REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Być bliżej siebie w miejscu pracy, czyli o znaczeniu empatycznego przywództwa

Empatyczne przywództwo to taki sposób przewodzenia ludźmi, w którym jako liderzy potrafimy wejść w buty drugiego człowieka
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Empatia to obecnie jedna z kluczowych kompetencji przywódczych, uważana za niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu. Niezwykle istotne jest empatyczne podejście lidera do pracownika w zakresie jego kondycji psychicznej i samopoczucia. To wątek, na który zwraca uwagę kampania „Bliżej Siebie”, podkreślająca, jak istotna jest komunikacja i właśnie empatia w miejscu pracy. 

Empatia niestety wciąż bywa widziana jako coś miękkiego, niedookreślonego, a w kontekście życia zawodowego, także jako słabość. To jeden z najbardziej krzywdzących stereotypów na temat empatii, które utrudniają jej wdrożenie na co dzień. 

REKLAMA

Autopromocja

Wciąż zdarza się usłyszeć, że „Biznes to biznes i nie ma w nim miejsca na emocje, a co za tym idzie na empatyczną postawę”. W kampanii „Bliżej Siebie” przekonujemy, że jest zupełnie odwrotnie. Nie należy już rozważać, czy jest miejsce na empatię w biznesie, ale rozmawiać o tym, jak ją wdrożyć, bo jest po prostu konieczna. Jeśli chcemy być liderami osiągającymi sukcesy powinniśmy właściwie odczytywać emocje i punkt widzenia swoich współpracowników, podwładnych i klientów, a co za tym idzie ich potrzeby. To pozwoli na dobrą komunikację bez względu na różnice kulturowe czy odmienne doświadczenia życiowe – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”. 

Empatia wyzwala zaangażowanie 

Wielokrotnie powtarza się, że największym zasobem firmy są ludzie, którzy ją tworzą. Dlatego konieczne jest dbanie o ich dobrostan emocjonalny, a także budowanie silnych więzi opartych na zaufaniu i współpracy, a do tego niezbędna jest empatia. Dzięki niej lider potrafi w ślad za rozpoznaniem emocji współpracowników, rozpoznać także kryjące się za nimi potrzeby, a wtedy pracownik czuje się zauważony i ważny takim, jaki jest. To z kolei przekłada się na jego zaangażowanie, lojalność i gotowość do podejmowania ryzyka. 

W empatycznym środowisku ludzie czują się słyszani, widziani, doceniani. Mają poczucie swojej ważności, wartości i mocy sprawczej. Mają wystarczający poziom autonomii. I wtedy tak naprawdę mogą wnieść swój potencjał, mogą się zaangażować i dać z siebie to, co najlepsze – mówi dr Lidia D. Czarkowska, psycholog, socjolog, antropolog, mentor, coach i superwizor pracujący z najwyższą kadrą menedżerską i liderami, ekspertka kampanii „Bliżej Siebie”.

Empatyczne przywództwo to ciekawość drugiego człowieka

REKLAMA

Empatyczne przywództwo to taki sposób przewodzenia ludźmi, w którym jako liderzy potrafimy wejść w buty drugiego człowieka i spojrzeć na sytuację z jego perspektywy, rozumiejąc, albo przynajmniej starając się zrozumieć, co czuje, co myśli, czego potrzebuje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Empatyczne przywództwo sprawia, że jako lider jestem ciekawa drugiego człowieka. Jego inne poglądy i opinie mnie nie denerwują, ale właśnie ciekawią. Taki sposób przewodzenia to umiejętność spojrzenia na pracownika jako całość, nie tylko na jego obowiązki i zadania, i na to, jak je realizuje, ale także na zainteresowania, emocje, ewentualne kłopoty i zmartwienia. Będąc empatycznym liderem jestem w stanie dostrzec, czy pracownik potrzebuje pomocy. Jednocześnie jednak nie chodzi, aby brać na siebie ciężar, tych trudnych emocji – mówi Iwona Grochowska, promotorka empatycznego przywództwa i propagatorka doceniania w pracy, ekspertka kampanii „Bliżej Siebie”. 

Jak zostać empatycznym przywódcą?

Badania pokazują, że w Polsce 70% pracowników odchodzi od bezpośredniego przełożonego, a nie od organizacji. Widać zatem jak duży wpływ mają liderzy i ich postawa. Należy budować empatyczne przywództwo, które będzie stanowić wsparcie dla pracownika. Warto rozwijać wśród liderów umiejętność uważnego słuchania, a także motywować ich do podejmowania z pracownikami tematów związanych z emocjami, samopoczuciem, sytuacjami trudnymi. 

Trzeba jednak pamiętać, że lider, aby być empatycznym po prostu musi tego chcieć.  By inspirować innych sam musi być przykładem, a więc sam musi reprezentować dobrostan psychiczny. Musi rozwijać samoświadomość, czyli zrozumienie własnych stanów emocjonalnych i potrzeb.

Przywództwo to, jak każda inna rola zawodowa, kompetencja, a ta składa się z czterech elementów, takich jak: wiedza, umiejętności, doświadczenia i postawa. Z moich doświadczeń wynika, że ten ostatni komponent jest najtrudniejszy do zmiany. Wymaga czasu, cierpliwości i zaangażowania. Niemniej jednak transformacja w kierunku empatycznego przywództwa wymaga pracy w zakresie tych czterech elementów – mówi Małgorzata Jakubicz, certyfikowana trenerka przywództwa, przywódczyni służebna, ekspertka kampanii „Bliżej Siebie”.

Kampania „Bliżej Siebie”, której pomysłodawcą i organizatorem jest Grupa Artemis, zachęca do tego, żeby być bliżej swoich współpracowników, by lepiej rozumieć ich zachowania i potrzeby, ale także żeby być bliżej samego siebie. Chodzi o świadomość własnych emocji, potrzeb i reakcji. Kampania oswaja temat zaburzeń psychicznych, edukuje w zakresie zdrowia psychicznego i znaczenia komunikacji na ten temat w środowisku pracy oraz motywuje do podjęcia otwartego dialogu o samopoczuciu Pracowników. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA