Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywództwo. Autentyczność, niezależność, odwaga

Halina Guryn
Halina Guryn
Rozmowa z dr. Filipem Thonem, prezesem zarządu RWE Polska i członkiem zarządu RWE East

Współczesne warunki rynkowe są niepewne. Co należy do podstawowych i najważniejszych kompetencji skutecznego lidera naszych czasów?

Sądzę, że w czasach nieustannych kryzysów i zawirowań mniej ważne okazują się być instrumenty zarządcze, a istotniejsze stają się wartości. Przede wszystkim mam na myśli rzetelność, uczciwość i etykę. Jeżeli takie wartości charakteryzują Twój styl przywództwa, to zyskujesz swobodę w podejmowaniu niezależnych decyzji. Pamiętaj jednak o tym, że musisz być autentyczny, ponieważ otaczający Cię ludzie obserwują, czy to, co mówisz, pokrywa się z tym, co robisz. Bądź również konsekwentny, w przeciwnym razie rozdźwięk między Twoimi słowami a działaniami będzie bardzo widoczny i z pewnością zostanie zauważony przez Twoich współpracowników.

Podczas swojej prezentacji wspomniał Pan też o odwadze niezbędnej do podejmowania trudnych decyzji.

Tak, według mnie do trzech najważniejszych cech lidera należy zaliczyć: autentyczność, niezależność i właśnie odwagę. Musisz mieć odwagę, by być autentycznym i niezależnym liderem. Jest dużo tak zwanych menedżerów. Nazywam ich tak zwanymi, ponieważ są to menedżerowie, którzy nie mają serca do tego, co robią. Co to znaczy? Jeżeli decydujesz się podjąć decyzję – nawet tę bardzo niepopularną – a jesteś przekonany o jej słuszności, to powinieneś mieć również odwagę, by wprowadzić ją w życie. Wykonać to, do czego się zobowiązałeś. Moim zdaniem być odważnym oznacza wypływać poza strefę bezpiecznych wód i testować nowe pomysły, mimo że niosą one za sobą niebezpieczeństwo napotkania burz i innych przeciwności losu. Także i w tym przypadku niezbędna jest niezależność. Prawdziwy lider powinien umieć konsultować się również z innymi i włączać ich w swoje działania. Ostatecznie jednak to on jest kapitanem statku, to on musi podejmować najważniejsze decyzje i brać za nie pełną odpowiedzialność.

Czy można wskazać najistotniejsze czynniki mogące decydować o sukcesie lub porażce liderów w ciągu najbliższych kilku lat?

Trudno ocenić, jakie one będą w najbliższej przyszłości, ale sądzę, że będzie to kombinacja faktów, danych i zmysłu intuicji. Nie jestem zwolennikiem polegania na samej intuicji, szczególnie w firmach, które muszą koncentrować się na przejrzystych rezultatach. Tam potrzebne są zarówno fakty i informacje, jak i odpowiednia ocena odnośnie do przyszłości, w szczególności w przypadku decyzji dotyczących inwestycji. Same fakty nie wskażą, w którym kierunku powinniśmy pójść, dlatego też prawdziwy lider powinien odnaleźć kompromis między sugerowaniem się intuicją i rzetelną informacją.

Czym zatem przede wszystkim różni się, Pana zdaniem, przywództwo od zarządzania?

To są dwie różne rzeczy. Zarządzania przede wszystkim można się łatwo nauczyć. Analizując arkusze kalkulacyjne, wyniki, raporty i sprawozdania z poszczególnych działań, kontrolujesz firmę za pomocą narzędzi komputerowych. Konsekwencją tego jest fakt, że środowisko, w którym pracujesz, staje się przewidywalne. Dobrym menedżerem nazwiemy więc kogoś, kto jest skrupulatny, zorganizowany, gwarantuje przejrzystość, ład i przewidywalność w swojej pracy. Przywódcą natomiast określimy osobę, dzięki której ludzie działają zgodnie i zespołowo. Cechy charakteru lidera powinny wzbudzać zaufanie, ponieważ to dzięki nim ludzie będą chcieli działać pod jego banderą. Przywództwo polega zatem na czymś zupełnie innym niż zarządzanie. Przywódca podejmuje decyzje i wyznacza kierunki w kontekście, o którym wspominałem wcześniej. Powinniśmy pamiętać jednak, że aby zostać prawdziwym liderem, potrzebujemy jednocześnie umiejętności zarządzania, jak również przywództwa. Chodzi o to, by mieć solidną bazę do działania opartą na faktach i jednocześnie być odpowiedzialnym za ludzi, których Twoje decyzje będą dotyczyć. Przywództwo jest istotne, by skutecznie wprowadzać zmiany, a także, by motywować zespół do działania, tworzenia i rozwijania się. Zarządzanie natomiast powinno stanowić podstawę dla podejmowanych decyzji.


Jak postępować, by nauczyć się inspirować i motywować pracowników?

Przede wszystkim powinno się z pracownikami rozmawiać. I to nie tylko z głównymi menedżerami, lecz także z ludźmi pracującymi na niższych szczeblach firmy. Istotne jest zrozumienie tego, co nimi kieruje. Spróbuj „wejść w ich skórę” i postawić się na ich miejscu. W przeciwnym razie ani Ty nie będziesz w stanie ich do niczego przekonać, ani oni nie będą potrafili pojąć Twoich decyzji i intencji. A przecież chodzi o zrozumienie. To Ty wiesz, jaka jest wizja, kultura i etyka firmy i to Twoim zadaniem jest wdrożyć ją na wszystkich poziomach organizacji, poczynając od kadry menedżerskiej, a kończąc na pracownikach szeregowych. Każdy powinien być świadomy celów i koncepcji działania firmy, a także dalszego rozwoju.

Czy to wystarczy, aby skutecznie tworzyć kulturę wysokich wyników (High Performance Culture)?

Oczywiście, że nie! Zacznijmy od tego, że musisz wybrać właściwych ludzi do swojego zespołu. Najlepiej takich, którzy nie tylko będą skłonni pójść za Twoimi pomysłami, ale będą też je chętnie wspierać. Owszem, istotna jest odpowiednia inspiracja do działania, ale gdy widzisz, że zespół nie jest dla Ciebie wsparciem, powinieneś być gotowy na wymianę współpracowników, by nie kontynuować działań w obecnej sytuacji. Trzeba zatem mieć odwagę, aby podjąć decyzję o ich usunięciu i zaryzykować wybór kogoś innego. Jeżeli udało Ci się zdobyć zaufanie ludzi w swoim zespole i jesteś uważany przez nich za autentycznego lidera, to jest to sytuacja, w której Twoje pomysły zaczynają działać niczym mnożniki – znajdują poparcie i odzwierciedlenie, nie tylko w Twoim zespole, lecz także w całej firmie.

Jakie ma Pan rady dla poszukujących najlepszej metody rozwoju swoich umiejętności przywódczych?

Dobry przywódca zachęca ludzi do stawania twarzą w twarz wobec wyzwań, inspiruje ich do działania, tak by ich praca przynosiła korzyści zarówno im, jak i firmie, której stanowią część. Jestem przekonany, że przywódcą się zostaje, a nie rodzi. Konieczna jest systematyczna praca nad rozwojem umiejętności przywódczych. Powiem krótko: nie podążajcie utartymi szlakami. Szukajcie własnych sposobów myślenia i pomysłów na działanie. Nie obawiajcie się tego, że będziecie coś robić inaczej niż inni. Jeżeli zdecydujecie się zrobić coś w odmienny sposób, wdrażajcie swoją decyzję. Rezultat może okazać się tak oryginalny, że zostaniecie w nim osamotnieni, ale pamiętajcie – przywództwo między innymi oznacza także samotność.

Dziękuję za rozmowę.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca dla niepełnosprawnych - jakie projekty?
    Jednym z głównych funduszy UE jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W ramach niego kraje członkowskie UE otrzymują wsparcie finansowe na rozwój społeczno-gospodarczy. Właśnie m.in. z EFS przeznaczono 170 mln zł na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma na celu na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnościami i osób biernych zawodowo z powodu choroby. Kto może skorzystać z projektu i co może zyskać?
    Czy wystawienie faktury podczas L4 prowadzi do zwrotu zasiłku?
    Wystawienie faktury przez przedsiębiorcę podczas zwolnienia lekarskiego, nie stanowi pracy zarobkowej i nie powoduje konieczności zwrotu do ZUS-u pobranego już zasiłku chorobowego.
    Czy to koniec epoki "Great Resignation" w Polsce?
    Z badania firmy doradczej Kincentric wynika, że mamy do czynienia z sygnałami odwrócenia trendu na rynku pracy. W porównaniu do ubiegłego roku Polacy rzadziej chcą odchodzić z pracy, a poziom lojalności względem swoich pracodawców wzrósł do poziomu obserwowanego ostatnio w trakcie pandemii Covid-19 w 2020 r. Tymczasem, w Europie lojalność pracowników wciąż spada.
    Wniosek o świadczenie postojowe do 16 sierpnia 2022 r.
    16 sierpnia 2022 r. to ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe. Jak można ubiegać się o wsparcie?
    Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK
    Po rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, wpłaty do PPK za tego uczestnika nie mogą być już dokonywane. Od 21 listopada br. PFR - za pośrednictwem instytucji finansowych - będzie informował pracodawców o rozpoczęciu takich wypłat.
    Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość
    86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
    Polski pracownik - jest w złej kondycji psychicznej?
    Polscy pracownicy mają poważne problemy ze zdrowiem psychicznym – wynika z raportu przygotowanego przez Konfederację Lewiatan. Problem jest na tyle poważny, że nie uda się go rozwiązać bez zmian systemowych.
    Rekordowa inflacja, a tempo wzrostu cen spada
    W lipcu wskaźnik inflacji wyniósł 15,6 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny. Mamy kolejny rekordowo wysoki odczyt wskaźnika inflacji, jednak tempo wzrostu cen wyraźnie spadło (0,1 p.p. m/m) – komentuje ekspert.
    Zawarcie umowy dla pozoru a ciąża
    Czy zawarcie umowy o pracę w ciąży jest zgodne z prawem? Czy krótko po zawarciu umowy można przejść na zwolnienie lekarskie? Czy ZUS może uznać taką umowę zawartą dla pozoru i żądać zwrotu pobranego zasiłku macierzyńskiego? Podobną sprawą zajął się ostatnio Sąd Okręgowy w Kaliszu.
    Jakie jest w Polsce bezrobocie?
    Kim jest bezrobotny? Jakie są rodzaje bezrobocia? Jaka jest stopa bezrobocia w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE? Co robi Polska, aby dążyć do pełnego produktywnego zatrudnienia? Poniżej najważniejsze dane i informacje.
    Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
    W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.