REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywództwo. Autentyczność, niezależność, odwaga

Halina Guryn
Halina Guryn

REKLAMA

Rozmowa z dr. Filipem Thonem, prezesem zarządu RWE Polska i członkiem zarządu RWE East

Współczesne warunki rynkowe są niepewne. Co należy do podstawowych i najważniejszych kompetencji skutecznego lidera naszych czasów?

Sądzę, że w czasach nieustannych kryzysów i zawirowań mniej ważne okazują się być instrumenty zarządcze, a istotniejsze stają się wartości. Przede wszystkim mam na myśli rzetelność, uczciwość i etykę. Jeżeli takie wartości charakteryzują Twój styl przywództwa, to zyskujesz swobodę w podejmowaniu niezależnych decyzji. Pamiętaj jednak o tym, że musisz być autentyczny, ponieważ otaczający Cię ludzie obserwują, czy to, co mówisz, pokrywa się z tym, co robisz. Bądź również konsekwentny, w przeciwnym razie rozdźwięk między Twoimi słowami a działaniami będzie bardzo widoczny i z pewnością zostanie zauważony przez Twoich współpracowników.

Podczas swojej prezentacji wspomniał Pan też o odwadze niezbędnej do podejmowania trudnych decyzji.

Tak, według mnie do trzech najważniejszych cech lidera należy zaliczyć: autentyczność, niezależność i właśnie odwagę. Musisz mieć odwagę, by być autentycznym i niezależnym liderem. Jest dużo tak zwanych menedżerów. Nazywam ich tak zwanymi, ponieważ są to menedżerowie, którzy nie mają serca do tego, co robią. Co to znaczy? Jeżeli decydujesz się podjąć decyzję – nawet tę bardzo niepopularną – a jesteś przekonany o jej słuszności, to powinieneś mieć również odwagę, by wprowadzić ją w życie. Wykonać to, do czego się zobowiązałeś. Moim zdaniem być odważnym oznacza wypływać poza strefę bezpiecznych wód i testować nowe pomysły, mimo że niosą one za sobą niebezpieczeństwo napotkania burz i innych przeciwności losu. Także i w tym przypadku niezbędna jest niezależność. Prawdziwy lider powinien umieć konsultować się również z innymi i włączać ich w swoje działania. Ostatecznie jednak to on jest kapitanem statku, to on musi podejmować najważniejsze decyzje i brać za nie pełną odpowiedzialność.

Czy można wskazać najistotniejsze czynniki mogące decydować o sukcesie lub porażce liderów w ciągu najbliższych kilku lat?

Trudno ocenić, jakie one będą w najbliższej przyszłości, ale sądzę, że będzie to kombinacja faktów, danych i zmysłu intuicji. Nie jestem zwolennikiem polegania na samej intuicji, szczególnie w firmach, które muszą koncentrować się na przejrzystych rezultatach. Tam potrzebne są zarówno fakty i informacje, jak i odpowiednia ocena odnośnie do przyszłości, w szczególności w przypadku decyzji dotyczących inwestycji. Same fakty nie wskażą, w którym kierunku powinniśmy pójść, dlatego też prawdziwy lider powinien odnaleźć kompromis między sugerowaniem się intuicją i rzetelną informacją.

Czym zatem przede wszystkim różni się, Pana zdaniem, przywództwo od zarządzania?

To są dwie różne rzeczy. Zarządzania przede wszystkim można się łatwo nauczyć. Analizując arkusze kalkulacyjne, wyniki, raporty i sprawozdania z poszczególnych działań, kontrolujesz firmę za pomocą narzędzi komputerowych. Konsekwencją tego jest fakt, że środowisko, w którym pracujesz, staje się przewidywalne. Dobrym menedżerem nazwiemy więc kogoś, kto jest skrupulatny, zorganizowany, gwarantuje przejrzystość, ład i przewidywalność w swojej pracy. Przywódcą natomiast określimy osobę, dzięki której ludzie działają zgodnie i zespołowo. Cechy charakteru lidera powinny wzbudzać zaufanie, ponieważ to dzięki nim ludzie będą chcieli działać pod jego banderą. Przywództwo polega zatem na czymś zupełnie innym niż zarządzanie. Przywódca podejmuje decyzje i wyznacza kierunki w kontekście, o którym wspominałem wcześniej. Powinniśmy pamiętać jednak, że aby zostać prawdziwym liderem, potrzebujemy jednocześnie umiejętności zarządzania, jak również przywództwa. Chodzi o to, by mieć solidną bazę do działania opartą na faktach i jednocześnie być odpowiedzialnym za ludzi, których Twoje decyzje będą dotyczyć. Przywództwo jest istotne, by skutecznie wprowadzać zmiany, a także, by motywować zespół do działania, tworzenia i rozwijania się. Zarządzanie natomiast powinno stanowić podstawę dla podejmowanych decyzji.


Jak postępować, by nauczyć się inspirować i motywować pracowników?

Przede wszystkim powinno się z pracownikami rozmawiać. I to nie tylko z głównymi menedżerami, lecz także z ludźmi pracującymi na niższych szczeblach firmy. Istotne jest zrozumienie tego, co nimi kieruje. Spróbuj „wejść w ich skórę” i postawić się na ich miejscu. W przeciwnym razie ani Ty nie będziesz w stanie ich do niczego przekonać, ani oni nie będą potrafili pojąć Twoich decyzji i intencji. A przecież chodzi o zrozumienie. To Ty wiesz, jaka jest wizja, kultura i etyka firmy i to Twoim zadaniem jest wdrożyć ją na wszystkich poziomach organizacji, poczynając od kadry menedżerskiej, a kończąc na pracownikach szeregowych. Każdy powinien być świadomy celów i koncepcji działania firmy, a także dalszego rozwoju.

Czy to wystarczy, aby skutecznie tworzyć kulturę wysokich wyników (High Performance Culture)?

Oczywiście, że nie! Zacznijmy od tego, że musisz wybrać właściwych ludzi do swojego zespołu. Najlepiej takich, którzy nie tylko będą skłonni pójść za Twoimi pomysłami, ale będą też je chętnie wspierać. Owszem, istotna jest odpowiednia inspiracja do działania, ale gdy widzisz, że zespół nie jest dla Ciebie wsparciem, powinieneś być gotowy na wymianę współpracowników, by nie kontynuować działań w obecnej sytuacji. Trzeba zatem mieć odwagę, aby podjąć decyzję o ich usunięciu i zaryzykować wybór kogoś innego. Jeżeli udało Ci się zdobyć zaufanie ludzi w swoim zespole i jesteś uważany przez nich za autentycznego lidera, to jest to sytuacja, w której Twoje pomysły zaczynają działać niczym mnożniki – znajdują poparcie i odzwierciedlenie, nie tylko w Twoim zespole, lecz także w całej firmie.

Jakie ma Pan rady dla poszukujących najlepszej metody rozwoju swoich umiejętności przywódczych?

Dobry przywódca zachęca ludzi do stawania twarzą w twarz wobec wyzwań, inspiruje ich do działania, tak by ich praca przynosiła korzyści zarówno im, jak i firmie, której stanowią część. Jestem przekonany, że przywódcą się zostaje, a nie rodzi. Konieczna jest systematyczna praca nad rozwojem umiejętności przywódczych. Powiem krótko: nie podążajcie utartymi szlakami. Szukajcie własnych sposobów myślenia i pomysłów na działanie. Nie obawiajcie się tego, że będziecie coś robić inaczej niż inni. Jeżeli zdecydujecie się zrobić coś w odmienny sposób, wdrażajcie swoją decyzję. Rezultat może okazać się tak oryginalny, że zostaniecie w nim osamotnieni, ale pamiętajcie – przywództwo między innymi oznacza także samotność.

Dziękuję za rozmowę.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA