Świadectwo pracy i badania lekarskie pracowników - nowelizacja kodeksu pracy
REKLAMA
Uchwalona przez Sejm ustawa z 5 stycznia br. likwiduje wymóg wykonywania przez pracownika badań lekarskich, jeśli zatrudniany jest u tego samego pracodawcy w ciągu 30 dni od rozwiązania poprzedniej umowy.
REKLAMA
W myśl obecnie obowiązujących przepisów, pracodawca jest zobowiązany skierować pracownika na wstępne badania lekarskie nawet wówczas, gdy w ciągu kilku dni od rozwiązania poprzedniej umowy o pracę, zatrudnia go ponownie na tym samym stanowisku pracy.
Nowelizacja kodeksu pracy - szerszy dostęp do urlopów ojcowskich >>
Nowelizacja zakłada, że badaniom wstępnym nie będą podlegać osoby zatrudniane ponownie przez danego pracodawcę na tym samym stanowisku lub na stanowisku o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę, zawartej w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy.
Nowelizacja zmienia także zasady wydawania świadectwa pracy. Obecnie, w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. W przypadku jednak rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie (art. 97 § 11 k.p.).
Nowelizacja - przywrócenie do pracy w razie nieuzasadnionego wypowiedzenia umowy >>
Zmiana tego przepisu ma zwolnić pracodawcę od obowiązku każdorazowego wydawania świadectwa pracy pracownikowi, jeżeli pozostaje on w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Pracodawca będzie obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia na podstawie takich umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Ponadto nowelizacja dodała przepis, zgodnie z którym pracodawca wyda pracownikowi świadectwo pracy po upływie terminu określonego w art. 97 § 11 k.p. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypadnie po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydane zostanie w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę.
Administrowanie świadectwami pracy przez pracodawcę >>
Nowelizacja wprowadza też inny przepis. Według niego pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej umowy o pracę lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie powyższych umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania. Pracodawca jest obowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat