REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca a czas wolny

REKLAMA

W dzisiejszym świecie coraz częściej zacierają się granice pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Im bardziej odpowiedzialne stanowisko tym większe prawdopodobieństwo, że dana osoba będzie poświęcać więcej czasu kwestiom związanym z pracą, zaniedbując tym samym sprawy osobiste i rodzinne. Dlatego ważne jest, by nauczyć się wyznaczać wyraźne granice pomiędzy tymi dwoma obszarami życia.

Magiczne słowo „dyspozycyjność” figuruje obecnie w co drugiej ofercie pracy. Niestety, nierzadko okazuje się, że niektórzy przełożeni rozumieją to pojęcie w sposób przesadzony, wymagając od pracownika gotowości do działania o każdej porze dnia i nocy oraz do wykorzystywania większości wolnego czasu na sprawy służbowe. Pracownicy natomiast często poddają się temu bez sprzeciwu, gdyż uważają to za integralny element pracy „w dzisiejszych czasach”. Inni z kolei z własnej woli poświęcają czas wolny na sprawy zawodowe, aby w ten sposób zapewnić sobie uznanie szefostwa i lepsze wyniki w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Cechy dobrego pracownika i menedżera >>

Czy takie zachwianie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, na oczywistą niekorzyść tego drugiego, to na pewno dobra droga? Na Zachodzie zaczęto się nad tym zastanawiać już w latach osiemdziesiątych, kiedy to zwrócono uwagę na to, że przeładowanie pracą i brak czasu na relaks przekłada się na wyższy poziom stresu wśród pracowników.

- W obecnych czasach chcemy pracować na maksymalnych obrotach. Niestety, nierzadko odbywa się to za cenę zdrowia psychicznego i relacji z bliskimi – przestrzega Michalina Frączek, ekspert Corporate-Wellness.pl i programu Talent Club. Do tego dochodzi negatywny wpływ przeładowania pracą na nasze zdrowie fizyczne. Gdy brakuje nam czasu na odpoczynek mogą pojawić się bóle głowy, kręgosłupa i mięśni, a w dalszej perspektywie także poważniejsze choroby – dodaje Frączek.

REKLAMA

Którzy pracownicy mają największe szanse na awans? >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zestresowany i przemęczony pracownik, który w dodatku ciągle uskarża się na migrenę czy ból pleców, to żadna korzyść dla pracodawcy. Badania przeprowadzone w USA wykazały, że z powodu problemów natury emocjonalnej, komunikacyjnej czy zdrowotnej oraz stresu i różnego typu niedyspozycji tracimy w pracy aż do 60 proc. czasu. - Na szczęście coraz więcej firm, również w Polsce, zaczyna rozumieć, że maksymalna eksploatacja wolnego czasu pracowników to niekoniecznie dobre rozwiązanie – zauważa Jacek Bochenek, Dyrektor Generalny Diners Club Polska, pomysłodawcy programu Talent Club. Corporate wellness, czyli dbałość o harmonię pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, to trend zdobywający w nowoczesnym biznesie coraz większą popularność. Coraz więcej firm wysyła pracowników na specjalne „wellness events”, podczas których poznają oni tajniki radzenia sobie ze stresem, rozładowywania napięć czy dbania o własne zdrowie, a po szkoleniu mogą zrelaksować się w spa czy w salonie fitness.

Połowa kobiet zrezygnowałaby z pracy >>

Musimy jednak zrozumieć, że na nic zda się nawet najbardziej „pro-wellnessowe” podejście naszych przełożonych czy udział w dziesiątkach szkoleń, jeśli my sami nie będziemy potrafili wyraźnie odgraniczyć spraw prywatnych i zawodowych oraz tej raz wyznaczonej granicy się trzymać. Żadnego sprawdzania służbowej skrzynki e-mailowej poza godzinami pracy, odbierania służbowego telefonu podczas niedzielnego wyjazdu z rodziną, wykorzystywania wolnego czasu na nadrabianie zaległości w pracy! Więcej czasu na relaks i przyjemności oraz czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi, ruch i ćwiczenia fizyczne plus odpowiednia dieta to klucz do zachowania odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą i czasem wolnym. - Czasami wystarczy spacer, gra w tenisa, zabawa z dziećmi – zapewnia Renata Plaga. – Spokój w głowie, luz w mięśniach, radość w sercu - to ma sens.

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA