REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca a czas wolny

REKLAMA

W dzisiejszym świecie coraz częściej zacierają się granice pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Im bardziej odpowiedzialne stanowisko tym większe prawdopodobieństwo, że dana osoba będzie poświęcać więcej czasu kwestiom związanym z pracą, zaniedbując tym samym sprawy osobiste i rodzinne. Dlatego ważne jest, by nauczyć się wyznaczać wyraźne granice pomiędzy tymi dwoma obszarami życia.

Magiczne słowo „dyspozycyjność” figuruje obecnie w co drugiej ofercie pracy. Niestety, nierzadko okazuje się, że niektórzy przełożeni rozumieją to pojęcie w sposób przesadzony, wymagając od pracownika gotowości do działania o każdej porze dnia i nocy oraz do wykorzystywania większości wolnego czasu na sprawy służbowe. Pracownicy natomiast często poddają się temu bez sprzeciwu, gdyż uważają to za integralny element pracy „w dzisiejszych czasach”. Inni z kolei z własnej woli poświęcają czas wolny na sprawy zawodowe, aby w ten sposób zapewnić sobie uznanie szefostwa i lepsze wyniki w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Cechy dobrego pracownika i menedżera >>

Czy takie zachwianie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, na oczywistą niekorzyść tego drugiego, to na pewno dobra droga? Na Zachodzie zaczęto się nad tym zastanawiać już w latach osiemdziesiątych, kiedy to zwrócono uwagę na to, że przeładowanie pracą i brak czasu na relaks przekłada się na wyższy poziom stresu wśród pracowników.

- W obecnych czasach chcemy pracować na maksymalnych obrotach. Niestety, nierzadko odbywa się to za cenę zdrowia psychicznego i relacji z bliskimi – przestrzega Michalina Frączek, ekspert Corporate-Wellness.pl i programu Talent Club. Do tego dochodzi negatywny wpływ przeładowania pracą na nasze zdrowie fizyczne. Gdy brakuje nam czasu na odpoczynek mogą pojawić się bóle głowy, kręgosłupa i mięśni, a w dalszej perspektywie także poważniejsze choroby – dodaje Frączek.

REKLAMA

Którzy pracownicy mają największe szanse na awans? >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zestresowany i przemęczony pracownik, który w dodatku ciągle uskarża się na migrenę czy ból pleców, to żadna korzyść dla pracodawcy. Badania przeprowadzone w USA wykazały, że z powodu problemów natury emocjonalnej, komunikacyjnej czy zdrowotnej oraz stresu i różnego typu niedyspozycji tracimy w pracy aż do 60 proc. czasu. - Na szczęście coraz więcej firm, również w Polsce, zaczyna rozumieć, że maksymalna eksploatacja wolnego czasu pracowników to niekoniecznie dobre rozwiązanie – zauważa Jacek Bochenek, Dyrektor Generalny Diners Club Polska, pomysłodawcy programu Talent Club. Corporate wellness, czyli dbałość o harmonię pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, to trend zdobywający w nowoczesnym biznesie coraz większą popularność. Coraz więcej firm wysyła pracowników na specjalne „wellness events”, podczas których poznają oni tajniki radzenia sobie ze stresem, rozładowywania napięć czy dbania o własne zdrowie, a po szkoleniu mogą zrelaksować się w spa czy w salonie fitness.

Połowa kobiet zrezygnowałaby z pracy >>

Musimy jednak zrozumieć, że na nic zda się nawet najbardziej „pro-wellnessowe” podejście naszych przełożonych czy udział w dziesiątkach szkoleń, jeśli my sami nie będziemy potrafili wyraźnie odgraniczyć spraw prywatnych i zawodowych oraz tej raz wyznaczonej granicy się trzymać. Żadnego sprawdzania służbowej skrzynki e-mailowej poza godzinami pracy, odbierania służbowego telefonu podczas niedzielnego wyjazdu z rodziną, wykorzystywania wolnego czasu na nadrabianie zaległości w pracy! Więcej czasu na relaks i przyjemności oraz czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi, ruch i ćwiczenia fizyczne plus odpowiednia dieta to klucz do zachowania odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą i czasem wolnym. - Czasami wystarczy spacer, gra w tenisa, zabawa z dziećmi – zapewnia Renata Plaga. – Spokój w głowie, luz w mięśniach, radość w sercu - to ma sens.

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA