego się na podstawie indywidualnego programu nauczania – czy w formie godzin ponadwymiarowych czy może w formie zwiększonego dodatku motywacyjnego? Co powinien zawierać zakres obowiązków nauczyciela opiekuna?

Jak skutecznie wdrożyć nowych pracowników

Istnieją dwa sposoby wdrażania pracownika: pomóc mu w pierwszym etapie jego pracy lub wrzucić go na głęboką wodę. Jeśli się utopi, wszyscy tracą: firma – czas i pieniądze na rekrutację, pracownik – wiarę we własne siły i dobrą opinię o pracodawcy. Jeśli się uratuje sam – pozostanie w firmie, jednak... Jedyną osobą, której – w jego opinii – powinien okazać wdzięczność, będzie on sam.

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Siła marki

Rozmowa ze Scottem Bedburym, światowym ekspertem w dziedzinie budowania marki

Czy pracownik musi zawsze wykonywać polecenia pracodawcy

Wykonywanie poleceń przełożonych należy do obowiązków każdego pracownika. Jednak władza pracodawcy wydawania poleceń pracownikom nie ma charakteru absolutnego, gdyż zakres podporządkowania pracowników ogranicza się do poleceń zgodnych z prawem i umową o pracę.

Czy przechytrzymy kryzys? Przygotowanie firm do spowolnienia gospodarczego

Czy da się antycypować nadchodzące spowolnienie gospodarcze? Kiedy słyszymy doniesienia prasowe o kolejnej fali kryzysu – tym razem powalającej już nie banki, lecz całe gospodarki narodowe – od razu nasuwa się pytanie, czy można się uratować?

Niestały biznes, czyli jak przygotować firmę do zmian

Zmiana jest czymś nieuchronnym i nieuniknionym. Dla organizacji jest koniecznością, ale także szansą na rozwój. Zmiany, które zachodzą w otoczeniu firmy, są widoczne w jej strukturze i strategii. Żeby przedsiębiorstwa mogły przetrwać i konkurować na konkurencyjnym rynku, muszą szybko i skutecznie adaptować się do powstających zmian, podążać za nimi, a nawet je wyprzedzać.

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Zarządzanie przez cele w organizacji

Jak złagodzić skutki zwolnień?

Konieczność redukcji zatrudnienia to niezwykle trudna sytuacja dla każdej firmy. Co może zrobić pracodawca zmuszony do zwolnienia pracowników np. z powodu problemów ekonomicznych? Czy istnieją działania, które pozwolą złagodzić negatywne skutki zwolnień i profesjonalnie przeprowadzić cały proces? Jak komunikować się ze zwalnianymi pracownikami, by uniknąć chaosu informacyjnego i nie stracić zaufania pozostałych zatrudnionych?

Przywództwo. Autentyczność, niezależność, odwaga

Rozmowa z dr. Filipem Thonem, prezesem zarządu RWE Polska i członkiem zarządu RWE East

Ciche przywództwo

Rozmowa z prof. Josephem L. Badaracco, profesorem etyki biznesu w Harvard Business School

Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Przywódca na trudne czasy. Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Jak wybrać dobrego lidera na trudne czasy? Dlaczego po metodach podejmowania decyzji można rozpoznać menedżera o cechach prawdziwego przywódcy? Na czym polega najważniejsza rola działu HR w warunkach niestabilnej sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie? To kilka pytań, na które starali się odpowiedzieć międzynarodowi eksperci goszczący na Kongresie Kadry & Expo w Warszawie.

Nakładanie kar porządkowych

Wykorzystanie self-coachingu do kształtowania kompetencji menedżerskich

Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

W naszym zakładzie w sezonie letnim pracuje do 60 osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych i produkcyjnych. Pracownicy biurowi mają stałe angaże i pisemne zakresy czynności. Czy mamy obowiązek sporządzenia pisemnych zakresów czynności także pracownikom produkcyjnym?

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

W pętli emocji. Jak walczyć ze stresem?

MBA – czy to się opłaca?

Studia MBA przestały być tak dużym atutem dla posiadających ten dyplom kandydatów do pracy, jak jeszcze 10 lat temu. Jest ich dużo i mają różne notowania. A jednak – jak wynika z badań – absolwenci Master of Business Administration mogą pochwalić się okołodwukrotnie lepszymi zarobkami niż pozostałe osoby na tych samych stanowiskach.

Przewiduj i bądź szczery

Rozmowa z Jérôme Lafuite’em, dyrektorem zarządzającym w firmie Michael Page International

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Klimat do rozwoju

Rozmowa z Grzegorzem Święchem, prezesem zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

Tożsamość zespołowa, czyli jak efektywnie i mądrze zorganizować spotkanie integracyjne?

Zasady odpowiedzialności majątkowej urzędników państwowych za rażące naruszenie prawa

Jak usprawnić komunikację

Umiejętność słuchania jest warunkiem skutecznego komunikowania się. Badania wykazują, że tylko 10 proc. ludzi potrafi wysłuchać swojego rozmówcę spokojnie i z uwagą. Powszechnie uważa się, że w kontaktach interpersonalnych główną rolę przypisuje się mówiącemu. Jednak praktyka wykazała, że słuchanie jest ważniejszym ogniwem w tym łańcuchu.

Bolączka europejskich pracowników

Ustawienia systemowe w biznesie

Metoda ustawień systemowych w biznesie od kilkunastu lat dynamicznie rozwija się i zdobywa popularność w Europie Zachodniej. Korzystały z niej takie firmy, jak Daimler-Chrysler, IBM, McDonald’s, Microsoft czy BMW. Jednak metoda budzi kontrowersje, a większość osób w pierwszym kontakcie z nią reaguje sceptycyzmem i niedowierzaniem.

Czy można rozpoznać manipulację zwierzchnika?

Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w zarządzaniu – studium przypadku

Równowaga praca–życie kluczowym elementem zdrowej organizacji

Zachowanie równowagi praca–życie znacząco wpływa na efektywność pracownika. Im wyższe poczucie równowagi, tym bardziej jest on zaangażowany w pracę, jest w lepszej kondycji psychicznej, lepszym stanie zdrowia, a poziom odczuwanego przez niego stresu jest znacznie niższy. Mniej chętnie rozpatruje również opcję zmiany pracy. Co zatem może zrobić firma, a co sam pracownik, żeby ten balans zachować?

REKLAMA