Jednorazowe dodatki do wynagrodzenia dla nauczycieli
REKLAMA
Z analizy, jaką organy prowadzące szkoły mają obowiązek przeprowadzić do 20 stycznia 2011 r., powinny wynikać informacje o:
REKLAMA
- wysokości faktycznie poniesionych kosztów na wynagrodzenia nauczycieli w 2010 r.,
- różnicy tych wynagrodzeń w porównaniu ze średnimi wynagrodzeniami zagwarantowanymi nauczycielom przez przepisy Karty Nauczyciela – w wysokości zależnej od stopnia awansu zawodowego i kwoty bazowej (art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela).
Wysokość minimalnego wynagrodzenia nauczycieli po podwyżce >>
Jeżeli okazało się, że nauczyciele zatrudnieni w danej jednostce samorządowej nie osiągnęli w 2010 r. średnich wysokości wynagrodzeń, należy ustalić kwotę wyrównania, czyli różnicę między wynagrodzeniami wypłaconymi a należnymi. Następnie różnicę tę trzeba podzielić między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie i wypłacić im to wyrównanie do 31 stycznia 2011 r. w formie jednorazowego dodatku.
Do 10 lutego 2011 r. organ prowadzący szkołę, będący jednostką samorządu terytorialnego ma obowiązek sporządzić sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w prowadzonych przez niego szkołach i placówkach. W terminie 7 dni od dnia sporządzenia sprawozdania musi przekazać to sprawozdanie regionalnej izbie obrachunkowej, radzie gminy, powiatu lub województwa, dyrektorom szkół prowadzonych przez tę jednostkę oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli.
Podwyżki dla nauczycieli w 2011 r. >>
Sprawozdanie powinno być opracowane z uwzględnieniem sposobu:
- wyliczenia średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
- ustalenia średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli,
- ustalenia kwoty różnicy między tym, co nauczyciel otrzymał, a tym, co powinien,
- ustalenia jednorazowego dodatku uzupełniającego.
Metodę ustalenia średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli odniesiono do wielkości etatu, z uwzględnieniem zmian wynikających z uzyskiwania przez nauczycieli wyższego stopnia awansu zawodowego w ciągu roku.
Ustalając średnioroczne zatrudnienie należy:
- brać pod uwagę liczbę etatów w okresach, w których nauczyciele otrzymywali wynagrodzenie,
- pomijać liczbę etatów w okresach, za które nauczyciele pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne czy zasiłek opiekuńczy, a także w okresach nieobecności w pracy, za czas których nauczycielowi nie przysługiwało wynagrodzenie,
- pomijać osoby, które nie są nauczycielami, ale osobami zatrudnionymi na podstawie art. 7 ust. 1a i 1d ustawy o systemie oświaty, mimo że otrzymywały one wynagrodzenie,
- nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć na podstawie jednej umowy o pracę lub aktu mianowania uwzględniać jako jeden etat. Przydzielone nauczycielowi godziny ponad tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć stanowią godziny ponadwymiarowe, które nie są przeliczane na etaty i nie są uwzględniane przy ustaleniu dodatku.
Zatrudnianie nauczycieli w szkołach prowadzonych przez samorządy >>
REKLAMA
Jeżeli wydatki poniesione przez jednostki samorządu terytorialnego w danym roku na wynagrodzenia nauczycieli są niższe niż średnie wynagrodzenie, oznacza to, że nauczyciele nie otrzymali należnych im średnich wynagrodzeń. W takim przypadku jednostka samorządu terytorialnego ma obowiązek podzielić kwotę powstałej różnicy między wszystkich nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Tak podzieloną różnicę powinna wypłacić w postaci jednorazowego dodatku uzupełniającego.
Dodatek powinien zostać ustalony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, w którym nauczyciel pobierał wynagrodzenie, a także odpowiednio do osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat