REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Bezrobocie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Choroby pracowników biurowych

Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości obsługi programów. W czasie kontroli warunków pracy i szkoleń, zwłaszcza dla osób kierujących pracownikami, odpowiedzialnych za organizację pracy, warto rozmawiać o dolegliwościach, jakie może powodować praca w niewłaściwych warunkach, a także doradzać, jak można tym dolegliwościom zapobiegać.

Minimalne wynagrodzenie - czy będzie 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia

"Solidarność" przygotowuje obywatelski projekt ustawy o płacy minimalnej, której wysokość miałaby dojść do 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Szef "S" Piotr Duda zadeklarował, że związek zamierza zebrać pod projektem "miliony" podpisów.

Czy można zwolnić pracownika, który po otrzymaniu wypowiedzenia został radnym

W październiku 2010 r. wypowiedzieliśmy pracownikowi umowę o pracę z powodu nieterminowego rozliczania się z pobranych zaliczek pieniężnych. Pracownikowi przysługuje 3-miesięczny okres wypowiedzenia, który rozpoczął się 1 listopada br. i potrwa do 31 stycznia 2011 r. Pracownik 21 listopada 2010 r. został wybrany na radnego gminy. Czy w takim przypadku umowa o pracę rozwiąże się, czy jednak musimy cofnąć wypowiedzenie?

Odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia

Jeżeli pracodawca rozwiązuje z pracownikiem umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy lub z innych przyczyn niedotyczących pracownika, to może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia maksymalnie do jednego miesiąca. W takim przypadku pracodawca musi wypłacić pracownikowi odszkodowanie. Od tego odszkodowania nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

REKLAMA

Czy związek zawodowy musi każdorazowo występować o zgodę pracownika na prowadzenie jego spraw

W sprawach z zakresu prawa pracy związek zawodowy nie może wytoczyć powództwa na rzecz pracownika ani wstąpić do postępowania bez jego zgody. Jednak członkostwo w związku zawodowym lub podjęcie się przez ten związek obrony praw i interesów pracownika na jego wniosek oznacza zgodę pracownika, chyba że sprzeciwi się on czynnościom procesowym związku zawodowego (uchwała Sądu Najwyższego z 9 grudnia 2010 r., II PZP 6/10).

Jak zarządzać i do kiedy sporządzić plan urlopów pracowników?

Początek roku to czas m.in. na opracowaniem rocznych planów urlopowych. Kiedy sporządzać plan urlopów? Co wpisać do planu urlopów? Na te i inne pytania związane z planami urlopów podpowiadamy w dalszej części artykułu.

Pokryzysowa lekcja

Rozmowa z Michaelem J. Gibbsem, profesorem University of Chicago, Booth School of Business

Likwidacja ulgi podatkowej z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne?

Rzecznik rządu Paweł Graś zapewnił, że w rządzie nie ma i nie będzie planów likwidacji ulgi podatkowej związanej ze składką zdrowotną.

REKLAMA

Jakie świadczenia wypłacać pracownikom za niezdolność do pracy na przełomie roku

Gdy niezdolność pracownika do pracy przypada na przełomie roku kalendarzowego, pracodawca musi ustalić okres, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas choroby, a kiedy ma prawo do zasiłku. Musi również przeliczyć od 1 stycznia podstawę wynagrodzenia chorobowego i zasiłków obliczanych od minimalnego wynagrodzenia.

Czy możliwe jest zatrudnienie na stanowisku kierowcy osoby posiadającej orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności

Chcemy zatrudnić na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego pracownika, który ma lekki stopień niepełnosprawności. Pracownik ma niewielką wadę słuchu. Czy możemy zatrudnić pracownika z wadą słuchu na stanowisku kierowcy?

Koszty żłobka będą kosztami uzyskania przychodu pracodawcy

Po przyjęciu przez Sejm ustawy o formach opieki nad dziećmi do lat trzech, tzw. ustawy żłobkowej, poniesione przez pracodawcę koszty utworzenia i funkcjonowania żłobka - w części nie finansowanej przez pracowników - zaliczane będą do kosztów uzyskania przychodu.

Gdy pracownik wyrządzi szkodę osobie trzeciej

Prowadzę firmę budowlaną. Podczas prac jeden z moich pracowników, który obsługuje koparkę, naruszył posesję sąsiada. Osoba ta wystąpiła z roszczeniem odszkodowawczym. Okazało się, że to ja jako właściciel firmy mam zapłacić odszkodowanie, a nie pracownik, który dokonał tego czynu. Jaka jest podstawa prawna, jeśli istnieje, skierowanego wobec mnie żądania zapłaty odszkodowania?

Przeniesienie pracownicy w ciąży do innej pracy

Pracownica w okresie ciąży jest objęta szczególną ochroną. Ochrona ta polega m.in. na tym, że zatrudnianie kobiet w ciąży jest zabronione lub ograniczone przy niektórych pracach.

Jakie obowiązki wobec pracowników ma pracodawca w czasie zimy

Zapłacone za byłego pracownika składki ubezpieczeniowe oraz odsetki za zwłokę stanowią jego przychód – indywidualne stanowisko fiskusa

Z dniem, w którym pracodawca uregulował za byłego pracownika niedopłatę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do ZUS oraz poniósł koszty odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty, powstaje przychód po stronie pracownika. Przychód ten należy opodatkować i wykazać w informacji PIT-11 za rok, w którym te składki i odsetki zostały zapłacone – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-788/10-2/AS).

Wypełnianie PIT-ów przez pracodawców

Z możliwości sporządzenia rocznego obliczenia podatku pracownika przez pracodawcę w 2009 roku skorzystało prawie 6 mln osób. To obrazuje, jak znacznym obciążeniem biurokratycznym jest ten obowiązek, który - zdaniem Pracodawców RP - powinien być zniesiony.

Jak słodko zostać świrem, czyli wpływ kryzysu na absencję chorobową polskich pracowników

W Polsce zapanowała moda na depresję. Pracownicy w strachu przed redukcjami uciekają na zwolnienia lekarskie niepodważalne dla ZUS-u i dające swobodne możliwości elastycznego wydłużania lub skracania czasu zwolnienia. Dzięki kryzysowi odkryli i coraz powszechniej stosują nowy, skuteczniejszy niż wszystkie dotychczasowe, wybieg chroniący ich przed zwolnieniem z pracy – choroby psychiczne. Według oficjalnych statystyk ZUS liczba dni absencji spowodowanych chorobami psychicznymi w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła w Polsce prawie o 30 proc.

Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy

Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Podpisaliśmy z pracownikiem umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W umowie m.in. przyznaliśmy dodatkowe świadczenie, a mianowicie zobowiązaliśmy się do zwrotu poniesionych przez pracownika kosztów noclegu, przejazdu i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju. Czy pracownik może nie obciążać każdorazowo pracodawcy kosztami przejazdu?

12,3 proc. - tyle wyniosła stopa bezrobocia w grudniu

Według wstępnych, szacunkowych danych, stopa bezrobocia rejestrowanego wynosiła w grudniu 12,3 proc. i w porównaniu do listopada wzrosła o 0,6 pkt proc. - poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) w komunikacie.

Kwestionowanie wysokości wynagrodzenia pracownika przez ZUS

Nadmierne podwyższenie wynagrodzenia może być uznane przez ZUS jako czynność dokonana z zamiarem nadużycia prawa do świadczeń.

Dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych w 2011 roku

1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja przepisów Kodeksu pracy zmieniająca  zasady obliczania wymiaru czasu pracy. W opinii Ministerstwa Pracy oraz wielu ekspertów, nowe regulacje naruszają zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, m.in. w zakresie wynagradzania.

Przedawnienie roszczenia o urlop wypoczynkowy

Nowelizacja ustawy o VAT godzi w pracowników

Mistrzowska klasa

Rozmowa z profesorem doktorem habilitowanym Wojciechem Rybowskim, prezesem Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów i Centrum Edukacji Menedżerskiej oraz profesorem Akademii Morskiej w Gdyni

Zmiany w rozliczaniu „małych” umów zlecenia i o dzieło

Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się zasady pobierania 18% zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. od przychodów z umów zlecenia i o dzieło zawartych z osobami niebędącymi pracownikami płatnika, gdy kwota należności nie przekracza 200 zł. Zmiany te są korzystne dla płatników, gdyż upraszczają obowiązek rozliczania takich umów, ale znacząco obciążają budżet podatników.

Wynagrodzenie za nadgodziny w systemie akordowym

Wynagradzanie w systemie akordowym nie wyłącza możliwości pracy w nadgodzinach. Jeżeli taka praca wystąpi, pracodawca ma obowiązek zapłacić za normalną pracę oraz wypłacić dodatek za godziny nadliczbowe albo udzielić pracownikowi czasu wolnego.

Współczynnik ekwiwalentowy w 2011 roku

Jak ustalić staż pracy

Pracodawcy mogą współfinansować przedszkola dla dzieci pracowników

Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) umożliwia pracodawcom finansowanie żłobków, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego dzieci pracowników. Dotychczas niewiele firm zdecydowało się na takie rozwiązanie.

Nie można zaskarżać do sądu wyników kontroli inspektorów PIP

Zdaniem Pracodawców RP brak sądowego nadzoru nad czynnościami kontrolnymi inspektorów PIP to bardzo poważne naruszenie konstytucyjnej zasady państwa prawa.

ZUS jest uprawniony do zbadania ważności umowy o pracę

Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie rozmów oceniających bywa stresującym zadaniem zarówno dla ocenianych, jak i dla oceniających. Ci ostatni czują się często potraktowani niesprawiedliwie (np. niedocenieni), zaś oceniający nie wiedzą, w jaki sposób przekazać informację zwrotną, by pracownik nie poczuł się urażony. Trudności zaczynają się zwykle, gdy górę biorą emocje i oceniany zaczyna nagłe płakać, czy też grozić nam odejściem z firmy, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie. Warto wiedzieć, w jaki sposób przeciwdziałać tego typu sytuacjom, a także, co robić, gdy jednak się pojawią.

Dni wolne w święta dla pracowników innych wyznań

Pracownicy innego wyznania niż rzymskokatolickie mają prawo do dni wolnych podczas ich świąt. Oznacza to, że w razie złożenia odpowiedniego wniosku mogą mieć wolne od pracy zarówno w święta katolickie, jak i w dni będące świętami ich religii czy wyznań.

Najwyższy czas na sporządzenie planu urlopów na 2011 r.

Początek stycznia to ostatni moment na sporządzanie planu urlopów. Pracownik już od 1 stycznia ma prawo skorzystać z całego przysługującego mu urlopu. Pracodawca powinien zatem wiedzieć, kiedy pracownik chce wykorzystać urlop wypoczynkowy.

Wyższa składka rentowa nie rozwiąże problemów emerytalnych

Pracodawcy negatywnie odnoszą się do rządowego pomysłu ewentualnego podniesienia składki rentowej. Takie rozwiązanie zaproponował minister Michał Boni w liście otwartym o reformie OFE. Pracodawcy boją się, że wywoła to wzrost bezrobocia i szarej strefy.

Ocena potencjału kandydata z perspektywy psychologii różnic indywidualnych

Warunkiem podstawowym trafnej decyzji o wyborze kandydata do pracy jest rzetelne oszacowanie jego potencjału. Powstają jednak pytania: czym jest ów potencjał, w czym się przejawia oraz jak można go zmierzyć? Konkretnych odpowiedzi na te pytania udziela psychologia różnic indywidualnych.

Za mobbing pracodawca zapłaci pracownikowi zadośćuczynienie za krzywdę lub odszkodowanie

Jeśli pracownik ma kłopoty ze zdrowiem wywołane mobbingiem, wówczas może dochodzić od pracodawcy zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. A jeżeli rozwiązał z tego powodu umowę o pracę, przysługuje mu prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie. Będzie jednak musiał udowodnić przed sądem, że faktycznie był stosowany wobec niego mobbing.

Czy przysługuje odszkodowanie w razie śmierci pracodawcy

Tomasz Z. pracował jako mechanik w warsztacie samochodowym. Jego pracodawca zmarł kilka dni temu i umowa o pracę wygasła z tego powodu. Pracownik postanowił domagać się odszkodowania od rodziny zmarłego. Jednak spadkobiercy jego byłego pracodawcy twierdzą, że nie są do tego zobowiązani, ponieważ zamierzają zlikwidować warsztat i nie będą zatrudniać pracowników. Czy ich postępowanie jest prawidłowe?

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2011 roku

Od początku 2011 roku weszło w życie wiele nowych aktów prawnych. Niektóre z nich mogą mieć duże znaczenie dla osób zajmujących się prawem pracy.

Testowanie zespołu. Na co należy zwracać uwagę, korzystając z narzędzi psychometrycznych w zarządzaniu zespołem

Powodzenie i efektywność organizacji zależą nie tylko od czynników materialnych, technologicznych i finansowych, lecz także od umiejętności i kompetencji pracowników, wyznawanych przez nich wartości, jak również jakości komunikacji interpersonalnej, sposobu organizacji pracy i funkcji pełnionych w zespole. Dlatego coraz większą uwagę zwraca się na sposoby budowania i doskonalenia zespołów pracowniczych. Pomocne w tym mogą być testy psychometryczne.

Dni wolne od pracy - święta w 2011 roku

1 stycznia 2011 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o dniach wolnych od pracy. Od tego roku mamy nowe święto - Trzech Króli, przypadające 6 stycznia.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2011 roku

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2011 r. wynosi 1386 zł.

Obowiązek przekazania druku ZUS RMUA

Od niedawna pracuję w niewielkiej firmie, gdzie prowadzę wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem pracowników (zgłaszanie do ubezpieczeń, rozliczanie składek). Moje pytanie dotyczy druku ZUS RMUA, który zawiera informacje o wysokości płaconych przez pracodawcę składek. Czy pracodawca ma obowiązek doręczać go co miesiąc pracownikowi, czy to pracownik powinien o niego występować? Jak informacja ta ma być przekazana, czy w formie pisemnej, czy może w jakiejś innej formie? Jakie istotne dla pracownika informacje zawiera druk ZUS RMUA? Co w sytuacji, gdy dane na druku nie zgadzają się ze stanem faktycznym?

Zmiany w dofinansowaniu zatrudnienia niepełnosprawnych w 2011 roku

Zmniejszenie od lipca dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, a zwiększenie - niepełnosprawnych w stopniu znacznym przewiduje nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych, która weszła w życie w sobotę, 1 stycznia.

Egzekucja z wynagrodzenia - czy pracodawca może zlekceważyć żądanie komornika

Czy po urodzeniu dziecka przysługują dodatkowe dni wolne

Pracownica wraca do pracy po dodatkowym urlopie macierzyńskim. Podczas jego trwania złożyła do pracodawcy wniosek o udzielenie jej dwóch dni urlopu okolicznościowego z powodu urodzenia dziecka. Czy takie żądanie może i powinno być uwzględnione?

Czy wiesz, że długoletnia umowa na czas określony jest niedozwolona?

Zawarcie długoterminowej umowy o pracę na czas określony z możliwością jej rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem może być kwalifikowane jak obejście przepisów prawa pracy.

Przedwstępna umowa o pracę a odszkodowanie - porada

Możliwe jest zawarcie umowy przedwstępnej, w której jedna ze stron lub obie strony zobowiążą się do zawarcia umowy o pracę jako umowy przyrzeczonej. Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują umowy przedwstępnej dotyczącej zawarcia w przyszłości umowy o pracę, ale też nie wyłączają dopuszczalności jej zawarcia. Możliwe jest więc odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego, gdyż zawarcie umowy przedwstępnej obejmującej umowę o pracę nie jest sprzeczne z zasadami prawa pracy.

REKLAMA