REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór
Jak określić zakres obowiązków specjalisty ds. kadr - wzór

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków. Może to nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej. W jaki sposób należy określić zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. kadr i przedstawić je pracownikowi. Przedstawiamy wzór zakresu zadań specjalisty ds. kadr.

Szkoła będąca jednostką budżetową zatrudniła pracownika na stanowisku specjalisty ds. kadr. W jaki sposób należy określić jego zakres obowiązków i przedstawić je pracownikowi – pyta Czytelniczka z Ostrołęki.

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków. Może to nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej. Najlepiej jednak zaznajomić pracownika z jego obowiązkami przez wręczenie mu zakresu czynności. Zakres czynności nie może wykraczać poza rodzaj pracy ustalony w umowie o pracę. Szczegółowość wykazu powinna być adekwatna do charakteru i stopnia złożoności zadań pracownika, a także jego wykształcenia i doświadczenia zawodowego.

Status specjalisty ds. kadr, zatrudnionego w szkole, reguluje ustawa o pracownikach samorządowych. Jednak ustawa ta nie mówi nic na temat określenia zakresu obowiązków pracowników. Dlatego w sprawach nieuregulowanych tą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy ustawy – Kodeks pracy (dalej: k.p.). A zatem przy określaniu zakresu obowiązków pracownika na stanowisku specjalisty ds. kadr należy stosować przepisy prawa pracy (art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Polecamy produkt: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Pracownik przed podjęciem pracy musi być zaznajomiony z zakresem swoich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku (art. 94 pkt 1 k.p.). Zapoznanie z zadaniami może nastąpić w dowolnej formie, nie wyłączając informacji ustnej, udzielonej przez bezpośredniego przełożonego. Dopuszczalne jest też dokonanie instruktażu przez inną osobę, która wcześniej wykonywała dane czynności. Najlepiej jednak ze względów dowodowych zaznajomić pracownika z jego obowiązkami przez wręczenie mu zakresu czynności. Treść zakresu obowiązków to opis ogólnych albo szczegółowych zadań wykonywanych przez podwładnego na danym stanowisku, bez opisu sposobu ich realizacji. Czynności te powinny odpowiadać rodzajowi pracy określonemu w umowie o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepoinformowanie nowego pracownika o jego obowiązkach, w razie niewłaściwego ich wykonania, może skutkować brakiem podstaw do zwolnienia dyscyplinarnego. Kierownik jednostronną decyzją ustala wykaz czynności. Musi on przy tym pamiętać, że zakres czynności nie może wykraczać poza rodzaj pracy ustalony w angażu (por. wyrok SN z 19 marca 1997 r., II UKN 43/97). Zakres i miara szczegółowości wykazu powinny być przy tym adekwatne do charakteru i stopnia złożoności zadań pracownika, a także jego wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Im praca jest mniej skomplikowana, a pracownik nie należy do osób podejmujących pierwsze zatrudnienie, tym prostszy i bardziej ogólny może być wykaz zadań.

Przykładowy zakres zadań specjalisty ds. kadr w szkole przedstawia wzór.

Zakres obowiązków pracownika

infoRgrafika

W zakresie czynności wskazuje się także podległość służbową pracownika. Może to nastąpić poprzez określenie stanowiska bezpośredniego przełożonego pracownika. Nie należy podawać danych osobowych przełożonego.

REKLAMA

W praktyce często w zakresie czynności znajdują się postanowienia zobowiązujące pracownika do wykonywania poleceń innych niż czynności wymienione w wykazie lub do wykonywania innych zadań służbowych zleconych przez przełożonego. Pracownik musi wykonywać inne polecenia tego rodzaju, jeżeli są wydane przez właściwego przełożonego lub upoważnionego pracownika i zgodnie z jego kompetencjami. Polecenia te muszą być też zgodne z obowiązującym prawem i odpowiadać rodzajowi pracy określonemu w umowie.

Zakres czynności powinien być przyjęty i podpisany przez pracownika. Odmowa jego przyjęcia lub podpisania może stanowić uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, gdy wskazane obowiązki podwładnego mieszczą się w zakresie czynności, co do których strony umówiły się w angażu (wyrok SN z 3 kwietnia 1997 r., I PKN 77/97).

Nie można jednak zwolnić dyscyplinarnie pracownika, który odmawia wykonywania prac innych niż zawarte w zakresie obowiązków, zwłaszcza wówczas, gdy polecenie wykonania zadania nie odpowiada rodzajowi pracy oraz jego kwalifikacjom (wyrok SN z 12 kwietnia 2012 r., II PK 216/11).

Polecamy serwis: Urlopy

Podstawa prawna:

● art. 94 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1053),
● art. 43 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 902).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszt pracodawcy 2025 [Umowa o pracę]

Jaki jest całkowity koszt pracodawcy w 2025 roku przy zatrudnieniu pracownika na umowie o pracę na najniższą krajową? Minimalna płaca od stycznia wynosi 4666 zł brutto. Ile na rękę otrzyma pracownik, ile musi wydać pracodawca, a ile z tych pieniędzy to składki i podatek?

Odprawa za zwolnienie pracownika 2025

Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem z powodów, które nie leżą po jego stronie, często wiąże się z koniecznością wypłaty odprawy pieniężnej. Do wypłaty zobowiązani są pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników.

Stwierdzenie choroby zawodowej i co dalej? Jakie odszkodowanie w 2025 r.?

Wykonywanie pracy w określonych branżach wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia chorób zawodowych. Są to choroby, które zostały spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub sposobem wykonywania pracy. Wszystkie choroby zawodowe znajdują się w wykazie chorób zawodowych.

6246,13 zł z ZUS dla 7300 osób. Pobiera je tylko 3300 uprawnionych!

6246,13 zł świadczenia honorowego z ZUS to de facto dodatkowa emerytura. Przysługuje w Polsce 7300 osobom. Natomiast pobiera je tylko 3300 uprawnionych! Od 2025 roku zmieniają się zasady dotyczące wysokości świadczenia.

REKLAMA

Oszczędzanie na emeryturę - jakie są możliwości? Na czym polegają PPK i IKZE?

Polacy wciąż za mało oszczędzają na emeryturę. Najpopularniejsze sposoby długoterminowego oszczędzania to takie programy jak PPK, PPE, IKE i IKZE. Na czym polegają? Il osób przystąpiło do PPK przez 5 lat funkcjonowania w Polsce?

ZUS: renta a niezdolność do pracy. Nie każda emerytura wyklucza rentę. Staż od roku do 5 lat

 Renta z tytułu niezdolności do pracy może być przyznana na stałe lub na określony czas. Renta z tytułu niezdolności a emerytura (to nie zawsze jest proste)

Po 10 latach masz 31 dni 100% płatnego urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Czy w 2025 r. będzie dla każdego dodatkowy urlop?

Aktualnie pracownikom przy 10 letnim stażu pracy przysługuje 26 dni urlopu. Jednak czy w KP nie powinny nastąpić zmiany w zakresie urlopu, jak proponuje wielu, np. po 10 latach masz 31 dni urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Można zaczerpnąć ten pomysł z innych polskich ustaw. W niektórych zawodach pracownicy mają prawo do takich dodatkowych urlopów, które są uzależnione od stażu pracy, wieku czy pracy w szczególnych warunkach.

Webinar: Kontrole PIP 2025 – poradnik dla pracodawców + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Kontrole PIP 2025 – poradnik dla pracodawców” ekspertka, inspektor prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem, podpowie, jak przygotować się do planowanych w 2025 roku kontroli PIP i na co się przygotować, by zarówno przebieg, jak i efekt kontroli był dla pracodawcy pomyślny.

REKLAMA

Urlop 50% płatny w 2025 roku – ile dni?

Pracownicy szukają informacji na temat urlopu, który jest 50% płatny. Jaki to rodzaj urlopu? Ile dni przysługuje w roku kalendarzowym? Czy można wykorzystać go na godziny? Czy niepełny etat pomniejsza wymiar zwolnienia od pracy?

Co napisać w SMSie o urlop na żądanie?

Wniosek o urlop na żądanie można wysłać na różne sposoby, np. SMSem. Co należy wpisać w takiej wiadomości, aby prawidłowo poprosić o urlop w trybie nagłym? Wiadomość powinna zawierać trzy najważniejsze elementy. Bardzo ważne jest również zachowanie terminu wysłania wniosku o urlop.

REKLAMA