Kategorie

Jak ja wyglądam, czyli o wizerunku osobistym menedżera

Anna Niedziela-Strobel
W dzisiejszych czasach nie wystarczy być kompetentnym menedżerem. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach zawodowych, we współpracy z innymi ludźmi, w końcu czy osiągniemy upragniony sukces, zależy również od wizerunku osobistego. Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój wizerunek w otoczeniu. Jednak czy zawsze jest to świadomie kreowanie własnego image’u?
Reklama

Nie ma już chyba nowoczesnej firmy czy instytucji, która nie zdawałaby sobie sprawy ze znaczenia dobrego wizerunku. Specjaliści PR tworzą kreatywne programy, szukają najskuteczniejszych narzędzi komunikacji, często wykorzystują pokaźne budżety. Wszystko po to, aby przedsiębiorstwo miało dobrą prasę, reputację, opinię. Jednak największą wizytówką każdej firmy pozostają pracownicy, a w szczególności menedżerowie, którzy dodatkowo pełnią funkcje reprezentacyjne. Ich wizerunek osobisty wpływa bezpośrednio na image firmy. Menedżer, z którym mamy kontakt, albo przekonuje nas i świadczy o wiarygodności, solidności, czy przyjaznej atmosferze w firmie, albo, przeciwnie, może skutecznie zniechęcić nas do przedsiębiorstwa.

Na wizerunek indywidualny składają się zarówno cechy charakterystyczne wyglądu, ubiór, gesty, sposób mówienia i tonacja głosu, jak i pewne umiejętności przypisane do wykonywanej profesji. Już Marcel Proust w dziele „W poszukiwaniu straconego czasu” pisał, że nasza społeczna osobowość zależy od cudzych myśli. To, jak inni nas postrzegają, powinno być dla nas ważne, także w sferze zawodowej. Dlatego świadoma praca menedżera nad wizerunkiem to istotna część osobistego planu zawodowego.

Początek: Poznanie siebie

Pytaniem zasadnicze to, od czego zacząć pracę nad własnym wizerunkiem? Tak, jak przed wyjściem z domu przeglądamy się w lustrze, tak warto na wstępie wnikliwie przyjrzeć się sobie. Pierwszym krokiem jest więc autoanaliza. Na początku trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Na czym mi najbardziej zależy?
  • Jak chcę być postrzegany?
  • Czy wizerunek, jaki chciałbym osiągnąć, nie kłóci się z tym, kim chciałbym być?
  • Jak wyglądam?
  • Jak mówię?
  • Co cenię u innych, a co chcę, aby inni cenili u mnie?
  • Poznając siebie, należy poddać ocenie także stopień samoakceptacji.

Szczery wgląd w siebie pozwoli na sformułowanie osobistych celów związanych z kreowaniem wizerunku w otoczeniu. Zdając sobie sprawę z własnych atutów i ograniczeń, łatwiej będzie nam tworzyć spójny obraz siebie w środowisku.

Image dyrektora personalnego

Reklama

Zastanawiając się nad własnym wizerunkiem, warto wiedzieć, że oczekiwania otoczenia wobec osób zajmujących wyższe pozycje w firmie są dość jasno określone. Niektóre z nich są uniwersalne, inne uzależnione od rodzaju zajmowanego stanowiska. I tak dyrektor personalny w pewnym zakresie będzie inaczej postrzegany niż dyrektor ds. marketingu.

Według Beaty Uytenbogaardt, country managera firmy coachingowo-doradczej IBT Polska, dyrektor personalny, jak każdy inny dyrektor w firmie, powinien dbać o rozwój swoich pracowników i dobrą atmosferę w pracy. – To, co jest ważne dla dyrektorów personalnych, to umiejętność delegowania zadań czy odpowiednie zarządzanie własnym czasem, ale przede wszystkim komunikacja, która wiąże się z właściwym wprowadzeniem pracownika w struktury firmy – dodaje Beata Uytenbogaardt.

Pracownicy oczekują od menedżerów HR jasnego kreowania polityki personalnej, ale też wysokich umiejętności komunikacyjnych. To właśnie kadrowcy kojarzą się pracownikom ze stresującymi sytuacjami zawodowymi, jak rekrutacja, zmiana stanowisk pracy czy zwolnienia. Umiejętności, takie jak asertywność, empatia, aktywne słuchanie, chęć zrozumienia i jasne argumentowanie pomagają nie tylko rozwiązywać problemy, lecz także pozytywnie oddziałują na postrzeganie dyrektora.


Wioletta Filipiuk, dyrektor personalny w Kancelarii Księgowej Kulupa i Wanecki, pracując nad własnym wizerunkiem, zdaje sobie sprawę z oczekiwań innych. – Kreując własny wizerunek, szczególną uwagę zwracam na ciągłe podnoszenie poziomu swojej wiedzy i umiejętności – tłumaczy. – Staram się swoim postępowaniem dawać potwierdzenie odpowiedzialności za powierzone zadania i pewność, że zostaną one wykonane w pełni profesjonalnie. Wokół siebie tworzę atmosferę zrozumienia potrzeb innych ludzi, wychodząc im naprzeciw – dodaje.

Kadra kierownicza jest uważnie obserwowana i oceniana przez otoczenie, większe są też wymagania związane z jej wizerunkiem. Warto zatem pamiętać o pierwszym wrażeniu, gdyż ono najszybciej kształtuje nasze wyobrażenie o innych. I tak np. pierwsze chwile nowego pracownika, kiedy to załatwia formalności związane z zatrudnieniem, mogą być dobrym początkiem w relacji dyrektor personalny–pracownik. Przywitanie, podane ręki czy krótka rozmowa, bez względu na szczebel, jaki pracownik zajmie w strukturze firmy – nie ujmuje funkcji dyrektora personalnego, a z pewnością tworzy przyjazną atmosferę, buduje szacunek i jest pozytywnie odbierane przez nowego pracownika. To dlatego, że sfera działania stanowi podstawę budowania pozycji, autorytetu i szacunku, zgodnie z zasadą PR: „Najpierw czyny, potem słowa”. Jednak w tworzeniu pierwszego wrażenia, a więc również wizerunku, niebagatelną rolę odgrywa sfera wizualna.

Sfera wizualna

Styl ubierania się i estetyka wyglądu sprzyja lub nie tworzeniu pozytywnego image’u. – Pod względem wizerunku zewnętrznego zwracam uwagę na higienę, strój, uczesanie, kolorystykę – mówi Wioletta Filipiuk. – Wychodzę z założenia, iż osoba, która potrafi dbać o siebie, swoją kondycję fizyczną i umysłową stwarza wśród innych opinię osoby, która będzie równie dobrze potrafiła zająć się powierzonymi zadaniami – dodaje.

Agnieszka Wróbel, stylistka i wizażystka, podkreśla, że najważniejsze jest być regularnym i konsekwentnym w dbałości o siebie i swój wizerunek. – Trzeba bardzo krytycznie spojrzeć na swoją szafę i to, co nosimy w pracy – tłumaczy. – Warto inwestować w jakość, a nie ilość. Należy unikać krzykliwych barw, kontrastowych zestawień kolorów i mieszania stylów. Generalnie pamiętajmy, aby nie odwracać uwagi osoby, z którą rozmawiamy, poprzez nieudolnie dobrany strój czy kolory. Wszystko powinno być stonowane, a w konsekwencji dopracowane i dające wizualny efekt schludności i czystości.

Podstawą dla każdego, bez względu na płeć, jest zwrócenie uwagi na to, jaką mamy sylwetkę, co należy ukryć, a co podkreślić. Mimo że kobiety z reguły poświęcają więcej czasu i uwagi, aby dopracować swój wizerunek zewnętrzny, mężczyzn także obowiązują pewne zasady. – U mężczyzn dobrze skrojony garnitur jest podstawą – wyjaśnia Agnieszka Wróbel. – Powinien być z dobrego materiału, np. cienkiej wełny i w neutralnym kolorze, dającym tło do dodatków, takich jak koszula czy krawat.

Dla kobiet ważne jest poznanie swojego typu kolorystycznego, który charakteryzuje się określoną paletą barw. Występują cztery typy kolorystyczne: wiosna, lato, jesień i zima. – Często ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jaki typ kolorystyczny reprezentują i nieświadomie sięgają po kolory z palety barw innych pór roku – twierdzi stylistka. – A odpowiedni dobór kolorów i kroju ubrania jest najważniejszy, gdyż potrafi ukryć wady, odmłodzić, dodać blasku cerze i odjąć kilogramów – dodaje.


W stylu biznesowym są jednak barwy uniwersalne, szczególnie dotyczące garniturów i garsonek. – Kobieta biznesu powinna posiadać w swojej szafie dobrze skrojoną garsonkę, najlepiej w ciemnym kolorze: granatowym, szarym lub prawie czarnym – podpowiada Agnieszka Wróbel. – Sugeruję unikanie głębokich dekoltów i zbyt krótkich spódnic. Bardzo źle widziane są gołe nogi oraz sandałki. Buty powinny mieć zakrytą piętę i pasować kolorystycznie do garsonki czy garnituru. Dozwolona jest delikatna biżuteria, która wygląda subtelnie i elegancko – wyjaśnia.

Jeśli chodzi o makijaż, kobiety menedżerowie powinny pamiętać, by nie był on za mocny. Makijaż ma za zadanie podkreślać urodę, a nie ją kreować.

Sfera werbalna

Oprócz tego, jak wyglądamy i jak się zachowujemy, przy kreowaniu osobistego wizerunku ważne jest też to, jak mówimy. Nie od dziś wiadomo, że ton głosu i słowa, których używamy, pokazują innym, czy jesteśmy opanowani, życzliwie nastawieni czy impulsywni. Dużą rolę odgrywa tu kanał wokalny, czyli to, co „znajduje się” między słowami: ton głosu, akcent, głośność mówienia, płynność, używanie lub nie dźwięków typu „eee” czy „yyy”. Kanał wokalny przede wszystkim przekazuje informacje o naszych emocjach i nastawieniu.

Warto zauważyć, że osoby niepewne charakteryzują się drżącym głosem, wypowiadają się nieśmiało, cicho i wolno, jakby nie identyfikowały się z tym, co mówią. Osoby agresywne mówią głosem podniesionym i ostrym, który ze zdenerwowania i złości trzęsie się albo jest przeszywająco spokojny i lodowaty. Dla tych, którzy często dokonują prezentacji, ważna jest dykcja, która wiąże się z wyraźnym wymawianiem głosek. Niewyraźna mowa jest filtrem, przez który odbierane jest nie tylko to, co mówimy, lecz także nasza osoba. Jeśli kogoś nie rozumiemy, szybko tracimy zainteresowanie. Z kolei tempo mówienia może przyciągać bądź odwracać uwagę. Ważne jest dostosowywanie się do tempa rozmówcy, a więc delikatne przyspieszanie bądź zwalnianie w czasie rozmowy.

Ton głosu zależy od emocji, jakie przeżywamy. Złość, lęk, radość powodują skracanie strun głosowych i podwyższenie tonu. Natomiast zmęczenie czy depresja rozciągają struny i powodują opadanie tonu głosu. Pamiętajmy, że na ton reagujemy nieświadomie, a to oznacza, że inni nieświadomie budują swoje opinie o nas także na podstawie tego, jak nas słyszą.

Dyrektorem się bywa

Warto podkreślić, że na wizerunek osobisty menedżera składa się zarówno wygląd, zachowanie, jak i sposób mówienia. Oczywiście można wyodrębnić wiele innych elementów, ale dbałość o te trzy najważniejsze może nam pomóc tworzyć pozytywne wrażenie w danym środowisku. Odnoszący sukcesy dyrektorzy i szefowie firm w swojej działalności zawodowej pamiętają przede wszystkim o dwóch rzeczach: jasno wytyczonym celu oraz konsekwencji działania. Wizerunek osobisty może być tu sojusznikiem lub przeszkodą. Jeden z dyrektorów personalnych zapytany, jak dba o swój wizerunek na co dzień, mówi, że w relacjach z pracownikami, partnerami czy zarządem cały czas pamięta o jednym: „że dyrektorem się bywa, a człowiekiem się jest”.

UWAGA

Osoby, których praca w większości polega na kontaktach z innymi, powinny przestrzegać podstawowych zasad dotyczących stylistyki, a kobiety dodatkowo także wizażu. Najważniejsze jest stosowanie obowiązującego w miejscu pracy dress-codu. Jeżeli nie jest on ściśle określony, warto pamiętać, że każda rzecz, którą założymy, powinna być wygodna, dobrze skrojona i uszyta z wysokiej jakości materiału.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kalkulator wynagrodzeń Polski Ład - zlecenie 2022

    Kalkulator wynagrodzeń od umów zlecenie w 2022 r. - jak Polski Ład wpłynie na wysokość wynagrodzenia netto przy zleceniu?

    IOSKU: ile masz na koncie w ZUS?

    IOSKU czyli informacja o tym, ile masz na koncie w ZUS. Jak sprawdzić? Ile wyniesie przyszła emerytura?

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?