REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przywództwo, Zwalnianie pracowników

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakich błędów należy się wystrzegać w trakcie business lunchu?

Jestem dyrektorem w dużej korporacji. Często jestem zapraszany na lunch czy kolację służbową, często sam też zapraszam swoich kontrahentów. Zawsze jednak mam problem przy wyborze restauracji, menu, wina. Zastanawiam się też, kiedy rozpocząć rozmowę o sprawach biznesowych, jak kłaść serwetę, która zwykle leży obok talerzyka. Jeśli zapraszam kobietę, na ile mam jej okazywać szacunek należny płci, by nie zostać posądzonym o brak kultury.

Wynagrodzenie za okres zwolnienia od świadczenia pracy

Pracownik zwolniony z obowiązku świadczenia pracy podczas wypowiedzenia musi otrzymać wynagrodzenie. Może być ono równe np. wynagrodzeniu za przestój.

Nowelizacja ustawy o pracy tymczasowej

Ostatnie zmiany ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych przyczyniły się do rozwoju tej formy świadczenia pracy. Przepisy te znacznie uprościły i uelastyczniły zasady nawiązywania stosunków pracy z pracownikami tymczasowymi.

Zasiłek macierzyński po ustaniu zatrudnienia

W przypadku rozwiązania z pracownicą w ciąży umowy o pracę z naruszeniem prawa po urodzeniu dziecka będzie jej przysługiwał zasiłek macierzyński w pełnej wysokości, pod warunkiem stwierdzenia tego naruszenia prawomocnym wyrokiem sądu.

REKLAMA

Bezrobocie w lutym może wzrosnąć

W lutym stopa bezrobocia może jeszcze wzrosnąć, ale skala wzrostu będzie nieznaczna - powiedziała wiceminister pracy Czesława Ostrowska.

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

48-proc. wzrost liczby bezrobotnych

W województwie pomorskim liczba osób bezrobotnych wzrosła w 2009 r. w porównaniu z rokiem poprzednim o prawie 48 proc. Był to największy wzrost w kraju - poinformował dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Tadeusz Adamejtis.

Jak opanować najtrudniejszy styl przemawiania lidera

Spośród czterech podstawowych stylów porozumiewania się liderów styl luzaka zdaje się sprawiać najwięcej trudności. Czy wynika to ze strachu, niepewności, a może niezrozumienia zagadnienia? Co należy wiedzieć, by styl luzaka skutecznie wykorzystywać w kontaktach z podwładnymi, kolegami, klientami i przełożonymi?

REKLAMA

Zwolnienie dyscyplinarne nietrzeźwego pracownika

Do zwolnienia dyscyplinarnego pracownika nie są konieczne pisemna forma oświadczenia oraz podpis pracownika. Brak formy pisemnej nie przesądza o nieważności takiej czynności, a jedynie o jej wadliwości.

Zwalnianie pracowników zatrudnionych na zastępstwo

Pracodawca zatrudniający pracownika na zastępstwo jest w uprzywilejowanej sytuacji. Może rozstać się z nim w ciągu 3 dni, a dodatkowo nie ma obowiązku konsultacji jego zwolnienia z zakładową organizacją związkową ani podawania przyczyny.

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Czy odczuwają Państwo różnicę w zarządzaniu pracownikami pokolenia X i Y?

Przekazanie zadań firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu, zlecając część istotnych zadań firmom zewnętrznym. W efekcie zmniejsza się liczba zatrudnionych w wewnętrznych działach firm, a coraz więcej specjalistów przechodzi do pracy wewnątrz struktur usługodawców outsourcingowych. Decyzja o przekazaniu wewnętrznych sił przedsiębiorstwa partnerowi zewnętrznemu łączy się z wieloma wyzwaniami dla firmy macierzystej.

Kierunki kształcenia są niedostosowane do potrzeb rynku pracy

Głównym problemem młodych bezrobotnych jest niedostosowanie wykształcenia do potrzeb rynku pracy - oceniła w Sejmie wiceminister pracy i polityki społecznej Czesława Ostrowska. Zapewniła, że młodzież zaliczana jest do grup ryzyka, jeśli chodzi o zagrożenie bezrobociem i objęta jest szczególną opieką urzędów pracy.

HIV nie może powodować zwolnienia

Nosicielstwo wirusa HIV, a nawet zachorowanie na AIDS nie może być powodem automatycznego uznania pracownika lub funkcjonariusza publicznego za niezdolnego do pracy – to wnioski z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Czy z rzemieślnika można zrobić pasjonata?

Czy pracownikom mogą przydać się szkolenia z zakresu kreatywności opierające się na niekonwencjonalnych metodach, jeśli w żaden sposób nie nawiązują do ich życia zawodowego? Rozpatrzmy warsztat twórczego myślenia i działania, na którym kompletni amatorzy kreują teatr improwizacji, a laicy w sferze muzyki tworzą utwory muzyczne. Jaki może mieć on wpływ na uruchomienie ich twórczego potencjału np. w branży finansowej?

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

W jaki sposób liderzy radzą sobie w czasie złej koniunktury

Liderzy to też ludzie. Podobnie jak ich zespoły, nie pozostają obojętni na to, co dzieje się na kryzysowym rynku. Czasem ulegają panice, spada im motywacja, bywają też zmęczeni kolejnymi wieściami z rynkowego frontu. Jakie są ich najtrudniejsze wyzwania? Jak dają sobie radę w tych niełatwych czasach?

Czy opłaca się być św. Mikołajem?

Takie pytanie często zadają sobie osoby, na których biurko trafiają prośby o wsparcie od organizacji charytatywnych. Angażując się w działalność dobroczynną, firma oprócz satysfakcji i kształtowania swojego pozytywnego wizerunku może również odnieść konkretne korzyści finansowe.

Czy wykorzystując pozamaterialne czynniki motywacji, można zdobyć lojalność pracowników?

Z powodu pogorszenia się koniunktury gospodarczej kierownictwo firmy wstrzymało wzrost płac i premii. Jednocześnie firma jest w trakcie zmiany siedziby i wyposażenia. Proces ten jest już na bardzo zaawansowanym etapie i obecnie wycofanie się z dokończenia inwestycji byłoby ekonomicznie nieuzasadnione. Powoduje to jednak dezorientację i oburzenie pracowników. Jak można zmotywować pracowników przy braku możliwości finansowych?

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Jak udzielać informacji zwrotnej, aby kreować pożądane zachowania podwładnych?

Kieruję 15-osobowym zespołem. Ostatnio spotykam się z negatywną reakcją pracowników na informacje zwrotne, jakich im udzielam. Podwładni nie zgadzają się z moją oceną sytuacji, wypierają się danych zachowań, albo szukają usprawiedliwień typu: „mamy kryzys na rynku”, „polityka organizacji nas ogranicza”, „konkurencja oferuje lepsze warunki” itp. i nie widzą powodu, aby skorygować zachowania. Jak udzielać informacji zwrotnej, aby zmotywować pracowników do zmiany zachowań?

Utrata zaufania do pracownika jako przyczyna rozwiązania u pracy

Po zakończeniu procesu rekrutacji okazało się, że nowo zatrudnione osoby są spokrewnione z pracownikiem odpowiedzialnym za ten nabór. Czy mogę wypowiedzieć tej osobie umowę o pracę z powodu utraty zaufania koniecznego ze względu na rodzaj wykonywanej przez nią pracy, nawet jeżeli w trakcie przeprowadzonej rekrutacji nie stwierdzono uchybień proceduralnych? – pyta Czytelnik z Lublina.

Rozwiązanie umowy na czas określony

Umowy na czas określony z założenia powinny być zawierane wtedy, gdy okres zatrudnienia nie może być wskazany jako stały.

Pracownicy skarbówki i Służby Celnej nie będą zwalniani

Resort finansów w 2010 roku nie zmniejszy zatrudnienia w podległych mu służbach - poinformowało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską. Chodzi m.in. o Służbę Celną i pracowników skarbówki.

Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Rok 2009 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kreatywności i Innowacyjności. Oznacza to, że Komisja Europejska przywiązuje wielką wagę do promowania kreatywności w społeczeństwie, co z kolei ma prowadzić do powstawania innowacji.

W listopadzie wzrosła stopa bezrobocia

Według szacunków ministerstwa pracy, stopa bezrobocia w listopadzie 2009 r. wyniosła 11,4 proc. i była o 0,3 punktu procentowego wyższa niż w październiku. Urzędnicy resortu wyjaśniają, że wzrost jest wynikiem zakończenia prac sezonowych i interwencyjnych.

Jak opracować strategię pracy zespołu?

Kilka miesięcy temu rozpocząłem pracę jako menedżer w dużej firmie produkcyjnej, w której zarządzam zespołem osób odpowiedzialnych za logistykę. W naszej pracy – jak nigdzie indziej – ważne jest zgranie zespołu i wypracowanie skutecznego modelu współpracy. Mam jednak wrażenie, że wśród członków mojego zespołu każdy ma inne wyobrażenie o tym, jak nasza współpraca powinna wyglądać. Chciałbym to zmienić, zaczynając od analizy obecnej sytuacji. Czy istnieją jakieś badania, na podstawie których mógłbym opracować strategię pracy mojego zespołu?

Ochrona przed wypowiedzeniem

Prezes spółki w wieku przedemerytalnym korzysta ze szczególnej ochrony polegającej m.in. na zakazie wypowiadania mu umowy o pracę. Nie można także przenieść go na inne stanowisko ani obniżyć mu wynagrodzenia, chyba że wyrazi na to zgodę.

Dlaczego oraz w jaki sposób warto dbać o poziom satysfakcji pracowników?

Za kluczowy cel swojej pracy jako menedżera działu personalnego uważam zapewnienie firmie odpowiednio wykwalifikowanej i umotywowanej kadry. Zakładam, że produktywność wykwalifikowanego personelu zależy w dużej mierze od jego morale, czyli poczucia satysfakcji z pracy. Zdaję sobie ponadto sprawę z tego, że chcąc zatrzymać w firmie najbardziej wartościowych pracowników, powinienem większą uwagę przyłożyć do utrzymania wysokiego morale wśród załogi. W związku z powyższym mam pytanie, w jaki sposób warto zadbać o wysoki poziom satysfakcji pracowników?

Ponowne zatrudnienie zwolnionych pracowników

Z uwagi na trudną sytuację finansową w naszej firmie podjęliśmy decyzję o zwolnieniu grupy naszych pracowników. Jednak za 2 lub 3 miesiące będziemy ponownie ich potrzebowali. Czy istnieje taka możliwość, aby zatrudnić zwolnione osoby znowu w tej samej grupie zawodowej?

Ustne wypowiedzenie umowy o pracę

Wypowiedzenie stosunku pracy powinno nastąpić w formie pisemnej. Przepisy prawa pracy nie przewidują do zachowania tej formy rygoru nieważności, więc wypowiedzenie złożone w formie ustnej jest ważne i skuteczne.

Jakie świadczenia przysługują z tytułu umowy o zakazie konkurencji

Powodzenie wielu zadań przedsiębiorstwa niejednokrotnie zależy od umiejętnego zarządzania poufnymi informacjami oraz od specjalistycznej wiedzy pracowników. Pracodawcy pragnący zabezpieczyć własne interesy m.in. przez skuteczne zapobieganie niepożądanemu ujawnieniu tajemnic firmowych, mogą zaproponować swym pracownikom zawarcie umowy o zakazie konkurencji.

Jak ja wyglądam, czyli o wizerunku osobistym menedżera

W dzisiejszych czasach nie wystarczy być kompetentnym menedżerem. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach zawodowych, we współpracy z innymi ludźmi, w końcu czy osiągniemy upragniony sukces, zależy również od wizerunku osobistego. Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój wizerunek w otoczeniu. Jednak czy zawsze jest to świadomie kreowanie własnego image’u?

Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Na jednym ze szkoleń usłyszałem, że dzięki pochwałom wobec współpracowników menedżer może zyskać znacznie więcej niż za pomocą krytyki, nawet jeśli jest ona konstruktywna. Ponadto dowiedziałem się o idei „pozytywnego przywództwa”, które polega na stwarzaniu współpracownikom warunków, aby mogli dać z siebie to, co w nich najlepsze. Choć idea wydała mi się obiecująca, mam wiele związanych z nią wątpliwości. Czy menedżer powinien chwalić podwładnych, nawet jeśli oni na to nie zasługują? Czy rzeczywiście należy zrezygnować z wszelkiej, nawet konstruktywnej, krytyki?

Jakie zadania można delegować?

Jestem menedżerem 17-osobowej grupy handlowców. Zwolnienia, jakie miały miejsce w naszej firmie, spowodowały, że przekazano pod moją opiekę dodatkową dziesięcioosobową grupę handlową. Jak mam poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami? Jakie zadania mogę delegować? Na co zwrócić uwagę podczas delegowania?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Bezrobocie będzie rosnąć, ale wolniej niż na początku roku

Wskaźnik Rynku Pracy, informujący z wyprzedzeniem o zmianach w wielkości bezrobocia, kolejny miesiąc z rzędu nie wzrasta, co jest efektem poprawy nastrojów gospodarczych - wynika z październikowego raportu Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych. Zdaniem BIEC bezrobocie w najbliższym czasie będzie jednak rosnąć, choć wolniej niż na początku roku.

MBTI – kreatywne zastosowanie różnorodności w tworzeniu wspólnego środowiska pracy

Jak twórczo zarządzać różnorodnym środowiskiem organizacyjnym, które oprócz multikulturowości zawiera w sobie bogactwo doświadczeń, odmienność charakterów czasem ze sobą iskrzących, innym razem się wspierających? To pytanie stawiają sobie coraz częściej polscy menedżerowie. Pomocne okazuje się powstałe w latach 40. XX wieku narzędzie MBTI.

Orzeł czy reszka czyli o podejmowaniu decyzji biznesowych

Decyzje w firmie to system naczyń połączonych, który w znacznym stopniu wpływa na efektywność organizacji i jej elastyczność w dostosowywaniu się do realiów rynkowych. Dlatego warto przyjrzeć się, jak ów system zwykle działa w organizacjach, a jak mógłby działać, jak najefektywniej spełniał swoje zadanie.

Ustanie stosunku pracy

Ustanie stosunku pracy może nastąpić w dwóch przeciwstawnych sobie i odmiennych formach: rozwiązania i wygaśnięcia umowy.

Łatwiejsze wykorzystanie środków z Funduszu Pracy ograniczy bezrobocie

Wzrost bezrobocia we wrześniu był niewielki, jednak pracy poszukiwało prawie 70 tys. nowych bezrobotnych więcej niż w sierpniu - powiedziała wiceprzewodnicząca Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Wiesława Taranowska, komentując dane GUS. Jej zdaniem ułatwienia dla przedsiębiorców w wykorzystaniu środków z Funduszu Pracy pomogłyby ograniczyć bezrobocie.

Utrata uprawnień do wykonywania zawodu

Pracodawca ma prawo do prowadzenia polityki racjonalnego zatrudnienia i zatrudniania pracowników przydatnych zawodowo. Wobec tego np. niezawiniona utrata uprawnień pracownika może być przyczyną uzasadniającą rozwiązanie z nim umowy.

Jak zwolnić pracownika, który nie stawia się w pracy i nie podał swojego aktualnego adresu zamieszkania

Pracownik od kilku dni nie stawia się w pracy. Nie usprawiedliwił do tej pory swojej nieobecności. Wysłaliśmy mu więc z tego powodu zwolnienie dyscyplinarne listem poleconym. Dostaliśmy informację z poczty, że pracownik nie mieszka już pod adresem, który nam podał. Czy w takim przypadku zwolnienie dyscyplinarne ze względu na niezaktualizowanie adresu zamieszkania przez pracownika jest skuteczne? Jeśli nie, to jak mamy zwolnić w tej sytuacji pracownika?

Kultura nieufności czyli jak budować zaufanie i przetrwać jego kryzys

Czy zaufanie stanowi wartość nie tylko w codziennym życiu, nauce, ale również biznesie? Odpowiedź na to pytanie determinuje dalsze istnienie i rozwój bądź upadek współczesnych przedsiębiorstw, rozmaitych organizacji, jak również całych społeczeństw. Zaufanie urasta do rangi słynnej kwestii szekspirowskiego Hamleta.

Jaki okres wypowiedzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na podstawie dwóch umów w tym samym zakładzie, jeżeli umowy były zawierane w różnych terminach

Pracownik jest u nas zatrudniony na dwóch stanowiskach pracy i ma dwie umowy o pracę. Obie umowy ma zawarte na czas nieokreślony, jedną na stanowisku magazyniera na pełny etat od 7 lat, a drugą (trwającą równolegle) na stanowisku kierowcy na 1/4 etatu od 8 miesięcy. Musimy wypowiedzieć mu tę krótszą, 8-miesięczną umowę z przyczyn ekonomicznych. Jaki okres wypowiedzenia powinniśmy zastosować? Skoro pracownik jest zatrudniony od 8 miesięcy na podstawie umowy, którą chcemy wypowiedzieć, to chyba powinien przysługiwać mu 1-miesięczny okres wypowiedzenia, ale z drugiej strony pracownik pracuje u nas w sumie od 7 lat, więc może przysługuje mu 3-miesięczne wypowiedzenie?

Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Wraz ze wzrostem poziomu świadomości pracowników, a także efektywności dostępnych na rynku programów outplacementowych, coraz więcej osób oczekuje, że ich pracodawca w trudnej chwili zrobi coś więcej poza wręczeniem im wypowiedzenia.

Rozwiązanie stosunku pracy a wypłata ekwiwalentu pieniężnego

Pracuję od 10 lat u tego samego prywatnego pracodawcy i mam prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni. Myślę jednak o zmianie pracy od sierpnia 2009 r., a stosunek pracy chciałabym rozwiązać z końcem lipca. Czy pracodawca musi udzielić mi urlopu za przepracowane miesiące w 2009 r., czy mogę żądać wypłaty ekwiwalentu pieniężnego? A może będę mogła przejść z urlopem do nowego pracodawcy?

Bezrobocie rośnie i na koniec roku może wynieść 13 proc.

Na koniec roku bezrobocie może wynieść 11 -12 proc., w najczarniejszym scenariuszu może to być 13 proc. To, że liczba osób bez pracy wzrośnie jesienią, jest pewne, ale takie zjawisko występuje normalnie, przede wszystkim ze względu na koniec prac sezonowych - powiedziała wiceminister pracy Czesława Ostrowska.

Kryteria doboru pracowników do zwolnienia grupowego

W naszej firmie zatrudniamy kilkunastu pracowników na takich samych stanowiskach pracy. Z kilkorgiem z nich chcielibyśmy rozwiązać umowę o pracę w ramach zwolnień grupowych. Czy możemy rozwiązać umowę z dowolnie wybranymi pracownikami, czy też powinniśmy kierować się jakimiś ogólnie przyjętymi kryteriami?

REKLAMA