reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Wraz ze wzrostem poziomu świadomości pracowników, a także efektywności dostępnych na rynku programów outplacementowych, coraz więcej osób oczekuje, że ich pracodawca w trudnej chwili zrobi coś więcej poza wręczeniem im wypowiedzenia.

Na kogo wypadnie

Po decyzji o restrukturyzacji przychodzi czas na wybór pracowników do zwolnienia. Pracodawcy mają do wyboru wiele kryteriów, którymi mogą się posłużyć. Są one mniej lub bardziej obiektywne, łatwe i trudne do zmierzenia. Oto niektóre z nich:

  • Sytuacja rodzinna pracownika
  • Wiek
  • Staż pracy
  • Efektywność
  • Doświadczenia
  • Umiejętności, kompetencje i kwalifikacje
  • Wyniki oceny okresowej
  • Rezultaty n n Potencjał pracownika

Przy wyborze kryteriów należy wziąć pod uwagę dalsze cele, przed którymi stoi organizacja, oraz narzędzia oceny pracowników, jakimi dysponuje. Kluczowe jest, by ostateczne kryteria były obiektywne, jasno określone, zrozumiałe oraz – w miarę możliwości – sprawiedliwe. Ważne, aby do ich wyboru włączyć kadrę menedżerską, która będzie finalnie zwolnienia przeprowadzać, a także by otwarcie komunikować je pracownikom – zarówno zwalnianym, jak i pozostającym w firmie.

Komunikowanie zwolnień

Jest to jeden z najtrudniejszych – o ile nie najtrudniejszy – elementów całego procesu. Zwłaszcza teraz, gdy ostatnie kryzysowe miesiące poprzedziły czasy kilkuletniej prosperity. Zanim zakomunikujemy zwolnienia, dobrze jest ludzi do nich przygotować. Odpowiednio wcześniej należy zbudować w pracownikach świadomość zjawisk rynkowych i ich wpływu na sytuację firmy, a tym samym współodpowiedzialność za losy organizacji.

Cała komunikacja dotycząca zmian organizacyjnych powinna odbywać się zgodnie z opracowanym planem. Nie ma nic gorszego, jak kolejne e-maile dotyczące zwolnień pojedynczych osób lub niewielkich grup pracowników. Taka komunikacja sprawia, że we wszystkich pracownikach narasta lęk o własną pozycję, co ma przełożenie na efektywność zespołu. Często zdarza się, że zarząd i kierownicy unikają w trakcie zwolnień kontaktu z szeregowymi pracownikami i ograniczają się do wydawania poleceń za pośrednictwem poczty elektronicznej. Tymczasem zwolnienia, jak chyba żadna inna zmiana organizacyjna, wymagają liderów, którzy wezmą na siebie odpowiedzialność za decyzje i swoim autorytetem będą na co dzień świadczyć, że przeprowadzane zmiany są niezbędne.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Autor:

starszy konsultant, menedżerem oddziału HRK w Poznaniu

Źródło:

INFOR
Wynagrodzenia 2020. Rozliczanie płac w praktyce59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

dr Adrianna Lewandowska, MBA

Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama