Kategorie

Przywódca na trudne czasy. Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Halina Guryn
Halina Guryn
Jak wybrać dobrego lidera na trudne czasy? Dlaczego po metodach podejmowania decyzji można rozpoznać menedżera o cechach prawdziwego przywódcy? Na czym polega najważniejsza rola działu HR w warunkach niestabilnej sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie? To kilka pytań, na które starali się odpowiedzieć międzynarodowi eksperci goszczący na Kongresie Kadry & Expo w Warszawie.

Tematem przewodnim konferencji było przywództwo – jego rola w trudnych i niepewnych warunkach rynkowych, z jakimi muszą mierzyć się dzisiaj menedżerowie na każdym szczeblu hierarchii firmowej. Pytanie o cechy osobowości i charakterystykę działania autentycznego lidera oraz o metody rozwijania kompetencji przywódczych towarzyszyło praktykom biznesu, konsultantom, jak również obserwatorom rynku pracy w krajach europejskich i na świecie.

Odporność i zaufanie

Reklama

Trudno jest odpowiednio dopasować lidera w czasach nieustannych zawirowań i turbulencji mówił Bob Morton, przewodniczący zarządu IFTDO i CIPD Enterprises Ltd oraz ekspert w zakresie międzynarodowego HRM. – Na świecie mamy mnóstwo przykładów liderów podobnych raczej do Piotrusia Pana, czyli takich, którzy odgrywając rolę lidera, nie wykonują jej dobrze, ponieważ znacznie przekracza to ich rzeczywiste zdolności i umiejętności. To coraz bardziej widać w trudnych czasach, kiedy kompetencje przywódcze są poddawane ciągłej presji. W dodatku większość działań związanych z rozwojem umiejętności przywódczych i prowadzonych w czasach prosperity w poprzedniej dekadzie spowodowała wykształcenie liderów, którzy – jak się potem okazało – nie radzą sobie w warunkach recesji. Widzą rolę lidera jako bardzo trudne dla siebie wyzwanie. Wyzwanie, które często leży poza ich możliwościami.

Kryzys ekonomiczny stał się poważnym sygnałem ostrzegawczym dla HRM. – Przełom lat 2011 i 2012 należy traktować jako czas prawdy dla naszej branży. Kluczowe znaczenie mają więc kompetencje liderów. Obecnie znacznie większe znaczenie mają takie działania, jak: zatrzymywanie talentów w organizacji, nacisk na redukcję kosztów i zwiększenie produktywności, koncentracja na tworzeniu lepszego finansowego zabezpieczenia działalności firmy, budowa większego zaangażowania ludzi i lepszej współpracy między nimi, wynagradzanie najlepszych pracowników, trudniejsze niż wcześniej tworzenie poczucia zaangażowania wśród nowo zatrudnionych osób oraz proponowanie efektywnych metod rozwoju kompetencji pracowników – wyjaśniał Bob Morton.

Dobre przywództwo w dzisiejszych niepewnych warunkach rynkowych powinno – zdaniem tego eksperta – mieć pięć cech:

  • odporność na szokujące, niespodziewane sytuacje, zdolność wyciągania wniosków, uczenia się oraz adaptowania najlepszych rozwiązań wynikających z trudnych sytuacji,
  • rezonans – okazywanie współ- czucia, pokazywanie możliwych do wykonania działań nawet w najtrudniejszych sytuacjach, dawanie nadziei to kluczowe cechy dobrego przywódcy,
  • bezpieczne podstawy działania – tworzenie psychologicznej bazy, koncentrowanie się na pozytywnych celach do wykonania.
  • otwartość na ocenę zdolności przywódczych – stawianie pozytywnych celów i ocena zdolności lidera do ich realizacji (ocena siebie jako lidera, ocena innych liderów w organizacji),
  • rozwijanie kompetencji przywódczych i poszerzanie własnych doświadczeń.

– Rolą lidera jest tworzyć bezpieczną podstawę działania dla współpracujących z nim ludzi w zespole. Zaufanie i budowa pozytywnych relacji są tu kluczowe. Jak wybrać właściwego lidera? Przecież nie uda się tego zrobić w rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak bez wątpienia w ciągu pierwszych sekund spotkania wyrabiamy sobie opinię o danej osobie – choćby np. przez zdecydowany sposób podawania dłoni przy powitaniu – twierdził Bob Morton.


Podejmowanie decyzji

Reklama

Przywództwo jest pojęciem definiowanym w rozmaity sposób. – To proces motywowania i inspirowania innych ludzi do współpracy, a dzięki temu – także do osiągania znakomitych rezultatów – przekonywał Victor H. Vroom, współzałożyciel i profesor Yale School of Management, międzynarodowy ekspert w dziedzinie przywództwa i podejmowania decyzji. – Ale to konkretna sytuacja wpływa na to, na ile skuteczny jest lider. Są dwa zasadnicze style przywódcze: koncentracja na zarządzaniu i koncentracja na zespole. Kluczowym aspektem przywództwa jest udział w podejmowaniu decyzji.

Victor H. Vroom ma za sobą 40-letni okres badań w zakresie przywództwa. Przeanalizował sposoby podejmowania decyzji kilkuset tysięcy liderów. – Rolą autentycznego lidera jest kontrolowanie procesu podejmowania decyzji. Znajdowanie rozwiązań to zadanie zespołu, ale nie lidera. Jego funkcja polega więc na inspirowaniu do poszukiwania i znajdowania rozwiązań, na delegowaniu uprawnień w tym zakresie – mówił ekspert. Twierdził też, że w tak pomyślanym procesie lider powinien odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące podejmowanej decyzji:

  • czy i w jakim stopniu decyzja wpłynie na osiąganie celów?
  • czy rzeczywiście jest niezbędna dla lepszego działania zespołu?
  • jakie koszty są z jej podjęciem związane (czas, wysiłek, finanse)?
  • czy będzie miała wpływ na rozwój wiedzy i doskonalenie kompetencji pracowników?
  • czy zachęca ich do współpracy, czy raczej ją ogranicza lub blokuje?
  • czy tworzy poczucie znaczenia i wagi w opinii pracowników?
  • czy jest powiązana z indywidualnymi celami pracownika?

– Są to zasadnicze kryteria w procesie podejmowania decyzji, wyznaczające obszar konsultacji ze współpracownikami. Dzięki stworzeniu przestrzeni wolności dla zespołu w podejmowaniu decyzji można przecież uzyskać znacznie lepsze rezultaty w działaniach podjętych w wyniku tej decyzji – mówi Victor H. Vroom. Podpowiada menedżerom, także tym odpowiedzialnym za HR: wyznaczaj cele, wspieraj kompetencje zespołu, doceniaj zaangażowanie ludzi, rozwijaj pracowników, ale przede wszystkim – włączaj innych w proces podejmowania decyzji, nawet w najważniejszych kwestiach.

Specjalistyczne kompetencje w cenie

– Jesteśmy ostrożni, kiedy myślimy o przyszłości, kiedy próbujemy coś przewidzieć odnośnie do kierunków zarządzania kadrami, ale trzeba podjąć próbę analizy implikacji, które z dzisiejszego stanu rynku pracy mogą wyniknąć w przyszłości dla pracowników, jak też dla pracodawców – podkreślał Stephen Taylor, starszy wykładowca The Machester Metropolitan University Business School, krajowy ekspert w Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Ekspert analizuje sposoby pracy działów HR i ich funkcje, które mogą rozwijać się w ciągu następnych 15–20 lat. – Rynek pracy będzie coraz bardziej poszukiwał wykwalifikowanych pracowników, a walka z brakiem kadr o specjalistycznych kompetencjach pracowników w coraz większym stopniu będzie dominowała w światowej branży HR. Dlatego skuteczna rekrutacja będzie miała zasadnicze znaczenie w pracy specjalistów ds. zarządzania personelem. Bo będzie prowadzona w coraz bardziej ograniczonym w zasoby środowisku. A to będzie wymagało opracowania nowego i coraz bardziej kreatywnego podejścia do zarządzania ludźmi – mówił Stephen Taylor.


Wskazywał także trendy długoterminowe, jakie będą występować na rynku europejskim i światowym:

  • zwiększona konkurencja i rywalizacja między firmami,
  • rozwijanie odpowiednich umiejętności i kompetencji pracowników,
  • zwiększony stopień nierówności społecznych,
  • większa regulacja rynku pracy,
  • wyższa etyczna świadomość w firmach,
  • malejąca stabilność finansowa firm,
  • zmiany demograficzne (ekspert szacuje, że w 2040 roku wskaźnik osób powyżej 65. roku życia w krajach UE będzie wynosił nawet 45 proc.).

Takie kierunki zmian na rynkach światowych powodują, że musimy liczyć się z konkretnymi implikacjami dla HRM, takimi jak:

  • wyższa nieprzewidywalność sytuacji na rynku,
  • konieczność elastycznego podejścia do zarządzania ludźmi w organizacji,
  • zwiększenie zdolności do wprowadzania zmian i odpowiedzialność za ich wdrażanie,
  • potrzeba ograniczania zasobów firmy, a zatem – większa kontrola kosztów,
  • konieczność większej motywacji i angażowania ludzi.

– Dział HR musi jasno podkreślać, jakie wartości są dla firmy najważniejsze. A podstawą działalności haerowców powinno być tworzenie środowiska ludzi zaangażowanych, zmotywowanych. W tej dziedzinie rola działu HR jest coraz większa. Niemniej jednak, działy odpowiedzialne za zarządzanie kadrami powinny zwracać większą uwagę na zmiany na rynkach pracy i na rozwój kwalifikacji, które będą potrzebne, aby firma mogła dalej rozwijać się i osiągać zamierzone rezultaty – twierdził Stephen Taylor.

W ciągu najbliższych dwóch dekad istotna będzie odpowiedź na dwa zasadnicze pytania: jak rekrutować i zatrzymać ludzi, którzy mają kompetencje i potencjał pozwalający na rozwój firmy? oraz jak tworzyć elastyczne środowisko pracy i jednocześnie budować motywację i zaangażowanie ludzi?

Krytyczne znaczenie mają więc kwalifikacje ludzi na rynku pracy, a rozwój tych kwalifikacji jest głównym zadaniem dla działów HR.

– Nie wolno zapominać o wprowadzaniu odpowiednich i skutecznych metod motywacji, ale i o tworzeniu emocjonalnych relacji z ludźmi. Tak, aby oni mogli czuć się zaangażowani w pracę i w rozwój firmy, w której są zatrudnieni. Dlatego i menedżerowie wyższego oraz niższego szczebla, i haerowcy powinni demonstrować swoje przywiązanie do wartości firmy. Powinni swoim zachowaniem i działaniem pokazywać je pracownikom – podsumował Stephen Taylor.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 - stanowisko PIP

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 są celowe i zasadne, lecz mają charakter dobrowolny. To oficjalne stanowisko PIP na temat szczepień pracowników.

    Pracownik niepełnosprawny - zwolnienie lekarskie, czas pracy

    Pracownik niepełnosprawny - jakie ma uprawnienia? Jakie są zasady przebywania na zwolnieniu lekarskim? Jaki jest wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego? Co z urlopem wypoczynkowym?

    5 korzyści z audytu wynagrodzeń

    Audyt wynagrodzeń przynosi liczne korzyści. Poniższy artykuł omawia 5 najważniejszych z nich.

    Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych

    Badania sanitarno-epidemiologiczne to dodatkowa weryfikacja zdrowotna wymagana do pracy, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Reforma rynku pracy w Polsce

    Reforma rynku pracy w Polsce jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Jakie zmiany zakłada nowy model polityki zatrudnienia?

    Zakaz noszenia hidżabu w miejscu pracy - wyrok TSUE

    Hidżab w miejscu pracy - pod pewnymi warunkami można wprowadzić zakaz noszenia hidżabu w pracy. Tak zdecydował TSUE w swoim wyroku. Krytykuje go Prezydent Turcji.

    Ile osób odbiera telefony służbowe na urlopie?

    Telefon służbowy na urlopie? Ile osób odbiera je podczas urlopowego wypoczynku?

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - czerwiec i II kwartał 2021

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - ile wyniosło w czerwcu i II kwartale 2021 r.? GUS podaje kwoty.

    Niedziela handlowa - sierpień 2021

    Niedziela handlowa - sierpień 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 1 sierpnia, 8 sierpnia, 15 sierpnia, 22 sierpnia lub 29 sierpnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

    Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

    Zapisanie nowego pracownika do PPK - 90 dni zatrudnienia

    Zapisanie nowego pracownika do PPK wymaga 90 dni zatrudnienia. Co wlicza się do tego okresu według ustawy o PPK?

    Praca podczas upałów – zalecenia PIP

    Praca podczas upałów - jakie są zalecenie PIP? Po pierwsze, pracodawca zapewnia zimne napoje. Po drugie, wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach pracy. PIP zaleca także skracanie czasu pracy.

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu w gastronomii - Niemcy

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu to rozwiązanie dla sektora gastronomii w Niemczech. Czy to pomoże na niedobory kadrowe?