REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nakładanie kar porządkowych

Anna Czajkowska

REKLAMA

W naszej firmie zatrudniamy przedstawicieli handlowych, którzy odpowiadają za nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami – odbiorcami naszych produktów. W celu wzmocnienia nadzoru nad tą grupą pracowników kilka miesięcy temu zażądaliśmy od nich cotygodniowych raportów o podjętych działaniach, spotkaniach z klientami itp. Początkowo wszyscy składali raporty, ale obecnie coraz częściej zdarzają się opóźnienia, a raporty są niepełne i enigmatyczne. Kilku pracowników stwierdziło wręcz, że pisanie raportów to strata czasu i zaprzestało ich przygotowywania. W naszym zakładowym regulaminie pracy posiadamy katalog przewinień, za które pracownicy ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną, ale nie ma w nim mowy o raportach. Czy możemy zdyscyplinować pracowników przez kary porządkowe?

Tak, stosowanie odpowiedzialności porządkowej za nieprzestrzeganie obowiązku składania raportów z realizacji czynności służbowych jest możliwe.

REKLAMA

Autopromocja

Sankcje w postaci kary upomnienia i nagany mogą być nałożone na pracownika m.in. za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy (art. 108 k.p.). W zakresie pojęcia „organizacja i porządek pracy” mieści się wiele różnych zasad i reguł decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu zakładu pracy, w tym o czasie pracy, względach bezpieczeństwa, koordynacji pracy lub o kształtowaniu relacji międzyludzkich. Niektóre reguły organizacji i porządku pracy są wspólne dla wszystkich pracodawców, jednak większość z nich jest uwarunkowana specyfiką danego zakładu. Z tego też powodu pracodawcy mogą ustalać w regulaminach pracy własne wymogi w sferze organizacji i porządku pracy.

Czytelnikowi można zasugerować 2 rozwiązania. Po pierwsze, do katalogu nieakceptowanych zachowań, za które pracownicy mogą ponosić odpowiedzialność porządkową, można dodać kolejny punkt o nieprzestrzeganiu obowiązku sporządzania raportów. Należy przy tym pamiętać, że jedynymi dopuszczalnymi karami za tego typu przewinienie mogą być tylko upomnienie i nagana. Stosowanie kary pieniężnej zostało ograniczone jedynie do przypadków wyliczonych w art. 108 § 2 k.p., wśród których nie ujęto naruszeń organizacyjno-porządkowcych. Zmiany regulaminu pracy można dokonać w tym samym trybie, jaki obowiązuje dla jego ustanowienia.

Drugim rozwiązaniem byłoby zmodyfikowanie postanowień regulaminu pracy w taki sposób, aby katalog miał charakter otwarty. Enumeratywne wyliczenie przypadków, w których można ukarać pracownika, stanowi ograniczenie uprawnień pracodawcy. W niektórych sytuacjach może to prowadzić do paraliżu decyzyjnego, podważenia autorytetu pracodawcy, a nawet wywoływać konflikty. Zasady organizacji i porządku pracy można ustalać w różnych przepisach wewnątrzzakładowych. Pracodawca może uczynić do nich odwołanie także w indywidualnych umowach o pracę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody. Termin przekazania informacji do ZUS mija 28 lutego 2025 r.

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA